Häirikköoppilas tuhoaa tulevaisuuttaan

Jyväskylän yliopiston opettajakoulutuslaitoksen tutkimusryhmään kuuluvat tutkijat P. Kosonen ja P. Räihä toivat esille koulujen työrauhaongelman. He pohtivat sitä, että syy järjestyshäiriöihin ei olisi oppilaissa, kodeissa, eikä ylisuurissa luokissa vaan opettajissa, jotka ovat väärällä alalla. Heidän mukaansa kolmas osa opettajista kuuluu tähän ryhmään. Helsingin Sanomat (24.8.08). Asia on tietenkin huomion arvoinen.

Käsittelemättä jäi kuitenkin häirikköoppilas itse. Mitä häiritseminen oppilaalle merkitsee?
Se on mielivaltaa, jolla hän tuhoaa oppimismahdollisuuksiaan, mainettaan, suhteitaan muihin oppilaisiin ja opettajiin. Näiden asioiden korjaaminen on vaikeata ja vie paljon aikaa. Esimerkiksi häirikön maineesta ei helpolla pääse eroon. Lyhyesti sanottuna häirikköoppilas tuhoaa tulevaisuuttaan.

Näyttää siltä, että yhteiskunnassa ei haluta nähdä aggressiivisuutta, mitä häirikkökäyttäytyminenkin on. Ehkä siksi nuorten väkivaltaisuus herkästi koetaan yllätyksenä. Tästä seuraa, että oppilasta ei haluta asettaa vastuuseen aggressiivisuudestaan. Syytä etsitään esimerkiksi kotitaustasta, opettajasta jne. eli ongelma pyritään selittämään pois. Kuitenkin oppilas kuten jokainen ihminen voi tahtoaan käyttäen valita käyttäytymisensä.

Huomaamattaan yhteiskunta suosii aggressiivisuutta. Koulu ja työpaikkakiusaaminen eivät ole vähentyneet, sodat hyväksytään.

Luokkatoverit voivat myös ruveta käyttämään häirikköoppilasta syntipukkina. Ei tarvitse nähdä omia puutteitaan, kun luokassa on vielä ongelmallisempi häirikkö. Tämä on oppilaalle erittäin vahingollista, sillä hän menettää luokkatoveriensa palautteen.

Riehuessaan tunnilla oppilas käyttää aggressiivisuutta vallan välineenä, jolloin häneltä jää hyvät asiat huomaamatta. Viimeinen keino tämän lopettamiseksi on poistaa hänet tunnilta vaikka ”järjestysmiehen” avulla. Se on keino asettaa rajoja aggressioille.

Häirikköä voisi auttaa, jos opettajat yhdessäantaisivat rakentavasti palautetta siitä vahingosta, mitä hän itselleen aiheuttaa, sillä oppilas ei sitä aina itse huomaa. Tällaista menetelmää pidetään koulussa yleensä oppilasvastaisena. Se antaa kuitenkin enemmän tietoisuutta oppilaalle, kuin että jokainen opettaja erikseen tekisi sen. Tällöin vähenee myös oppilailta kuultu ”aina haukkumisen” mahdollisuus.

18

1348

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiaan liittyen

      Ekassa kappaleessa oli vielä paljon asiaa: kolmannes opettajista on väärällä alalla, mutta kyllä vikaa saa hakea ylisuurista luokista ja kotoakin. Kukaan ei rupea häiriköksi jos elämä on kaikinpuolin kunnossa.


      "Näyttää siltä, että yhteiskunnassa ei haluta nähdä aggressiivisuutta, mitä häirikkökäyttäytyminenkin on. Ehkä siksi nuorten väkivaltaisuus herkästi koetaan yllätyksenä. Tästä seuraa, että oppilasta ei haluta asettaa vastuuseen aggressiivisuudestaan. Syytä etsitään esimerkiksi kotitaustasta, opettajasta jne. eli ongelma pyritään selittämään pois. Kuitenkin oppilas kuten jokainen ihminen voi tahtoaan käyttäen valita käyttäytymisensä. "


      Itse asiassa ei voi, jos kotoa saatu malli on esimerkiksi se, että asiat ratkotaan vahvimman oikeudella, eikä lapsesta ole koskaan kukaan piitannut niin paljon että olisi vaikkapa opettanut aggressiivisuuden kanavoimista johonkin hyödylliseen. Sitä varten lapsia kasvatetaan, että nämä elämän perustaidot tulisi tutuksi. Jos ei lasta ole kasvatettu eikä opetettu keinoja purkaa tunteitaan rakentavasti, miten ihmeessä sitä sitten koulussa yhtäkkiä osaisi? Ongelma on se, että lapsia ei nykyään kasvateta. Ei aseteta rajoja, tai ei pidetä niistä kiinni. Ei valvota tekemisiä eikä kysellä kuulumisia. Lapsi joutuu kasvattamaan itse itsensä ja elää sitten niiden vaikutteiden mukaan mitä esimerkiksi mediasta ja lähiympäristöstään saa. Vaatisit lapselta enemmän "tahdonvoimaa" vähemmillä eväillä, kuin aikuisilta jotka eivät heitä viitsi kasvattaa.

      • armis

        Olet oikeassa, lapset ovat vailla kasvatusta. Tarvitaan arvokasvatusta, joka sisältyy rakkauteen. Se on välittämista, yhdessäoloa, tukea ja keskustelua. Tämä korvataan helposti erilaisilla välineillä, muotivaatteilla, runsailla taskurahoila ja kaveruudella.

        Rakkaus on välitämistä ja rajojen asettamista.


    • tapakasvatus

      Ei voi muuta kuin ihmetellä nykynuorison käytöstä koulussa ja muualla. Haistattelu ja kaikenlainen huutelu, jopa fyysinen väkivalta on yleistä opettajia kohtaan. Luokan opilasmäärät ovat suuria ja opettajan tulee opetuksen lisäksi hoitaa tapakasvatus.
      Kun itse olin koulussa, jo alaluokilla joutui nurkkaan seisomaan, jos sattui puhumaan, kun opettja huomasi. Olin itsekin pari kertaa seisomassa parin ääneen lausutun sanan takia.Tämä hyväksyttiin hiljaisesti.

      Lukiossa toisella luokalla eräs luokatovarini erotettiin kahdeksi viikoksi, nimitettyään sijaisopettajaa juoruakaksi. Päätös pantiin toimeen pian ja rehtori sanoi pojalle: mieti, mitä hyvää menetät kun olet poissa täältä.
      Mielestöni tapakasvatus on ensisijaisesti kodin asia.

    • koulukuraattori

      Nyt puhutaan paljon häiriköistä,kuitenkin varsinainen ongelma on se syrjäänvetäytyvä,koulussa muuten hyvinkin menestyvä,oppilas joka ei aiheuta ongelmia opettajien silmissä..ehkä syrjäänvetäytyjä on väärä sana mutta oppilas joka ei ns kiinnitä huomiota voi olla kavereita muutamia ei montaa yleensä,tunnetaan ns hiljasena mutta ei pelottavana jne
      Taustoja voi hakea koulukiusaamisesta jossain vaiheessa jos se on ollut rajua niin herää sisäistä patoutunutta vihaa mutta juu mikään ei ole niin yksinkertaista.Yritän kai vaan sanoa sen että ns häirikköoppilaat saavat huomiota,apua jne,muiden avun tarve on vaikeammin määriteltävissä

      • Otit esille hyvän asian. Voisitko itse laittaa tekstiä syrjäytyneistä oppilaista. Muutama esimerkkikin oli asialle eduksi. Sen voi laittaa tähän samaan ketjuun.


    • hyvän ystävä

      Ei pidä kuitenkaan unohtaa, että on aina aloitettava myönteisesti, siten saaadaan toinen kuulolle. Häirikössäkin on jotain hyvää, jokaisesa. Aloitetaan siis siitä.

    • sivusta seurannut

      Koulumaailmassa on taatusti paljon oppilaita, joilla on keskittymis- ja sopeutumisvaikeuksia. Murrosikä painaa päälle yläluokkalaisilla ja ongelmia riittää itsenäistymiseen, seurusteluun ja aikuistumiseen liittyen. Nuoremmilla oppilailla saattaa olla kaverien vähyyttä, ujoutta ja esim. vaikea kotitilanne vanhempien riitelyn, avioerotilanteen, rahavaikeuksien, vanhempien työttömyyden tms vuoksi. Kotona ei kenties puhuta asioista lasten kuullen ja "ilmassa" saattaa olla monenlaisia jännitteitä. Lapsi heijastaa pelkojaan sitten koulussa ja käyttäytyy kenties poikkeavasti. Myös kaveriporukka voi olla aiheena siihen, että toisille oppilaille täytyy näyttää jotakin erikoista, olla kovis, rääväsuu tai häirikkö tunneilla.

      Ehkä olisi hyvä pitää oppilaille joskus joidenkin asiantuntijoiden, kuten psykologien, sosiologien tai terveydenhoitajien keskustelutilaisuuksia, jotka koskisivat häiriökäyttäytymistä koulussa ja muitakin nuorison ongelma-asioita. Koulukuraattorien puheille on pitkät jonot ja nuoret eivät ehkä mene heidän luokseen vapaaehtoisesti. He eivät ymmärrä omaa parastaan. Joskus opettajatkin voisivat yrittää keskustella häirikköoppilaiden kanssa kahden kesken, jotta häiritsevä käyttäytyminen loppuisi. Asiat voivat kääntyä hyvään suuntaan ajan myötäkin aivan itsestään asioihin puuttumatta, mutta alamäen alkaessa viimeistään oppilasta tulisi auttaa.

    • Benissimo

      Aloitin koulunkäynnin 1947 luokassa, jossa oli yhteensä 40 tyttöä ja poikaa. Tunnilla kaikki olivat hiirenhiljaa ja jos joku häiriköi, hän sai karttakepistä sormilleen tai joutui nurkkaan seisomaan. Häpeä rangaistuksista piti lapset kurissa. Opettajaa kunnioitettiin ja samalla pelättiin, hän oli kertakaikkinen auktoriteetti luokassa.

      Koulu alkoi kello kahdeksan ja sinne mentiin kahdeksaksi. Myöhästymisestä joutui jälki-istuntoon, jossa saattoi joutua kirjoittamaan samaa lausetta sata kertaa esim. en myöhästy enää koskaan tunnilta. Koulu opetti vastuullisuutta ja rehellisyyttä.

      Lapsilla oli silloin paljon täitä. Viittasin kotitaloustunnilla ja pyysin opettajalta, että en joutuisi Esterin pariksi. Opettaja katsoi minua tuimasti ja laittoi Esterin parikseni ruokaa valmistamaan. Minua kauhistutti syödä Esterin kanssa valmistamaamme ruokaa, sillä pelkäsin täiden tippuvan ruokaamme. Kouluruoka oli kaikkea muuta kuin hyvää. Keittojen pinnalla kellui isoja läskinpalasia, opettaja valvoi, että kaikki syötiin. Monilla lapsilla oli huutava nälkä ja syötiinhän sitä melkein mitä vain. Minä laitoin läskinpalaseni esiliinani taskuun.

      Kansalaiskoulussa opettajamme Hempon nimeä kantava naisopettaja veti tyttöjä leteistä ja piti kovaa kuria meille murrosikäisille. Minusta tuli Hempon ystävä ja ystävyytemme kesti opettajani kuolemaan saakka. Hän vieraili kotonani tutustumassa lapsiini. Tuo kovaksi leimattu opettaja olikin yksityiselämässä todella mukava ihminen.

      Kaiken kaikkiaan tuon ajan koulusta sanoisin, että siellä kasvoi kunnon nuorisoa. En tiedä joukostamme yhtään nuorta joka olisi tupakoinut tai käyttänyt alkoholia. Busseissa nuoret seisoivat ja antoivat vanhuksille paikkansa. Kaikki olivat nöyriä Suomen kansalaisia. Olen kiitollinen eletystä elämästä ja siitä opista jonka olen pienenä ihmisenä saanut

      • Olipa koskettava kirjoitus.

        Muistuu mieleeni oma kouluaika. Kouluruokana saimme usein kauravelliä. Inhosin sitä: kun menimme ruokasaliin, velli oli valmiina puoliksi jäähtyneenä emalikulhossa. Astian vieressä oli porkkana. Opettaja oli koko ajan ruokasalissa ja valvoi, että kaikki syötiin. Minua vastapäätä istui onneksi suursyömäripoika, jonka onnistuin lahjomaan porkkanalla. Hän söi vellini, kun annoin hänelle porkkanan. Tämän onnistui, kun opettaja liikkui salissa. Kun poika oli poissa koulusta, jouduin syömään vellin itse, se oli kauheata.
        Kouluruuan seurauksena en kymmeniin vuosiin syönyt kaurapuuroa. Vasta nyt olen vapautunut inhostani.

        Koulussa oli raittiuskilpakirjoitus, jonka vastaukset olivat luokan kaapissa suljetussa kirjekuoressa. Opettaja huomasi, että kuori oli avattu. Asiasta nousi haloo ja kaikkia kuulusteltiin. Vihdoin eräs tyttö tunnusti. Opettaja meni käymän tytön kotona. Parin päivän päästä opettaja kysyi tytöltä, saiko hän selkäänsä, tyttö myönsi.

        Työrauhaongelmia ei ollut, koska tunnilla ei uskallettu häiritä. Kyllä meitä joskus hihitytti. mutta opettaja vaimensi sen.


    • järkyttynyt

      Olin oppikoulun neljännellä luokalla. Edessäni istuvasta Eilasta tuli ystäväni. Hän joutui saksan opettajan syrjinnän kohteeksi, koska ei viitanut tunnilla, vaikka varmasti osasi. Opettajalle oli tärkeätä, että mahdolisimman moni viittasi. Hän mielisteli opilaita ja antoi hyvin henkilökohtaisia palautteita, esim ulkonäköön liittyviä. Eräälle tytölle, jolla oli ikäiseksen fyysisesti aikuisen vartalo, opettajaa sanoi joka kerran kun tyttö nousi vastaaman, Heli vartalo. Eilalla ei ulkonäkö ollut vahva puoli, ehkä hän ei siksi halunut huomiota.
      Opettaja oli kuitenkin oppilaiden silmissä suosittu.

      Kerran kerran kun jaettiin saksan kielen koetehtäviä opettaja sanoi: Eila ei paperia tarvitsekaan, koska hän ei osallistu tuntikeskusteluun. Asian annettiin mennä, mutta, kun tämä tapahtui toisen kerran, Eila heitti opettajaa kirjalla ja lähti luokasta. Tilanne paheni niin, että Eila erosi koulusta saksan nelonen todistuksesa ja lisäksi käytöksessä 8.

      Kolmen vuoden kuluttua lehdessä oli Eilan kuolinilmoitus. Sain myöhemin tietää, että hän oli tehnyt itsemurhan hyppäämällä sillalta mereen.
      Silloin ei ollut oppilashuoltoa, jonka puoleen olisi kääntynyt. Rehtori oli käynyt Eilan kotona ja moittinut vanhempia siitä, että he eivät ottanet ajoissa yhteyttä kouluun, vaan antoivat mennä asian liian pitkälle. Minulla on huono omatunto asiasta, vaikka en tiedä mitä olisin voinut tehdä.

    • vm. 1969

      Minä ainakin häiriköin kouluaikanani sen tähden että koko elämäni oli aivan sekaisin ja minulla oli kokonaisvaltaisesti paha olo.

      Mahdollinen häirikön maine ei merkinnyt minulle mitään (eikä merkitse edelleenkään). Vaikka koulussa häiriköinkin, ei se ollut häiriköinti joka pilasi tulevaisuuttani, vaan kaikki ne syyt jotka aiheuttivat sen pahan olon. Minun kohdallani syytä oli niin kotitaustassa, opettajassa, kanssaoppilaissa kuin itsessänikin.

      Vaikka olisin kuinka tahtonut "kuuta taivaalta", ei pelkkä oma tahto kohdallani auttanut mihinkään muutokseen kouluaikana. Paha olo oli aina vain. Kun on aina ollut liian rankkaa kotona päivästä toiseen ja elämä "revennyt" jo varhaisessa vaiheessa, siinä ei oma tahto auta tilanteen ja käyttäytymisen muuttamiseen. Minä purin pahaa oloani riehumiseen ja aggressiiviseen käytökseen, kun minua liikaa ahdisti.

      Voisit uskoa kun sanon, että siinä ei paljon kiinnnostanut, mitkä "hyvät asiat" jäävät huomaamatta. Ei niistä "hyvistä asioista" olisi ollut sen hetkisen tilanteen ja pahan olon poistajiksi.

      Minua kyllä poistettiin luokasta jatkuvasti, mutta mielsin sen hyväksi asiaksi. Eipä tarvinnut olla tunnilla missä en viihtynyt. En minä sitä rajojen asettamiseksi koskaan kokenut.

      Voit uskoa myös sen, että opettajan tai opettajien yhdessä antama palaute (oli se sitten millaista tahansa) ei voinut vähempää kiinnostaa. Sellaiset tilanteet päättyivätkin välittömästi alettuaan, sillä minä en kyennyt vastaanottamaan heiltä kerrassaan mitään.

      Muiden mielestä varmaankin aiheutin itselleni ja muille vahinkoa häiriköimiselläni, mutta voin vakuuttaa että häiriköintini ei olisi loppunut millään koulun toimilla. Moni muukin asia olisi pitänyt muuttua ennen sitä. Elämä oli niin täysi kaaos, että en olisi kyennyt vastaanottamaan mitään koulun taholta esitettyä "apua". Kyllähän minua yritettiin saada niin terveydenhoitajalle, koulupsykologille, opinto-ohjaajalle, koulukuraattorille, hammaslääkäriin... kaikki jätin käymättä kun ne eivät voineet vähempää minua kiinnostaa!

      Silti olen edelleen elossa, enkä pidä itseäni mitenkään "jostain paitsi jääneenä", kuten aloittaja asian esitti.

      PS. Oli myös tiettyjä tunteja jolloin en häiriköinyt. Häiriköimättömyys johtui lähinnä siitä, että ko. opettaja osasi tehdä opetettavasta aiheesta niin mielenkiintoista, että minuakin aiheet alkoivat kiinnostaa. Että revi siitä!

      • Kiitos, kun kerroit oman tapauksesi. Tämä kyllä kumoaa sen, mitä tutkijat P.Kosonen ja P.Räihä sanovat kodin vaikutuksesta.

        "He pohtivat sitä, että syy järjestyshäiriöihin ei olisi oppilaissa, kodeissa, eikä...", Jo terve järki sanoo, että koti on paikka, jossa luodaan pohjaa ihmisen psyykiselle tasapainolle. Uskon kuitenkin, että häiriköinti ei tuonut parempaa oloa, sillä pahasta ei seuraa hyvää. Se on kielteinen tapa saada huomiota. Häiriköinnin seurauksena voi olla heikko todistus, joka estää jatko-opinnot.

        Olen itse myös ongelmakodista, mutta koin koulun paikkana, jossa sain hyvää kohtelua ja arvostusta ja koin itseni tasa-arvoiseksi muiden kanssa.


      • vm. 1969
        Lette kirjoitti:

        Kiitos, kun kerroit oman tapauksesi. Tämä kyllä kumoaa sen, mitä tutkijat P.Kosonen ja P.Räihä sanovat kodin vaikutuksesta.

        "He pohtivat sitä, että syy järjestyshäiriöihin ei olisi oppilaissa, kodeissa, eikä...", Jo terve järki sanoo, että koti on paikka, jossa luodaan pohjaa ihmisen psyykiselle tasapainolle. Uskon kuitenkin, että häiriköinti ei tuonut parempaa oloa, sillä pahasta ei seuraa hyvää. Se on kielteinen tapa saada huomiota. Häiriköinnin seurauksena voi olla heikko todistus, joka estää jatko-opinnot.

        Olen itse myös ongelmakodista, mutta koin koulun paikkana, jossa sain hyvää kohtelua ja arvostusta ja koin itseni tasa-arvoiseksi muiden kanssa.

        Olet oikeassa. Häiriköintini ei tuonut minulle parempaa oloa, mutta minulla ei tuolloin ollut muita keinoja käsitellä pahaa oloani. Kai se häiriköinti ja aggressiivisuus oli kuitenkin tavallaan sellaista avunhuutoa... vaikka en ollutkaan valmis tarjottua apua vastaanottamaan!

        Olen paljon miettinyt tuota aikaa ja tullut sellaiseen tulokseen, että ehkä olisin voinut hyväksyä jonkin avun tarjouksen, jos sitä tarjoava ihmisen OLISI OIKEASTI OLLUT KIINNOSTUNUT siitä miten minulla menee. Pelkkä viran puolesta kiinnostuminen tai avun tarjoaminen ei ole sama juttu, enkä sellaisille mitään vastakaikua koskaan antanutkaan.


    • tervejärkinen

      Tutkijat P.Räihä ja P.Kosonen vähättelevät kodin merkitystä tutkimustuloksissaan. Kodissa juuri luodaan pohja lapsen itseluottamukselle, joka näkyy psyykkisenä tasapainona myös koulussa. Ei voi muuta, kuin ihmetellä tällaista tutkimustulosta. Mielestäni tämä vie uskottavuuden koko kasvatustieteeltä.

    • Kyllä oppilaan kotioloila on taustatekijänä suuri merkitys. Jos lähtee kotoa tasapainottomana ja vihaisena kouluun, niin sopivan ärsykkeen sattuessa kohdalle, viha voi purkautua agressiivisena käytöksenä, joka johtaa tunnilta poistamiseen. Paha kasvattaa pahaa ja oppilas voi joutua pahan kierteeseen, josta hän ei osaa irrottautua. Hän ei huomaa, että paha parannetaan vain hyvällä.

      Näin ei tietenkään tarvitse tapahtua, oppilaalla on mahdolisuus ottaa vastuuta itsestään.

    • Etsiskellään syyllistä, kuka on syyllinen. Mietitäänkö koskaan että missä on syy? Mielestäni kannattaisi katsella asiaa siltä kantilta että itsekkyys on suurin ongelma. Ja mitä voidaan itsekkyydelle tehdä? Mielestäni se on jo paljon kun ihminen ottaa asiakseen oman perheensä, tai jos ei ole perhettä niin ottaa huomioon 1-3 ystäväänsä. Lapsen edun tulee mennä kaikessa edelle. Aikuisen ihmisen läsnäolo on todella tärkeä lapselle.

      Jos jokaisella on joku, niin itsekkyyttä ei tarvita normaalin elämäntilan hankkimisessa. Itsekkyys on signaali jostain asiasta joka ei ole niin kuin sen pitäisi olla.

      Kaikki lähtee pienestä, eli asenteesta ja muutamasta ihmisestä. Minun ei tarvitse riittää kaikille, riittää että jos edes jollekin olen jo jotain niin silloin itsekkyyden väheneminen alkaa kuin ketjureaktio. Se ei lähde siitä että sanon "älä ole itsekäs" vaan se lähtee siitä että itse en ole itsekäs.

      Siksi en nytkään sano kenellekään täällä että "älä ole itsekäs" - kerron vaan ajatukseni siitä että itsekkyys poikii itsekkyyttä, ja minkä keinon olen itse huomannut parhaiten toimivaksi itsekkyyttä vastaan.

      Tämä koskee myös opettajia. Opettaja ei riitä kaikille oppilaille siinä määrin missä määrin oppilasten vanhemmat teoriassa riittäisivät oppilaille. Ja mitä enemmän vanhemmat elävät lapsiansa varten, sitä enemmän opettajilla riittää aikaa muuhun.

      Jään ihmettelemään Kososen ja Räihän esilletuomia ajatuksia. Tietysti jos ottaa huomioon sen että jos opettajilta vaaditaan sitä mitä lasten vanhempien tulisi lapsille antaa, niin toki yhdyn ajatukseen eräällä toisella tavalla.

      • Kyllähän itsekkyys ja itsekeskeisyys ovat ihmisen "perisyntejä, jotka tuhoavat ihmisten välistä yhteisyyttä ja elämäniloa. Lapset kärsivät eniten, koska ovat kehitysvaiheessa. Omalla esimerkillään vanhemmat siirtävät itsekkyytensä lapsiin ja näin itsekkyys säilyy ja vahvistuu.

        Vanhempien todella kannattaisi keskustella ja kuunnella lapsiaan, sillä lapsi on terveempi kuin aikuinen, koska hän ei ole korruptoitunut.

        Kasvatusvastuuta jätetään liian paljon koulun varaan. Vanhemmat eivät ehkä tiedä, että nykoulussa opettajan aika menee usein työrauhan ylläpitämiseen, jotta saisi opetettua pakolliset asiat.


      • Lette kirjoitti:

        Kyllähän itsekkyys ja itsekeskeisyys ovat ihmisen "perisyntejä, jotka tuhoavat ihmisten välistä yhteisyyttä ja elämäniloa. Lapset kärsivät eniten, koska ovat kehitysvaiheessa. Omalla esimerkillään vanhemmat siirtävät itsekkyytensä lapsiin ja näin itsekkyys säilyy ja vahvistuu.

        Vanhempien todella kannattaisi keskustella ja kuunnella lapsiaan, sillä lapsi on terveempi kuin aikuinen, koska hän ei ole korruptoitunut.

        Kasvatusvastuuta jätetään liian paljon koulun varaan. Vanhemmat eivät ehkä tiedä, että nykoulussa opettajan aika menee usein työrauhan ylläpitämiseen, jotta saisi opetettua pakolliset asiat.

        Kyllä

        Ja äärimmillään, yhteiskunta on suurpiirteinen ihmisten tuotantolaitos. Mitä aiemmin lapset alkavat itse huolehtimaan itsestänsä, sitä enemmän rahaa vanhemmat ehtivät itsellensä hankkimaan. Lopputuloksena nähdään ennenaikaisesti aikuistuneet lapset jotka itse asiassa eivät ole päässeet aikuisuuteen aina aikuisenakaan koska tärkeät lapsuuden elementit ovat jääneet väliin. Perheen tilalla on suuri tuotantolaitos jonne yksilö tarpeinensa hukkuu.

        Olen monissa kirjoituksissani halunnut tuoda esille sitä että lapsuus on pyhitetty lapsuutta varten ja sitä ei saa lapsilta pois varastaa. Ongelma on siinä kun lapset eivät omia oikeuksiaan aina osaa puolustella, ja aikuisetkaan eivät osaa arvioida aina sitä mikä on hyvää tai vahingollista lasten kehitykselle.

        Mietin että millaisia ovat tulevaisuuden aikuiset? Tässä eräs (todella teoreettinen) malli:
        25-vuotias saattaa mielessään miettiä että lappuliisa ei ole syönyt tarpeeksi piparkakkuja*. Syy: Lappuliisa kirjoitti sakot. Lappuliisa oli tuhma. Jos lappuliisa olisi kiltti, hän ei olisi kirjoittanut sakkoja. Ei voida ymmärtää lappuliisan tehtävää lappuliisana - lappuliisa saattaa olla kiltti vaikka kirjoittaakin sakot. Vanhemmat eivät ole ohjeistanut lastaan tekemään oikein asioita kun lapsi oli pieni. Tai isä on saattanut kieltää lastaan tekemästä kaikkea kun oli vihaisella päällä, mutta kun isä oli iloinen niin kaikki asiat olivat sallittuja. Faijan pärstävärkki toimi ikään kuin liikennevalona hurjille leikeille.

        (*muori kertoi lapsenlapselle että syömällä piparkakkuja tullaan kiltiksi)

        Entisenä varhaisnuorten ryhmän johtajana totean että miten tietyt kasvonilmeeni vaikuttivat lasten käyttäytymiseen. Vaikka 1990-luvun alussa luinkin pedagogiikan psykologiaa, silti käytäntö oli paljolti monimutkaisempi. Alussa ihmettelin miksi lapset jonain päivänä yksimielisesti olivat kiltisti mutta jonain toisena päivänä "ne 3-4" aloittivat rumban ja saivat muut peräänsä. Erityisesti määrätyt lapset yrittivät lukea että olenko hyvällä tai huonolla tuulella. Karu totuus oli kuitenkin se että tietyt kellonajat ovat tiettyjä kellonaikoja riippumatta siitä olenko iloinen, surullinen tai turhautunut. Hyvin monesti mietin sitä että millaisetkohan vanhemmat näillä neljällä oli, ja kuva hahmottui vähän kun juuri heidän vanhempansa jättivät aina tulematta vanhempainiltaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5367
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      553
      1922
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1120
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1028
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      963
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      941
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      880
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      834
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      823
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe