Uskon,nimittäin niin,että Raamattu on Jumalan Sana. Pyhän Hengen,meille Hänen kauttaan ilmoittama sanoma.Uskon että Raamattu on on tosi.Monet sanovat ,että Jumalan Sana on tulkittava oman aikakauden perusteella.Olen erimieltä,se on juuri niin ,kuin se on kirjoittettu.Aikakausia tulee ja menee,mutta Sana pysyy,ja on sopiva joka aikaan,muuttumattomana.
Olenko Fundametalisti
40
1003
Vastaukset
maapallon olevan littana ja pylväiden nokassa.
Voithan esittää tietenkin todisteet sanojesi tueksi.- asiasta
Jospa kyse on mannerlaatoista ja pylväät ovat se , joiden varassa laatat "uivat".
Näin littana maa on jokaiselle hyvinkin totta ja käsin kosketeltavaa.
Tämä oli vaan ajatus , mutta Raamattu on usein niin järkevä , että saa miettiä asioita oikein tosissaan. - Se on Sanaa!
asiasta kirjoitti:
Jospa kyse on mannerlaatoista ja pylväät ovat se , joiden varassa laatat "uivat".
Näin littana maa on jokaiselle hyvinkin totta ja käsin kosketeltavaa.
Tämä oli vaan ajatus , mutta Raamattu on usein niin järkevä , että saa miettiä asioita oikein tosissaan.Miten tuo liittyi siihen, onko Raamattu Jumalan sanaa?
Se, minkälainen maailmankuva oli sillä Jumalan ihmisellä, joka kirjoitti ylös ihmisen ja Jumalan välisestä suhteesta kertovan ilmoituksen, ei vaikuta itse ilmoitukseen sitä, eikä tätä.
Maan rakennehan ei ole sanoman sisältö, vaan Jumalan kaikkivaltias tahto, hyvyys ja ihmisen suhde häneen.
Daavidin Psalmin sisältö ei olisi tippaakaan muuttunut, jos hän olisi sanonut: Herra rakensi Gondwanan ja antoi sitten laattojen erkaantua erilleen. Jumala sanoo,ovat päänne hiuksetkin luetut.Ttiedätkö sinä ,montako karvaa päässäsi on.Ellet tiedä,Jumala tuntee sinut paremmin,kuin sinä itse.
- sivut vastaavat
föörpiik kirjoitti:
Raamatunkohta,missä sanotaan,että maa on littana,tai pylväitten päällä.
Maapallon muoto.
Jes. 40:22 "Hän (Herra) istuu korkealla maanpiirin päällä, kuin heinäsirkkoja ovat sen asukkaat; hän levittää taivaan niinkuin harson, pingoittaa sen niinkuin teltan asuttavaksi.
·Jes. 44:24 ".. Minä olen Herra, joka teen kaiken, joka yksinäni jännitin taivaan, joka levitin maan - kuka oli minun kanssani?"
·Dan. 4:8 "Puu kasvoi ja vahvistui, niin että sen latva ulottui taivaaseen ja se näkyi kaiken maan ääriin."
Miten korkea tulisi puun olla, jotta se olisi havaittavissa koko maailmassa? Sfäärin muotoisten taivaankappalaitten yhtenä ominaispiirteenä on, että koko pinta-ala ei ole nähtävissä samanaikaisesti yhdestäkään pisteestä. On ilmeistä, että Raamatun kirjoittajat uskoivat, kuten muinoin oli yleistä, litteään maahan, jolloin Raamatun kuvaaman Jumalan "kaikkitietoisuus" ei tässäkään suhteessa ole helposti havaittavissa.
Samoja pulmia kohtaa myös seuraava säe -- valtakuntia oli Jeesuksen aikaan Afrikassa, Amerikassa, Aasiassa, Euroopassa jne --
Mat. 4:8 "Taas perkele otti Jeesuksen kanssansa sangen korkealle vuorelle ja näytti hänelle kaikki maailman valtakunnat ja niiden loiston."
Ympyrän muotoinen taivaankappale ei yleisen käsityksen mukaan ole neliskulmainen, mutta Raamattu edustaa silti eriävää mielipidettä --
Ilm. 7:1 "Sen jälkeen minä näin neljä enkeliä seisovan maan neljällä kulmalla ja pitävän kiinni maan neljää tuulta."
·Ilm. 26:8 "Ja hän lähtee villitsemään maan neljällä kulmalla olevia kansoja, Googia ja Maagogia, kootakseen heidät sotaan."
Maapallo tuettu?
1. Sam. 2:8 ".. Sillä maan tukipylväät ovat Herran, hän on asettanut niiden päälle maanpiirin."
Psa. 104:5 "Sinä asetit maan perustuksillensa, niin että se pysyy horjumatta iankaikkisesti."
Job. 9:6 "Hän (Herra) järkyttää maan paikaltaan, ja sen patsaat vapisevat;"
Jes 19:10 "Maan peruspylväät murskataan, ja kaikki palkkalaiset ovat murheellisella mielellä."
·1. Aik. 16:30 "Maan piiri pysyy lujana, se ei horju."
Ps. 93:1 ".. Niin pysyy maanpiiri lujana, se ei horju."
Job 26:7 "Pohjoisen hän kaarruttaa autiuden ylle, ripustaa maan tyhjyyden päälle."
http://www.vapaa-ajattelijat.fi/kritiikki/raamattu/raam2.html - Faktio
Peku, säätieteilijät, ilmeisesti akateemisen tutkinnon suorittaneet, että aurinkon Nousee ja aurinko Laskee. Onko niin että yliopistossa opetetaan noin epätieteellistä ilmaisua?
Maapallon littanuudesta en ole missään enkä koskaan kuullut opetusta, ennenkuin tuo Pekun keksimä väite tuli täällä esiin. - Faktio
sivut vastaavat kirjoitti:
Maapallon muoto.
Jes. 40:22 "Hän (Herra) istuu korkealla maanpiirin päällä, kuin heinäsirkkoja ovat sen asukkaat; hän levittää taivaan niinkuin harson, pingoittaa sen niinkuin teltan asuttavaksi.
·Jes. 44:24 ".. Minä olen Herra, joka teen kaiken, joka yksinäni jännitin taivaan, joka levitin maan - kuka oli minun kanssani?"
·Dan. 4:8 "Puu kasvoi ja vahvistui, niin että sen latva ulottui taivaaseen ja se näkyi kaiken maan ääriin."
Miten korkea tulisi puun olla, jotta se olisi havaittavissa koko maailmassa? Sfäärin muotoisten taivaankappalaitten yhtenä ominaispiirteenä on, että koko pinta-ala ei ole nähtävissä samanaikaisesti yhdestäkään pisteestä. On ilmeistä, että Raamatun kirjoittajat uskoivat, kuten muinoin oli yleistä, litteään maahan, jolloin Raamatun kuvaaman Jumalan "kaikkitietoisuus" ei tässäkään suhteessa ole helposti havaittavissa.
Samoja pulmia kohtaa myös seuraava säe -- valtakuntia oli Jeesuksen aikaan Afrikassa, Amerikassa, Aasiassa, Euroopassa jne --
Mat. 4:8 "Taas perkele otti Jeesuksen kanssansa sangen korkealle vuorelle ja näytti hänelle kaikki maailman valtakunnat ja niiden loiston."
Ympyrän muotoinen taivaankappale ei yleisen käsityksen mukaan ole neliskulmainen, mutta Raamattu edustaa silti eriävää mielipidettä --
Ilm. 7:1 "Sen jälkeen minä näin neljä enkeliä seisovan maan neljällä kulmalla ja pitävän kiinni maan neljää tuulta."
·Ilm. 26:8 "Ja hän lähtee villitsemään maan neljällä kulmalla olevia kansoja, Googia ja Maagogia, kootakseen heidät sotaan."
Maapallo tuettu?
1. Sam. 2:8 ".. Sillä maan tukipylväät ovat Herran, hän on asettanut niiden päälle maanpiirin."
Psa. 104:5 "Sinä asetit maan perustuksillensa, niin että se pysyy horjumatta iankaikkisesti."
Jes 19:10 "Maan peruspylväät murskataan, ja kaikki palkkalaiset ovat murheellisella mielellä."
Job 26:7 "Pohjoisen hän kaarruttaa autiuden ylle, ripustaa maan tyhjyyden päälle."
http://www.vapaa-ajattelijat.fi/kritiikki/raamattu/raam2.htmlEipä noissa sanottu että maa on littana.
- käsittänyt
Faktio kirjoitti:
Eipä noissa sanottu että maa on littana.
että maan pitää olla littana, jotta korkeinkaan puu voisi näkyä koko maahan.
no, hihhulit on heikkojärkisiä, ja siksi ne uskookin satuihin. - Faktio
käsittänyt kirjoitti:
että maan pitää olla littana, jotta korkeinkaan puu voisi näkyä koko maahan.
no, hihhulit on heikkojärkisiä, ja siksi ne uskookin satuihin.Nyt sinä taidat tehdä ihan omaa tulkintaa. Ei siinä sanottu että maa olisi littana. Taidat olla aivopesty kun näet sellaisia tekstejä joita siinä ei ole. :D tai sitten vaan auvisen aatetoveri, onkos sun aselupa jo peruutettu.
- Raamatun kohtia
sivut vastaavat kirjoitti:
Maapallon muoto.
Maapallo tuettu?
http://www.vapaa-ajattelijat.fi/kritiikki/raamattu/raam2.htmllitteästä maasta
http://www.student.oulu.fi/~ktikkane/U_LITT.html - E-.
Faktio kirjoitti:
Nyt sinä taidat tehdä ihan omaa tulkintaa. Ei siinä sanottu että maa olisi littana. Taidat olla aivopesty kun näet sellaisia tekstejä joita siinä ei ole. :D tai sitten vaan auvisen aatetoveri, onkos sun aselupa jo peruutettu.
maassa puu näkyy kaikkeen maailmaan, mikäli pallo on ontto ja olemme puun kanssa sen sisäpinnalla.
Olet luultavasti käsittänyt maan pyöreyden tällä tavalla.
PS Auvisen idoleihin kuului hänen nettikirjoitustensa mukaan myös joitakin talvisodan suomalaisia ammuskelijoita, jotka todennäköisesti kuuluivat luterilaiseen kirkkoon. En viitsi käyttää aikaani linkin etsimiseen, etsi itse jos kiinnostaa. Tiedänhän, että uskikset uskovat ilman todisteitakin järjetöntä huuhaata, jos se miellyttää heitä, ja jättävät uskomatta selvät faktatkin, jos ne eivät miellytä heitä. - litteää maata
Raamatun kohtia kirjoitti:
litteästä maasta
http://www.student.oulu.fi/~ktikkane/U_LITT.htmleipä noistakaan paikoista löytynyt mainintaa litteästä maasta.
- kysyt rehellistä
mielipidettäni, niin mielestäni olet fundamentalistikristitty.
- tähtipöllö
Jeesuskin oli ja on...
Ja kaikki, jotka tahtovat...
2. Tim. 3:12
"Ja kaikki, jotka tahtovat elää jumalisesti Kristuksessa Jeesuksessa, joutuvat vainottaviksi."
1. Piet. 4:14
"Jos teitä solvataan Kristuksen nimen tähden, niin te olette autuaat, sillä kirkkauden ja Jumalan Henki lepää teidän päällänne." - keksittävä
mutta ajattelen suunnilleen samoin ja minä olen uskova kristitty ihminen.
Tuo mitä kirjoitat on ihan tavallista normaalia uskovaisen ihmisen ajattelua.
Sitten on ihmisiä jotka vaan ei usko ja pyörivät vaan mukana " hengaillen" , kun on paljon ihmisiä.
Siinä on vaan mukava pörrätä mukana ja olla kuuluvinaan johonkin.
Nämä ihmiset jotka eivät oikeasti usko, niin he ovat juuri niitä, jotka haluaisivat muuttaa meidänkin uskoa, koska se on ahdistavaa, että jotkut uskoo oikeasti :) - määrittelyä
- etteivät
ihmiset polveudu samoista eläinlajeista kuin muut nisäkkäät, emmekä takuulla ole mitään apinoitten sukulaisia, niin olet fundamentalisti.
- Kiitos, Halleluja!
OLen fundamentalisti. Tärkeintä on se,
että olen Jumalan lapsi ja pelastettu!
Mutta jumalattomat ja pilkkaajat kuolevat
pelko ja tuska mielessään, eikä heitä mikään pelasta Herran edessä!
Miettikää jumalattomat, mikä rauhaanne sopii! ihminen ei ole päivitetty simpanssi.Ihminen kävelee kahdella jalalla.Ihmisellä selkäranka yhdistyy kallonpohjaan,kun apinalla se jatkuu suoraan niskasta.Ihmisellä on tasapainoelin,jossa on kolmekaarikäytävää.Niiden rakenteesta näkee selvästi,että ne on tarkoitettu pystykäveliälle.Apinoilla näin ei ole.Iihmisen kädellä on58 liikeakselia.P. Reinikainen kutsuu ihmiskättä universumin monimutkaisimmaksi koneeksi.Apinaln kädellä perusliikkeitä on viisi.Ihmisellä on erikoisrakenteinen nielu,jolla voi puhua,ja sata puheeseen käytettävää lihasta.Puhekaskus on aivoissa.Apinalla puhekeskusta ei ole lainkaan.Tämä lyhyesti lääk.tri.Pekka Reinikaisen kolumnista.
- fundiksille
föörpiik kirjoitti:
ihminen ei ole päivitetty simpanssi.Ihminen kävelee kahdella jalalla.Ihmisellä selkäranka yhdistyy kallonpohjaan,kun apinalla se jatkuu suoraan niskasta.Ihmisellä on tasapainoelin,jossa on kolmekaarikäytävää.Niiden rakenteesta näkee selvästi,että ne on tarkoitettu pystykäveliälle.Apinoilla näin ei ole.Iihmisen kädellä on58 liikeakselia.P. Reinikainen kutsuu ihmiskättä universumin monimutkaisimmaksi koneeksi.Apinaln kädellä perusliikkeitä on viisi.Ihmisellä on erikoisrakenteinen nielu,jolla voi puhua,ja sata puheeseen käytettävää lihasta.Puhekaskus on aivoissa.Apinalla puhekeskusta ei ole lainkaan.Tämä lyhyesti lääk.tri.Pekka Reinikaisen kolumnista.
föörpiik kirjoitti:
ihminen ei ole päivitetty simpanssi.Ihminen kävelee kahdella jalalla.Ihmisellä selkäranka yhdistyy kallonpohjaan,kun apinalla se jatkuu suoraan niskasta.Ihmisellä on tasapainoelin,jossa on kolmekaarikäytävää.Niiden rakenteesta näkee selvästi,että ne on tarkoitettu pystykäveliälle.Apinoilla näin ei ole.Iihmisen kädellä on58 liikeakselia.P. Reinikainen kutsuu ihmiskättä universumin monimutkaisimmaksi koneeksi.Apinaln kädellä perusliikkeitä on viisi.Ihmisellä on erikoisrakenteinen nielu,jolla voi puhua,ja sata puheeseen käytettävää lihasta.Puhekaskus on aivoissa.Apinalla puhekeskusta ei ole lainkaan.Tämä lyhyesti lääk.tri.Pekka Reinikaisen kolumnista.
ääri-kristitty eikä mikään tutkija.
Hänet tunnetaan parhaiten siitä kun laittoi liikkeelle oman puolueensa (kristillisdemokraattien) johtajaa Bjarne Kallista solvaavia kiertokirjeitä.
Reinikainen teki myös ympäristökeskukselle aikoinaan aloitteen että silloinen lintuinfulenssa on tuholtaan yhtä suuri kuin Raamatussa kerrottu vedenpaisumus ja lintukanta olisi hänen mukaansa harvennettava.- tähtipöllö
fundiksille kirjoitti:
Ensinkin ollaan tekemässä Jumalasta valehtelijaa, varastamalla Häneltä luomansa eläimet vain sattuman tuotteeksi itsessään. Ensinkään tieteellinen mahdottomuus on, että tyhjästä syntyy elämää, tai ainetta, eikä edes räjähdysainetta. Joten koko evoluutio-valhe on ilman alkua. Tähän Raamattu vastaa miksi:
Saarn. 3:11
"Kaiken hän on tehnyt kauniisti aikanansa, myös iankaikkisuuden hän on pannut heidän sydämeensä; mutta niin on, ettei ihminen käsitä tekoja, jotka Jumala on tehnyt, ei alkua eikä loppua."
Evoluutio-valhe saa aikaan Myyrmmanni-Jokela-Kauhajoki -ilmiöitä. Kun valheella riistetään totuus Jumalan olemassa olosta, tulevasta tuomiosta siten valheella tehdään ihmisistä vastuuttomia teoistaan. Jokaisella ihmisellä on vastuu teoistaan on vaikka olisi valhe uskottu.
Room. 2:15-16
"ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä - 16 sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan"
Hes. 13:22
"Koska olette valheella murehduttaneet vanhurskaan sydämen, vaikka minä en tahtonut häntä murehduttaa, ja olette vahvistaneet jumalattoman käsiä, ettei hän kääntyisi pahalta tieltänsä ja saisi elää,"
Hepr. 9:27
"Ja samoinkuin ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta senjälkeen tulee tuomio." - pistä
tähtipöllö kirjoitti:
Ensinkin ollaan tekemässä Jumalasta valehtelijaa, varastamalla Häneltä luomansa eläimet vain sattuman tuotteeksi itsessään. Ensinkään tieteellinen mahdottomuus on, että tyhjästä syntyy elämää, tai ainetta, eikä edes räjähdysainetta. Joten koko evoluutio-valhe on ilman alkua. Tähän Raamattu vastaa miksi:
Saarn. 3:11
"Kaiken hän on tehnyt kauniisti aikanansa, myös iankaikkisuuden hän on pannut heidän sydämeensä; mutta niin on, ettei ihminen käsitä tekoja, jotka Jumala on tehnyt, ei alkua eikä loppua."
Evoluutio-valhe saa aikaan Myyrmmanni-Jokela-Kauhajoki -ilmiöitä. Kun valheella riistetään totuus Jumalan olemassa olosta, tulevasta tuomiosta siten valheella tehdään ihmisistä vastuuttomia teoistaan. Jokaisella ihmisellä on vastuu teoistaan on vaikka olisi valhe uskottu.
Room. 2:15-16
"ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä - 16 sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan"
Hes. 13:22
"Koska olette valheella murehduttaneet vanhurskaan sydämen, vaikka minä en tahtonut häntä murehduttaa, ja olette vahvistaneet jumalattoman käsiä, ettei hän kääntyisi pahalta tieltänsä ja saisi elää,"
Hepr. 9:27
"Ja samoinkuin ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta senjälkeen tulee tuomio."ihmisten kirjoittamia taruja ja omia mielipiteitään Jumalan piikkiin.
- tähtipöllö
pistä kirjoitti:
ihmisten kirjoittamia taruja ja omia mielipiteitään Jumalan piikkiin.
Onko tämä totuus sinulta hukassa.
Evoluutio on paholaisen keksimä lopunajan eksytys ylpeille ihmisille, jotka rakastavat ihmisviisautta ja vihaavat Jumalaa.
Evoluutio ei ota Jumalan sanaa eikä Jumalaa lainkaan huomioon.
Evoluutio pettää ihmisiä taruilla alkuräjähdyksestä ja lajien kehityksestä toiseksi.
LAJIT EIVÄT "HYPI" !!!! - Vain hullut hyppii
häpeitään!!!!
Ps. 53:1
" Hullu sanoo sydämessänsä: "Ei ole Jumalaa". "
Juud. 1:13
"rajuja meren aaltoja, jotka vaahtoavat omia häpeitään, harhailevia tähtiä, joille pimeyden synkeys ikuisiksi ajoiksi on varattu."
1. Moos. 1:11
"Ja Jumala sanoi: "Kasvakoon maa vihantaa, ruohoja, jotka tekevät siementä, ja hedelmäpuita, jotka LAJIENSA mukaan kantavat maan päällä hedelmää, jossa niiden siemen on". Ja tapahtui niin:"
1. Moos. 1:12
"maa tuotti vihantaa, ruohoja, jotka tekivät siementä LAJIENSA mukaan, ja puita, jotka lajiensa mukaan kantoivat hedelmää, jossa niiden siemen oli. Ja Jumala näki, että se oli hyvä."
1. Moos. 6:20
"Lintuja lajiensa mukaan, karjaeläimiä lajiensa mukaan ja kaikkia maan matelijoita LAJIENSA mukaan tulkoon kaksi kutakin lajia sinun luoksesi, säilyttääksesi ne hengissä."
1. Moos. 7:14
"he ja kaikki metsäeläimet LAJIENSA mukaan ja kaikki karjaeläimet lajiensa mukaan ja kaikki matelijat, jotka maan päällä matelevat, lajiensa mukaan ja kaikki linnut LAJIENSA mukaan, kaikki lintuset, kaikki, mikä siivekästä " - Faktio
Pe.ku kirjoitti:
Hänet tunnetaan parhaiten siitä kun laittoi liikkeelle oman puolueensa (kristillisdemokraattien) johtajaa Bjarne Kallista solvaavia kiertokirjeitä.
Reinikainen teki myös ympäristökeskukselle aikoinaan aloitteen että silloinen lintuinfulenssa on tuholtaan yhtä suuri kuin Raamatussa kerrottu vedenpaisumus ja lintukanta olisi hänen mukaansa harvennettava.Eikös Reinikainen ole lääkäri ammatiltaan ja ilmeisesti saanut tieteellisen koulutuksen?
Itse en ole Reinikaisen linjausten takana enkä pidä itseäni fundamentalistina. Sehän on vähän samanlainen ilmaisu kuin liberaaliteologi tai ääriateisti. - Reinikaisesta
Pe.ku kirjoitti:
Reinikainen teki myös ympäristökeskukselle aikoinaan aloitteen että silloinen lintuinfulenssa on tuholtaan yhtä suuri kuin Raamatussa kerrottu vedenpaisumus ja lintukanta olisi hänen mukaansa harvennettava.Reinikainen oli nuorena ateisti, mutta kääntyi sitten uskoon, ja hän on nykyään tunnettu useista fundamentalistisista kristinuskoa ja kreationismia puolustavista kirjoistaan. Hän on myös kertonut olleensa aikaisemmin alkoholisti. Hänet tunnetaan nykyisin abortin vastaisista ja alkoholipoliittisista mielipiteistään. Hän on mennyt laidasta laitaan: entisestä ateistista ja alkoholistista on tullut fundamentalisti.
- koulutuksen,
Faktio kirjoitti:
Eikös Reinikainen ole lääkäri ammatiltaan ja ilmeisesti saanut tieteellisen koulutuksen?
Itse en ole Reinikaisen linjausten takana enkä pidä itseäni fundamentalistina. Sehän on vähän samanlainen ilmaisu kuin liberaaliteologi tai ääriateisti.alkoholin pilaamiin aivoihin usko tarttuu helpommin kuin terveisiin.
Nykyään Reinikainen vissiin tienaa kretsuilta hyvät rahat julkaisuillaan.
- ETP
Olen just samaa mieltä Raamattu on täysin Jumalan sanaa ja kaikki sen ennustukset käyvät toteen.Totta muuttumaton ja on juuri aikaamme sopiva ja elämmehän selkesti lopunaikoja.
- se olisi
tietysti liikaa vaadittu, että kaikki uskontohörhöt parantuisivat. Aina löytyy herkkäuskoista kansaa, johon jumaltarut uppoavat kuin veitsi voihin. Olkoon ne sitten vaikka kuinka älyttömiä.
Raamattuun kirjaimellisesti, fundamentalisti-kristitylle on ominaista se, että pyrkii määräilemään muiden elämää oman vakaumuksensa nojalla ja kokee olevansa siihen oikeutettu. Fundamentalisti valitsee Raamatusta jakeita, joita sitten käyttää toisten elämäntavan tuomitsemiseen. Erityisesti fundamentalisti haluaa määrätä toisten seksielämästä.
- Tosifunttis
Wikipedian määritelmän mukainen fundamentalisti olen myös minä eli siis uskon Raamatun olevan totta joka sana. Mutta vasta uskoon tultuani se avautui uudella tavalla ja muuttui eläväksi ilmoitukseksi Jumalan ja ihmisen suhteesta ja Jeesuksen Kristuksen pelastustyöstä. Aloin ymmärtää sitä eri tavalla kuin aikaisemmin olin ymmärtänyt ja opin lisää mitä enemmän luen sitä uskoen sen olevan sitä mitä se ilmoittaa olevansa. Raamattu opettaa minua myös ymmärtämään mikä ja millainen itse olen. Sen ovat kirjoittaneet erilaiset eri aikoina eläneet ihmiset joiden oman ajan käsitykset heijastelevat tekstissä, ja vertauskuvia käytetään paljon.
Raamattu ei ole mikään luonnontieteen oppikirja eikä tieteellinen kirja, vaikka monet ateistit ja vapaa-ajattelijat ja muut vastustajat koettavat sitä sellaiseksi väkisin vääntää. Sen lisäksi että he lukevat Raamattua aivan mielivaltaisesti tulkiten, he irrottelevat jakeita tekstistä ja käsittelevät ne yksittäisinä opetuksina.
Laitan tähän joitakin selityksiä, jotta joku rehellisempi ja avoimempi ennakkoluuloton ehkä miettisi muutakin tapaa tutkia Raamattua. Minä en ole mielivaltainen tutkija. Olen saanut ohjausta ja oikaisuja monilta eri tahoilta ja otan vakavasti myös vastustajien tulkinnat.
Dan. 4:8 "Puu kasvoi ja vahvistui, niin että sen latva ulottui taivaaseen ja se näkyi kaiken maan ääriin." Jae kertoo pakanakuninkaan unesta, siis UNESTA. Raamattu ei opeta että "ihan oikeasti" voi kasvaa puu joka näkyy litteän maan jokaiseen neljään nurkkaan!
Matt. 4:8 "Taas perkele otti Jeesuksen kanssansa sangen korkealle vuorelle ja näytti hänelle kaikki maailman valtakunnat ja niiden loiston."
Mistä me ihmiset tiedämme millaiselta vuorelta käsin nuo kaksi maailmaa katselivat? Heidän kykynsä ja näköalansa ovat aivan toisenlaiset.
Maan neliskulmaisuutta vastustajat perustelevat esim. Ilm. 7:1 "Sen jälkeen minä näin neljä enkeliä seisovan maan neljällä kulmalla ja pitävän kiinni maan neljää tuulta." Meillä on käytössä sanat pohjois-, etelä-, itä- ja länsituuli. Maan neljällä kulmalla asuvat kansatkin ovat länsimaiden, itämaiden, pohjoismaiden ja etelämantereen asukkaita. Näitä maan kulmia katsotaan siis pienen ihmisen näkökulmasta käsin.
Wikipedia kertoo, että "varhaisen Mesopotamian ajattelun mukaan maailma oli litteä kiekko, joka kellui valtameressä." Ihmisten maailmankuva näki maan litteänä ja kuvun muotoisen taivaankannen suojaamana. "Vuoret kannattelivat taivaankantta, jonka yläpuolella oli vettä. Sadevesi tuli taivaankannen reikien läpi, taivaankanteen olivat asetetut myös aurinko ja tähdet. Nykyään usein virheellisesti luullaan, että keskiajalla uskottiin litteään maahan. Yksittäisten raamatunkohtien on toisinaan katsottu puhuvan maan litteyden puolesta."
Kun lukee Raamatun vastustajien väitteitä, huomaa miten helposti ihmiset edelleenkin saavat erilaisia mielikuvia yksittäisistä lauseista. Siis pelkkää mielikuvitusta joka ei liity itse tekstiin kuin hatarasti! Kuva maan litteydestä tulee joillekin esim. sanasta "maan piiri" tai auringon kierrosta taivaalla, kun se nousee idästä ja laskee länteen vaikka itse teksti ei kuitenkaan kerro maan muodosta vaan aivan eri asioista, Jumalan sanasta tai siitä että Hän on luonut maailman ja hallitsee sen elämää edelleenkin.
Job 26: "Pohjoisen hän kaarruttaa autiuden ylle, ripustaa maan tyhjyyden päälle." Ainakin minulle tulee tästä mielikuva miten taivas (pohjoinen) kaartuu kaarevana aution tyhjyyden päällä kelluvan maan yllä. Maan muotoa ei ole mainittu. Mutta tämäkin on vain mielikuva, ja muille syntyy siis aivan erilaisia mielikuvia. Itsellänikin on usein mielikuvitus laukannut pois Raamatun ilmoituksesta aivan outoihin maailmoihin.
1.Sam 2:8 Maan tukipylväät ovat tässä tekstissä niitä ihmisiä ja asioita joiden varassa elämme ja joihin tukeudumme, yhteiskunta, varallisuus, kunnia, maine, ruhtinaat, hallitsijat.
Jes.19:10 voisi peruspylväillä tarkoittaa työpaikkoja. Muita tukipylväitäkin voi olla: lakeja, säädöksiä, aatteita esim kommunismi, tai muita perusarvoja. Ikivanhat koti, uskonto ja isänmaa ovat monelta ihmiseltä murskana. Joku "uskoo vain itseensä" omaan viisauteensa ja voimaansa.
Kirkkoisä Athanasius kuvasi Psalmeja näin: "Tässä kirjassa näet kuvattuna ihmisen koko elämän, sieluntunnelmat ja ajatusten liikkeet. Psalmit ovat siis ihmisten ajatuksia Jumalasta ja maailmasta.
Ps 104:5 "Sinä asetit maan perustuksillensa, niin että se pysyy horjumatta iankaikkisesti. Tässä uskotaan Jumalan luoneen maailman horjumattomaksi. .
Ps. 93:1 ".. Niin pysyy maanpiiri lujana, se ei horju." Maa jalkojemme alla tuntuu kyllä tukevalta, mutta Jumala on itse luvannut sen horjuttaa, Maa tulee jopa hoippumaan kuin juopunut. Lue Jesaja 24. luku kokonaan. Toki saa Maan kuvitella kökkivän neljän paksun pylvään päälläkin, jotka sitten murskataan vaikkapa isolla kivellä. Sellaisestakin Raamattu puhuu, Kulmakivestä joka murskaa maailman valtakunnan.
Raamatun ilmoitusta täytyy lukea kokonaisuutena eikä pelkkinä yksittäisinä jakeina tai lukuina. Miten ne liittyvät toisiinsa, tukevat toisiaan, mitä on tarkoitettu, mikä on Jumalan itsensä sanomaa, mikä ihmisten ajatuksia tai käsitysten värittämää, tai miksi tässä kertomuksessa tapahtuu näin? Moni kysymys jää vastausta vaille ja selviää vasta myöhemmin. Raamatussa on runsaasti myös vertauskuvia, joten fundis ei todellakaan ota kaikkea lapsekkaan kirjaimellisesti aivan sellaisenaan. Myös käännöksissä on tullut virheitä, alkuteksti on ollut paikoin vaikeatajuista.
On hyvin työlästä ja aivan turhaa selitellä yksittäisiä jakeita, sillä Raamatun vastustajien tarkoitus on vain vesittää tyhjäksi, vääntää ja pilkata ja heti he etsivät taas uusia helmiä tallattavaksi, mutta mikä muu kirja kestäisi sellaista kuin Raamattu, ajasta aikaan!- tästä,
kirjoituksesta olisi pakko jotain positiivista kirjoittaa, niin otsikko ”fundisselityksiä” vastasi sisältöä.
- Tosifunttis
tästä, kirjoitti:
kirjoituksesta olisi pakko jotain positiivista kirjoittaa, niin otsikko ”fundisselityksiä” vastasi sisältöä.
Minä odotinkin negatiivisia vastauksia, että niitä tulemaan, kiitos. Tuollainen kiertelevä kommentti on aivan liian tavallinen ja mitäänsanomaton.
- on, että
Tosifunttis kirjoitti:
Minä odotinkin negatiivisia vastauksia, että niitä tulemaan, kiitos. Tuollainen kiertelevä kommentti on aivan liian tavallinen ja mitäänsanomaton.
ottakaa fundikset, joku pyöreä pehmeä hedelmä ja erimittaisia tikkuja.
Sitten tökkäätte tikun hedelmään ja liitätte toisen tikun tökätyn tikun yläpäähän ja yritätte havainnollistaa itsellenne: miksi on järjetöntä kiivetä korkeaan puuhun tai vuorelle jos haluaa nähdä maapallon joka kolkkaan.
Auttaisi ”kuun pimeä puoli” ja ymmärrys siitä miksei ihmiset maapallolta näe kuun toista puolta.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuun_vaiheet - Tosifunttis
on, että kirjoitti:
ottakaa fundikset, joku pyöreä pehmeä hedelmä ja erimittaisia tikkuja.
Sitten tökkäätte tikun hedelmään ja liitätte toisen tikun tökätyn tikun yläpäähän ja yritätte havainnollistaa itsellenne: miksi on järjetöntä kiivetä korkeaan puuhun tai vuorelle jos haluaa nähdä maapallon joka kolkkaan.
Auttaisi ”kuun pimeä puoli” ja ymmärrys siitä miksei ihmiset maapallolta näe kuun toista puolta.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuun_vaiheetNe jotka näkivät kovasti vaivaa kerätessään noita raamatunjakeita pilkatakseen, ilmeisesti väsyivät vaivaansa kun alkoi tikkuilemaan?
- se,
Tosifunttis kirjoitti:
Ne jotka näkivät kovasti vaivaa kerätessään noita raamatunjakeita pilkatakseen, ilmeisesti väsyivät vaivaansa kun alkoi tikkuilemaan?
taitaa olla fundamentalistien kohdalla: "kun on lusikalla järkeä annettu, niin ei sitä voi kauhalla vaatia."
- jokoono
se, kirjoitti:
taitaa olla fundamentalistien kohdalla: "kun on lusikalla järkeä annettu, niin ei sitä voi kauhalla vaatia."
SEN hÄN ON VIISAILTA KÄTKENYT,JA NÄYTTÄNYT LAPSENMIELISILLE.
- -I-
minä olen tunnustuksellinen luterilainen. Eroan fundamentalistista siinä, että en ole reformoitu. Tämä näkyy, mm että erotan lain ja evankeliumin kun luen Raamattua ja huomioin myös raamatullisen regimenttiopin.
Jos jotain kiinnostaa luterilainen raamatuntulkinta, niin tässä loistava kirjanen:
http://www.luterilainen.com/files/kirjasia/MS_Raamatun selitysperiaatteita.pdf
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565360Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212367- 1141607
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2321564- 931477
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681175Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91153Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3101116- 721047