kirjallisuus+suomen kieli?

~kysymysmerkki~

Opiskelen pääaineenani yleistä kirjallisuustiedettä, ja sivuaineenani on suomen kieli. Tavoitteenani on äidinkielenopettajaksi valmistuminen. Kuulin kuitenkin, että on vaikea saada töitä, ellei ole ollut suomen kieli pääaineena, ja minua neuvottiinkin pääainetta vaihtamaan. Onko kellään kokemuksia asiasta? Kirjallisuuden mielelläni pääaineena pitäisin, mutta jos sillä tavoin jään varmuudella työttömäksi, olen kyllä valmis suomen kieleenkin siirtymään...

2

675

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gregoryn

Itse en ole kyllä koskaan kohdannut moista asennoitumista, mutta valitettavasti en ole päässyt tutustumaan tilastoihin.

En jaksa uskoa, että tarvitsee olla kielitieteilijä voidakseen työllistyä. Äidinkielen ja kirjallisuuden opetus on paljon muutakin kuin vain suomen kieltä: loppujen lopuksi käytännön opetustilanteen laatuun ei aiempi pääaine pahemmin vaikuta, oli se sitten jokin kirjallisuusaine tai suomen kieli.

Työntekijävalinnasta vastaavat tietävät, ettei Suomen kieli ei missään nimessä dominoi äidinkielen ja kirjallisuuden oppiainetta. En näin ollen usko sinulla olevan mitään hätää.

• ~kysymysmerkki~

Kiitos vastauksestasi! Helpottavaa kuulla, että pääaineen ei pitäisi vaikuttaa. Eräs rehtori vain sanoi, että heillä äidinkielenopettajat valitaan ensisijaisesti suomen kielen pääaineopiskelijoista, ja minä panikoin. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      65
      1977
    2. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      104
      1901
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      144
      1649
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1641
    5. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      103
      1609
    6. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      85
      1587
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      285
      1357
    8. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      119
      1289
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1160
    10. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      70
      1132
    Aihe