Itsekuria on illuusio.

Ihmisellä ei ole sellaista asiaa kuin itsekuri. Ihminen toimii ainoastaan sen mukaan, mistä hän saa parhaimman hyödyn omasta mielestään.

Kukaan ei ikinä ole eikä ikinä tule tekemään asiaa josta hänelle ei ole mitään hyötyä. Motivaationaan voi olla mielihyvä, uskonnoillisen tavoitteen saavuttaminen, taloudellinen asema/tilanteen parantaminen ja niin eteen päin, mutta ei ole edes olemassa nimeä semmoiselle teolle jonka tekemisestä ei ole jollakin tapaa tekijälleen hyötyä, tekiän omasta mielestä.

Ainoa syy miksi joku jättää tekemättä asian josta näyttäisi olevan hänelle ainoastaan hyötyä on se, että hän saa syyremman edun kun hän jättää sen tekemättä ja ainoa syy miksi joku tekee asian josta ei näyttäisi olevan hänelle mitään hyötyä on se, että hänen arvo maailmansa on erilainen kuin tarkkailian ja han saa sittenki teosta jotain tai sitten än ajattelee, että teon tekemättä jättäminen tulee kalliimmaksi kuin teon tekeminen.

2

358

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itsekurilla tarkoitetaan asetelmaa, jossa yksilön korkeampaa abstraktiotasoa edustava Minä ottaa kontrollin alemmilta abstraktiotasoilta. Alempia tasoja edustaa esim. väsymyksen tai nälän tunne ja ylempiä ymmärrys pidemmän aikavälin tavoitteellisuudesta.
      Yksilö ei ole "monoliittinen, yksi Minä" vaan suuri joukko keskenään kilpailevia prosesseja, joista osa edustaa evolutiivisesti varhaisia kehitysasteita. Näiden prosessien voidaan ajatella järjestäytyneen eri tavoin "sisäkkäisesti", ulompien kuorien edustaessa abstraktimpia semanttisia tavoitehierarkiota. Näiden prosessien välinen taistelu ei ole mikään illuusio vaan neurologinen asetelma.

• Tätä tarkoitin, henkilö tekee laskelman mikä on hänen kannaltaan edullista/kannattavinta, eikä henkilö milloikaan valitse laskelmien tuloksista vähemmän edullista/kannattavaa vaihtoehtoa. Jolloin ei jää mitään sijaa sanalle "itsekuri".

Ihminen van laskee tiedoista(alemmat abstraktiotasot, anoalokinen- ja reaktiivisen mielen tiedoista) mitä hänellä on ja toimii niiden mukaan, kaikki olisi ennustettavissa jos tiedettäisiin enkilön tiedot, engrammit ja lasku kapasiteetti joista/jolla hän laskee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      103
      8172
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      110
      5723
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      285
      5134
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      5013
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      76
      3787
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      58
      3011
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      66
      2727
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2528
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2512
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      45
      2471
    Aihe