Mitä ainetta on savu

höyryveturissa?

Siis joihinkin höyryvetureihin saa laitettua "jotain" ja sitten piipusta tulee savua. Märklinin veturissa aine oli pikku pussukoissa. Kun itse en omista savuttavaa veturia, en tiedä mitä se aine on. Pieni kiinnostus iski, kun kattelin Juutuubissa pienoismallien ajamista... ihan äänetkin oli nykysissä vetureissa.

4

1797

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta lue
    • Alppirautatieharrastaja

Joihinkin höyryvetureihin tosiaan voi ostaa erikseen savulaitteen. Se siis EI ole niin että vaan jotain kaadetaan ihin tahansa savupiippuun. Savu syntyy kun piipussa oleva savutin kuumentaa savunesteen ja mekanismi on ihan sama kuin mitä näkee esim diskojen savukoneissa. Savulaitteita valmistaa esim Seuthe ja niitä on helppo ostaa esim Saksan eBaystä tai Saksan pienoisrautatieliikkeiden nettipalveluista. Savuainetta saa kalliilla samasta paikasta, mutta se on samaa kamaa jota saa esim Toys R´Usista litran pullossa paljon halvemmalla.

Se että savulaitteen saa laitettua johonkin veturiin ei vielä todista että niin kannattaa tehdä. Esimerkiksi meillä oli Helsingin Pienoisrautatiekerheon joulunäyttelyssä yksi Fleischmannin iso höyryveturi ekaa kertaa käytössä savulaitteen kanssa ja vaikka Fleischmann nimenomaan mainostaa että ko savulaite sopii veturiin, niin juu, sopi kyllä, mutta muutaman tunnin ajon jälkeen se oli kuumentanut veturin muovista koppaa niin paljon että savupiipun tyvi suli ja koko piippu siirtyi sulaneena pois paikaltaan. Siitä ei enää kaunista tule.

Eli en oikein suosittele... :-)

t. Ilkka Alppirautatieharrastajista

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2673
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2614
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1772
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1607
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1530
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1460
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1372
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1187
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1106
    Aihe