ulkoilutus pimeällä

sei-sei

Ensimmäinen syksy koiran kanssa alkamassa. Asumme seudulla, jossa ei ole katulamppuja. Kun on pimeää, on todella pimeää ja pimeä tulee aina vain aikaisemmin.

Miten olette ratkaisseet ulkoilun näin syksy- ja talvipimeillä? Jääkö iltalenkki pois vai onko jotain vinkkejä keinoista ulkoilla säkkipimeällä?

11

1387

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noinko vaikeaa

taskulamppu, otsalamppu, heijastin, heijastinliivi....

• Meillä heitetään ihan tavallisesti lenkit vaikka pimeää on. Metsä reissut vapaana on kyllä siirtynyt aikaisemmaksi,ennen kun tulee ihan pilkko pimeää.

• Pääsen töistäkin niin "myöhään" iltapäivällä, että lenkkiä ei saa valoisaan aikaan kokonaan tehtyä. Itse lähden lenkille noin 5 aikoihin, ja pururadoilla on onneksi valaistus. Fleksin kanssa metsässäkin saa hiukan vapautta. Taskulamppu on pakko olla viimisellä iltapisulla mukana, kun tuossa viereisessä metsänpätkässä ei ole yhtäkään katuvaloa.

Koiralla on heijastinliivi, ja itsellä on myös. Ne ei paljoa maksa, kannattaa hommata. Otsalampun olen tutulla nähnyt, tosi kätevä! Viikonloppuisin/vapaapäivisin sitten pääseekin lenkille valoisaan aikaan ja voi sitten pitää metsässä vapaana. En ole muutenkaan koskaan enää 20 jälkeen illalla lähtenyt lenkille, kunnon lenkki hoidetaan aikaisemmin ja sitten myöhemmin 20-22 pikainen iltapissa. Kyllä harmittaa kun pimeys vaan lisääntyy, kun ei nää mm. vastaantulijoita, niin monesta paikasta puuttuu kunnon valaistus ja suurimmalta osalta ihmisistä ja koirista hejastimet! Jokaisen, koiranomistajan varsinkin kannattaa varustautua tähän vuodenaikaan kunnon heijastimilla/heijastinliiveillä!

• sei-sei

Kiitti fiksusta vastauksestasi! Tosiaan remmilenkeiksi taitaa mennä, kun en tahdo ottaa riskiä, että musta koira häviää minulta mustuuteen. Vaikka tietty eläimellä parempi näkö onkin. Olen kuitenkin huomannut, että koira jonkin verran säikkyy pimeällä, mikä tietty lisää karkaamisriskiä irti ollessa.

Tänään kokeilin otsalamppua ja se onkin yllättävän kätevä verrattuna käsitaskulampun kanssa sähläämiseen. Kunnon heijastimiin pitäisi vielä panostaa...

• liiii

Meillä myös heijastinliivit ja taskulamppu mukana. Koiralle laitoin kaulaan otsalampun, en eteenpäin osoittamaan ettei käy sen silmiin vaan niskaan käännettynä ja oikeastaan vaan sitä varten, että itse näen missä koira luuraa :)

• Telpet
        sei-sei kirjoitti:

Kiitti fiksusta vastauksestasi! Tosiaan remmilenkeiksi taitaa mennä, kun en tahdo ottaa riskiä, että musta koira häviää minulta mustuuteen. Vaikka tietty eläimellä parempi näkö onkin. Olen kuitenkin huomannut, että koira jonkin verran säikkyy pimeällä, mikä tietty lisää karkaamisriskiä irti ollessa.

Tänään kokeilin otsalamppua ja se onkin yllättävän kätevä verrattuna käsitaskulampun kanssa sähläämiseen. Kunnon heijastimiin pitäisi vielä panostaa...

Meillä on nuori dallutyttö, joka tuli keväällä meille, ei ihan pentuna. Nyt tuli ilmi, että tällä on kunnon mörkövaihe pimeällä.
        Lähtee kyllä tomerasti toisen nuoren vintiön kanssa pimeään, mutta jos joku pikku rapsaus kuuluu, on välittömästi jalkani juuressa ja yrittää olla oikein pikkuinen. Päivällä ei pelkää mitään.
        Tuo vaihe menee kyllä ohi, mutta se on tosi huvittavaa, kun iso koira tulee mamman luo turvaan. Ei ole pelkoa karkaamisesta.

• sei-sei
        Telpet kirjoitti:

Meillä on nuori dallutyttö, joka tuli keväällä meille, ei ihan pentuna. Nyt tuli ilmi, että tällä on kunnon mörkövaihe pimeällä.
        Lähtee kyllä tomerasti toisen nuoren vintiön kanssa pimeään, mutta jos joku pikku rapsaus kuuluu, on välittömästi jalkani juuressa ja yrittää olla oikein pikkuinen. Päivällä ei pelkää mitään.
        Tuo vaihe menee kyllä ohi, mutta se on tosi huvittavaa, kun iso koira tulee mamman luo turvaan. Ei ole pelkoa karkaamisesta.

Joo, on meilläkin tulossa ihan mielenkiintoinen talvikausi. Paljon hiippailee outoa kulkijaa ja kahisuttelijaa heti kun pimeä laskeutuu. X)

Koirako minun turvani? Ei puhettakaan, kyllä minä taidan olla koiran turva pimeillä teillä.

• minku_82

lamppujen ja heijastimien lisäksi kannattaa kokeilla koiran pantaan kiinnitettävää vilkkuvaa led-valoa, joita myydään esim. eläintarvikeliikkeissä. Ainakaan meidän koiraa se ei häiritse mitenkään, ja varmasti näkyy.

• meilläkin

Sekä koirallani että minulla on heijastusliivit. Talutusremmissäkin on heijastin- nauhoja - myös minun sappaitteni varressa. Meidän tanhuilla on myös taskulamppu aivan välttämätön, ei vain että olisimme näkyviä vaan myös että löydämme polut.

Mikään ei ole kammottavampaa liikenteessä pimeään vuoden/vuorokauden aikaan kuin että yht' äkkiä huomaa että tien pielessä seisoo joku aivan mustiin pukeutunut ilman minkäänlaista valoa tai heijastinta.

Nämä ovat aivan tavallisia varovaisuussääntöjä, jotka kaikkien pitäisi tuntea, mutta on hyvä että muistutit tällä tavalla tästä.

Ollaan varovaisia!

• Menninkaisneitoh

Kuulluut esim. heijastin liiveistä ihmiselle koiralle ja otsalampuista, taskulampuista ??

• weoph

Hankittiin molemmille koirille näin syksyllä hyvin näkyvät heijastinliivit. Ostettiin myös itsellemme, jos autoilija, yms. ei pientä koiraa näe niin näkee ainakin meidät ja huomaa, että "oh, tossa onkin ihminen... hidastan ja väistän"

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5837
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      608
      2296
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      82
      1181
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1048
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      1023
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      1001
    7. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      61
      946
    8. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      61
      915
    9. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      844
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      778
    Aihe