Minkälaisia ihmisiä sinä ET kadehdi?

Kysyjä.:)

Minä en koskaan kadehdi:

- yksinhuoltajia
- minua vähemmän verbaalisia kykyjä ja sivistystä omaavia ihmisiä
- ihmisiä, joilla ei ole yhtäkään todellista ystävää
-ihmisiä, joita syrjitään ulkonäkönsä vuoksi
-ihmisiä, jotka kokevat väkivaltaa parisuhteissaan

Joskus, joskin harvoin, saatan kadehtiakin:

-ihmisiä, joilla on itseäni enemmän rahaa
-ihmisiä, jotka tuntuvat saavan aikaan itseäni enemmän
-ihmisiä, jotka tuntuvat aina jaksavan olla loppumattoman kärsivällisiä ja ymmärtäväisiä, vaikka tulisi minkälainen tilanne eteen

Tuli vain aatoksia mieleen...

T: entinen ( & koskaan foorumille rekisteröitymätön) ex-Wastaaja

49

1481

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • de_monte

jolle en olisi kade,olen niin hyvin suomettunut :)

• Kysyjä.:)

Hmm. Jotkut ne tosin väittää sitäkin, että suomettumisen aika on jo ohi.;D

Vaikutat positiivisesti elämääsi suhtautuvalta. ja se on hyvä asia ihmisessä.:)

• cddscs

mutta kadehdin noita kaikkia muita sosiaalipummeja. Ois mahtavaa saada rahaa niin helposti.

Minäkään en kadehdi sinua.:) Olemme siis samoilla aaltopituuksilla muuten, paitsi että siihen en usko, että noi kaikki pummaa.

Poikkeuksia EI-listaani ( siis teoreettisessa konditionaalimuodossa) voisivat siis joskus olla korkeintaan: sellaiset 1.)yksinhuoltajat,2.) minua vähemmän verbaalisia kykyjä ja sivistystä omaavat ihmiset,3.) ihmiset joilla ei ole yhtäkään todellista ystävää,4.) ihmiset, joita syrjitään ulkonäkönsä vuoksi ja 5.) ihmiset, jotka kokevat väkivaltaa parisuhteissaan, JOILLA ON 1.) itseäni enemmän rahaa,2.) jotka tuntuvat saavan aikaan itseäni enemmän ja jotka 3.) tuntuvat aina jaksavan olla loppumattoman kärsivällisiä ja ymmärtäväisiä, vaikka minkälainen tilanne tulisi eteen.;DDDDD

*reps*

Naivi kysely, tiedän, mutta ajatusten listaaminen sellaisenaan ilman turhaa suodatusta on joskus myös hyväksi.:)

• sulla

on sitä rahaa?

Mulla on kärsivällisyyttä ja ymmärtäväisyyttä vaikka sulle asti jakaa. Tehdäänkö diili? Jaetaan minun kärsivällisyys ja sinun rahat?

Mistä päin Suomea ex-Wastaaja muuten kirjoittelee palstalle? Olet käsittämättömällä tavalla kiehtova persoona.

• scale

ihmisenä kadehdin sellaisia toooodella rauhallisia ihmisiä, joita itse tunnen yhden, joka on meillä töissä. Sillä ei käämit pala ikinä.

Kadehtiminen on varmaan ihmiseen sisälle rakennettu ominaisuus, joka tietyssä määrin on vaan hyväksi (pakottaa kehittymään), mutta liiallisena, siis hallitsevana luonteenpiirteenä on huono ominaisuus.

sulla kirjoitti:

on sitä rahaa?

Mulla on kärsivällisyyttä ja ymmärtäväisyyttä vaikka sulle asti jakaa. Tehdäänkö diili? Jaetaan minun kärsivällisyys ja sinun rahat?

Mistä päin Suomea ex-Wastaaja muuten kirjoittelee palstalle? Olet käsittämättömällä tavalla kiehtova persoona.

"no paljon
        sulla 22.10.2008 klo 15.25

on sitä rahaa?

Mistä päin Suomea ex-Wastaaja muuten kirjoittelee palstalle? Olet käsittämättömällä tavalla kiehtova persoona."

Hyvä asia, että olet kärsivällinen. Rahaa on sen verran, että pärjää. Saisi olla enemmänkin ja olisi varmasti enemmän, jos olisin tehokkaampi, mitä sitäkin olen tai osaan kyllä väliin olla.:)

En ole enää ex-Wastaaja, olen entinen nimimerkin käyttäjä. Ei sitä nimimerkkiä voi enää käyttää, kun Ajatusten Hedelmäpuut tiputteli mua omenoilla päähän. Kirjoitan Suomen navasta.;D

• Suomen napa
        Kysyjä.:) kirjoitti:

"no paljon
        sulla 22.10.2008 klo 15.25

on sitä rahaa?

Mistä päin Suomea ex-Wastaaja muuten kirjoittelee palstalle? Olet käsittämättömällä tavalla kiehtova persoona."

Hyvä asia, että olet kärsivällinen. Rahaa on sen verran, että pärjää. Saisi olla enemmänkin ja olisi varmasti enemmän, jos olisin tehokkaampi, mitä sitäkin olen tai osaan kyllä väliin olla.:)

En ole enää ex-Wastaaja, olen entinen nimimerkin käyttäjä. Ei sitä nimimerkkiä voi enää käyttää, kun Ajatusten Hedelmäpuut tiputteli mua omenoilla päähän. Kirjoitan Suomen navasta.;D

Jyväskylä?

Joku yliopistokaupunki se kuitenkin täytyy olla.

scale kirjoitti:

ihmisenä kadehdin sellaisia toooodella rauhallisia ihmisiä, joita itse tunnen yhden, joka on meillä töissä. Sillä ei käämit pala ikinä.

Kadehtiminen on varmaan ihmiseen sisälle rakennettu ominaisuus, joka tietyssä määrin on vaan hyväksi (pakottaa kehittymään), mutta liiallisena, siis hallitsevana luonteenpiirteenä on huono ominaisuus.

"kadehdin sellaisia toooodella rauhallisia ihmisiä, joita itse tunnen yhden, joka on meillä töissä. Sillä ei käämit pala ikinä."

Kuvasit tossa juuri sellaisen ihmisen, jonkakaltaista voisin ehkä kadehtia.:)

Suomen napa kirjoitti:

Jyväskylä?

Joku yliopistokaupunki se kuitenkin täytyy olla.

Ei Jyväskylä ole Suomen napa.:D

Suomen napa on paikka, missä tapahtuu jotain.:)

• navassa

Ei Jyväskylä ole Suomen napa.:D

Suomen napa on paikka, missä tapahtuu jotain.:)

mitään tapahdu?

navassa kirjoitti:

mitään tapahdu?

Miksei tapahdu?;D

• sulla

Miksei tapahdu?;D

tapahtuu?

Kasvaa hometta?

sulla kirjoitti:

tapahtuu?

Kasvaa hometta?

Ei ollenkaan, ei sentään. Miten sinulla?

• ketään/mitään. Mullei ole varaa kadehtia.

Miksei sulla ole varaa kadehtia ketään/mitään?

• Kysyjä.:) kirjoitti:

siitä henkisesti tai köyhtyisin siitä henkisesti, eikä mul niin paljoo ole henkistä pääomaa, et olis varaa sitä tuhlata kateuteen.

mä tykkään, et ihminen ja ihmisyys on poikkeuksetta asioiden yläpuolella.

relaxed_eyes kirjoitti:

siitä henkisesti tai köyhtyisin siitä henkisesti, eikä mul niin paljoo ole henkistä pääomaa, et olis varaa sitä tuhlata kateuteen.

"eikä mul niin paljoo ole henkistä pääomaa, et olis varaa sitä tuhlata kateuteen."

Musta toi vaikutti viisaalta ajatukselta.:)

• utreoo

on minusta kummallinen. En osaa kadehtia ketään enkä mistään. En ymmärrä miksi olisin esim jollekin kateellinen hänen varallisuudestaan. Olen vähävarainen, mutta minulla on mm kaksi melko varakasta ystävää, joten en edes ajattele asiaa.
      Ajattelen asiaa paremminkin niin, että olisihan mukavaa jos minullakin olisi jokin ominaisuus tai lahjakkuus, mutta en kadehdi ketään siitä mitä minulla ei ole.

Totta. Kateus on käsitteenä kummallinen. Olen samaa mieltä.:)

• Aika vaikea vastata millaista ihmistä EI kadehdi. Jos ihmisellä on jokin piirre, jota ei kadehdi, hänellä saattaa olla jotain muuta jota kadehtia.

Saanen käyttää sinun listaasi osittaisena vastauspohjana?

Yksinhuoltajat
      - En kadehdi heiltä sitä että vastavat ainoana aikuisena lapsiperheen arjesta, mutta kadehdin heiltä sitä että heillä on lapsi / lapsia. Yksittäisiltä yksinhuoltajilta saatan kadehtia muitakin asioita/ ominaisuuksia.

Minua vähemmän verbaalisia kykyjä ja sivistystä omaavat ihmiset
      - Eräältä tällaiselta kadehdin matemaattisloogistä älykkyyttä ja musikaalisuutta. Vähäistä sivistystä ja huonoa verbaliikkaa en kadehdi.

Ihmiset, joilla ei ole yhtäkään todellista ystävää
      - Minä itse! x) Lasketaanko puoliso ystäväksi? No, olen joka tapauksessa nyt onnellisempi kuin vuosiin, vaikkei minulla läheisiä ystäviä olekaan. En kadehdi kaltaisiani. Oma elämäni on tosin nyt niin hyvällä mallilla (puun koputusta)että joku saattaisi kadehtia minua.

Ihmisiä, joita syrjitään ulkonäkönsä vuoksi
      - Tuttavapiiriini ei tällä hetkellä kuulu tällaisia ihmisiä. Yläasteella yhtä "ei-niin-kaunista" tyttöä kiusattiin, enkä todellakaan kadehtinut häntä. Olen törmännyt myös siihen, että erityisen kauniita ihmisiä on syrjitty.

Ihmiset, jotka kokevat väkivaltaa parisuhteissaan
      - En kadehdi. Tuo on varmaan todella kauheaa ja henkisestikin satuttavaa.

Ominaisuudet, joita muissa ihmisissä kadehdin ovat mm. älykkyys, sosiaalisuus ja stressinsietokyky.

Yksi ominaisuus ei poissulje toista.:)

"Ominaisuudet, joita muissa ihmisissä kadehdin ovat mm. älykkyys, sosiaalisuus ja stressinsietokyky."

Luulen, että nuo mainitsemasi saattaisivat olla aika yleisiäkin "piirteitä", joita ihmiset toisessa tapaavat kadehtia. Tosin niiden sisältö vaihtelee yksilökohtaisesti.

"Älykkyys", "sosiaalisuus" ja "stressinsietokyky" ovat onneksi laveita termejä paitsi käsitetasolla määrittäen, myös tunnetasolla.

• Jostain syystä en vain osaa olla kenellekään kateellinen, ainakaan sanan varsinaisessa merkityksessä.

"Jostain syystä en vain osaa olla kenellekään kateellinen, ainakaan sanan varsinaisessa merkityksessä."

Jollakin tapaa pidän tuosta ajatuksesta.

:)

• ainakaan katkeria ja pitkävihaisia ihmisiä. En mä muutenkaan oikein osaa kadehtia ketään erityisesti. Mun kadehtimiset on liittynyt enemmänkin sellaisiin tilanteisiin, jossa itsellä on ollut vaikeaa ja silloin on tuntenut toisten onnesta pienen kateuden pistoksen. En oikein tiedä onko tuo varsinaista kadehtimista vai enemmänkin haikeutta omasta tilanteesta... Ehkä puolet kumpaakin.

"ainakaan katkeria ja pitkävihaisia ihmisiä. En mä muutenkaan oikein osaa kadehtia ketään erityisesti. Mun kadehtimiset on liittynyt enemmänkin sellaisiin tilanteisiin, jossa itsellä on ollut vaikeaa ja silloin on tuntenut toisten onnesta pienen kateuden pistoksen. En oikein tiedä onko tuo varsinaista kadehtimista vai enemmänkin haikeutta omasta tilanteesta... Ehkä puolet kumpaakin."

Hmh. "Katkeria ja pitkävihaisia"? Kiinnostuksesta kysyn, että minkälaiset ihmiset juuri susta ja sun kokemuksesi mukaan ovat sellaisia? Siis katkeria ja pitkävihaisia?

Eipä sillä. Enpä itsekään yleensä kadehdi sellaisiksi mieltämiäni ihmisiä.:) Onneksi heitä on kuitenkin vähän. Ymmärrän ajatuksesi, mutta koska jokaisen näkökulma eroaa muiden näkökulmasta aina jokaisen oman& yksilöllisen määritelmän mukaan, kysyin vielä tarkennusta.

Hirveän fiksu ajatus musta tuo, mitä sä sanoit, että tilanteessa, jossa itsellä on vaikeaa, voi joskus kokea piston rinnassaan. Luulen, että suoranainen tuhoava kateus on harvemmin ainakaan sitä.:)

• ihan...

hyvää parodiaa. Veikkaan ettei eW osaa sitä arvostaa. Itse olisin kyllä otettu.

"hyvää parodiaa. Veikkaan ettei eW osaa sitä arvostaa. Itse olisin kyllä otettu."

Miten toi liittyy aiheeseen? Voisitko tarkentaa? * pelkkänä kysymysmerkkinä*

• Michiko___

En kadehdi ketään! Minulta puuttuu päästä kadehtimispalikka, samoin kuin mustasukkaisuuspalikka. Näiden ominaisuuksien puuttuminen tunne-elämästäni ei haittaa minua yhtään. Kateuden sijasta ihailen ihmisiä, joilla on lahjakkuuksia, niitä jotka jaksavat touhuta ja harrastaa kaikenlaista ja erityisesti ihailen puolisoni kykyä olla perusonnellinen.

"Kateuden sijasta ihailen ihmisiä, joilla on lahjakkuuksia, niitä jotka jaksavat touhuta ja harrastaa kaikenlaista ja erityisesti ihailen puolisoni kykyä olla perusonnellinen."

Mitä susta tarkoittaa "perusonnellisuus", mitä se juuri sulle on?

• Sarvikuonokas

joista en pidä..

Niistä jotka jäävät tämän filtteröinnin jälkeen jäljelle, kadehdin kaikkea missä he ovat minua parempia.

"Niistä jotka jäävät tämän filtteröinnin jälkeen jäljelle, kadehdin kaikkea missä he ovat minua parempia."

Onko susta olemassa positiivista kateutta? Tarkoitan, että jos kadehdit ihmisiä, jotka ovat jossakin parempia, niin ihailetko heitä myös?

• Sarvikuonokas

"Niistä jotka jäävät tämän filtteröinnin jälkeen jäljelle, kadehdin kaikkea missä he ovat minua parempia."

Onko susta olemassa positiivista kateutta? Tarkoitan, että jos kadehdit ihmisiä, jotka ovat jossakin parempia, niin ihailetko heitä myös?

En välttämättä ihaile heitä kokonaisuudessaan vaan ihailen näitä kyseisiä ominaisuuksia heissä.

Ne kun ovat asioita joihin en ainakaan vielä ole itse pystynyt. Siksi ne ovat myös kadehdittavia.

• Kysyjä.:), keskustelun aloi...

Kiitän tässä kaikkia vastanneita keskustelusta. Itseni on valitettavasti nyt poistuttava keskustelusta muihin puuhiin, mutta jatkakaa muut vain keskustelua, jos kiinnostaa!:)

Hymyä päiväänne.

• JoonaJoona

Ei kiinnostaisi olla naisen uskollinen palvelija hyötymättä siitä mitään.

"Ei kiinnostaisi olla naisen uskollinen palvelija hyötymättä siitä mitään."

Otsikkosi oli "Pulleita kaveripoikia". Onko tämä tulkittava siten, että et kadehdi ainakaan heitä? *Hmm* Ilmeisesti et.;D

En ymmärrä ainakan ajatusta, että miksi juuri naisesta pitäisi hyötyä...

Kullakin näkemyksensä.:)

• Jos ny jotakuta pitää kadehtia, voisin kadehtia heitä, joiden stalkkerit esiintyvät omalla nikillä, ei puskasta kuten joidenkin stalkkeriraasut tekevät.

"Jos ny jotakuta pitää kadehtia, voisin kadehtia heitä, joiden stalkkerit esiintyvät omalla nikillä, ei puskasta kuten joidenkin stalkkeriraasut tekevät."

Mielenkiintoinen näkemys sinulla, aiheeseen liittyen:)

Miksi voisit kadehtia sellaisia, joiden "stalkkerit" esiintyvät omalla nikillä, eikä puskasta, kuten mielestäsi mainitsemasi "joidenkin stalkkeriraasut" tekevät? Miksi ylipäätään voisit kadehtia sellaisia? Mä en voisi. Mitä tuossa tarkalleen ottaen tarkoitit?

"Stalkerointi" ja/tai tms. mitä ikinä tuolla termillä kulloinkin mahdollisesti voitaisiinkaan tarkoittaa, ei mun mielestäni muutu kauniimmaksi asiaksi, oli ihmisellä rekisteröity nimimerkki tai ei. Itse en kadehdi minkäänlaisia "stalkereita", koska heillä tuskin kenelläkään menee erityisen hyvin. Oma listani asioista, joita itse joissakin ihmisissä voisin joskus kai kadehtiakin tuli kaiketi aika hyvin ilmi aloituksestani.;D Ajatuksia toki vain, viattomia ja elämästä.;)

"Stalkerointi" tms. minkälainen tahansa tietoinen kiusanteko on musta ikävä jo aiheenakin, mutta kieltämättä joo haluaisin itse nähdä sen yhdenkin kirjoittajan _omalla rekisteröidyllä_ "ex-Wastaaja" nimimerkillään tälle palstalle kirjoittamia tekstejä, joka esim. "ex-Wastaajan" mulle kiusanteoksi nimiinsä rekisteröi... Kiusanteoksi puskista siis, tarkennan.:) Nähtäis vähän verrantoa omien kirjoittamieni tekstieni tasoon, katsos... Kirjoitin nimittäin aikoinaan pitkään tälle kyseiselle palstalle rekisteröitymättömänä mustanikkinä, mm. nimimerkeillä "Wastaaja" ja "ex-Wastaaja". En ole elämässäni rekisteröitynyt tälle foorumille millään nimimerkillä.

Ties vaikka em. kyseinen olisi rekisteröinyt sen jälkeen keksimäni "e.W":nkin, ja myös sen mulle kiusanteoksi(?).;) Ehkä, ehkä ei. Mistäs kaikesta tietää...

Elämä on kai joskus julmaakin, hmh.

Hymyä huuleen kuitenkin.

"Jos ny jotakuta pitää kadehtia, voisin kadehtia heitä, joiden stalkkerit esiintyvät omalla nikillä, ei puskasta kuten joidenkin stalkkeriraasut tekevät."

Mielenkiintoinen näkemys sinulla, aiheeseen liittyen:)

Miksi voisit kadehtia sellaisia, joiden "stalkkerit" esiintyvät omalla nikillä, eikä puskasta, kuten mielestäsi mainitsemasi "joidenkin stalkkeriraasut" tekevät? Miksi ylipäätään voisit kadehtia sellaisia? Mä en voisi. Mitä tuossa tarkalleen ottaen tarkoitit?

"Stalkerointi" ja/tai tms. mitä ikinä tuolla termillä kulloinkin mahdollisesti voitaisiinkaan tarkoittaa, ei mun mielestäni muutu kauniimmaksi asiaksi, oli ihmisellä rekisteröity nimimerkki tai ei. Itse en kadehdi minkäänlaisia "stalkereita", koska heillä tuskin kenelläkään menee erityisen hyvin. Oma listani asioista, joita itse joissakin ihmisissä voisin joskus kai kadehtiakin tuli kaiketi aika hyvin ilmi aloituksestani.;D Ajatuksia toki vain, viattomia ja elämästä.;)

"Stalkerointi" tms. minkälainen tahansa tietoinen kiusanteko on musta ikävä jo aiheenakin, mutta kieltämättä joo haluaisin itse nähdä sen yhdenkin kirjoittajan _omalla rekisteröidyllä_ "ex-Wastaaja" nimimerkillään tälle palstalle kirjoittamia tekstejä, joka esim. "ex-Wastaajan" mulle kiusanteoksi nimiinsä rekisteröi... Kiusanteoksi puskista siis, tarkennan.:) Nähtäis vähän verrantoa omien kirjoittamieni tekstieni tasoon, katsos... Kirjoitin nimittäin aikoinaan pitkään tälle kyseiselle palstalle rekisteröitymättömänä mustanikkinä, mm. nimimerkeillä "Wastaaja" ja "ex-Wastaaja". En ole elämässäni rekisteröitynyt tälle foorumille millään nimimerkillä.

Ties vaikka em. kyseinen olisi rekisteröinyt sen jälkeen keksimäni "e.W":nkin, ja myös sen mulle kiusanteoksi(?).;) Ehkä, ehkä ei. Mistäs kaikesta tietää...

Elämä on kai joskus julmaakin, hmh.

Hymyä huuleen kuitenkin.

ketä rakkaat mussukat ovat.... oi voi, alan jo kuulostaa yhdeltä toiselta...

Enemmänkn tuollainen pakkopullakadehtintaa enemmän ajattelin.

Minulle yks ja sama, kateellisia stalkkereita aina riittää.

runontaja kirjoitti:

ketä rakkaat mussukat ovat.... oi voi, alan jo kuulostaa yhdeltä toiselta...

Enemmänkn tuollainen pakkopullakadehtintaa enemmän ajattelin.

Minulle yks ja sama, kateellisia stalkkereita aina riittää.

"Ainakin tietäisi
        runontaja 22.10.2008 klo 23.09

ketä rakkaat mussukat ovat.... oi voi, alan jo kuulostaa yhdeltä toiselta..."

Onpas muuten ällöttävä termi toikin "rakkaat mussukat".. Itse en käyttäisi tuntemattomiin keskustelupalstakirjoittajiin sitä. Korkeintaan hyväntahtoisessa ja humoristisessa mielessä, ehkä.:)

"Enemmänkn tuollainen pakkopullakadehtintaa enemmän ajattelin.

Minulle yks ja sama, kateellisia stalkkereita aina riittää."

Mun mielestäni sellainen on päästään vialla, joka tosissaan jaksaa kadehtia jotakuta toista keskustelupalstakirjoittajaa.

"Ainakin tietäisi
        runontaja 22.10.2008 klo 23.09

ketä rakkaat mussukat ovat.... oi voi, alan jo kuulostaa yhdeltä toiselta..."

Onpas muuten ällöttävä termi toikin "rakkaat mussukat".. Itse en käyttäisi tuntemattomiin keskustelupalstakirjoittajiin sitä. Korkeintaan hyväntahtoisessa ja humoristisessa mielessä, ehkä.:)

"Enemmänkn tuollainen pakkopullakadehtintaa enemmän ajattelin.

Minulle yks ja sama, kateellisia stalkkereita aina riittää."

Mun mielestäni sellainen on päästään vialla, joka tosissaan jaksaa kadehtia jotakuta toista keskustelupalstakirjoittajaa.

"Minulle yks ja sama, kateellisia stalkkereita aina riittää."

Ei millään pahalla, mutta toi oli musta jotenkin ärsyttävä kommentti sulta nimim. runontaja, toi yläpuolella oleva. Omasta mielestäni nimittäin valtaosa ihmisistä on varmasti sellaisia ja ajattelee varmastikin lähinnä sillä tavalla, ettei paljoo jaksa "kadehtia" jotakuta tavisjamppaa S24:n keskustelupalstalta...Tuskinpa siis "kateellisia stalkkereita" niin kovin paljoa kuitenkaan riittää, eikös ajateltaisi niin? Luulen valtaosan kirjoittajista olevan ihan vain keskustelemassa, tai kuka mistäkin syystä.

Itseeni ainakaan kukaan yksittäinen kirjoittaja ei kirjoituksillaan koskaan ole tehnyt sellaista vaikutusta, että ihan "kadehtisin". Kirjoitustaidot voisivat teoriassa olla asia, mistä ehkä itsekin voisin jotakuta kadehtia _keskustelupalstalla_, mutta eipä vielä ole tullut vastaan mitään oikeasti kadehdittavaa. Kenties kuitenkin joillakin muilla toisin... Mistäs minä kaikesta tietysti tietäisin.:)

Hyvää päivänjatkoa runontajalle ja kiitos vielä tässä samalla kaikille vastanneille eilisestä keskustelusta! Tähän keskusteluun en enää palaa.

• niitä, jotka elävät äärimmäisessä köyhyydessä tai sodan runtelemassa maassa. En kadehdi niitä, joilla ei ole sananvapautta tai mahdollisuutta demokratiaan. En kadehdi niitä hyväosaisia, jotka eivät tajua kuinka hyvin niiden asiat ovat oikeasti.

• Kysyjä:)

"En kadehdi,
        Einsten1 22.10.2008 klo 21.17

niitä, jotka elävät äärimmäisessä köyhyydessä tai sodan runtelemassa maassa. En kadehdi niitä, joilla ei ole sananvapautta tai mahdollisuutta demokratiaan. En kadehdi niitä hyväosaisia, jotka eivät tajua kuinka hyvin niiden asiat ovat oikeasti."

Joitakin ajatuksia...Mielipiteen vapauden rajoittaminen liittyy aina kapeutuneeseen demokratiaan. Kapeutuneeseen demokratiaan yhteiskunnissa tai yhteisöissä. En minäkään kadehdi niitä, joiden elämisen vapaus on kahlehdittuna mielivaltaisena näyttäytyvään valtaan ts. toisinsanoen valtaan, joka ei ole valtaa kuin sen itsensä vuoksi. Mielivaltaiseksi määritettävä valta ei ole tuntematon käsite myöskään demokraattisiksi nimetyissä ja luokitusten mukaan demokraattisiksi katsotuissa yhteiskunnissakaan. Aina on ihmisiä ja aina on _ihmisryhmiä_ , joita sorretaan. Sortaminenkin voi olla sorrettujen itsensä tiedostamaa tai hyväksymää joko enemmän tai vähemmän, mutta aidon sellaisen kohteena oloa tuskin kukaan koskaan kadehtii.

Hieno ja laaja-alainen mielipide sulla, Einsten1.:)

• pitää kadehtia?
        Kysyjä:) kirjoitti:

"En kadehdi,
        Einsten1 22.10.2008 klo 21.17

niitä, jotka elävät äärimmäisessä köyhyydessä tai sodan runtelemassa maassa. En kadehdi niitä, joilla ei ole sananvapautta tai mahdollisuutta demokratiaan. En kadehdi niitä hyväosaisia, jotka eivät tajua kuinka hyvin niiden asiat ovat oikeasti."

Joitakin ajatuksia...Mielipiteen vapauden rajoittaminen liittyy aina kapeutuneeseen demokratiaan. Kapeutuneeseen demokratiaan yhteiskunnissa tai yhteisöissä. En minäkään kadehdi niitä, joiden elämisen vapaus on kahlehdittuna mielivaltaisena näyttäytyvään valtaan ts. toisinsanoen valtaan, joka ei ole valtaa kuin sen itsensä vuoksi. Mielivaltaiseksi määritettävä valta ei ole tuntematon käsite myöskään demokraattisiksi nimetyissä ja luokitusten mukaan demokraattisiksi katsotuissa yhteiskunnissakaan. Aina on ihmisiä ja aina on _ihmisryhmiä_ , joita sorretaan. Sortaminenkin voi olla sorrettujen itsensä tiedostamaa tai hyväksymää joko enemmän tai vähemmän, mutta aidon sellaisen kohteena oloa tuskin kukaan koskaan kadehtii.

Hieno ja laaja-alainen mielipide sulla, Einsten1.:)

tee itse jotain järkevää!

pitää kadehtia? kirjoitti:

tee itse jotain järkevää!

"siis miksi
        pitää kadehtia? 22.10.2008 klo 22.51

tee itse jotain järkevää!"

Tuo sun kommenttisi ei liity mitenkään keskustelunkulkuun. Keskustelupalstalla keskustellaan asioista. Sinua en tunne, joten en erityisesti arvosta asiaan täydellisesti liittymätöntä komenteluasi.

• En.kerro

yksinäisiä ihmisiä enkä niitä jotka eivät löydä yhtään positiivista asiaa elämästään.. On niitä muitakin keitä en kadehdi kun tulisi vain mieleen.

Minäkään en kadehdi yksinäisiä ihmisiä.:) Siis sellaisia, joilla ei ole ketään, jotka pitäisivät heihin säännöllisesti yhteyttä ja kutsuisivat mukaan kaikkeen kivaan yhteisen oleiluun. Siihenkään ( ts. = sellaiseenkaan) syy tuskin usein lienee ihmisessä itsessään, vaan monasti esim. elämäntilanteessa, luulen.

"Yksinäisyys" on muuten tunteena aika hirveä...Olen itse kokenut sellaista elämässäni harvoin, eli mulla on aina ollut ystäviä, mutta joskus satunnaisesti on senkin tunteen kanssa päässyt ns. tutuiksi, joissakin elämäntilanteissa. Muistan esim. aikoinaan, kun nuorena tyttönä lähdin eräällekin opiskelupaikkakunnalle tuntematta sieltä entuudestaan ketään. Oli se jotenkin tavallaan "traumaattistakin" hetken aikaa, kun menin mööpeleideni kanssa uuteen solukämppään asuinalueelle, joka tunnettiin paikallisten nuorisosankareiden tunnettuna tappeluareenana. Vessan seinästä katsoivat homeläiskät ja Hevoshullu-julisteet niskaan ja jo toisena iltana vedettiin kämppäkaverin kanssa kännit. Onneksi yksinäisyys kesti vain hetken ja kämpästäkin pääsin pian eroon.:D *Hmmh, muistoja*

Toisen kerran muistan kokeneeni elämässäni äärimmäisen syvää yksinäisyyttä, kun olin eronnut pitkästä suhteestani ja soitin ystävälleni, joka kertoi iloisena, että valmistavat juuri miehensä kanssa ruokaa ja ettei hän siksi pääse kanssani ulos.:)

Kolmannen kerran ehkä silloin, kun makasin letkuissa lasareetissa.

Harvoin olen kuitenkin kokenut oikeasti "yksinäisyyttä". Kaiketi siis ymmärrän siitäkin käsitteesta vain melko rajallisesti, luulen.

Hyvä pointti tuo "positiiviset asiat elämässä", mistä mainitsit. On aivan varmasti totta, että on vaikeaa kadehtia ihmistä, joka ei löydä positiivisia asioita elämästään. Siinä mielessä olisin ehkä ajatuksesi kanssa samoilla linjoilla.:)

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5450
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2387
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1647
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      244
      1637
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1487
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1426
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1185
    8. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      327
      1164
    9. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1163
    10. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      322
      1157
    Aihe