isän sukunimi

isyystodistus?

Moikka!
Lueskelin yhtenä päivänä netistä juttuja ristiäisiin liittyen. Jossakin mainittiin että lapselle ei voi antaa isän sukunimeä ilman isyystodistusta...mikä sellainen todistus on? mistä sen saa ja milloin pitää hankkia? Me siis kuulutaan kirkkoon, ei olla naimisissa ja halutaan antaa lapselle isän sukunimi. Luulin että se käy ihan tuosta vaan mut selvis että pitää olla jotain todistuksia isyydestä...

5

2102

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aabee

naimisissa, ei mitään isyytodistusta tarvita. Isä näkyy silloin lapsen paperissa. Jos ette ole naimissa ja haluatte lapsen isän sukunimelle, isän on tunnustettava lapsi omakseen. Tunnustus hoituu paikallisessa sosiaalitoimessa.

• yksi kerrallaan

Vauvalle annettavalla nimellä ja sillä liitetäänkö vauvaa johonkin uskonnolliseen yhteisöön ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

Ristiäisissä ei anneta vauvalle nimeä eikä juhlita itse vauvaa vaan uuden jäsenen saamista kristilliseen yhteisöön ja pyhän hengen yhteyteen. Jäsen on velvoitettu, halusi hän sitä itse tai ei, mm. maksamaan kirkollisverot ja osallistumaan ko. uskonnon opetukseen koulussa.

Vauvalle voidaan antaa isän sukunimi jos vanhemmat ovat joko
      a) avioliitossa
      b) avioliiton ulkopuolella syntyneen lapsen isä on tunnustanut isyytensä sosiaalivirastossa.

Jos kumpikaan näistä ei toteudu tulee lapselle aina automaattisesti äidin sukunimi.

• menee

niin, että kun vauva on syntynyt ja ette ole naimisissa niin teille tulee kotiin kutsu sosiaalitoimistossa isyyden selvitykseen, noin 2-3 vkoa lapsen syntymästä tämä kutsu yleensä tulee. Sitten menette sinne ja jos isä ei kiistä isyyttään ja isyystestejä ei pyydetä, niin allekirjoitetaan vaan papereita, sovitaan huoltauudesta jne. Jonka jälkeen nämä paperit lähtee maistaarit hyväksyttäviksi. ja lopulta noin 2kk lapsen syntymästä kotiin tulee paperi josssa isyys on vahvistettu. Ja ristiäiset voitte pitää aivan normaalin aikaan eli noin 2-3kk lapsen syntymästä. Ja kun tuo isyys on tunnustettu niin voitte antaa isän sukunimen.

• S.S.P

Että isä ei ole tunnustanut lapsen isäksi?Ennen kun ne on vihitty kuulin tällästä juttua.
        Miten voin olla silloin apuna?Ja selvittää asiaa kyseiselle isälle?

• S.S.P
        S.S.P kirjoitti:

Että isä ei ole tunnustanut lapsen isäksi?Ennen kun ne on vihitty kuulin tällästä juttua.
        Miten voin olla silloin apuna?Ja selvittää asiaa kyseiselle isälle?

En kun se on niin mutkikas juttu niillä jotta sen "muksun"isä ei oikeen luota
        sen vaimoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2640
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2582
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1772
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1597
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1520
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1460
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1372
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1177
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1096
    Aihe