lööppejä lukenut. Mies ampui itsensä vahingossa kesken puhelun ja naapurin kommentti: mies oli älykäs ja hyvä ihminen. Rattijuoppo ajoi ihmisen kuoliaaksi ja kommentti on; rattijuoppo on hyvä ihminen ja myös älykäs. Ampui perheensä ja arvio ampujasta on että hän oli tunnollinen, hyvä ja älykäs ihminen. Tästä voi vetää sen johtopäätoksen että vain koulutodistus kertoo se oletko älykäs vai et.
Kuka on älykäs ihminen..
146
30788
Vastaukset
- Venneri Keuruulta
Asiasta olen keskustellut tuttavapiirissä ja väitellyt lapsieni kanssa. Nimittäin olen tätä pohtinut jo vuosikymmeniä, siis missä piilee viisauden,nerouden ym. suhde siihen että ihminen on hyvä muistinen. Siis jos ihminen on hyvä muistinen, niin hän lukee oppikirjoja ja muistaa kokeissa kaiken, saa parhaar arvosanan ja hänet todetaan VIISAAKSI, NEROKSI ym. Olen törmännyt useasti asiaan (työpaikallani SA ) kun on on pitänyt nuoren miehen tehdä esim. jotakin yksikertaista työsuoritetta, joka olisi pitänyt omien ratkaisumallien perusteella suorittaa, ei ole onnistunut. Usein olen kysynyt myös koulutusta ja yllätys yllätys, huippumiehiä ja huippu koulusta.
Eli tässäkin törmätään siihen että on vain muistanut koulussa lukemansa tekstin ja sen perusteella saanut hyvät arvosanat.
Kuinka paljon nykyään huippu osaajista on tuottanut ITSE KEHITETTYÄ UUTTA TIETOA, hyvin vähän, vastaan.
Jo Siunatun Hulluuden näytelmässä todettiin "ettei pappi ole viisas, kertoo vain toisten tietoja omana tietonaan" että näin.
Edelleen olen sitä mieltä lähes kaikki VIISAAT ja NEROT nykyaikaan on vain pelkästään hyvämuistisia. Toki tiedeyhteisössä tehdään tutkimuksia ja malleja "omasta päästä" ja nämä nyky ajan Einsteinit vievät maailmaa eteenpäin niin hyvässä kuin pahassa (atomipommi).
Niin,,, onko ihminen viisas vai hyvä muistinen???
terv venneri- Ei muuta
Olet juuri sellaisen ihmisen prototyyppi, joka laittaa uuden työntekijän ilman opastusta tekemään jotain väärin, että voisit sitten tuoda esiin oman erinomaisuutesi.
Jos halutaan kehittää toimintoja, niin näytetään uudelle työntekijälle, miten asiat on hoidettu tähän asti. Ja sitten vasta tehdään tärkeä kysymys: Keksitkö miten tuon asian voisi tehdä paremmin? Uusien työntekijöiden kohdalla etsikkoaika usein menetetään parin kuukauden aikana. Sitten hän on jo tottunut käytettyihin rutiineihin, eikä viitsi miettiä parannuksia. - niiku hä
mitäh.......................
- Serkku lapista
Ei muuta kirjoitti:
Olet juuri sellaisen ihmisen prototyyppi, joka laittaa uuden työntekijän ilman opastusta tekemään jotain väärin, että voisit sitten tuoda esiin oman erinomaisuutesi.
Jos halutaan kehittää toimintoja, niin näytetään uudelle työntekijälle, miten asiat on hoidettu tähän asti. Ja sitten vasta tehdään tärkeä kysymys: Keksitkö miten tuon asian voisi tehdä paremmin? Uusien työntekijöiden kohdalla etsikkoaika usein menetetään parin kuukauden aikana. Sitten hän on jo tottunut käytettyihin rutiineihin, eikä viitsi miettiä parannuksia.Näin just työhön ohastus ettei kylmiltään tartte kenenkään töihin alkaa.
- pöllinen
Voi että lohduttaa !!!!
Kun ei pysy päässä asiat.Tai että ei opi. - Yhdyssanat sanoina
Älykkyyttä tutkitaan loppumattomalla määrällä testejä. Usein olen huomannut, että nämä testit ovat itsessään puutteellisia, joten ne eivät voi mitata älykkyyttä tyhjentävästi. Testit näyttävät suuntaa, sekä muokataan testin tilaajan vaatimusten mukaan - USEIMMAT ÄLYKKYYSTESTIT EIVÄT OLE OBJEKTIIVISIA.
Mitä tulee viisauteen, sen harva saavuttaa.
Korkea älykkyys ei välttämättä korreloi viisauden kanssa. Korkea älykkyyden omaava voi olla ihmisenä täysi nolla (ei viisas -ali-ihminen), jonka kanssa ei viitsi aikaa tuhlata. Mutta kun on älykkyyttä JA viisautta, niin siinä on sitten sellainen yhdistelmä, että sellaiselle ihmiselle ei ruvetakaan ryttyilemään. - ...din din...
älykkään ja viisaan ero on se että älykäs selviää niistäkin tilanteista mihin viisas ei ois koskaan joutunukkaan
- ku niiku
...din din... kirjoitti:
älykkään ja viisaan ero on se että älykäs selviää niistäkin tilanteista mihin viisas ei ois koskaan joutunukkaan
HÄ!
- Nimetön
Einstein suunnitteli ydinpommin
- systeemipuulaki
En olisi voinut paremmin itse sanoa ja näin olen itsekin sanonut.
Itse kuulemma olen viisas, mutta sanon vain että hyvä muistinen. Todellista tyydytystä(juu, ei sillä tavalla) juuri saan jos ratkaisen tilanteen tai ongelman josta ei ole mitään kokemusta vaan osaan ratkaisun itse päätellä. Mutta voiko sitten sanoa että hahmottaa asiat hyvin.. onko se viisautta? öö.. nope, eli kysymys pysyköön avoinna. - näppiksen takana
Ei muuta kirjoitti:
Jos halutaan kehittää toimintoja, niin näytetään uudelle työntekijälle, miten asiat on hoidettu tähän asti. Ja sitten vasta tehdään tärkeä kysymys: Keksitkö miten tuon asian voisi tehdä paremmin? Uusien työntekijöiden kohdalla etsikkoaika usein menetetään parin kuukauden aikana. Sitten hän on jo tottunut käytettyihin rutiineihin, eikä viitsi miettiä parannuksia.Mää komppaan tohon 100%
"Olet juuri sellaisen ihmisen prototyyppi, joka laittaa uuden työntekijän ilman opastusta tekemään jotain väärin, että voisit sitten tuoda esiin oman erinomaisuutesi.
" - mutta toivottavasti edes äl...
Yhdyssanat sanoina kirjoitti:
Älykkyyttä tutkitaan loppumattomalla määrällä testejä. Usein olen huomannut, että nämä testit ovat itsessään puutteellisia, joten ne eivät voi mitata älykkyyttä tyhjentävästi. Testit näyttävät suuntaa, sekä muokataan testin tilaajan vaatimusten mukaan - USEIMMAT ÄLYKKYYSTESTIT EIVÄT OLE OBJEKTIIVISIA.
Korkea älykkyys ei välttämättä korreloi viisauden kanssa. Korkea älykkyyden omaava voi olla ihmisenä täysi nolla (ei viisas -ali-ihminen), jonka kanssa ei viitsi aikaa tuhlata. Mutta kun on älykkyyttä JA viisautta, niin siinä on sitten sellainen yhdistelmä, että sellaiselle ihmiselle ei ruvetakaan ryttyilemään.Minua on aina kanssa ärsyttänyt, kun viisaista tai järkevistä puhutaan älykkäinä tai toisinpäin. Minä olen usealla nykyään käytetyllä mittapuulla älykäs ja sitä jotkin ihmiset ovat toitottaneet ja uskon siihen itsekin. Sosiaalinen älykkyys onkin sitten aika paljon huonommalla mallilla:) Ja monessa asiassa mikä vaatisi mielestäni viisautta, menee aivan ohi minulta. Itse sanon aina ihmisille, että käytännön äly puuttuu minulta kokonaan. Eli yleensä vaikutan aika idiootilta ja vaihtaisin oman "lahjani" mielelläni "älyttömämmän" ihmisen sosiaalisiin taitoihin ja viisauteen:)
- nöyrästä ja viisaasta
mutta toivottavasti edes äl... kirjoitti:
Minua on aina kanssa ärsyttänyt, kun viisaista tai järkevistä puhutaan älykkäinä tai toisinpäin. Minä olen usealla nykyään käytetyllä mittapuulla älykäs ja sitä jotkin ihmiset ovat toitottaneet ja uskon siihen itsekin. Sosiaalinen älykkyys onkin sitten aika paljon huonommalla mallilla:) Ja monessa asiassa mikä vaatisi mielestäni viisautta, menee aivan ohi minulta. Itse sanon aina ihmisille, että käytännön äly puuttuu minulta kokonaan. Eli yleensä vaikutan aika idiootilta ja vaihtaisin oman "lahjani" mielelläni "älyttömämmän" ihmisen sosiaalisiin taitoihin ja viisauteen:)
mielipiteestä..kaveri on tajunnut olennaisen.
- Tuija S.
Nimetön kirjoitti:
Ja viisas oli se joka rakensi pommin ja painoi nappia????
- ghhdh
Ei muuta kirjoitti:
Jos halutaan kehittää toimintoja, niin näytetään uudelle työntekijälle, miten asiat on hoidettu tähän asti. Ja sitten vasta tehdään tärkeä kysymys: Keksitkö miten tuon asian voisi tehdä paremmin? Uusien työntekijöiden kohdalla etsikkoaika usein menetetään parin kuukauden aikana. Sitten hän on jo tottunut käytettyihin rutiineihin, eikä viitsi miettiä parannuksia."Sitten hän on jo tottunut käytettyihin rutiineihin, eikä viitsi miettiä parannuksia."
Olen vankasti sitä mieltää että ensin on opittava uudesta työstä perusteet ja rutiinit. Sitten kun oppinut työsä on mahdollista keksiä parannuksia. Yleensä ihmisen luontainen laiskuus, ahneus ja mukavuudenhalu on siinä paras motivoija. - thyer
Yhdyssanat sanoina kirjoitti:
Korkea älykkyys ei välttämättä korreloi viisauden kanssa. Korkea älykkyyden omaava voi olla ihmisenä täysi nolla (ei viisas -ali-ihminen), jonka kanssa ei viitsi aikaa tuhlata. Mutta kun on älykkyyttä JA viisautta, niin siinä on sitten sellainen yhdistelmä, että sellaiselle ihmiselle ei ruvetakaan ryttyilemään.Solzhenitsyn totesi yhdessä Vankileirien saaristo kirjassaan (en nyt muista mikä osa se oli) että termi intellektuelli on kärsinyt inflaation koska nykyisin jokainen kansakoulun opettaja ja ylipäänsä jokainen joka ei tee ruumiillista työtä kuvittelee olevansa intelligentsiaa.
Ja näin se on muuten nykyään Suomessakin. Nykyäänhän melkein jokainen valkokaulusduunari on "luovaaluokkaa" vaikka "luominen" ei olisi muuta kuin aivan tavallista insinöörin rutiinityötä yms.
Amerikkalaisessa 80-luvulla kirjoitetussa Consumer Behavior kirjassa on muuten sosiaaliluokkien jakautumista selittävässä laatikossa maininta että keskiluokkaiset valkokaulusduunarit tekevät usein "luovaa työtä".
Nyt sitten tämänpäivän "prekapetterit" ovat omineet tämän luokka ominaisuuden itselleen ja esittelevät sitä omana keksintönään. - totta..
mutta luulen että ihmiset siis älykkäät ihmiset omaksuu erilaista tietoa matkan varrelta ja se ei ei ole vain opittua lukemista...sillä me ei ikinä olisi selvitty jos vai olisi osattu lukea, joskin se on selvittänyt kansainvälisiä konflikteja mutta suurin osa ihmisistä ei ole osannut lukea tietyissä elämänvaiheissa ja suurin osa selvinnyt joten ilman lukemistakin on käyty kauppaa...on vain erilaisia ihmisiä ja jokainen on osannut punnita oman osaamisensa...eli jokainen tietää jos on nälkä ja jano ei silloin halua rahaa...kyllähän sillekin on käyttöä mutta jos kuolee ennen kuin sen saa...;) tarpeet edelle aina...jos on huoli perheestä ei ikinä rahakaan korvaa sitä...joskin rahallahan saa...niin mitä?
- kuulut?
...din din... kirjoitti:
eikö elämä olekin auvoisaa enää miettiä onko viisas vai jotakin muuta...?
- Hellraiser
Tässähän oli nyt kyse "älykkäästä" henkilöstä että millainen se on, ei viisaasta. Viisaushan on nimenomaan opittua tiedon määrää jolla taas ei ole mitää tekemistä älykkyyden kanssa. Älykkyydellä tarkotaneen lähinnä sitä esim. että kuinka nopeasti pystyt ratkomaan matemaattisia kaavoja ja muita pulmia jne.
"Älykkyys on arkikielen ja psykologian käyttämä käsite, jolla viitataan yksilön oppimisen ja sopeutumisen kykyyn. Älykkyys on yksi lahjakkuuden puolista. Älykkyys ilmenee taitona soveltaa opittua nopeasti, käyttäytyä tarkoituksenmukaisesti uusissa tilanteissa sekä ymmärtää ja käsitellä abstrakteja käsitteitä" - Wikipedia. - Provo Gator
Einstein olisi ollut todella innoissaan nykyajasta, sillä Wikipedia olisi ollut hänen mieleensä, koska hän jos joku, piti ulkoa opettelemista todella vastenmielisenä. Tästä syystä hänen oma koulutodistuksensa ei ollut kaksinen.
Einstein sanoi näin: "Miksi minun pitäisi opetella ulkoa kirjojen viisauksia, koska nehän pysyvät nätisti siellä kansien välissä! Kun tarvitsen niitä, menen kirjahyllylleni".
Ihmisiä tulisi kannustaa ajattelemiseen, ei mekaaniseen lukemiseen, muistamiseen ja uskomiseen. Luovuus ei löydy kirjoista, yhtä vähän kuin mielikuvituskin. - Provo Gator
Nimetön kirjoitti:
Einteinillä on tiedemiehenä osaa sellaisten teorioiden kehittämisessä, jotka mahdollistivat atomiaseen, mutta hän ei suunnitellut ko. pommia, hän piti kuitenkin sellaisen rakentamista mahdollisena. J. Robert Oppenheimeria voidaan pitää aseen keksijänä.
Einstein vietti kesän 1939 Long Islandilla. Häntä saapui sinne tapaamaan kaksi hänen ystäväänsä, professorit Eugene Wigner ja Leó Szilárd, jotka olivat huolissaan atomipommeista. He tulivat Einsteinin puheille, koska pelkäsivät Belgian myyvän uraania Saksalle ja hän tunsi Belgian kuningattaren. Belgian Kongossa oli suuret esiintymät uraania, josta pystyttäisiin ehkä tekemään atomipommi, joka aiheuttaisi suurta vahinkoa. Einstein kirjoittikin kirjeen Belgian hallitukselle. Koska tämä kirje ei vaikuttanut juuri mitään, Einstein kirjoitti uuden kirjeen 7. maaliskuuta 1940, molemmat turhaan.
Einsteinin luona kävi 16. toukokuuta 1943 laivaston luutnantti, joka johti tehoräjähteisiin erikoistunutta tutkimusryhmää. Einsteinia pyydettiin laivaston neuvonantajaksi tehoräjähteisiin koskevissa kysymyksissä, ja hän suostui. Tästä lähtien hänen luonaan vieraili silloin tällöin räjähdeasiantuntijoita, jotka pyysivät häntä selvittämään torpedojen optimaalista räjäytystä. Näillä tutkimuksilla ei kuitenkaan ollut mitään seurauksia.
Järjestö, joka huutokauppasi kuuluisien kirjailijoiden käsikirjoituksia ja antoi rahat Yhdysvaltain sotakassaan, tuli pyytämään suhteellisuusteorian käsikirjoitusta. Einstein oli kuitenkin tuhonnut sen suhteellisuusteorian ilmestyttyä painettuna, mutta tarjosi tilalle bivektorikenttiä koskevaa käsikirjoitustaan, ja se otettiin kiitollisena vastaan. Lisäksi hän kirjoitti uudelleen suhteellisuusteorian käsikirjoituksensa. Huutokaupassa uudelleen kirjoitetusta suhteellisuusteorian käsikirjoituksesta saatiin 6,5 miljoonaa dollaria ja bivektorikenttien alkuperäisestä käsikirjoituksesta viisi miljoonaa dollaria.
Albert Einstein kertoo mielipiteensä atomipommeista haastattelussa 1950.
Kun Einstein sai tietää, että Yhdysvalloilla oli ydinpommeja, hän kirjoitti ystävänsä Leó Szilárdin pyynnöstä kirjeen Rooseveltille, jossa hän ilmaisi huolensa poliitikkojen atomipommeja koskevasta tietämyksestä ja hallituksen kyvystä käyttää aseita oikealla tavalla. Roosevelt ehti kuitenkin kuolla ennen kuin sai kirjeen. Sodan loputtua julkaistiin Smythin raportti, jossa selostettiin atomipommin kehittelyä. Siinä mainittiin Einsteinin kirjoittama kirje, ja siksi hän ei enää voinut olla osallistumatta atomipommista käytävään keskusteluun.
Nähtyään atomipommin vaikutukset Hiroshimassa Einstein alkoi puoltaa yleisen aseistariisunnan ajatusta. Einstein kärsi valtavista henkisistä tuskista vierailtuaan Hiroshimassa, ja hän tunsi itsensä miltei suurimmaksi syylliseksi tuhoon. Hän ei kuitenkaan koskaan tuominnut pommien pudottamista Japaniin. Tavoitteena hänellä oli edelleen lopettaa sodat lopullisesti.
New Yorkissa järjestettiin Nobelin muistoksi juhlatilaisuus 10. joulukuuta 1945, ja Einstein piti siellä puheen, jossa käsitteli tiedemiesten vastuuta ja syyllisyydentuntoa ja kertoi myös omasta osuudestaan atomipommin synnyssä. Einstein vaati tässä tilanteessa rohkeita tekoja ja ajattelutapojen muutosta. Einsteinia pyydettiin puheenjohtajaksi komiteaan, joka halusi valistaa suurta yleisöä ja poliitikkoja atomipommiin liittyvistä vaaroista. Einstein suostui siihen, ja hän onnistui rahankeruussa ja asian puolesta puhumisessa. Einstein puhui usein komitean puheenjohtajana radiossa ja lehdissä. Komitea sai aluksi paljon julkisuutta, mutta lopetti toimintansa loppuvuodesta 1948.
J. Robert Oppenheimer (22. huhtikuuta 1904 – 18. helmikuuta 1967) oli yhdysvaltalainen fyysikko, joka osallistui maailman ensimmäisen ydinaseen kehittelyyn eli Manhattan-projektiin toisen maailmansodan aikana. Hän oli projektin johtava tiedemies. - jo vuosikymmeniä
sitten määritteli sen älykkyyden kykyyn käyttää äidinkieltään, kieltä yleensä eli verbaalinen kyvykkyys oli tutkimuksen mukaan kattavin seikka älykkyydessä. Matemaattinen, musiikillinen yms. lahjakkuus on taas yksi osa-alue älykkyydessä. Hyvä muisti voi antaa vaikutelman älykkyydestä. Samoin siteeraaminen, oikeita asioita oikeassa paikassa oikeaan aikaan voi antaa vaikutelman älykkyydestä. Silläkin, siteeraamisella, voi pärjäillä, pitkällekin. Mutta raja tulee vastaan kun pitäisi sitä luovaa älykkyyttä löytyä.
ÄO-testit mittaavat useimmiten vain tiettyä älykkyyden osa-aluetta, loogista päättelykykyä. Se ei ole koko älykkyys, on monia älykkyyden alueita joita ei millään testillä voi mitata.
Todellisen älykkyyden toteaminen ja määrittäminen onkin vaikea juttu, kuka mittaa sen tosiälykkään kyvyt, toinen vielä älykkäämpikö? Vai joku keskinkertaisuus, joita me olemme suurimmaksi osaksi, Gaussin käyrän mukaisesti. Onko mehiläinen älykäs?
- Physicist87
..mikäli todella uskot että johtopäätöksesi on looginen esittämäsi taustatietojen perusteella.
- leikittelyä... ymmärätkö????
No omasta mielestäsi, sinä olet varmaan kovin fiksu, joten todista väittämäsi sitten toisin.
- Physicist87
leikittelyä... ymmärätkö???? kirjoitti:
No omasta mielestäsi, sinä olet varmaan kovin fiksu, joten todista väittämäsi sitten toisin.
..sanoilla leikittelyä ainakin jonkin verran.
Kyllä, olen omasta ja joidenkin asiaa tutkineiden psykologien mielestä harvinaisen fiksu.
Ja tähän;
"..joten todista väittämäsi sitten toisin"
tutustu logiikan alkeisiin. esim wikipediasta.
- ...
Olen itse kanssa täysin jurppiintunut noiden sukulaisten, naapureiden ja kummin kaimojen haastatteluihin aina kun jollakulla kilahtaa.
Ainoa mikä niitä haastatteluita typerämpi asia on, on ne haastateltavat. Eivät ne haastateltavat ilmeisesti tajua omien kommenttiensa typeryyttä. Ihan niin kuin etukäteen voisi tietää onko joku hyvä, tunnollinen, kiltti ja älykäs jne. Tunnistaako potentiaaliset perheen tappajat muka etukäteen? Vai onko kyse sittenkin ennakkoluuloista, kuten että naapuri on varmasti tunnollinen ja kunnollinen, kun se tervehtii, käy säännöllisessä päivätyössä ja pukeutuu huomiota herättämättömästi.
Minun vastajohtopäätökseni on, että ne haastateltavat nyt eivät ainakaan ole älykkäitä ihmisiä. - noin vain
mitata. Siinä on niin paljon eri vivahteita että niitä pitää laittaa eri ryhmiin. Eli on kirjaviisautta, kekseliäisyyttä jne. Mielestäni ei voi suoraan sanoa että on älykäs tai viisas.
Ja senjälkeen sitten kun sarja löytyy voi verrata mikä on mitäkin.
Ja älykäs tai viisas voi sortua joskus älyttömyyksiin. - viriili
on rakennettu nii ohheesta raaka-aineesta että tyhmyys läpi heijjastuu tä.
- oma mielipide
mun mielestä nekin on viisaita ketkä tosiaan on lukenu niihin kokeisiin ym, sen takii että ne tajuaa lukea tulevaisuuden vuoks. tietenkin asiaanhan kuuluu se, että tajuaa mitä lukee ja tavallaan sisäistää asian. on mun mielestä viisautta myös tehdä omat päätökset, vaikka muut painostaisikin tekemään jotain muuta... siis viisautta mun mielestä kuvaa toisaalta se yks biisi missä lauletaan, että aatteleppa ite! ihan omalle kohalles! käytä sitä omaa päätäs! ... tai jotenki kai se niin meni... :D
T: tyyppi joka on nähnyt paljon. - Jamoxi
Ihminen tekee virheitä. Ihminen (voi olla) on älykäs ja (tehdä) tekee virheitä samaan aikaan.
Luulenpa, että älykkyyden voi jakaa eri ryhmiin. Joku voi olla mensamaisesti älykäs, mutta ampuu tyhmyyksissään itsensä, kun ei saa jotain haluamaansa.
Joku toinen taas ei saa älykkyysosamääräpisteitä missään testeissä juuri yhtään, mutta handlaa elämänsä muuten mallikaasti ampumatta ketään tms.
Ja tätä rataa eri ryhmiin...Jostain syystä mensamainen älykkyys on yleisesti nostettu ainoaksi älykkyyden lajiksi.
Miten te määrittelette mikä on älykästä?- juuri niin
Olen kanssasi samaa mieltä sillä itse "testaillu" kaikenlaisia ns. "älykkyystestejä" mukaan lukien mensan testit. Ja mitä tohon älykkyyteen tulee niin sitä on monta lajia jolloin ei voida olettaa ihmisen olevan tyhmä vaikkei saisi mensan testistä 150 pistettä tai jostain matemaattisesta testistä 200 pistettä. Sitten on lisäksi sellaisia testausmenetelmiä joista ei saa pisteitä vaan testattavan ns. "älykkyys" esitetään muulla tavoin. Otetaan esimerkki kysymys: Onko ihminen älykäs jos hän ratkoo rubikin kuution alle minuutin tai laskee päässälaskuja nopeammin kuin minä näppäilen samat luvut laskimeen ? Niin kauan kuin on monta erilaista määritelmää älykkyydestä niin yhtä kauan pitäisi olla erottelematta ihmisiä älykkyydessä. Kiitos ja hyvää loppu vuotta kaikille.
- Minä vaan
Yksi tärkeimmistä älyn muodoista on tunne äly. Tunne äly ihminen ottaa myös kanssa ihmiset huomioon, mikä tänä päivänä katoavaa kansanperinnettä. Mensa äly..no joo, kiva olla kirja fiksu :))
- älykäs/viisas
äly ja viisaus on kaksi eri asiaa.älykäs tekee tyhmyyksiä,mutta meneehän se viisaskin vipuun.mutta jos molemmat eläisivät ja antaisivat toistenkin elää!!!!!!!
- kikki2
matemattinen älykkyys
luova älykkyys
tunneäly
sosiaalinen älykkyys
sillee mä ne lajittelen ja moni muukin :)
Itse omaan noista luovan ja tunneälyn, muista olen jäänyt osattomaksi ainakin jossain määrin. - babygirl86
juuri niin kirjoitti:
Olen kanssasi samaa mieltä sillä itse "testaillu" kaikenlaisia ns. "älykkyystestejä" mukaan lukien mensan testit. Ja mitä tohon älykkyyteen tulee niin sitä on monta lajia jolloin ei voida olettaa ihmisen olevan tyhmä vaikkei saisi mensan testistä 150 pistettä tai jostain matemaattisesta testistä 200 pistettä. Sitten on lisäksi sellaisia testausmenetelmiä joista ei saa pisteitä vaan testattavan ns. "älykkyys" esitetään muulla tavoin. Otetaan esimerkki kysymys: Onko ihminen älykäs jos hän ratkoo rubikin kuution alle minuutin tai laskee päässälaskuja nopeammin kuin minä näppäilen samat luvut laskimeen ? Niin kauan kuin on monta erilaista määritelmää älykkyydestä niin yhtä kauan pitäisi olla erottelematta ihmisiä älykkyydessä. Kiitos ja hyvää loppu vuotta kaikille.
"Niin,,, onko ihminen viisas vai hyvä muistinen??? "
-Voin sanoa että itse olen huonomuistinen niissä asioissa mitkä ei kiinnosta kuten matematiikka, mutta opiskelemistani kielistä muistan paljonkin.
Tuskin pääsisin Mensaan, mutta se ei tee minusta tyhmää.
Älykkyyttä on monenlaista, tylsintä on se että arvostetuinta on matemaattinen ja ongelmanratkaisu älykkyys. Eiköhän sitäkin voi kuka vain oppia jos kiinnostaa. Esimerkiksi itse olin suht. surkea matikassa koulussa, mutta silti ratkaisin kokeessa kaikista vaativimman tehtävän jota ei kukaan muu hoksannut. Joten tuskin taas kaikki matikkapäätkään neroja on.
"eli ne, jotka tuottavat jotakin uutta, olkoon se sitten matemaattisia kaavoja, sävellyksiä tai maalauksia jne. (ja tietysti laadukkaita sellaisia, tikku-ukkoja ei lasketa.)"
-Itse kuulun tuohon sakkiin, mutta en silti sen perusteella itseäni älykkääksi sanoisi jos maalaan, soitan, sävellän tai laulan. Se on ennemminkin itseilmaisun keino tai lahjakkuutta tietyllä osa-alueella.
-On kuitenkin turha yleistää vaikka että yliopisto-koulutettu olisi fiksumpi kuin amis. Typeryys ilmenee myös monella tavalla joten ihmisen fiksuudesta kertoo myös käytös ja pään sisäinen maailma, ei vain koulutodistukset, hyvä muisti matikassa tai Mensan jäsenyys.
"Niin kauan kuin on monta erilaista määritelmää älykkyydestä niin yhtä kauan pitäisi olla erottelematta ihmisiä älykkyydessä"
-Juuri noin. Mitäpä tuota vertailemaan, olkoon jokainen hyvä siinä mikä itseään kiinnostaa.
- yrittäjyys,korkeakultturi ynm
Ensinnäkin suomalaiseen, suomettuneeseen ilmapiiriin kuuluu se että asioita ei puhuta suoraan "miehekkäästi" kuten jossain "vapaissa maissa" - jenkeissä, Italiassa ynm.
Suomettumisen lisäksi asiaa pahentaa feministien suvaitsevaisuus kulttuuri, joka pohjimmiltaan perustuu siihen että he pelkäävät että myös heidän motivaationsa ynm toimintansa joutuisi oikeutetun kritiikin kohteeksi. Uuskonservatiivisuus ynm nostaisi päätään.
Jos asiat puhuttaisiin suoraan ja kissa nostettaisiin pöydälle miesten pahoinvointi vähenisi, samoin aloituksen kaltaiset teot sillä sekä keppiä ja porkkanaa käytettäisiin paljon voimakkaammin...sanottaisiin suoraan että se naapurin mies ja lähes koko suomen miessukunta voi pahoin tilastojenkin valossa.
---
Mitä tulee itse älyyn niin sehän näyttäytyy juuri tilanteiden paremmalla tajuamisella, itsenäisellä ajattelulla massa ajattelun sijaan, analyyttisellä ajattelulla (esim kulttuurista, arvoista, poliitiikasta) sekä herkkyydellä luovaan toimintaan. Mensankin huippu koostuu yrittäjistä ja korkeakulttuurin edustajista ja esim adhd yksi erotusdiagnoosi on korkea ÄO -lähes kaikilla poikkeuksen korkean ÄO omaavilla tulee ylivilkkaus, luovuus ja keskittymishäiriöiden kaltaisia oireita ...voisia sanoa että harmaat arkirutiinit ei riitä heidän aivojaan rauhoittamaan ;)
Eli ei se niin ihme olisi vaikka jopa nuo miehet kellä napsahtelee kaalissa nykyään -olisivat keskiverrosti älykkäämpiä ja normaali oloissa jopa keskivertoa korrektimpia käytökseltään herkkyytensä ynm takia -ja juuri tästä syystä stressaantuvatkin helpommin maamme feministisessä rahvaassa, suvaitsevaisuus ja erohelveteissä?
Ainakin masentuneella ihmisellä sanotaan olevan normaalia realistisempi kuvan maailman realiteeteista, ja ns normaalilla toimivien defenssiensa ansiosta positiivisempi, mutta epärealistisempi kuva maailmasta.
Koko sana melankolia, musta sappi, masis on aristoteleen luoma - kun hän ihmetteli miksi kaikki kreikan älymystö tuntui olevan niin melankolista.
Ps muuten -vanhalla keskihajonnalla jota mensa käytti viime syksyyn ..keskiverrosti korkeakoulusta valmistuneen ÄO oli vain 118. Trien ja proffien n 130-140.- ...................
Esimerkkejä älykkäiden kasteista voisi antaa vaikka näin:
1.Luovat, ylivilkkaat yrittäjät, poliitikotkin:
Sukarit, Keskiset ja Sarasvuot..ja esim Ilaskivi jolla tutkitustikin on suomen korkeimpia ÄO:ta. Ja katsokaa muuten miten sen Ollilan neron silmät pyörii punaisissa rilleissä kuin pahimmalla adhd:llä ;)
2.Luovat, sisäänpäin kääntyneet yrittäjäluonteet eli tutkijat, keksijät ynm
Einsteinit, tutkijaproffat ynm hajamieliset nerot.
3.Korkeakulttuurin edustajat
Esa-Pekka Saloset ja Sibeliukset. Palmut, Paasilinnat ja Tervot.
.... Eli kyllä korkean ÄÖ:n omaavat helposti myös ovat asteen oikukkaampia kun miettii... Ja huonoissa elämäntilanteissa jopa riskialttiita ties mihin masiksiin ja romahduksiin...
- ihminen..
ei välttämättä ole viisas!
Olen itsekin huomannut että peruskoulussa ja lukiossa pääsee aika pitkälle opettemalla asiat ulkoa. Myöhemmin kun pitää tehdä jokin lopputyö niin alkaa näkyä myös omaa soveltamiskykyä eli eräänlaista älykkyyttä. Sitten ovat vielä ne henkilöt jotka eivät ole lukeneet hienoja tieteenaloja eivätkä tehneet väitöskirjoja mutta osaavat ratkaista hetkessä monia käytännön ongelmia. Ovatko Mensan testieissä menestyneet älykkäitä, hyvämuistisia vai pelkästään käytännöllisiä ongelman ratkojia... ;)
- kuin pieni lapsi
kuten mikä on valon nopeus
- huomioi...
elinolosuhteensa,intuitolla,(kokonaisvaltainen käsitys)välittömällä tajuamisella,heti eikä ensvuonna.Tajunta=? ongelma lännessä,kokemus idässä.tarttis vähä ajatella enstex?
- kirjoita
näille sivuille. En siis itsekkään ole erityisen älykäs.
- viisautta yrittävä
Älykkyydellä ei ole itselle tai muillekaan yleensä mitään virkaa ellei ole viisautta käyttää sitä. Tätä luojan antamaa älykkyyden taitoa, kuten muitakin luojan antamia erikoisominaisuuksia on hyvin monella meistä, mutta kuka on ne mielensä syvyyksistä itselleen selvittänyt? Olemme aika urautuneita tavanomaisuuksille ja ympäristön asettamille vaatimuksille.
Kaikki erikoiset sisällämme olevat erityispiirteemme ovat yleensä poissa ulottuviltamme, koska meidät kasvatetaan ja opetetaan samaan sabluunaan muiden kanssa.
Kuka on sitten uskaltanut selvittää päänsä ja sen sisuksen voi sieltä löytää yllättäviäkin ominaisuuksia. Kuka uskaltaa?
Älykkyydellä on yhtä vähän virkaa kuin hullun polkupyörällä ellei sitä osaa käyttää. - Jappelipee
Just Täällä niitä ei ainakaan ole.
- Tyhmä kuin saapas
Älykäs ihminen voisi olla sellainen, joka näkee asiat moniulotteisesti, eikä siten kuin ne olisivat vain piirretty paperin pintaan. Ja lisäksi henkilön aivot pystyvät käsittelemään näitä moniulotteisia asioita aivan kuten tehokas tietokone käsittelee myös kolmiulotteisia kuvia sujuvasti. Älykäs ihminen tekee varmaan samoja virheitä kuin muutkin eikä hän toimi koko aikaa ja joka asiassa älykkäästi. Varmaankin suoralta kädeltä on vaikeaa sanoa kuka olisi oikeasti älykäs ja kuka tyhmä. Älykkään ihmisen aivot eivät vain mene niin helposti tukkoon eivät jumiudu kuten henkilöllä joka ei pysty ajattelemaan asioita.Sellaisellahan koko asia voi luiskahtaa sitten pois kuin vesi hanhen selästä.
Einsteiniakin opettajat luulivat henkisesti jälkeenjääneeksi joten arviot voivat heittää. - näinpäse on
juu
- tarkoittaa?
Ennen kuin tätä keskustelua voi jatkaa järkevästi eteenpäin niin pitää selvittää, mitä älykkyydellä tarkoitetaan. Oma lonkalta vedetty veikkaus on, että hyvin monet ihmiset eivät oikein ymmärrä, mitä sillä tarkoitetaan. Se, että pärjää koulussa hyvin tai on matemaattisesti lahjakas, on merkki tietynlaisesta älykkyydestä, mutta sellainen henkilö voi olla esimerkiksi sosiaalisesti erittäin tyhmä.
- Tuija S.
...mielestäni
hyvä käytös eli kohteliaisuus, kiittäminen, kannustaminen, rohkaiseminen ja anteeksi antaminen.
Suvaita toisten puutteita myös omiaan ja parantaa niitä aisioita joita voi hyväksyä myös se ettemme voi muuttaa toisten tahtoa vastaan.
Älykästä toimintaa on nähdäkseni myös ymmärtää se että meillä on erilaisia loogispanoitteisia kykyjä, eli sellainen joilla on äö testattu esim Mensan testein ymmärttää että se hänestä vielä älykästä tee.
Tutki, kyseenalaista, opi, ymmärrä, ja hyväksy se mitä et ymmärrä vaikka yrittäisit ja tekisit kaikkesi ymmärtääksi.
Toivoa on kehittyä niinkauan kuin on elämää. - tän olen
huomannut..asioita tulee "nähdä" nenäänsä pidemmälle
- älykkyyttä
Tiedättehän, se joka on matemaattisesti/loogisesti huippulahjakas voi verbaalisesti olla kömpelö ja käytännön asioissa täysi tumpelo...ja ampua itseään jalkaan.
Jonkinlaisen yleiskatsauksen älykkyydestä saa WAIS-testillä, mutta sekin on hyvin kapea-alainen, eikä esim. mittaa tunneälyä. - onn
myös miettiä millanen on aivan älytön ihminen:D
- tätä se on
ihminen joka riippumatta kouluksesta osaa ratkaista erilaisia ongelmia. Koulutus saattaa antaa tähän apuja mutta se ei auta tyhmää kirjanoppinutta joka ei osaa käyttää tietoja hyödyksi.
- e-tutkija
Älykkyys on usein kovin vaikeasti havainnoitavissa.
Vaikka Ihminen itseilmaisutaidot puhumalla, kirjoittaen tai muutoinkin on kovin heikot saattaa henkilö silti olla hyvin älykäs.
Paras älykkyyden määritelmä minkä tiedän on seuraavanlainen.
älykkyys koostuu:
ihmisen ajattelemisen laadusta ja määrästä.- - D
En sanoisi niinkään laadusta. Kuka määrittelisi älykkyyden laadun?
Olen samaa mieltä, että ajattelun määrä on yhteydessä älykkyyteen. Eiköhän ajatteleminen lisää älykkyyttä. - - D
- D kirjoitti:
En sanoisi niinkään laadusta. Kuka määrittelisi älykkyyden laadun?
Olen samaa mieltä, että ajattelun määrä on yhteydessä älykkyyteen. Eiköhän ajatteleminen lisää älykkyyttä.Ajattelun laadun, ei älykkyyden laadun. Kuka määrittelisi ajattelun laadun?
En usko, että on huonoa ajattelua! - Tyhmempi
lontoon_tyylit kirjoitti:
Älykäs ottaa asioista selvää, ja jakaa tietoaan olematta ylimielinen.
Koulutus ei takaa älykkyyttä tipan tippaa.
Älykäs henkilö on psykologisesti määriteltynä seuraava:
Mikäli koehenkilö tietää automaattisesti, miten ko. koe ratkaistaan vaikeusasteesta riippumatta ja vaikeusasateen kasvaessa yhä kykenee ko. tehtävän ratkaisemaan yhä vaikeammasta psykologisesta tehtävästä kunnialla, sitä älykkäämpi hän on keskivertoväestöön suhteutettuna.
Tiedän tämän, koska luin kyseisen määritelmän 1968-69 talvella kädessäni olleesta psykologian kirjasta. - Tuija S.
Mitä vähemmän tarvitsee ajatella onko sitten viisaampi ja jos pitää paljon miettiä on sitten tyhmä?
Siis mika on mittari? - - D
Tuija S. kirjoitti:
Mitä vähemmän tarvitsee ajatella onko sitten viisaampi ja jos pitää paljon miettiä on sitten tyhmä?
Siis mika on mittari?Vaikkapa ongelmanratkaisutilanteessa tietysti mukava äkkiä keksiä ratkaisu ja lähteä tekemään muuta. Erilaisten tehtävien ulkopuolellakin voi ajatella.Mielestäni mitään ultimaalista vastausta asioihin ei ole, joten ajattelua ei voisi noin vain suorittaa "alta pois".
Eihän ajattelu ole mikään pakkopulla niille, jotka mietiskelee jatkuvasti kaikkea.
- Mensariini174
Ai, ai kun harmittaa...varsinkin teitä, joitten mielestä "älykäs voi olla vaikkei oliskaan iso äo!" Jotta olisi luokiteltavissa älykkääksi, pitäisi äo:n olla ainakin 150. Eikä siihen riitä se, että osaa täyttää dementiaristikoita. Ja te, jotka alatte tässä kohtaa selitellä tyyliin:"Mutta mitä on älykkyys..tunneälyäkö...vai...kentieskö jotain muuta..hmm?!"
Sorry! Spekulointi ei pelasta teitä. Jos ei älyä ole, niin sitä ei sitten ole, eikä sitä selittelemälläkään saa!
PS. Vähän sama asia, jos pilkullinen koira väittäis, että se on itse asiassa raidallinen, mutta muut vain näkee pilkut, koska haluaa vain ne nähdä. God damned. Älytkää jo!- nietnaju
"Jos ei älyä ole, niin sitä ei sitten ole"
Karkeastipa teit määritelmäsi.. Tuossa tapauksessa puhutaan varmaan heikkolahjaisista, joilla menee huonosti "kaikilla osa-alueilla". Mutta tottakai heilläkin voi olla jokin tietty vahvuus, esim. pitkäjänteisyys ja luovuus. - Nimetön
...ei ole kovin älykästä.
Älykkyys on sitä, mitä älykkyystestit mittaavat. Testissä saatu älykkyysosamäärä sijoittuu johonkin kohtaan normaalijakaumaa (ns. Gaussin käyrä) ja sen perusteella määritellään, kuinka älykäs testattava on. Nykyisin keskiarvo koko väestöstä on noin 116 ja jos ÄO on yli sen, testattava on keskimääräistä älykkäämpi.
Ainakaan lööppien perusteella kenenkään älykkyyttä ei oikein kannata arvioida.
Testienkin mittaama älykkyys on kiistanalaista: niissä korostuu matemaattis-looginen ja kielellinen älykkyys. Muitakin lajeja ilmeisesti on, muun muassa sosiaalinen älykkyys.
Ihmisen moraali, "hyvyys", ei varmaankaan näy sekään testeissä. - Mensa non-funclub
Aika provosoivaa tekstiä, jos olet Mensan jäsen! Tai no kovin ymmärrettävää, Mensan testithän pohjautuvat jenkkien tekemiin testeihin, joiden piti alunperin osoittaa tummien pienempi äö, minkä se tekikin... siksi, että perusmatematiikan taidoilla kun on väliä Mensan testeissä ja tummaihoiset eivät saaneet käydä koulua, hyvä jos osasivat lukea.ne eivät siis täysin mittaa pelkkää älykkyyttä,vaan ikävä kyllä joltain osin opittuja taitoja. mutta mikä olennaisinta Mensan testit mittaavat avaruudellista hahmottamista, laskentataitoa, lukemisen ymmärrystä jne.
Sinä kuka provosit olevasi niin kovin älykäs, olisit voinut hieman tutkia nykypsykologian käsityksiä älykkyydestä!
Älykkyys jota mitataan vain Mensan testeillä ainoana älykkyyden lajina on joutanut romukoppaan jo vuosikymmeniä sitten...
VANHENTUNUTTA TIETOA!!!
Eikö kuitenkin älykäs ihminen osaa myös omaksua uutta tietoa, muuttaa vanhoja tietorakenteita ja sisäistää sen osaksi käytöstään ja ilmaisuaan?
EI eletä kuitenkaan enää talvisodan ajassa vaan koko ajan kehittyvässä yhteiskunnassa, jossa tarvitaan lukuisia muita taitojakin kuin Mensassa mitattua älykkyyttä.
"vanhantyylinen älykkyys" liiassa määrin saattaa esim. tehdä ihmisestä epäsosiaalisen, kun hän ei pysty kommunikoimaan "normaalien" ihmisten kanssa. Oletkohan sinä yksi näistä tapauksista?
- huh - huh
Hiljaisin on hulluista viisain. Aina ei tarvitse puuttua kaikkiin tekemisiin tai kommentoida niitä. Esim. kerran anoppini haisteli hengitystäni olinko juonut, en kommentoinut mitenkään, vaikka teko on mielestäni sivistymätöntä.
- nipsuunsisäl
jotain outoa? toimintatapa saattaa olla jopa kiusallinen.. hiljasin hulluista viisain????
- tohtori Monaco
Ai jaa että, anoppisi ei paljastanut omaa älykkyyttään? sillä et pitänyt häntä älykkäänä.
Joskin itse nostit kissanhäntääsi jopa suoli24:ssä
kertoen tapahtumastasi.
Niin; kumpi teistä kahdesta on sitten älykkäämpi?
jos käytetään sinun määritelmääsi?.
- ainaski mun mielestä
Älykäs ihminen on sellainen joka ymmärtää olla minun kanssani asioista samaa mieltä.
Paras älykkystesti on sellainen että paperilla on 2 vaihtoehtoa:
A) Samaa mieltä
B) Eri mieltä
Se joka vastaa A on älykäs. Ei tarvitse tietää mistä asiasta on kysymys.
Mukava ihminen on älykäs, sellainen joka ei ole hankala.
Joustava ihminen on älykäs, sellainen joka palvelee minua pyyteettömästi.
Antelias on älykäs. Uhrautuvainen on älykäs.- ssssu
sinä aina samaa mielä, antelias, mukava sekä joustava?
Minusta älykkäällä ihmisellä on omia mielipiteitä. - se on
Älykäs ihminen selvittää opintonsa kunnialla, saa hyvän työn, hoitaa sen hyvin, etenee älyään käyttäen, älyää elää terveellisesti ja älyää etsiä yhtä älykkään, kenties rikkaankin, puolison.
Viisas sen sijaan varmaan alkoholisoituu ja masentuu tajutessaan maailman pahuuden (jos nimittäin on herkkä viisas...), viisas tekee vain sen, mitä haluaisi itselleen tehtävän. Ja elää, ei ehkä onnellisena, mutta tiedostavana kuitenkin. - ainaski mun mielestä
No joo, tämä yritti olla parodia. Parodian aiheena se miten ihmiset eivät tiedä älykkyyden määritelmää (älykkyystestin tulos mittaa älykkyyttä) vaan luulevat että älykäs tarkoittaa kaikkea hyvää ja kaunista.
Todellisuudessahan älykäs ihminen voi olla erittäin epämiellyttävä ja hankala persoona, varsinainen parantumaton eeppisten mittasuhteiden persreikä.
- Terminaattori
Älykäs ihminen on sellainen, jonka aivot osaavat käsitellä tietojaan nopeasti ja tehokkaasti, niin kuin tietokoneessa prosessori.
On myös tärkeää, että henkilön aivot kykenevät muistamaan jo tapahtuneet tai käsitellyt asiat, koska se nopeuttaa toimen piteitä kun ei tarvitse oivaltaa joka kerta kaikkea uudestaan, niin kuin tietokoneessa muisti.
Jos ihmisellä on paljon muisti kapasiteettiä mutta vähän "suorituskykyä" aivoissa, on hänen vaikea soveltaa tietoaan tai keksiä niiden pohjalta uutta.
Kun taas jos ihmisellä on paljon "suorituskykyä" ja vähän muistia, niin hän keksii ja oivaltaa nopeasti mutta hidasteena on se ettei hänen muistiinsa ole kyennyt tallentumaan paljoa apuvälineitä, faktoja eikä menneitä tuloksia joiden pohjalta aivojen olisi nopeampi laskelmoida asioita.
Eli niin älykkyydessä kuin fyysisessä voimassa on paras vaihtoehto tuo kultainen keskitie (Mutta onhan muistiinpanot ja kirjat keksitty josta muistia voi virkistää).
Itse arvostan enemmän käytännössä aivojen suorituskykyä. - Vilosovi
Älykkyys on mahdoton käsite, ei ole olemassa älykästä ihmistä. Voi olla älykäs vain tietyissä asoissa, ja riippuu myös kuka arvioi onko ihminen älykäs.
- ssssrrra
ei älykkäälle ihmiselle ole määritelmää.vaikka onkin olemassa erilaisa äo-testejä ei ne kerro ihmisen sosiaalisia tai luovia taitoja joten en tiedä onko se sitten niin erikoista jos joku vaikka pääsisi mensan jäseneksi,koska nämä ihmisethän voivat olla hyvinkin erokoituvia tai muuta sellaista ja minusta se on taitolaji jos ihminen osaa lähestyä toisia niin ettei tule torjutuksi tai jos joku on taiteellisesti luova.nimittäin minunkin kouluarvosanani eivät ole olleet mitään huonon laatuisia ja älykkyysosämääränikin nettitestin mukaan olisi yli normaalin ihmisen rajan ja pääsisin mensan jäseneksi sen mukaan...
- martina aitolehmä!!!!!
sucks
- Pekka Klaukkalasta
kädenkäänteestä tilanteesta, johon viisas ei joudu ollenkaan. Eli älykyys on jonkinlaista nopeaa nokkeluutta ja prosessointia.
Älykkyyttä voi käyttää niin hyvään kuin pahaan, kuten historia on monissa kohdin todistanut. Juuri tästä pahan mahdollisuudesta johtuen, viisaus on kuitenkin jotain, mikä on paljon älyn yläpuolella.
Älykkuus sinänsä on valloittava ominaisuus ihmisessä, mutta viisaus on jumalainen ominaisuus ihmisessä. - erottaa
Älykkyyden ja viisuden ero on siinä, että älykäs selviytyy tilanteesta, johon viisas ei joudu.
- Syneus(m)
eivät ole synonyymeja. Albert Einsteinistä sen verran, että nöyryyttä häneltäkin löytyi vaikka koki varmaan olevansa melkoisesti keskivertoälyn yläpuolella. Kuuluisa kaava, vaikka ei ole täydellinen, sisältää nerokkaan oivalluksen jollaiseen ei kyetä keskivertoälyllä.
Niin, eikös Albert todennut itsestään, että: "en ole älykäs, vain utelias" - rainover
tunneäly? Sellainen ihminen joka osaa lukea toisten ihmisten eleistä ja ilmeistä erilaisia asioita? Jolla on intuitio, hyvä vaisto ihmisistä. Jolla on tilanneälyä ja niinsanottua sosiaalista älyä? Mielestäni sellainen ihminen on älykäs, jopa viisas. Paremmin kuin sellainen, joka on eristyksissä oman hulluutensa ja älykkyytensä kanssa, ei tule toimeen ihmisten kanssa eikä tajua ympäristöstä mitään, lukee vain kirjoja?
- miesvain43
Kyllä nerous/hulluus liki toisiaan.Fiksuus taas eri asia,ihminen kypsyy iän myötä.Oppii virheistään,siinä ei koulu-arvosanoilla pelkästään pärjää.Kyllä elämänkokemus ja -koulu opettaa.Tosin ei sekään kaikilla toimi.Elämä on suuri sarja,pieniä valintoja,edelleenkin. Ja kaikkea ei voi saada/saavuttaa. Ahneella......Tämä tosin minun henk. kohtainen mielipiteeni. Ja saa ottaa kantaa:))
- kokenut kaiken paskan
jos ihmisellä oma talo oma auto rahaa pankissa
eikä velkaa hyvä vaimo ei sekopää eikä silläkään velkaa yhtään ja omistaa myös jotain hyvät duunit tai yritys ja tyytyväinen itteensä eikä valita aina
turhasta osaa olla nuuka myös jos tarvii olla
kuuntelee muita myös ei vain itteensä kehuskele
huom..koulut ei tee ihmistä viisaaksi vaan sun pitää olla joh viisas tullesaan kouluun nyky opetus on niin huonoa että hävättää pahasti
ei siellä opi mitään asiat pitää kiinnostaa ennen kuin oppii mitään siinä on hirvea ero väkisin opiskella rauta lankaa syötää sama loppu tulos
se on varma.. - ja...
Oman rajallisuuden tunnistaminen ovat ainakin muutamia, joista voi ottaa suuntaa.
- älykäs ihminen on tämä
Joka tulee hienosti toimeen kaikkien ihmisten kanssa
- firstdragon
kokonaisuuksia voi ottaa haltuun jokainen omista hyvinkin yksilöllisistä lähtökohdistaan:
www.info.uta.fi/kurssit/a9/alykkyys/hakusivu.html - reppereiska
Mielstäni älykkyyden sen vain näkee ihmisestä jo katse kertoo sen sitten tulee olemus.
Siihen kuuluu tunneäly,toisten huomion ottaminen,käytöstavat,yleensäkkin ihmisen persoona.
On vain myös ihmisiä joita tekee mieli kiertää kaukaa esim.sellaiset joilta suunnaton raivoaminen näkyy jo kaukaa. - arja tätisi
jos panee naapurin muijan paksuksi ja ajaa naapurin mopolla.
- Nimetön
se joka ymmärtää naista, sellasta ei vaan vielä ole löytyny..
- Jos persaus kestää
Rahakin ratkaisee. Yleensähän yksinkertaiset ihmiset ovat onnellisia ja elämä on heille laiffia. Liika viisaus voi olla todellakin pahasta.
- - D
"Yksinkertaiset ihmiset ovat onnellisia"?
Jaa-a. Kummat mahtavat olla viisaampia. Elämän pienistä asioista nauttivat vai oravanpyörässä itsensä läkähdyksiin juoksevat?
- ihmisiä
Voisi sanoa että on olemassa kahden tyyppisiä ihmisiä ja kaikkea siltä väliltä.
Viisaita ja fiksuja.
Viisaat ovat oppineita tai osaavat jonkun tietyn alan erittäin hyvin.
Fiksut ovat taas järkeviä, "maalaisjärkisiä", mutta eivät välttämättä oppineita.
En tosin usko että älykkyydellä on mitään tekemistä rattijuopumuksen tai ammuskellun kanssa. Kyseessä on todennäköisesti henkinen väsyminen työhön tai todellisen elämän tarkoituksen kadottaminen.
Ratkaisuna pitäisin vapaa-ajan lisäämistä ja harrastaa jotain itselleen mielekästä tekemistä.
Elämän pitäisi olla hauskaa ja nautittavaa. Ei raatamista ja tuskaa.
Liian moni suomalainen valehtelee itselleen "burn outin" partaalla että kaikki on kunnossa.- Tuija S.
Erään psygologin teorian mukaan viisaus on iän tuomaa ns. elämän varmuutta ja kokemusta. Mutta väitän.
Kaikki eivät pitkästä iästään huolimatta tule viisaiksi. Kaikki eivät luettuaan kirjallisuutta
eivät tule viisaiksi. Nähdäkseni viisaus on kokemuksista opittua tietoa jota toki voi lukea mutta kaikupohja sitä puheena ilmaistaessa puuttuu. Viisaus on myös sydämmensivistystä.Sydän joka näkee hyviä asioita ja katsoo elämää positiivisesti ja toiveekkaasti. Ja on vielä yliluonnollinen viisaus ja me kaikki tiedämme mikä se on. - anottu...
paitsi se että miten kerrot jos 20 haluaa kuolla..silloinhan elämä on alussa ..kertoisitko kn en ymmörrä?
- matsonii
musta on kahenlaista älykkyyttä, sitä et niiku joku jo sanoki et on hyvä kokeissa, paljo yleistietoa ja ja hyvä muisti, mut musta on sit kans viisaus eriksee, se joka on elämän koulus opittua ns "maalaisjärkeä" et tajuaa etten mä toho ala ettei tunnu mun jutulta,perusjärkeä. voiha ihmine olla mikä einstein tahansa mut sit muute on jossai kaupatiskillä töissä... mun mielestä sellane ihmine olis älykäs joka tekis mitä tarvitaa, jolla olis pokkaa ja järkeä tehä mitä muut ei uskalla ja mikä on "oikein", vaikka mutkienki kautta. joka ei pelkää muide mielipiteitä vaan tekee sitä minkä ite uskoo oikeeksi.
- ÄlynYlimys
Olen ollut älyn kaikkeusvaltias jo syntymästä asti. Jatkan rajatonta voittokulkua kohti suurta huippua. Asetta minulla tosin ei ole, eikä tapettavia, toistaiseksi. Mutta...eihän tappaminen tai henkirikos vaadi mitään älykkyyttä. Yleensähän kaikki henkirikokset ovat osoittautuneet älyttömyyksiksi, vajakkien tekemiksi brutaaleiksi extempore- teoiksi. Teoilla ja älyillä ei ole minkään hehkuista johtolankaa keskenään. Sitä paitsi älyllä tuotettua henkirikosta kutsutaan murhaksi.
- kissa68
samaa mieltä..tän koko topicin alottaja vaan ei taida oikein älytä tätä..niinku me älykkäät :D
- joka ei..
Vastaa tämäntyyppisiin kysymyksiin. ;o)
- älä jätä
Ihminen ei ole mielestäni älykäs,jos ei ole sivistynyt.Se tarkoittaa sielun sivistystä,yhtälailla kuin oppimalla opittua ja oppimalla opittu voi olla myös ns."elämänkoulussa"opittua,sillä se opettaa parhaiten.
Eläimistä oppii myös,sillä he ovat älykkäitä!
myös asoiden seuraaminen auttaa sivistyksessä,esim.jos en kuuntelisi työni puolesta radiota niin paljon kuin kuuntelen,niin olisin aika ummikko.
Erakkona ei ehkä pysty niin paljon seuraamaan asioita,mutta kaikenlainen harrastuksissa käyminen ym.sivistää myös! Monitahoinen asia!- Havukka-ahon ajattelija
joka listasi viisauden lajit:
salaviisas, joka tietää enemmän kuin kertoo.
kaukaa viisas, joka osaa ennakoida ja varautua.
Ja mikä se kirjaviisas on, joka kertoo toisten viisauksia ominaan?
Jälkiviisauskin on viisautta ja vielä sen "imelintä" lajia.
taannoin tuoreen ylioppilaan pikkuveli filosofoi isosiskostaan: vaiteliaan viisaan ja hiljaisen hullun ero on niin pieni, että sitä on vaikea havaita.
No, tää oli vain lohkaisu, koska itse arvostan sitä kaukaa- ja salaviisasta ( nyk. suom. selviytyjä) - Mimmyp
Havukka-ahon ajattelija kirjoitti:
taannoin tuoreen ylioppilaan pikkuveli filosofoi isosiskostaan: vaiteliaan viisaan ja hiljaisen hullun ero on niin pieni, että sitä on vaikea havaita.
No, tää oli vain lohkaisu, koska itse arvostan sitä kaukaa- ja salaviisasta ( nyk. suom. selviytyjä)Eikö kaikki viisaus on jälkiviisautta kun opimme kokemastamme? :)
- .-.-.-.-.-
Havukka-ahon ajattelija kirjoitti:
No, tää oli vain lohkaisu, koska itse arvostan sitä kaukaa- ja salaviisasta ( nyk. suom. selviytyjä)Eikö jälki viisauden voisi ajatella positiivisessa mielessä (negatiivisuus ei rakenna mitään) keinoksi ja mahdollisuudeksi oppia jotain uutta. Jokainen saa oppinsa jostain muualta tai saa sytykkeen uuteen keksintöönsä jostain muualta, pöytä on valmiiksi katettu ihmisille on valinnanmahdollisuus annettu ottaa mistä puusta parhaimmaksi näkee syödä..
- joku?:?
vastailemassa täällä oleviin kysymyksiin heh.
- minun mielestänii
Ei liity älykkyyteen jos joku sairastuu vakavasti vaikkapa masennukseen, niin ei ihminen silloin tyhmä ole. Älykäs ihminen on ihan yhtä lailla vaarassa tehdä epätoivoisia ratkaisuja kun maailmankuva sumenee.
- piti jopa
Juhani Palmua ja Sarasvuota , älykkäänä. Sarasvuo on viisas, takoo tyhjällä rahaa. Palmu jo hääyönä hakkasi ja haukkui huoraksi jotakin vaimoaan. mut todella huonoa "taidetta " saa hänkin myytyä. olisiko hänkin sit viisas. siis älyää hakee asiakkaat, jotka niitä harmaita latoja ostaa.
- AINAKIN TÄÄ......
kansa!!Suurin osa vastustaa NATO jäsenyyttä ja ne äänestää nato-intoilija kokoomuksen ja nato-intoilija perus-suomalaiset vaalivoittoon!Suurin osa suomalaisista tahtoo perusturvan ja lähipalvelut kuntoon ja sitten ne äänestää PARAS-hanketta ja kuntapalvelujen kuolemaa ajavaa kokoomusta ja samalla linjalla puuhastelevaa perus-suomalaisten vinkusakkia!!!!Samalla ällillä on ne jotka jäi kotiin "protestiksi"...aaaaaaapuaaaa mikä loistava ajattelun hallinta!!!!Tietävät reppanat että kokoomuslaiset äänestävät varmasti kun tykkäävät tästä menosta ja tahtovat sen jatkuvan,sit haetaan kuiteskin "protestia" jäämällä kotiin...mitä ne sellaset protestoi ,omaa etuaan vastaanko????
- jokuvain4557
hoh hoijjaa...joku taas niin serlokki kirjotellu tänne....viisaus ja älykkyys on eriasioita..SERLOKKI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- todellakinnnnnnn
älykkäitä ihmisiä ovat ne jotka ratkaisevat maailman hyväksi asioita, mutta vaikenevat eivätkä puhu niistä. esim yksi suurimpia on Nikolai Tesla kun puhutaan energiasta.
maailma on täynnä energiaa, mitä voidaan ottaa käyttöön helposti, energiapulaa meillä ei ole. sen tietävät kaikki ketkä ovat perehtyneet asiaan, ja suurin osa heistä tietää ratkaisun kuinka ottaa käyttöön tuon energian, mutta teslakin vaikeni. Niin ovat pysyneet hiljaa myös muut jotka tietävät. Julkistan erään keinon, jos fortum vielä ensivuonna nostaa sähkön hintaa. Sen jälkeen kenenkään ei enää tarvitse enää ostaa sähköään eikä siirtää sitä. Kaikille riittää niin kauan kuin aurinko ja maa on olemassa.- en halua..
ostaa enää fortumilta...joten kerro miten tuhoamme koko pytyn...on nostanut minun sähkölaskuni 3x ja en pidä siitä olen ollut jopa kodistani ulkomailla kukaan ei käytä sähköäni, joten tuhotaan hänet...olen lopen kyllästynyt petkuttamiseen...
- ovat älykkäitä
eli ne, jotka tuottavat jotakin uutta, olkoon se sitten matemaattisia kaavoja, sävellyksiä tai maalauksia jne. (ja tietysti laadukkaita sellaisia, tikku-ukkoja ei lasketa.)
Tietysti todella vaikea opiskelu vaatii myös asian ymmärtämistä. Joidenkin ns. normaalien ihmisten kaaliin esim. alkeellinenkaan matematiikka ei vaan mene tai jotkut eivät vaan älyä uuden kielen rakennetta, vaikka kuinka pänttäisi.
Viisaus on älykkyyttä. Sosiaalisesti älykäs ihminen tajuaa kuinka käyttäytyä fiksusti. Kieroutunut henkilö saattaa olla myös sosiaalisesti älykäs, mutta käyttää sitä väärin ja "tavikset" eivät sitä huomaa. - Joku..............
Toimii universaalin rakkauden mukaan.
- JOKAISTA???
Itseäni on aina sapettanut, miten älykkäitä ja lämminhekisiä, suorastaan rakastettavia ovat kaikki ihmiset kuoltuaan. Nuorten kohdalla listaan on viellä lisättävä että ovat myös hyviä kavereita muille, urheilullisia ja esimerkillisä oppilaita..tytöt ovat myös kauniita.
Tää on NIIIIIIN typerää. Kakkihan tietävät, että ennen kuolemaansa ko ihminen oli laiska, tyhmä, saamaton,huono urheilussa ja opettajien riesa...ja jos kyseessä oli tyttö niin luultavasti myös ruma. Nyt jos joku sitten vetää tästä hernettä nenään niin miettiköön samalla,että mikä on totuus. Jotain näiden väliltä kenties? - pelisilmä
Onko väliä onko älykäs vai älytön? Jos on hieman pelisilmää ja maalaisjärkeä pärjää mainiosti!!
- hölömöukko
Mutta kyllä tuo pohjoiskorea on älykkäiden ihmisten johtama maa.Jos BBC.n toimittaja kysyy joltain sen kansalaiselta onko teidän johtaja aivan hullu niin saa heti hätääntyneeltä ja ympärilleen vilkuilevalta ihmiseltä vastauksen ja tomerasti.Ei vaan hän on maailman älykkäin ystävällisin ja lempein ihminen koko maailmassa.Niin viisas johtaja on siellä pohjois koreassa.
- Ihminen
|Älykäs ja viisas ei kehuskele itseään tai sisäisesti halveksi muita ihmisiä 'alempana'
|Älykäs ihminen kykenee luomaan omaa dataa kokemusten ja ärsykkeiden avulla ja selviää ongelmatilanteesta kehittämällä oman ratkaisun
|Älykäs ihminen kykenee ajattelemaan ja prosessoimaan monta asiaa tehokkaasti ja täydellisesti kerralla
|Älykäs ihminen ei halveksi heikompiaan, ja auttaa vanhuksia/lapsia, omistaa selvät käytöstavat muttei silti elä pelkän etiketin kautta
|Älykäs ihminen tekee itse johtopäätökset analysoimalla tietoa, antamatta uhkailun tai muiden mielipiteiden vaikuttaa aivojensa toimintaan
|Älykäs ihminen tunnistaa ihmisten tunnetiloja ja ymmärtää milloin on sopiva hetki olla hiljaa, milloin kertoa vitsi, million on sopiva hetki lohduttaa milloin tarjota apua, milloin poistua paikalta
|Älykäs ihminen tekee kaiken logiikan mukaan, jättäen taakse yliluonnollisen humpuukin, horoskoopit ja kaiken faktaan perustumattoman tiedon
*Tyhmä ihminen luulee olevansa viisas, kerskuu näennäistiedoilla ja kirjaviisaudella, asettaa itsensä muiden yläpuolelle vaikka todellisuudessa olisi varsinainen moukka vailla käytöstapoja, empatiaa tai todellista ongelmanratkaisukykyä
|Älykäs ihminen on alle 1% väestöstä - Ei-älykäs(kö)
Ihminen kirjoitti:
|Älykäs ja viisas ei kehuskele itseään tai sisäisesti halveksi muita ihmisiä 'alempana'
|Älykäs ihminen kykenee luomaan omaa dataa kokemusten ja ärsykkeiden avulla ja selviää ongelmatilanteesta kehittämällä oman ratkaisun
|Älykäs ihminen kykenee ajattelemaan ja prosessoimaan monta asiaa tehokkaasti ja täydellisesti kerralla
|Älykäs ihminen ei halveksi heikompiaan, ja auttaa vanhuksia/lapsia, omistaa selvät käytöstavat muttei silti elä pelkän etiketin kautta
|Älykäs ihminen tekee itse johtopäätökset analysoimalla tietoa, antamatta uhkailun tai muiden mielipiteiden vaikuttaa aivojensa toimintaan
|Älykäs ihminen tunnistaa ihmisten tunnetiloja ja ymmärtää milloin on sopiva hetki olla hiljaa, milloin kertoa vitsi, million on sopiva hetki lohduttaa milloin tarjota apua, milloin poistua paikalta
|Älykäs ihminen tekee kaiken logiikan mukaan, jättäen taakse yliluonnollisen humpuukin, horoskoopit ja kaiken faktaan perustumattoman tiedon
*Tyhmä ihminen luulee olevansa viisas, kerskuu näennäistiedoilla ja kirjaviisaudella, asettaa itsensä muiden yläpuolelle vaikka todellisuudessa olisi varsinainen moukka vailla käytöstapoja, empatiaa tai todellista ongelmanratkaisukykyä
|Älykäs ihminen on alle 1% väestöstäTosi hienosti sanottu! Tähän ja noihin todennäköisesti suurin osa ihmisista haluaa tähdätä älyllisesti.
Mutta viimeinen lause romutti kaiken. Siis, eikö 99:lla väestöstä ei ole mahdollisuuksia toteuttaa noita ajatuksia, joita on tuossa lueteltuna.
Älykkäillä ihmisillä on oma järjestönsä: mensa. Onko näin, että vain he täyttävät älyllisesti nuo vaatimukset. heillähän on omat sosiaaliset verkostonsa, jossa kaikki voivat olla omallatavallaan aina oikeassa.
- Ken tietää...
Minullakin ÄO yli 140. Silti viina ja lääkkeet tekivät minusta hetkellisesti idiootin.
- Älykkäämpi kuin muut !
Paljon älykkäämpi kuin sinä joka luet tämän !
- En tiedä älykkyydestä...
"Only the gentle are ever really strong."
-James Dean - No Juuhan...
Sellainen on älykäs ihminen joka äänestää kokoomusta, SDP:tä taikka sitten Keskustaa, mutta kunhan ei vain äänestä Perussuomalaisia!
- oikein paljon
ikäänkuin pyörähtää akselin ymäri... Eli hurahtanut päästään mitä voidaan kutsua sosiaalisessa elämässä tyhmäksi vaikka tietäisi mistä ja mitä
- A. Ankka
Viisas tekee mitä tietää.
- jore666
Vaikka olisit kuinka tyhmä koko elämäsi,
taikka tappaisit jonkun niin hautajaisissa
viimeistään sua kehutaan,vai onko joku kuullu
muuta.Minä olen aivan hölmö ja tiedän sen? - Schwarzenegger
Opitusta kehittyy äly käyttää opittua ja viisaus syntyy opitun käytönnön soveltamisesta.
Viisaan ei tarvi intellä siitä mitä viisaus on.
Viisas tietää paremmin.
Ehkä se vaatii sitä älyä.
Nymmä sekosin.... ^^ - lukenut
sarkastinen.Aina tekijät ja uhrit ovat viisaita, koulunkäyneitä,iloisia,hyvin toimeentulevia ja koulussa pärjääviä kaikkien kavereita maailman parhaita positiivishenkisiä yksilöitä.
Kertokaa media jo se kurjuus, mikä meitä ja heitä riepottaa.minä olen älykäs jos jonku mielestä en senku perustelee miksen mua vois pitää miehenä ja älykkäänä
- JEP ELÄMÄ ON SELLANEN ASIA ...
taivaankilpi kirjoitti:
minä olen älykäs jos jonku mielestä en senku perustelee miksen mua vois pitää miehenä ja älykkäänä
JA ASiA ON NYT SILLÄ SELVÄ http://www.ajanviete.blogspot.com
- kirjanoppinut
Toiset vaan ovat älykkäämpiä kuin toiset (Georg Orwell) Äyykyyden märää miestäni pitäisi mita sillä miten vaikeita ongelma kukin pystyy ratkaiseaan. Johtopäätöksesi on myös hienan väärä. Koulutodistuksessa annetaan arvoa myös ukoa oppimiselle enemmän kuin oppimisesta johdetuille päätelmille. Lisäksi kaikkein viisaammillekin voi sattua itsestään riippumattomia vahinkoja. Olet vaikka vain väärään aikaan väärässä paikassa. Pompeijissa, Estooniassa tai Tsernobylissä.
- Tyhmyristi
Älykäs ei kirjoita tähän keskusteluun yhtikäs mitään sillä hän tajuaa, että hänen kirjoituksensa hukkuu kymmenien muiden viisastelujen joukkoon...
- hui-neng
nyt täytyy ymmärtää ero älykkyyden ja viisauden välillä.yksinkertaistettuna älykkyys on vain kyky "kusettaa" muita.jokainen psykopaatti jne omaa sen.arkadian mäki on esim täynnä "älykkäitä"...kyky manipuloida ja hämätä muita on tässä ajassa suuressa kunniassa mutta mistähän löytyisi viisaita?viisaus on taas lyhyesti sanottuna kyky olla persoonaton ja vailla itsekkyyttä.vain niin voidaan auttaa muita kanssaolioita....
- apiskukko
Olisiko Kekkonen, Hitler vai Stalin.
- Entinen renkipoika
Kaikki kyseiset henkilöt olivat lahjakkaita paitsi stalin.
Erityisen viisaina heitä on tuskin kovinkaan moni pitänyt. Haluja ei heistä keltään puuttunut.
Muuten pahinpia ihmisen ominaisuuksia ovat toisiinsa liittyen lahjat tyhmä ja ahkera.
Laiska ja viisas tekee paljon vähemmän vahinkoa itselleen ja muille.
- Provo Gator
Älykäs selviää selittämällä siitä, mihin viisas ei koskaan joudu.
***Tästä voi vetää sen johtopäätoksen että vain koulutodistus kertoo se oletko älykäs vai et.***
Tästä voi vetää ainoastaan sen johtopäätöksen, että ihmiset sekoavat. Sekä tyhmät että fiksut sairastuvat psyykensairauksiin, tyhmä ei välttämättä vain tajua sitä.
Tosiasiassa ainoa hyödyllinen älykkyys on sosiaalista; kykenet aistimaan toisten ihmisten sanatonta ja sanallista viestintää herkästi ja nopeasti.
Viisas tuntee muut, todella viisas itsensä, siinä on huima ero. Näkemällä itsesi läpi näet muidenkin läpi. - joka..
yhdistyneenä viisauteen on neroutta?
Päättäjiltämme kaivattaisiin keskimääräisen älyn lisäksi keskimääräistä enemmän viisautta.
Puolueiden valintaperusteet eivät kuitenkaan vaikuta sellaisilta, että viisautta arvostettaisiin ensisijaisesti. Ääniharaviksi valitaan ehdokkaita aivan muilla perusteilla; siellä ne sitten ovat meidän päättäjämme.
Ansaitsemmeko heidät kaikki? - joilla on
älyä,eivät kirjoittele tänne,kuten me teemme.
- on sellainen
Älykkääksi voisi sanoa sellaista ihmistä, joka osaa sanoa asiat niin että tyhmäkin ne ymmärtää.
- -B-
OTSIKKO
- älykäs
Ihmisen älykkyys ei ole staattinen ominaisuus, vaan sitä pitää kehittää.Tunteet, sosiaalinen ympäristö ja tempperamentti vaikuttavat erittäin paljon siihen, miten paljon ihminen pystyy kehittymään älyllisesti. Keskinkertaiset geenit saanut ihminen menestyy kyllä helposti elämässään ja oppii uusia asioita, jos hänen tempperamenttinsa, minäkuvansa ja tunne-elämänsä edesauttavat oppimista. Tosiasiassahan yhteiskunta on rakennettu keskinkertaisille, eli enemmistölle. Jos haluaa sitten etsiä keskinkertaista älykkäämpiä ihmisiä, voi lähteä etsimään niin tohtoreiden keskuudesta kuin katuojistakin.
- sellainen...
joka jouduttuaan ongelmalliseen tilanteeseen löytää siitä myös ulospääsyn.
Viisas ihminen on sellainen joka osaa välttää koko tilanteeseen joutumisen. - se joka
Älykkäällä on lämmin sydän.
- testingdummy79
Älykkäällä on todellakin lämmin sydän... ;) Älykkyys on kaikkea mahdollista tiedostetua toimintaa ympärillä...Tiedostamaton,ns. tarpeiden perässä juokseminen ei ole älykästä toimintaa sinänsä koska ihminen tuntee jonkun tarpeen sisällään,esim. tarve saada seksiä,tupakkaa,huumeita,ihan mitä vain...Ihminen vain sitten laittaa kaikki aivosolunsa peliin jotain tarpeisiinsa perustuvaa asiaa tavoitellakseen...Älykkyyttä on huomata muut ympärillään,heidän reaktiot,tunnetilat, kaikki mikä liittyy muihin ympärillä olioihin...Älykkyyttä on ratkaista ongelmia,älykkyyttä on sosiaalinen äly,eli käsitellä asioita muiden ihmisten kanssa,ratkoa ristiriitoja,huumori on myös eräänlaista älykkyyttä...On ikävä oikeasti nähdä ihminen joka ei ymmärrä huumoria...Heität ihmiselle tilanteeseen sopivan huulen,herjan tai jonkun muun leikkimielisen tilanteeseen sopivan kommentin ja voit huomata että kyseinen henkilö vain tapittaa sinua naama peruslukemilla ja ihmettelee että mitäs tuo nyt tarkoitti...Ja tilannetta ei kannata pahentaa selittelemällä sitä humoristista kohtausta jonka olet synnyttänyt...Parempi on siirtyä asiasta aasiin...
Minun mielestäni kaikista tärkeintä älykkyyttä on sosiaalinen älykkyys..Kyky tulla toimeen muiden kanssa,koska luultavasti sosiaalisen älykkyyden puute on ajanut monta kertaa maailman valtioita sotiin keskenään...Eli jos ihmiset tulisivat toimeen keskenään,tekisivät asioiden suhteen kompromissejä,olisi maailma parempi paikka elää...Älykkyyttä on huomata virheet itsessään,kyky pyytää anteeksi jos on väärässä...Se että huomaa olevansa väärässä on jo edistystä mutta että pitää kuitenkin kiinni siitä omasta kannastaa vaikka on väärässä...Siis jos faktatiedosta syntyy kiista...Mutta on myös älykkyyttä antaa jokaisen ihmisen olla asioista juuri sitä mieltä mitä huvittaa...Mielipide on todellakin vapaa ja kuka meistä on täällä oikea henkilö määrittelemään että mikä mielipide on oikea ja mikä väärä....Monasti esimerkiksi joku kulttuurisidonnainen asia voi olla ristiriidassa älyn kanssa koska joku vanha ja viisas tietää sanoa että: "Näin on toimittu jo 1000vuotta ja näin toimitaan jatkossakin" vaikka toimintapa olisi kuinka tahansa normaalin järjen ja kaiken mahdollisen älyn vastainen...
Kaikki me ollaan vain ihmisiä omine typeryyksinemme ja puutteinemme...Yritetään tämä meille suotu lyhyt elämä elää rauhassa ja annetaan kaikille mahdollisuus,jopa niille jotka meidän silmissämme tyhminä näyttäytyvät...
Tiedän varmasti että jotakuta tämä minun teksti saletisti ärsyttää, but i dont give a fuck...Se on vain minun,yhden tässä maailmassa elävän pienen ihmisen mielipide...älykkyydestä voisi kait kirjoittaa tunti tolkulla mutta ei huvita..Tämä riittäkööt...
love and peace testingdummy79 kirjoitti:
Älykkäällä on todellakin lämmin sydän... ;) Älykkyys on kaikkea mahdollista tiedostetua toimintaa ympärillä...Tiedostamaton,ns. tarpeiden perässä juokseminen ei ole älykästä toimintaa sinänsä koska ihminen tuntee jonkun tarpeen sisällään,esim. tarve saada seksiä,tupakkaa,huumeita,ihan mitä vain...Ihminen vain sitten laittaa kaikki aivosolunsa peliin jotain tarpeisiinsa perustuvaa asiaa tavoitellakseen...Älykkyyttä on huomata muut ympärillään,heidän reaktiot,tunnetilat, kaikki mikä liittyy muihin ympärillä olioihin...Älykkyyttä on ratkaista ongelmia,älykkyyttä on sosiaalinen äly,eli käsitellä asioita muiden ihmisten kanssa,ratkoa ristiriitoja,huumori on myös eräänlaista älykkyyttä...On ikävä oikeasti nähdä ihminen joka ei ymmärrä huumoria...Heität ihmiselle tilanteeseen sopivan huulen,herjan tai jonkun muun leikkimielisen tilanteeseen sopivan kommentin ja voit huomata että kyseinen henkilö vain tapittaa sinua naama peruslukemilla ja ihmettelee että mitäs tuo nyt tarkoitti...Ja tilannetta ei kannata pahentaa selittelemällä sitä humoristista kohtausta jonka olet synnyttänyt...Parempi on siirtyä asiasta aasiin...
Minun mielestäni kaikista tärkeintä älykkyyttä on sosiaalinen älykkyys..Kyky tulla toimeen muiden kanssa,koska luultavasti sosiaalisen älykkyyden puute on ajanut monta kertaa maailman valtioita sotiin keskenään...Eli jos ihmiset tulisivat toimeen keskenään,tekisivät asioiden suhteen kompromissejä,olisi maailma parempi paikka elää...Älykkyyttä on huomata virheet itsessään,kyky pyytää anteeksi jos on väärässä...Se että huomaa olevansa väärässä on jo edistystä mutta että pitää kuitenkin kiinni siitä omasta kannastaa vaikka on väärässä...Siis jos faktatiedosta syntyy kiista...Mutta on myös älykkyyttä antaa jokaisen ihmisen olla asioista juuri sitä mieltä mitä huvittaa...Mielipide on todellakin vapaa ja kuka meistä on täällä oikea henkilö määrittelemään että mikä mielipide on oikea ja mikä väärä....Monasti esimerkiksi joku kulttuurisidonnainen asia voi olla ristiriidassa älyn kanssa koska joku vanha ja viisas tietää sanoa että: "Näin on toimittu jo 1000vuotta ja näin toimitaan jatkossakin" vaikka toimintapa olisi kuinka tahansa normaalin järjen ja kaiken mahdollisen älyn vastainen...
Kaikki me ollaan vain ihmisiä omine typeryyksinemme ja puutteinemme...Yritetään tämä meille suotu lyhyt elämä elää rauhassa ja annetaan kaikille mahdollisuus,jopa niille jotka meidän silmissämme tyhminä näyttäytyvät...
Tiedän varmasti että jotakuta tämä minun teksti saletisti ärsyttää, but i dont give a fuck...Se on vain minun,yhden tässä maailmassa elävän pienen ihmisen mielipide...älykkyydestä voisi kait kirjoittaa tunti tolkulla mutta ei huvita..Tämä riittäkööt...
love and peaceJotkut lutut on niin älyttömän hauskoja etten tiedä itkeä vai nauraa joten koitan pitää naaman peruslukemilla. Älykkyyden henkilöitymä on kaunis itsessään.
- apukoululainen...
on sellainen joka tunnustaa olevansa vajaa-alyinen. Sellaisella on viela mahdolisuus oppia.
- Mhmm
Minusta älykäs ihminen on sellainen, jolla ei ole jatkuvasti pakkomielteistä tarvetta hehkuttaa sitä, kuinka älykäs on, eikä tämä myöskään pidä muita ei-niin-älykkäitä alempiarvoisina.
- hmmmhmmm
Olisi kiinnostava tietää, miten mensalainen tähän vastaisi.
Ottaako hän rusinat pullasta ja myötäilee virkkeen alkuosaa ja väittää sitten päin naamaa ettei muka tunnista itseään virkkeen loppuosasta.
Älykäs menettelee moraalisesti oikein kun taas älytön puhuu siitä kuinka mm. luontoa suojellaan. Pienenä yksityiskohtana Helsingin älyttömät ajelevat raitiovaunuilla vaikka raitiovaunuliikenteen tarvitsema sähkö tuotetaan voimalaitoksen generaattorilla mikä toimii lähinnä venäläisellä hiilellä. Raitiovaunuliikenteen lakkauttaminen olisi älyllistä jos se johtaisi lisääntyneeseen pyöräilyyn ja kävelyyn. Aika yksinkertaisesti hyvän tekeminen on älyllistä ja kiteytetysti kävelevä alaston ihminen on älykkäimmillään. Kaikkienhan ei tarvitse olla huippuälykkäitä. Älyllisyyteen voi kai riittää tietynlainen asioiden tiedostaminen kun älytön ei taas tajua koko homman pointtia. Älykäs toiminta voi antaa pientä lohtua sydämeen.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih547168Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7113314Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1421605Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2451424- 841355
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841341- 891220
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631217Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321165- 811124