meillä poju 7,5kk:tta ja yöt ovat aika hermoaraastavia ja pätkittäisiä äiskällä. päivissä ei ole mitään vikaa, nukkuu 2 tai 3 päikkärit noin tunnin kerralla.
eli koko pienen ikänsä ollut huono uninen, 5kk:n ikään asti nukkui 3-4h pätkissä. elokuusta asti on nukkunut 1- 1,5-2 h kerralla. ja vaatii maitoa, pulloa nukahtaakseen. nytten alkanut heräillä jopa 30min välein.
ollaan koetettu tassutella, menee noin 1-1,5h pahimmillaan hyssytykseen et nukahtaa ja sit alkaa äkinä/ heräily uudelleen tunnin parin päästä. muutamia viikkoja kun tassuteltiin ja tulos oli nukkumisrytmi 3h heräilyvälillä ja sit taas huononi.
ja sit luovutin ja aloin antaa pulloa ku helpompaa itelle ja alko oleen kädet kipeinä hyssytyksestä.
nyt poitsu tillottaa silmät suurina sängyssä ja mahalleen kääntynyt ja itse ei ole päässyt kun nukutuksen jälkeen soffalla istuun ja hetkeks levähtään. on aika pitkiä öitä kun pitää niin monesti heräillä...ei puhettakaan neuvolan 3h uniputkesta...pöh.
illalla syö puuroa hyvän lössin ja maitoa tankkaa ennen nukkumaan menoa.mutta silti vaikka illalla syö hyvin, mielestäni niin yöllä menee 3-4 x 100ml. yleensä yöllä riittää pari imaisua pullosta ja takas unille?
olen myös herkkäuninen ja poju meidän välis nukkumassa, kun ei ole intoa yöllä nousta ylös sängystä koko aikaa ja notkua pinnasängyn reunalla. mutta en anna pojan alkaa huutamman asti kun tarjoan pulloa/tuttia.äkisee ja örisee kuitenkin jonkinaikaa ennenkuin alkaa huutamaan. kun jos huutamaan asti niin silloin täysin hereillä ja mahallaan ja vaikeampi taasen nukuttaa.
tää äiskä tarvii apua...
neuvoja
4
334
Vastaukset
- suurperheen äiti
Rankalta kuulostaa...ja tutulta :D. Katso yöllä taskulampulla pyllyyn, ettei ole matoja. Onko korvat ok? Tuleeko hampaita? En yleensä kehota tähän, mutta voit koittaa kerran antaa kipulääkkeen ja katsoa auttaako se. Silloin voi päätellä että joku on kipeänä (korvat, hampaat yleensä). Mutta ei sitä toki voi joka ilta lääkettä syöttää, mutta menee sitten lääkäriin.
Tai sitten kaveri vaan on herkkäuninen. Semmonen kuin meidän esikoinen, huhhuh. Oli rankka eka vuosi, sitten rupes nukkumaan.
Mutta sulle ohjeeksi että nuku myös päivällä kun vauva nukkuu. Ja sitten vaan hirveesti virikettä vauvalle: ulkoilua (esim rattailla), leikkiä lattialla ja sylissä, kutitusta ja kikatusta päivän mittaan. Meidän kuopus on kans vähän hankala nukkuja, eli vaikka on 2v heräilee vieläkin kerran pari yössä parkuun. Nukkui pitkään meidän välissä, mutta koska olen viimisilläni raskaana, siirsimme hänet omaan sänkyyn noin kuukausi sitten. Ja arvaas, yöt rauhoittuivat huomattavasti. Pojan sänky on aivan kiinni mun sängyssä, niin että kun herää, saan työnnettyä käteni sinne hänen poskensa alle. Mutta nykyisin voi joskus jopa nukkua koko yön heräämättä. Eli voitte koittaa myös sitä, että pinnasänky aivan kiinni sun sänkyyn, niin että yletyt kädellä taputtamaan lasta nousematta itse ylös.
Ja jos mikään ei auta, niin voin lohduttaa että aika auttaa! Esikoinen on nyt 13v ja nukkuu kuin tukki :D! Mutta vielä muistan kyllä ne pitkät unettomat yöt.... Voimia sulle! Tiedän ton tunteen. Omat poikani, nyt 6v ja 8v olivat samanlaisia,kun heillä oli koliikki. Eivät yöllä huutaneet mut vaikutti unirytmiin. mutta tämä nuorin reilu 3kk nukkuu hyvin. Eka pätkä 4,5-5tuntia ja toka 3t ja sit 6 herää. Mutta noi vanhemmat heräs usein ja erityisesti toi 6v. 30min välein heräs ja ei sil ollu kunnolla ees nälkä. Aloin olla loppu ja päätin et se laitetaan omaan huoneeseen nukkumaan 8 kuisena. Pari viikkoa huus maitoa aina samoihin aikoihin yöllä mut sit se loppu ja alkoi nukkumaan kokonaiset yöt. Jos ei ois ollu mahollisuutta laittaa omaan huoneeseen niin oisin varmaan ollu hullujen huoneella. Toivovottavasti tästä on jotai apua ja voit kysellä muutakin:)
- Yökyöpelit
...oli aivan samanlainen, herkkäuninen yösyömäri;) Heräsi pienimpääkin rasahdukseen tai tutin tippumiseen suusta ja jopa vanhemman kääntymiseen sängyssä. Heräili pahimmillaan jopa 15-30min välein reilu 1 -vuotiaaksi (1v4kk?), kunnes päätimme siirtää muksun omaan huoneeseen nukkumaan. Aiemmin nukkui pinnasängyssä, joka oli kiinni vanhempien sängyssä. Pitkään mentiin tuolla edellisen kirjoittajan mainitsemalla tavalla kättä sänkyyn tarjoten, väliin yöllä syöttäen, mutta siihen sitten lopulta väsyi:( Kaikki sympatiat siis sinulle, koettu on!:(
Siirto omaan huoneeseen rauhoitti merkittävästi meillä öitä, mutta vasta yösyöttöjen poisjättäminen rauhoitti pysyvästi. Max. 1x yössä jouduttiin sen jälkeen käymään tytön luona peittelemässä takaisin uneen. 1v10kk jätimme tutin pois ja siinä rauhoittui yöt lopullisesti.
Nyt sitten meilläkin valvotaan uudelleen, uuden vauvan kanssa:D- Yökyöpelit
...että, itse luulen, ettei meillä olisi vauva-aikana voitu tehdä mitään tuon valvomisen suhteen, kun aina oli menossa jokin kehityspyrähdys; kääntyminen vatsalle, kääntyminen vatsalta selälle, ryömiminen, konttaus, kävely, puheen kehitys jne.
Mutta ainakin nuo meidän tekemät muutokset paransivat öiden laatua:)
Tsemppiä teillekin!:)
Itsellä myös sama uudelleen koettavana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565430Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212377- 1141637
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2391620- 931487
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231426Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681185Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91163Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3241150Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3241136