http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id106248.html
Professorit: Säästöt uhkaavat kansallista kulttuuria
Julkaistu 03.11.2008, klo 19.39
Rajut säästötoimet uhkaavat kotimaisten kielten tutkimusta ja kielenhuoltoa Suomessa, professorit pelkäävät. Suomen, ruotsin, saamen sekä pohjoismaisten ja suomalais-ugrilaisten kielten professorit ovat vedonneet talouspoliittiseen ministerivaliokuntaan kansallisen kulttuurin puolesta.
Valtionvarainministeriön laatima tuottavuusohjelma on johtamassa Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen toiminnan supistamiseen. Kotuksen tiedotteen mukaan opetusministeriö kaavailee 34 henkilötyövuoden vähennystä, mikä tarkoittaa kolmannesta henkilökunnasta.
Kotuksen tehtäviin kuuluvat muun muassa kielenkäytön ongelmien ratkaisu, puhe- ja kirjakielen tutkiminen sekä median ja viranomaistekstien seuraaminen. Lisäksi keskus tarjoaa verkossa esimerkiksi Suomen kieliopin vapaaseen käyttöön.
Vetoomuksen on allekirjoittanut 42 kotimaisten, pohjoismaisten ja suomalais-ugrilaisten kielten professoria. He ovat huolissaan kielenhuollon ja tutkimuksen tulevaisuudesta Suomessa. He muistuttavat, että ammattitaitoiset työntekijät ovat humanistisen tutkimuksen keskeisin voimavara, ja nyt tehtävällä päätöksellä on kauaskantoiset seuraukset.
Talouspoliittinen ministerivaliokunta käsittelee opetusministeriön esitystä 25. marraskuuta. Professorit ovat toimittaneet vetoomuksen valiokunnalle, johon kuuluvat Matti Vanhanen, Jyrki Katainen, Mauri Pekkarinen, Mari Kiviniemi, Stefan Wallin, Jyri Häkämies, Jan Vapaavuori ja Tarja Cronberg.
Professorit: Säästöt uhkaavat kansallista kulttuuria
http://www.yle.fi/uutiset/k...
0
279
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857525- 975434
- 2624683
- 484592
- 643312
- 502738
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222388- 532384
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292352- 412214