Miten on? Jos tilaan adventistien markkinoiman, Raamattua koskevan kirjekurssin, luen sitä ja tarkastettviksi lähettämiini vastauksiin löydänkin adventtikirkon opetuksesta poikkeavia ja siihen kriittisesti suhtautuvia näkökohtia, esim.lukemalla Raamattua muista kohdista kuin opetuskirjeen ohjeet viittaavat, hyväksytäänkö vastaukseni Raamatun sanalla perusteltuina oikeiksi vai ei?
Kysymys adventistien
16
298
Vastaukset
- annu42
miten me asian ymmärrämme. Voi olla, että et hyväksy meidän selitystämme. Silti sinun kannattaa käydä kirjekurssi läpi, koska siitä on sinulle iankaikkista hyötyä. Asioita kannattaa itse tutkia mieluimmin, kuin antaa jonkun muun päättää, kuinka uskoo. Raamattu on kuitenkin ihmeellinen kirja, joka on Jumalan kirje ihmiskunnalle. Se sisältää pelastussanoman meille jokaiselle.
- ja kaunis
Kuitenkin olen - anteeksi nyt vain - hiukkasen epävarma, oliko sen maltillisuus ja kauneus osa adventtikirkon "ohjelmaa": kuinka ulkopuolisille on vastattava vai oliko se ehkä osa yhteisöstäsi sisäistämää aitoa olemustasi.
Adventtikirkko ei ole minulle aivan vieras. Puolisoni on adventisti, samoin hänen sukunsa (tosin osa ilmeisen "maallistuneita"). Olen käynyt adventtikirkossa itsekin silloin tällöin (lähinnä ollakseni seurana puolisolleni) ja myös kuunnellut mm. Matti Markkasen luentosarjan. Tämä kaikki ei kuitenkaan ole saanut minua vakuuttuneeksi adventistien opin ehdottomasta pätevyydestä. - myönnettäköön tosin, että olen katsellut (enkä muuten voikaan katsella) adventismiakin nenemmän uskontotieteellisestä kuin uskovaisen näkökulmasta.
Vähäisessäkin tieteeellisessä koulutuksessa on se hyvä puoli, että se pyrkii erottamaan faktat fiktioista. - Timo Flink
ja kaunis kirjoitti:
Kuitenkin olen - anteeksi nyt vain - hiukkasen epävarma, oliko sen maltillisuus ja kauneus osa adventtikirkon "ohjelmaa": kuinka ulkopuolisille on vastattava vai oliko se ehkä osa yhteisöstäsi sisäistämää aitoa olemustasi.
Adventtikirkko ei ole minulle aivan vieras. Puolisoni on adventisti, samoin hänen sukunsa (tosin osa ilmeisen "maallistuneita"). Olen käynyt adventtikirkossa itsekin silloin tällöin (lähinnä ollakseni seurana puolisolleni) ja myös kuunnellut mm. Matti Markkasen luentosarjan. Tämä kaikki ei kuitenkaan ole saanut minua vakuuttuneeksi adventistien opin ehdottomasta pätevyydestä. - myönnettäköön tosin, että olen katsellut (enkä muuten voikaan katsella) adventismiakin nenemmän uskontotieteellisestä kuin uskovaisen näkökulmasta.
Vähäisessäkin tieteeellisessä koulutuksessa on se hyvä puoli, että se pyrkii erottamaan faktat fiktioista.Olin aikoinaan Raamattuopiston johtaja, joten katson voivani jotain kertoa :)
Kirjekurssit on suunniteltu yleensä niin, että noissa vanhemmissa kursseissa vastauksia haetaan lukemalla suoraan Raamatun tekstejä. Kysymykset eivät yleisesti ottaen ole sellaisia, että niissä olisi tarkoitus alkaa tulkitsemaan tai pohtimaan, vaan enemmänkin ne kurssit on suunniteltu niin, että ne tekevät tunnetuksi sitä, mitä Raamatussa lukee.
Otamme toki vastaan kaikenlaista palautetta. Tiedän, että tulossa on uudempia kursseja, joissa pääsee sitten älynystyröitä käyttämään enemmänkin. Kannattaa tutustua.
Timo Flink Timo Flink kirjoitti:
Olin aikoinaan Raamattuopiston johtaja, joten katson voivani jotain kertoa :)
Kirjekurssit on suunniteltu yleensä niin, että noissa vanhemmissa kursseissa vastauksia haetaan lukemalla suoraan Raamatun tekstejä. Kysymykset eivät yleisesti ottaen ole sellaisia, että niissä olisi tarkoitus alkaa tulkitsemaan tai pohtimaan, vaan enemmänkin ne kurssit on suunniteltu niin, että ne tekevät tunnetuksi sitä, mitä Raamatussa lukee.
Otamme toki vastaan kaikenlaista palautetta. Tiedän, että tulossa on uudempia kursseja, joissa pääsee sitten älynystyröitä käyttämään enemmänkin. Kannattaa tutustua.
Timo FlinkKävin kauan sitten Johanneksen evankeliumia käsittelevän adventistien kirjekurssin. Kyllä silloin, se taisi olla 70-luvulla, oikeita vastauksia korjattiin vääriksi, eli adventistisen opin mukaisiksi.
- Timo Flink
Tutkiva_huomio kirjoitti:
Kävin kauan sitten Johanneksen evankeliumia käsittelevän adventistien kirjekurssin. Kyllä silloin, se taisi olla 70-luvulla, oikeita vastauksia korjattiin vääriksi, eli adventistisen opin mukaisiksi.
sanoa mitään, koska minun aikanani tuollaista kurssia ei ollenkaan ole ollut. Satutko muistamaan mikä asia mielestäsi oli korjattu väärin?
Timo Flink Timo Flink kirjoitti:
sanoa mitään, koska minun aikanani tuollaista kurssia ei ollenkaan ole ollut. Satutko muistamaan mikä asia mielestäsi oli korjattu väärin?
Timo FlinkEi ole tarkkaa muistikuvaa virheellisistä korjauksista, mutta selkeä muistikuva kylläkin siitä, että niitä tehtiin. Mitä ilmeisimmin ne liittyivät adventistien sapattikäsityksiin.
Kurssimateriaali saattaisi kyllä vielä löytyä jostakin kesämökin ullakolta.- (toinen kirjoittaja)
Timo Flink kirjoitti:
Timo FlinkMeillä erimielisyys tuli sapatin asettamisesta jo Paratiisissa. Ja tietysti seuraavaksi se oikea sapatinasettaminen Siinailla kytkeytyi mukaan kuvioon. Ja sehän johtaa erilaisiin perusteluihin koko sapatin merkitykseen kristinuskossa.
Jeesuksen synagoogassakäyntien merkitys oli vastakkain ym, ym. - palvontanne on tosiaan
(toinen kirjoittaja) kirjoitti:
Meillä erimielisyys tuli sapatin asettamisesta jo Paratiisissa. Ja tietysti seuraavaksi se oikea sapatinasettaminen Siinailla kytkeytyi mukaan kuvioon. Ja sehän johtaa erilaisiin perusteluihin koko sapatin merkitykseen kristinuskossa.
Jeesuksen synagoogassakäyntien merkitys oli vastakkain ym, ym.niin ristiriidassa sapatin kanssa, että juu, ei varmaan ole mitään yhteistä teillä ja meillä. Ei ole eikä tule. Enkä halua.
- Timo Flink
(toinen kirjoittaja) kirjoitti:
Meillä erimielisyys tuli sapatin asettamisesta jo Paratiisissa. Ja tietysti seuraavaksi se oikea sapatinasettaminen Siinailla kytkeytyi mukaan kuvioon. Ja sehän johtaa erilaisiin perusteluihin koko sapatin merkitykseen kristinuskossa.
Jeesuksen synagoogassakäyntien merkitys oli vastakkain ym, ym.on siis siitä kuinka Raamatun sapattitekstit tulisi ymmärtää. Ok. Siitä on väännetty kättä koko sen ajan kun protestantteja on ollut, joten sikäli asia ei ole uusi.
Roomalaiskatolisille asia ei ole ongelma ollenkaan. He sanovat suoraan, että sapatti on oikea, luomisessa asetettu pyhäpäivä, jota kirkko ei vietä, koska se on asettanut sunnuntain sapatin tilalle.
Ortodoksien kanta on hieman veteen piirretty viiva, koska monet ortodoksit yhä hyväksyvät sapatin vaikka viettävätkin sunnuntaita. Historiallisesti idän kristityt viettivät sapattia ja sunnuntaita (siis molempia) vielä ainakin viidennellä vuosisadalla.
Kiistat koskevatkin lähinnä protestantteja, jotka ovat jakautuneet kolmeen leiriin. (1) niihin, jotka eivät hyväksy mitään lepopäivää/pyhäpäivää ollenkaan, (2) niihin, jotka edustavat sunnuntain pyhittämistä, ja (3) niihin, jotka edustavat sapatin pyhittämistä.
Kysymys sapatista on sidoksissa kysymykseen Jumalan laista ja sen olemuksesta, josta siitäkään ei ole yksimielisyyttä protestanttien keskuudessa. Katolisille ja ortodokseille tämäkään ei ole ongelma. He vain selittävät kirkon olevan korkeampi auktoriteetti kuin Raamattu, joten kirkon sana on laki, enemmän tai vähemmän.
Henkilökohtaisesti seison Adventtikirkon opetuksen takana. Kiitos vastauksesta.
Timo Flink - (toinen kirjoittaja)
Timo Flink kirjoitti:
on siis siitä kuinka Raamatun sapattitekstit tulisi ymmärtää. Ok. Siitä on väännetty kättä koko sen ajan kun protestantteja on ollut, joten sikäli asia ei ole uusi.
Roomalaiskatolisille asia ei ole ongelma ollenkaan. He sanovat suoraan, että sapatti on oikea, luomisessa asetettu pyhäpäivä, jota kirkko ei vietä, koska se on asettanut sunnuntain sapatin tilalle.
Ortodoksien kanta on hieman veteen piirretty viiva, koska monet ortodoksit yhä hyväksyvät sapatin vaikka viettävätkin sunnuntaita. Historiallisesti idän kristityt viettivät sapattia ja sunnuntaita (siis molempia) vielä ainakin viidennellä vuosisadalla.
Kiistat koskevatkin lähinnä protestantteja, jotka ovat jakautuneet kolmeen leiriin. (1) niihin, jotka eivät hyväksy mitään lepopäivää/pyhäpäivää ollenkaan, (2) niihin, jotka edustavat sunnuntain pyhittämistä, ja (3) niihin, jotka edustavat sapatin pyhittämistä.
Kysymys sapatista on sidoksissa kysymykseen Jumalan laista ja sen olemuksesta, josta siitäkään ei ole yksimielisyyttä protestanttien keskuudessa. Katolisille ja ortodokseille tämäkään ei ole ongelma. He vain selittävät kirkon olevan korkeampi auktoriteetti kuin Raamattu, joten kirkon sana on laki, enemmän tai vähemmän.
Henkilökohtaisesti seison Adventtikirkon opetuksen takana. Kiitos vastauksesta.
Timo FlinkNiin! Kyse oli sekaantumisesta jo ilmoittautrumisen aikana. Tuolloin oli kovin vähän edes tietoa pienistä uskonnoista. Jossain vaiheessa selkeni, että kirjeopistohan ei taidakaan olla oikea kirkon kirjeopisto. Ja kun tuo opillinen asia tuli vastaan, niin muutaman opetuskirjeen tuon jälkeen selkeni, että adventtikirkkohan se on taustalla. Asia selvisi kun joku sattumalta tiesi sapattikirkon olevan olemassa. Ja sitten vähitellen löytyi varoittavia ja asiallisia neuvoja lopettaa koko kirjeenvaihto. Kuten myös tapahtui.
He korjaavat oikeat vastauksesi vääriksi oman väärän oppinsa mukaisesti.
- joten olet velvollinen
todistamaan väitteesi.
- historia havisee
joten olet velvollinen kirjoitti:
todistamaan väitteesi.
Eräs uskova tuttavani ilmoittautui tuolle krssille.
Hänen kurssinsa jäi kesken, koska yhteistä adventistien kanssa ei löytynyt.
Vastaukset tulivat niin korjattuina ettei tuttavani voinut jatkaa kurssia .
Kun hän sitten sai jostain tietoonsa, että hänen kurssinsa olikin adventismin kurssi, hän ihmiettei miten näitä voidaan pitää edes kristittyinä kun he kumoavat kristinuskoa joka käänteessä. - oli sitten
historia havisee kirjoitti:
Eräs uskova tuttavani ilmoittautui tuolle krssille.
Hänen kurssinsa jäi kesken, koska yhteistä adventistien kanssa ei löytynyt.
Vastaukset tulivat niin korjattuina ettei tuttavani voinut jatkaa kurssia .
Kun hän sitten sai jostain tietoonsa, että hänen kurssinsa olikin adventismin kurssi, hän ihmiettei miten näitä voidaan pitää edes kristittyinä kun he kumoavat kristinuskoa joka käänteessä.niin lujasti oma oppinsa päässään ettei hän uskonut edes mitä Raamattu sanoo, olen käynyt myös yhden adventistien kurssin, ja kyllä siihen täyty löytää raamatusta paikat mihin vastattiin, kyllähän minäkin olin luterilaisena saanut kaikkea väärää mieleeni, mutta olen senverran rehellinen että jos minä näen mitä raamattu sanoo, sanotaan vaikka tuosta helvetti jutusta, niin en ala raamattua vääntämään oman opitun mutta ei raamatullisen oppini mukaan.
- yli 40 vuotta sitten
oli sitten kirjoitti:
niin lujasti oma oppinsa päässään ettei hän uskonut edes mitä Raamattu sanoo, olen käynyt myös yhden adventistien kurssin, ja kyllä siihen täyty löytää raamatusta paikat mihin vastattiin, kyllähän minäkin olin luterilaisena saanut kaikkea väärää mieleeni, mutta olen senverran rehellinen että jos minä näen mitä raamattu sanoo, sanotaan vaikka tuosta helvetti jutusta, niin en ala raamattua vääntämään oman opitun mutta ei raamatullisen oppini mukaan.
Ei sillä adventistien kirjekurssilla ollut edes Raamattua tuntevia opettajia!
- mutta todisteet
yli 40 vuotta sitten kirjoitti:
Ei sillä adventistien kirjekurssilla ollut edes Raamattua tuntevia opettajia!
puuttuvat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565390Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212367- 1141617
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2341576- 931477
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681175Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91153Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3141127Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3061058