oletko

kohtelias ?

Pidätkö itseäsi kohteliaana henkilönä ja miten ilmaiset sen?

Pidätkö oven auki takana tulevalle?
Annatko julkisissa kulkuvälineissä paikkasi sitä enemmän tarvitsevalle?
Autatko äitejä lastenvaunuineen?

Riittäähän näitä esimerkkejä vaikka kuinka.

26

4692

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta aina ei

jaksa. Eli yleensä joo mut en mä sitten jos se toinen on joku nihkee.

• Sen verran kun tarttee.

Olen kohtelias sen verran, että avaan oven toiselle ja kiitän jos minulle avataan.

Kiitän nyökkäyksellä tietä antavaa autoilijaa.

Tervehdin kassaa ja sanon kiitos ja heihei.

Katson puhuttaessa ihmisiä silmiin, yritän muistaa kaikkien nimet.

Nostan ihmisiltä tippuneet tavarat ja huudan perään.

Annan vanhuksille oman istumapaikkani.

En käytä kännykkää elokuvateatterissa, en juttele seuralaisen kanssa enkä mässytä poppareita suu auki.

Jos tönäisen jotakuta, pyydän anteeksi.

Autan pyörätuolilla liikkuvaa ja pidän hissin ovea auki kiirehtivälle.

Pysähdyn neuvomaan tien kysyjää.

Kohteliaisuuden lopetan sitten, jos joku kohtelee minua ylimalkaisesti tai töykeästi. Ei jaksa olla kiltti ihmiselle, joka ei sitä ansaitse.

• diipadaapadei

Kyllä kaikkiin kysymyksiisi.

Osaan myös käyttää sanoja ole hyvä, kiitos ja anteeksi oikeissa tilanteissa. Monet eivät tajua, että anteeksi voi pyytää, vaikka olisikin loukannut vahingossa.

Kasvatuksesta se kaikki lähtee. Eräs vähemmän kohtelias tuttavani sanoi, että ei häntä ole pienenä siihen opetettu, joten ei tule kohteliaisuudet automaattisesti vieläkään. Minut on taas pienestä pitäen opetettu kohteliaaksi.

Omituista on, että (etenkin pääkaupunkiseudulla) päivittäin julkisilla kulkiessa jotkut katsovat kieroon, koska avaan oven, luovutan paikkani toiselle yms. Jos tuuppaan ihmistä väkijoukossa, pyydän aina anteeksi ja toinen saattaa katsoa kummasti, mitä ihmettä tuo horisee. Tästä huomaa kuinka paljon kohteliaisuutta nykyään arvostetaan.

• Ei siolle olla kohteliaita!

• blondeistablondein72hki

olen kohtelias.

Autan lastenvaunujen kanssa
      pidän ovea auki
      teitittelen vanhempia ihmisiä
      annan paikkani junissa tai ratikassa ym vaikka minulla jalka huonona jos näen että minua huonompi liikkuja joutuisi muuten seisomaan
      tervehdin kaikkialla ja toivotan hyvät viikonloput

esimerkkejä useita

• olen kohtelias. Useammin kuitenkin elein kuin sanoin, mutta verbaalinen kohteliaisuuskin kehittyy koko ajan. Joskus se "anteeksi" tulee vielä minunkin suusta:)

• todellakaan

ole kohtelias. Se on vanhanaikaista. En kyllä pahemmin näe edes kohteliaita. Mielistelijöitä kyllä on.

• 12345

hyvä provo..ai,nykyään on "vanhanaikaista" olla kohtelias..ketun viikset sanon mä...kiitos,anteeksi ja näkemiin. :)

• ........

Valitettavasti on kohteliasta antaa ihmisen olla rauhassa.
        Eikö ketään ajattele että jotkut ujot naiset eivät edes tykkää siitä tilanteesta, kun mies avaa oven ja odottaa että menet siitä..
        "Pitkäiskö mun kiirehtiä?",
        "Mitäköhän toi ajattelee musta?",
        "Mitä mä sanon sille?",
        "Miks sen piti ees avata ovi ku en uskalla sanoo kiitos?!"

Lisäksi minusta on vain hyvin outoa, mikäli näen jonkun bussissa antavan paikkansa jollekin. Se on hassuakin. Lisäksi tunnen myötäsääliä tai myötätuntoa ihmistä kohtaan, joka luovuttaa paikkansa ja jää sitten tyhmästi seisomaan keskelle käytävää. Mikäli matka kestää sen 10 - 20 minuuttia, hän seisoo siinä vaikka omia jalkoja pakottaa.

Lisäksi itselläni olisi hyvin paskamainen olo mikäli olisin kepeillä bussissa ja joku antaisi paikkansa minulle. Ensin tuntuu kivalta, sitten näkee kun se ihminen seisoo siinä, ja seisoo, ja vielä seisoo ja tuijottaa eteensä. Sitten näkee että hän heiluu vaihtaen painoaan puolelta toiselle ja jalkoja selvästi pakottaa kun tiedän, että minulla olisi kepit johon nojata! Voin hyvin seisoa siinä ja roikkua keppien varassa!

Jos totta puhutaan, en minä edes bussiin menisi mikäli minulla olisi kepit, sehän on tyhmää! En tiedä millä ihmiset edes pääsevät kepeillä bussiin kun se rappusia ylös käveleminen ja bussiin edes nouseminen on vaikeaa..

Perus "kiitos" kassalla asioidessaan, tai hyvästely kaupasta lähtiessä jne jne on aivan normaalia.
        Mutta mikäli kovassa väkijoukossa tuuppaisusta "anteeksi" on vähän että tyhmää, sillä mikäli kaikki sitä tekisivät, koko väkijoukko pulisi "anteeksi", "kovin anteeksi", "Voi sori"...

Mikäli tuuppaisu vaikka kaupan kassalla on erityisen kova ja se voi tuntua siltä että se olisi tahalleen tehty, anteeksipyyntö on kohdallaan. Mutta on minua monta kertaa kyynerpäällä vahingossa tuuppaistu, ja käden päälle on kassalla viskaistu ranskalaispussi kun toinen käteni lepäsi liian lähellä liukuhihnaa.. Mutta ei sitä anteeksi tarvitse sanoa. Mikäli jotakin haluaa sano niin "oho" tai mikäli oikein pahoillaan haluaa olla niin nopea "ai sori". Ei sitä tarvitse alkaa syntinä pitämään! Sellaista sattuu!

Kummallisia ihmisiä kun vetävät tuon kohteliaisuuden överiksi..

• Kai tosiaankin provosoit ? Muuten haluaisin kyllä tietää, missä olet töissä, että tiedän välttää ko. yrityksen palveluita.

• äsjii
        ........ kirjoitti:

Valitettavasti on kohteliasta antaa ihmisen olla rauhassa.
        Eikö ketään ajattele että jotkut ujot naiset eivät edes tykkää siitä tilanteesta, kun mies avaa oven ja odottaa että menet siitä..
        "Pitkäiskö mun kiirehtiä?",
        "Mitäköhän toi ajattelee musta?",
        "Mitä mä sanon sille?",
        "Miks sen piti ees avata ovi ku en uskalla sanoo kiitos?!"

Lisäksi minusta on vain hyvin outoa, mikäli näen jonkun bussissa antavan paikkansa jollekin. Se on hassuakin. Lisäksi tunnen myötäsääliä tai myötätuntoa ihmistä kohtaan, joka luovuttaa paikkansa ja jää sitten tyhmästi seisomaan keskelle käytävää. Mikäli matka kestää sen 10 - 20 minuuttia, hän seisoo siinä vaikka omia jalkoja pakottaa.

Lisäksi itselläni olisi hyvin paskamainen olo mikäli olisin kepeillä bussissa ja joku antaisi paikkansa minulle. Ensin tuntuu kivalta, sitten näkee kun se ihminen seisoo siinä, ja seisoo, ja vielä seisoo ja tuijottaa eteensä. Sitten näkee että hän heiluu vaihtaen painoaan puolelta toiselle ja jalkoja selvästi pakottaa kun tiedän, että minulla olisi kepit johon nojata! Voin hyvin seisoa siinä ja roikkua keppien varassa!

Jos totta puhutaan, en minä edes bussiin menisi mikäli minulla olisi kepit, sehän on tyhmää! En tiedä millä ihmiset edes pääsevät kepeillä bussiin kun se rappusia ylös käveleminen ja bussiin edes nouseminen on vaikeaa..

Perus "kiitos" kassalla asioidessaan, tai hyvästely kaupasta lähtiessä jne jne on aivan normaalia.
        Mutta mikäli kovassa väkijoukossa tuuppaisusta "anteeksi" on vähän että tyhmää, sillä mikäli kaikki sitä tekisivät, koko väkijoukko pulisi "anteeksi", "kovin anteeksi", "Voi sori"...

Mikäli tuuppaisu vaikka kaupan kassalla on erityisen kova ja se voi tuntua siltä että se olisi tahalleen tehty, anteeksipyyntö on kohdallaan. Mutta on minua monta kertaa kyynerpäällä vahingossa tuuppaistu, ja käden päälle on kassalla viskaistu ranskalaispussi kun toinen käteni lepäsi liian lähellä liukuhihnaa.. Mutta ei sitä anteeksi tarvitse sanoa. Mikäli jotakin haluaa sano niin "oho" tai mikäli oikein pahoillaan haluaa olla niin nopea "ai sori". Ei sitä tarvitse alkaa syntinä pitämään! Sellaista sattuu!

Kummallisia ihmisiä kun vetävät tuon kohteliaisuuden överiksi..

Aivan käsittämätön ajatusmaailma kyllä tässä. En koskaan haluaisi ketään niin tuomita, mutta tuntuu kyllä, että tässä tapauksessa ei ole perheessä käytöstapoja niin arvostettu...

Kyllä ne peruskäytöstavat ovat kaikki kaikessa! Loputkin ihmiset olisivat niin itsekkäitä, mutta onneksi niitä käytöstapoja joku edes vielä arvostaa!

• minä ole

kohtelias missään tapauksessa ! Olen huonokäytöksinen nuori ! Eli siis paha ihminen (koska olen nuori). =(

No ei vaan, mitenkäs tuon ottaa.

Moikkaan tuttuja, naapureita ja ylipäätään sellasia joita tapaan melkein päivittäin (paitsi sellasii jotka ei ikinä moikkaa takasin) Esim. kaupassa myöskin moikkaan ja kiitän myyjiä. Kyllä pidän ovea auki takana tulevalle ja autan jos joku apua tarvitsee. Julkisilla liikennevälineillä en kulje, koska täällä ei oo paikallisliikennettä järjestetty niin, niin siitä käyttäytymisestä en sano mitään. Jos täytyy päästä jonkun ohi, ni sanon "anteeksi, pääsisiskö tästä" tai jotain vastaavaa. Kai se on kohteliaampaa ku eestä pois töniminen. Usein päästän vanhemmat ihmiset ohitseni jonossa (lähinnä kaupassa), vaikka se tarkoittaakin että asiotteni hoitamiseen menee paljon pitempi aika. Tarkoitan tilanteita joissa oon tullut jonoon yhtäaikaa jonkun vanhemman henkilön kanssa. Vieläkö kehun itteeni?

Ainoo mitä on tosi hankala sanoo on "ole hyvä". Älkää kysykö miksi. Enkä koskaan teitittele, koska minut on kasvatettu siihen ettei kukaan teitittele ketään. Se on tässä "kylässä" tapana. Teitittelyä pidetään teennäisenä ja kamalan etäisenä ja siitä ei tykätä.

Ja pakko on vielä angstata, että vanhat mummot on epäkohteliaimpia ihmisiä! Ne on suorastaan törkeitä, esim. etuilee jonossa ja jos ilmoittaa että nyt menit mun paikalle, ni aletaan sättiä "kuinka epäkohteliaita nämä nykyajan nuoret ovat". Yleensä niille ei tuu sanottuu mitään, mutta kyllä se vituttaa. Eri asia on, jos ite vapaaehtosesti luovuttaa paikkansa.

• luulisin niinh

jos joku tulee vaikka perässä, niin en jää pitämään ovea auki, mutta tönäisen sen niin että toisen on helpompi ottaa siitä kiinni jos vaan sattuu sellainen tilanne. jos näen jossain että joku epätoivoisesti tarvitsee apua vaikka lastenrattaiden nostamisessa tms. niin menen auttamaan. jos näyttää että jotenkuten tulee selviämään ilman apua, en mene tungettelemaan. kiitän jos on kiitettävää ja yritän puhua säädyllisesti..

• sinulle kuuluu??

Tottakai olen!

• Sinä se.....

Olet todella "ihailtavan" kohtelias :-CC

• M*27v*

Kyllä, pidän itseäni ihan kohteliaana henkilönä, mutta samalla se ei ole minusta mikän suuri asia vaan osa hyvää käytöstä. Naiselle avaan oven, nainen kulkee mielestäni aina miestä ennen ovesta... Pyrin auttamaan aina ihmisiä, jos näen että apu on tarpeen. Ja toisaalta, aina voi kysyä ystävällisesti, voisinko auttaa.

Tarkoitukseni ei kuitenkaan ole todellakaan esiintyä minään "laupiaana samarialaisena", vaan toisten auttaminen on vain osa tätä elämää, arkea. Suoraan sanottuna kuitenkin joskus hieman ihmettelen joidenkin miesten käytöstä, kun he suorastaan saattavat tunkea ennen vaimoaan/tyttöystäväänsä tms. vaikkapa kahvilan tiskille. Kaikki toimivat tietysti tavallaan, mutta tietysti joskus voisi olla kohtelais ja ajatella myös sitä toista ihmistä. Ja sama koskee myös naisia, on asioita, joissa myös naiset voivat toimia kohteliaasti miehiä/miestään kohtaan.

Tuloksena taitaa olla sellainen nollasummapeli... Jos toinen kohtelee toista huonosti, molemmat häviävät. Pitää siis pyrkiä tilanteeseen, jossa molemmat voittavat.

• ...antaa naisen mennä ensin.

Mahdatko tietää, mistä tuo perinne on peräisin?
        Miksi keskiajalta on jäänyt tapa, että nainen "päästetään" ovesta ensin?

Keskiajalla ritarit hyökkäilivät usein linnakkeihin ja vartiotorneihin, jossa saattoi olla vihollisia. Kylän naisia otettiin ritareiden "kilveksi" ja heidät laitettiin kulkemaan edellä, sillä mikäli kierreportaiden jonkun kierteen tai linnakkeen / tornin oven takana oli vihollinen, nainen joutui tapetuksi ennen ja ritareilla oli mahdollisuus ja aikaa reagoida siihen.

Tapa on yksinkertaisesti jäänyt. Myöhemmin tapaa alettiin pitää "kunnioittamisena", sillä naiset olivat oikeita sankareita koska menivät ovista ensin. Nykyään tarkoitusta ei edes mietitä, vaan se tehdään ajattelematta, miksi?
        "No koska se nyt vaan on sellainen kohtelias tapa".
        Ei. Se on kaukana kohteliaisuudesta.

Muistan kun ylä-asteen historianopettaja kertoi tämän luokalle. Hän oli mies ja hän sanoi, että se tuottaisi äärimmäistä pahanolon tunnetta jos hän päästäisi naisen ovesta ensin - mieluummin hän pitää ovea auki naiselle. Hän ei vain pysty päästämään naista ensin, sillä tajuaa miksi miehet ovat näin tehneet, ja osittain tuntee surua kun miehet edelleen näin tekevät..
        Se tarkoittaa kuin mies sanoisi "Mene sinä edeltä hyvä neiti, varmista ettei ketään voi tappaa minua".

Pidän enemmän tavasta, mitä minulle on suurimmaksi osaksi tehty. Mies menee ovesta, ja pitää ovea auki kunnes olen tarpeeksi lähellä pitämään ovea itse.

• M*27v*
        ...antaa naisen mennä ensin. kirjoitti:

Mahdatko tietää, mistä tuo perinne on peräisin?
        Miksi keskiajalta on jäänyt tapa, että nainen "päästetään" ovesta ensin?

Keskiajalla ritarit hyökkäilivät usein linnakkeihin ja vartiotorneihin, jossa saattoi olla vihollisia. Kylän naisia otettiin ritareiden "kilveksi" ja heidät laitettiin kulkemaan edellä, sillä mikäli kierreportaiden jonkun kierteen tai linnakkeen / tornin oven takana oli vihollinen, nainen joutui tapetuksi ennen ja ritareilla oli mahdollisuus ja aikaa reagoida siihen.

Tapa on yksinkertaisesti jäänyt. Myöhemmin tapaa alettiin pitää "kunnioittamisena", sillä naiset olivat oikeita sankareita koska menivät ovista ensin. Nykyään tarkoitusta ei edes mietitä, vaan se tehdään ajattelematta, miksi?
        "No koska se nyt vaan on sellainen kohtelias tapa".
        Ei. Se on kaukana kohteliaisuudesta.

Muistan kun ylä-asteen historianopettaja kertoi tämän luokalle. Hän oli mies ja hän sanoi, että se tuottaisi äärimmäistä pahanolon tunnetta jos hän päästäisi naisen ovesta ensin - mieluummin hän pitää ovea auki naiselle. Hän ei vain pysty päästämään naista ensin, sillä tajuaa miksi miehet ovat näin tehneet, ja osittain tuntee surua kun miehet edelleen näin tekevät..
        Se tarkoittaa kuin mies sanoisi "Mene sinä edeltä hyvä neiti, varmista ettei ketään voi tappaa minua".

Pidän enemmän tavasta, mitä minulle on suurimmaksi osaksi tehty. Mies menee ovesta, ja pitää ovea auki kunnes olen tarpeeksi lähellä pitämään ovea itse.

...tai edes jotain siitä, väitöskirja koskien esimoderneja kaupunkiyhteisöjä on valmisteilla. Mutta siis, kertomassasi on perää (kuullut vastaavaa itsekin), tosin lähtökohtaisesti koko ritaritarinat ovat 98 prosenttisesti puppua. Mutta tietysti kaikki asiat juontavat juurensa jonnekin, osa totta, osa tarua. Niin legendat Suomen noitavainoista, "nykyajan" hyvät tavat kuin vaikkapa sanonta "nahkurin orsilla tavataan" (onko joku talonpoika todella tokaissut niin isonvihan "ihmispalvausten" aikana?).

• Epäkohtelias(ko?)

Täytyy myöntää että en ole niinkään ns. "julkisesti kohtelias"..

En pidä useinkaan ovea auki takana tulevalle, enkä anna bussissa paikkaani kenellekään vaikka harvoinhan bussissa ei ole muita paikkoja kun minä sillä matkustan. Täytyy kyllä myös myöntää, etten auta ketään.

Viimeksi pari päivää sitten autoin (=yritin) opiskelijaa, joka oli sammunut asuintaloni rappukäytävälle..
      Olin menossa kävelylle kahdentoista jälkeen yöllä ja hän makasi keskellä rappukäytävää, ensimmäisessä kerroksessa. Herättelin häntä jonkun minuutin ajan ja kyselin onko kaikki ok, tarvitseeko hän mahdollisesti apua ja asuuko hän kyseisessä talossa, mikäli voin auttaa hänet asuntoonsa. Mies örvelsi jotakin epämääräistä eikä pystynyt edes istumaan tai nousemaan mihinkään.

Lähdin kävelylle ja ajattelin että mies tokenisi siitä, mutta kun tulin takaisin hän oli edelleen sammuneena - nyt keskellä ylös vieviä rappusia. Aloin jo vähän suuttumaan kun hän oli oksentanut rappusille ja sanoin ettei hän voi jäädä siihen, ja sain selville että hänen nimensä oli "Thomas" tai "Tuomas" tai jotain, ja että hän ei asu talossa. Häädin häntä pois ja välillä menin asuntooni. Tunnin päästä menin taas ja sitten muutamien minuuttien välein. Asuntooni asti kuulin kuinka miehen kännykkä soi ja soi ja soi uudestaan.. Loppujen lopuksi sain hänet tokenemaan sen verran että hän ymmärsi kun sanoin että hänen kännykkänsä on soinut lukemattomia kertoja ja mies sanoi lähtevänsä.. Eipä ollut kovin iloinen tästä, mutta koin sen hänen turvallisuutensa vuoksi parhaimmaksi vaihtoehdoksi. Hän makasi AIVAN keskellä kylmää lattiaa ja oksennusta valui pitkin hänen naamaansa.

Kohteliastako? En tiedä. Ei hänestä varmaankaan.

Sosiaalisesti olen kyllä hyvin kohtelias. Aina olen valmis keittämään kahvit, tarjoamaan pullaa vieraille, avaan jehovan todistajille ja myyjille ovia, keskustelen ja ellen ole kiinnostunut, kohteliaasti ilmaisen tämän.
      Osaan kätellä ja olen asiakaspalvelutyössä joten "päivää" ja "näkemiin" tulevat kuin itsestään.

Koen olevani sosiaalisesti kohtelias, vaikken julkisesti.. Eli periaatteessa; Nimenomaan minulle /minuun kohdistuvan sosiaalisen kanssakäymisen puuttuminen on sellainen tekijä, joka saa minut kohteliaaksi.

Joku tulee pyytämään rahaa (kohteliaasti), voin antaa. Joku tuntematon nainen yrittää saada lastenvaunuja bussiin sisälle, en todennäköisesti mene (paitsi jos olen ihan vieressä eikä nainen saa niitä, ja kukaan ei auta TAI nainen erikseen pyytää "jonkun" tai minua auttamaan).

Eli olenko kohtelias? Vaikea kysymys.
      Olen kyllä liiankin kohtelias sosiaalisissa kanssakäymisissä. Yleisesti olen avoin, puhelias, iloinen, reipas ja työnhaluinen ja työstään pitävä nainen.

On kyllä suomalainen kansantauti tämä "tuntemattomasta välittämätön", eli periaatteessa Suomen näkökulman mukaan olen erittäin kohtelias. Vie sama britanniaan ja he pitäisivät minua ämmämäisimpänä ämmänä koko maailmassa joka ei vaunuja bussiin yrittävää naista auta, kun on normaalia että siitä, kuka saa ja ehtii auttamaan, suorastaan tapellaan!

• Tekstin kirjoittaja

Eli edelliseen viestiin korjaus!

Seitsemäs jae ylhäältä laskettuna:

"Koen olevani sosiaalisesti kohtelias, vaikken julkisesti.. Eli periaatteessa; Nimenomaan minulle /minuun kohdistuvan sosiaalisen kanssakäymisen puuttuminen on sellainen tekijä, joka saa minut kohteliaaksi. "

Oikea versio:

"........Eli periaatteessa; Nimenomaan minulle /minuun kohdistuvan sosiaalisen kanssakäymisen puuttuminen on sellainen tekijä, joka saa kohteliaisuuteni kaikkoamaan."

Toivottavasti ei aiheuttanut liikaa pahennusta.. :)

• musmuska

Mielestäni olen suht kohtelias ja ihan perustaidot on hallussa, eli osaan avata suuni ja kiittää, tervehtiä ja sanoa anteeksi. Autan äitejä lastenvaunujen nostossa, annan vanhempien ihmisten mennä edeltä esim. bussiin ja annan paikkani, jos joku näyttää sellaista kaipaavan.
      Pidän ovea auki, ja yleisestikin koitan hymyillä, etten levittelisi kamalaa murjotusnaamaa ympäriinsä :D

Se, mikä minua häiritsee, ja on mielestäni tosi huono(epäkohtelias) tapa, on ylenpalttinen syljeskeleminen. Itseäni vaan ällöttää ne klimpit...mut jotkut ei kai välitä vaikka kengänpohjat täynnä niitä.

• herrasmies !!!

ja on HYVÄN kotikasvatuksen ansiota !!!!

siis sellaisen jota ennen oli kun vanhemmat välittivät oikeassti lapsistaan !!!!!!!

• ihan suht

kohtelias mut valitettavasti joskus esiin nousee bitch joka ei taatusti ole kohtelias edes omalle äidilleen...

• mitään jos

olisi, mutta eipä sitä jaksa, pidän kyllä ovea auki perässä tulevalle, kiitän jos on kiittämisen aihetta, anteeksi pyydän vain kun tarkotan sitä. eli jos joku esimerkiksi oikeesti vähä satuttaa itteesä mun takia. en pokkuroi vanhempia ihmisiä, en näe siihenkään mitään tarvetta. jos olisin vahnus, en vaatisi mitään erityiskohtelua, paitsi tietysti terveyden takia. kaupan kassalla riippuu myyjästä, kiitänkö ja "heihetänkö". positiivinen kassa saa minutkin positiiviseksi yms. muuten en näe mitään syytä kiittää henkilöä, joka tekee vain työtään. ja minun tehtäväni on olla asiakas. kiitos ja anteeksi on todellakin arvokkaita sanoja, mitä ei pidä turhaan kuluttaa. jos niitä käytetään joka välissä mukamas kohteliaisuuden takia, ei ne kohta enään tarkoita mitään!

• DalaiPave

Eiköhän se ole vastakappaleesta kiinni, junat kulkee kahteen suuntaan.

• kohteliaisuuden

Lapseni on innokas pitämään kaupan ovea auki omasta tahdostaan muillekkin asiakkaille,mutta on järkyttävää todeta,ettei Suomessa useinmat ihmiset välitä edes kiittää moisesta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      47
      5907
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      613
      2358
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      82
      1181
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1058
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      1033
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      54
      1006
    7. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      61
      946
    8. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      61
      915
    9. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      844
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      778
    Aihe