Whiten harhat hirvittävät

Whiten harhat ovat aivan hirvittäviä. Kaikkein hirvittävin on tässä:

"Kun Jeesus jättää pyhäkön, pimeys peittää maan asukkaat. Tuona kauheana aikana vanhurskaiden täytyy elää pyhän Jumalan kasvojen edessä ilman Välittäjää...Ne, jotka eivät ennen ahdistuksen aikaa valmistaudu Jumalan päivää varten, eivät voi tehdä sitä tuona aikana eivätkä myöhemminkään. Kaikkien sellaisten tila on toivoton...Pian on yllämme 'ahdistuksen aika', jonka kaltaista ei ole ollut...Tuon koetuksen aikana täytyy jokaisen sielun seistä yksinään Jumalan edessä."
E.G.White, Suuri taistelu (ss. 597 - 604).

25

431

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • raamatussa...

että Katso päivät tulevat, sanoo Herra, Herra jolloin minä lähetän nälän maahan: en leivän nälkää enkä veden janoa, vaan Herran sanojen kuulemisen nälän.
        Silloin he hoippuvat merestä mereen, pohjoisesta itään; ja samoavat etsien Herran sanaa,mutta eivät löydä.Aamos. 8:11,12.Eikös tämä raamatun paikka todista että nyt on aika hakea Jumalan sanaa, kun sitä on nyt viellä tarjolla.

• harhaoopia
        raamatussa... kirjoitti:

että Katso päivät tulevat, sanoo Herra, Herra jolloin minä lähetän nälän maahan: en leivän nälkää enkä veden janoa, vaan Herran sanojen kuulemisen nälän.
        Silloin he hoippuvat merestä mereen, pohjoisesta itään; ja samoavat etsien Herran sanaa,mutta eivät löydä.Aamos. 8:11,12.Eikös tämä raamatun paikka todista että nyt on aika hakea Jumalan sanaa, kun sitä on nyt viellä tarjolla.

Adventismi on harhaoppeja jotka estävät tootuuden tuntemisen.

• ensiksi mikä?
        harhaoopia kirjoitti:

Adventismi on harhaoppeja jotka estävät tootuuden tuntemisen.

on se sinun oikea oppisi ja sitten kerro tarkasti miksi adventisti oppi on harhaoppi, tietysti se täytyy perustella molemmat opit raamatun sanalla, tuon harhaopin voi kuka hyvänsä helposti kirjoittaa, mutta se pitää aina perustella miksi se oppi on harha. Vai eikö sinulla ole niin hyvää raamatun tuntemusta että pystyt raamatulla selittämään, suu on sitä vastoin tehoton selittäjä, ainakin minulle en usko suu puheisiin tarvitsen vankat perustelut.

• Kylläjaei
        ensiksi mikä? kirjoitti:

on se sinun oikea oppisi ja sitten kerro tarkasti miksi adventisti oppi on harhaoppi, tietysti se täytyy perustella molemmat opit raamatun sanalla, tuon harhaopin voi kuka hyvänsä helposti kirjoittaa, mutta se pitää aina perustella miksi se oppi on harha. Vai eikö sinulla ole niin hyvää raamatun tuntemusta että pystyt raamatulla selittämään, suu on sitä vastoin tehoton selittäjä, ainakin minulle en usko suu puheisiin tarvitsen vankat perustelut.

Sovitaan että kerron heti kun olet todistanut, että tuo viestisi opinkohta löytyy jostain kohtaa Raamatusta!
        Tai muuten olet itse todistanut itsestäsi, että puhut omiasi.

• vain viihtyy

kytien parissa, kyti, kyti, kyti.

• annu42
        ensiksi mikä? kirjoitti:

jo vuoden 2005 syksystä. Huudetaan harhoja, mutta todisteet ovat olemattomat eikä niistä löydy mitään kokonaisuutta,jonka voisi ymmärtää. Lauseita vaan asiattomasti yhdistettyinä. Sillä lailla saa vaikka mistä kirjasta demonisen ja harhaisen, uskokaa pois.

• sunvikas
        annu42 kirjoitti:

jo vuoden 2005 syksystä. Huudetaan harhoja, mutta todisteet ovat olemattomat eikä niistä löydy mitään kokonaisuutta,jonka voisi ymmärtää. Lauseita vaan asiattomasti yhdistettyinä. Sillä lailla saa vaikka mistä kirjasta demonisen ja harhaisen, uskokaa pois.

Sinun ongelmasi kokonaisuudesta ymmärtämiseen johtuu siitä, että täällä monta ihmistä puhuu yhtäaikaa ja jokaisella on vähän oma kokonaisuutensa.
        Toiseksi kun joku sanoo todenkin, et saa sitä sopimaan omaan kokonaisuuteesi ja siksi et näe muiden näkemyksessä oikeaa.
        Ja kun joku sanoo pienen asian, joka sinullekin on hyväksyttävää, voit senkin ymmärtää toisin kuin sen alkuperäinen sanoja.
        Se on totta, että adventismin opeissa kaikki osat ovat merkityksiltään eri kuin muiden uskoissa.

• Raamatun lupaus pelastusvarmuudesta koetetaan
      tehdä mitättömäksi tuollaisen TT-opin avulla.

Jeesus (joka on itse pyhäkkö!) muka jättää
      jostain syystä joksikin ajaksi (1 vuosi kuulemma)
      ylimmäispapilliset tehtävänsä taivaassa
      (=esirukous puolestamme) ja silloin täytyy pärjätä
      oman kehittyneen (?) luonteensa turvin kriisien
      keskellä.

On outoa että ylipäänsä saa tuollaista pelottelua
      harrastaa sivistyneessä demokratiassa!

Hoi! Tiäkkö mikä pirullinen syvyys tuossa TT-opissa on? Ei muka sovi luottaa Jeesukseen,
      sillä hän voi minä hetkenä tahansa laiminlyödä
      tehtäväänsä meidän puolustajanamme.

VUONNA 1937 UUDISTETUSTA SUURI TAISTELU-KIRJASTA

Laitetaanpa Tutkiva_huomion lainaamat kohdat
      SivuTarkkuudella:

S.T: 597 (Uudessa 2005 pokkarissa s. 388)
      "Kun Jeesus jättää pyhäkön, pimeys peittää maan asukkaat. Tuona kauheana aikana vanhurskaiden täytyy elää pyhän Jumalan kasvojen edessä ilman Välittäjää...

S.T. 602 (s.392)
      Ne, jotka eivät ennen ahdistuksen aikaa valmistaudu Jumalan päivää varten, eivät voi tehdä sitä tuona aikana eivätkä myöhemminkään. Kaikkien sellaisten tila on toivoton...

S.T: 603 (s.393 ... mutta muutettu täysin!*))
      Pian on yllämme 'ahdistuksen aika', jonka kaltaista ei ole ollut...

S.T: 604 (s.?)
      Tuon koetuksen aikana täytyy jokaisen sielun seistä yksinään Jumalan edessä."

Verratessa uusittua, v. 1967 painosta, ja v. 2005
      pokakria, voimme havaita, että "vuosi ilman
      Välittäjää" on poistettu ilman EGW:n susotumusta.
      Ja toisaalta luvatta muutettu s. 604 olevaa
      kappaletta. EGW puhui ahdistavista merkeistä
      taivaalla ja v. 2005 pokkari sensijaan v äittä
      parantamistoiminnan olevan saatanasta.
      Ja sekös muka on ahdistavaa, parantuminen?
      Jumala ei muka paranna, vaan saatana ...

Kokonaan on poistettu noilta sivuilta, 597-604
      se tärkein kappale: "Täydellisyys Kristuksessa"!
      Tietysti - sillä se kappale tekisi koko kirjan
      tarpeettomaksi ja valheeksi!!
      Jos olemme Jeesuksessa tädyelliset, ei haittaa,
      missä kohdin taivasta Hän oleilee - pyhäkössä,
      valtaistuimella vaiko ns. kolmannessa taivaassa.

Adventtiliike on siis omavaltaisesti poistanut
      täydellisyyden Krsituksessa, muttei ota Välittäjää
      kuitenkaan vuodeksi välillä pois.
      Vuodesta 2005 adventtiliike kieltää Jeesusta
      seurakuntansa välityksellä parantamasta sairaita.

• kirjoitti Antti

PELKURIT EIVÄT PERI TAIVASTEN VALTAKUNTAA ......

• Pettää Elleniä
        kirjoitti Antti kirjoitti:

PELKURIT EIVÄT PERI TAIVASTEN VALTAKUNTAA ......

EGW todistaa Suuren Taistelun (1967) kappaleessa
        "Täydellisyys Kristuksessa", että olemme täydelliset
        Kristuksessa.
        Vuodesta 2005 lähtien tuo kappale puuttuu kokonaan
        Suuresta Taistelusta.
        Tilalla - - "Kestävä usko"-kappaleen jälkeen siis -
        on "Petoksen huippu"!

Väittääkö nykyajan adventismi, että EGW:n ilmaisema
        täydellisyys Kristuksessa onkin petoksen huippu?!

Vertailkaapa vaikkapa v. 1967 ja 2005 Taisteluita.
        Suuresti on räikeitä eroavuuksia, pääasioissakin.
        Voiko mihinkään fenää luottaa, kun Ellenimme ei
        olekaan Ellen?

• Pettää Elleniä kirjoitti:

EGW todistaa Suuren Taistelun (1967) kappaleessa
        "Täydellisyys Kristuksessa", että olemme täydelliset
        Kristuksessa.
        Vuodesta 2005 lähtien tuo kappale puuttuu kokonaan
        Suuresta Taistelusta.
        Tilalla - - "Kestävä usko"-kappaleen jälkeen siis -
        on "Petoksen huippu"!

Väittääkö nykyajan adventismi, että EGW:n ilmaisema
        täydellisyys Kristuksessa onkin petoksen huippu?!

Vertailkaapa vaikkapa v. 1967 ja 2005 Taisteluita.
        Suuresti on räikeitä eroavuuksia, pääasioissakin.
        Voiko mihinkään fenää luottaa, kun Ellenimme ei
        olekaan Ellen?

täydellinen pelastus.
        Oppi vanhurskautumisesta uskon ja tekojen kautta Kristukseen ja ilman tekoja on vaihdellut monien seurakuntien kohdalla, eikä siitä ole tehnyt poikkeusta adventistitkaan.

On Uusi-Lestadiolaisia, ja Vanha-Lestadiolaisia, Herännäisiä ja rukoilevaisia, helluntailaisia ja Luterilaisia, joille laki, laittomuus ja evankeliumi ovat avautuneet eriaikoina eri tavalla.

Näytä sinä teoissasi minulle usko, niin minä näytän sinulle uskossani teot. Uskon ja tekojen välillä on adventisteillakin ollut ongelmia Kristuksen täydellisyyden saavuttamisessa. Usko ilman tekoja on kuollut, eikä lain noudattamisen kautta yksinään voi päästä eroon synnin vallasta, sillä paha riippuu minussa kiinni, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista, sillä mitä minä en tahdo sitä minä teen.

Mitä on Kristuksen täydellisyys meidän osaltamme, me olemme Kristuksen teko, emmekä me omassa itsessämme voi sen täydellisemmäksi tulla.

• Kauhea oli aika myöskin Nooan päivinä, sillä vesi nousi ja arkin ovet pysyivät suljettuina.

Pilkkaajat eivät eroitu Nooan aikaisista avunhuutajista, sillä tulossa ei ole vedenpaisumus, vaan tulen paisumus ja aurinkokin käy niin kuumaksi, että he pureskelevat kielensäkin rikki tuskissaan.

Yhä jotkut tiedemiehet puhuvat uuden jääkauden alkamisesta, vaikka meren saaret ovat vaipumassa veden alle, eivätkä he tiedä mistä maan lämpeneminen johtuu, vaan esittävät erilaisia teorioita, ja uskovat voivansa itse vaikuttaa ilmaston lämpenemiseen tai kylmenemiseen.

Kauhu, kuoppa ja paula on edessäsi maan asukas, pian maan asukkaat kuumuudesta korventuvat ja vähän jää jäljelle.

Ei Ellen G. White ole puhunut tämän kovempaa tekstiä ja kun armon ovet menevät kiinni, ei auta silloin Whiten sanomia vähätellä, silloin toteuvat myöskin Pietarin kirjeen ennustukset tulevasta tulen päivästä.

Minkä kaltaisia meidän tulisikaan vaelluksessamme ja jumalisuudessa olla, ennen kuin päivät lähestyvät, jolloin ei ole enää armoa, sillä armon ovet sulkeutuvat.

Se joka on pyhä pyhittyköön edelleen, ja joka on saastainen saastukoon edelleen, sitä White kuvaa kirjassaan tuon ajan sanomana.

• On täydellinen Kristuksessa

Ylifarieus_1 näyttää lipeävän vuoden 2005 EGW:opista ja on vanhoillisen alkuperäisen
      egw-opin kannattaja: "Täydellisyys Kristuksessa".

/// Täydellinen usko
      Kirjoittanut: ylifariseus_1
      20.11.2008 klo 14.31
      ...
      Mitä on Kristuksen täydellisyys meidän osaltamme,
      me olemme Kristuksen teko, emmekä me omassa itsessämme
      voi sen täydellisemmäksi tulla. \\\

Lipesikö ylifariseus adventismin virallisesta opista kauemmas
      kuin omena pusuta?

Kristus täydellinen meidän puolestamme!
      Minne jäi lauantaisapattisinetti ja kymmenykset ja sunnuntain
      tuomitseminen?
      Eikö Välittäjä yllättäen poistukaan vuodeksi, niin että meidän
      täytyy omin kehittynein avuin tulla toimeen?
      Eikö meitä tehdäkään epätäydellisiksi tutkivalla tuomiolla?

• kummassakaan ajattelutavassa ylipääsemättömiä ongelmia.
        Vanha ja uusi adventistinen käsitys vanhurskautumis opista elää Pietismin ajoista lähtien erilaisina tulkintoina muidenkin uskovien piireissä, eikä ylifariseus näe niitä harhauttavina kristillisen vaelluksen tekijöinä, tai kokemuksina. Toiset haluavat syvempää lähestymistä kristillisiin kokemuksiin, joka helposti voidaan luokitella omien tekojen pelastumisen tieksi, enempi kuin Kristuksen vaikutukseen omassa uskon elämässämme kohti Kristuksen vanhurskautta.

Olkaa pyhät, sillä Jumala on Pyhä.

• Ylifariseus_0
        ylifariseus_1 kirjoitti:

kummassakaan ajattelutavassa ylipääsemättömiä ongelmia.
        Vanha ja uusi adventistinen käsitys vanhurskautumis opista elää Pietismin ajoista lähtien erilaisina tulkintoina muidenkin uskovien piireissä, eikä ylifariseus näe niitä harhauttavina kristillisen vaelluksen tekijöinä, tai kokemuksina. Toiset haluavat syvempää lähestymistä kristillisiin kokemuksiin, joka helposti voidaan luokitella omien tekojen pelastumisen tieksi, enempi kuin Kristuksen vaikutukseen omassa uskon elämässämme kohti Kristuksen vanhurskautta.

Olkaa pyhät, sillä Jumala on Pyhä.

...syvällisessä itsetutkistelussaan =

Oikein ymmärrettynä en näe
        20.11.2008 klo 15.11

Oikein ymmärrettynä en näe!

kirjoittanut ylifariseus_1

• Poisnukkuneisiin

Omistettu ensimmäisen luokan ylifariseukselle.

On muuten harvinaista, että fariseusten lahkoon
      kuuluva ylistää Kristusta täydellisenä puolestamme!
      Paavali teki niin vasta erottuaan fariseusten
      lahkosta ja nasaretilaisen lahkoon uudestisynnyttyään!!!

Luukas 16.

Rikas mies ja Lasarus

19 "Oli rikas mies. Hänen vaatteensa olivat purppuraa ja hienointa pellavaa, ja päivästä päivään hänen elämänsä oli pelkkää ylellisyyttä ja juhlaa.
      20 Mutta hänen porttinsa pielessä virui köyhä Lasarus, täynnä paiseita.
      21 Köyhä olisi nälkäänsä halunnut syödä niitä ruokapaloja, joita rikkaan pöydältä putoili. Koiratkin tulivat siihen ja nuolivat hänen paiseitaan.

22 "Sitten köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Abrahamin huomaan. Rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin.
      23 Kun hän tuonelan tuskissa kohotti katseensa, hän näki kaukana Abrahamin ja Lasaruksen hänen rintaansa vasten.
      24 Silloin hän huusi: 'Isä Abraham, armahda minua! Lähetä Lasarus tänne, että hän kastaisi sormenpäänsä veteen ja vilvoittaisi kieltäni. Näissä liekeissä on kauhea olla.' [Jes. 66:24; Judit 16:17; Mark. 9:48]

25 Mutta Abraham sanoi: 'Muista, poikani, että sinä sait eläessäsi hyvän osan, Lasarus huonon. Nyt hän saa täällä vaivoihinsa lohdun, mutta sinä saat kärsiä tuskaa. [Job 21:13; Ps. 17:14; Luuk. 6:24]
      26 Sitä paitsi meidän välillämme on syvä, ylipääsemätön kuilu, niin ettei täältä kukaan voi tulla teidän luoksenne, vaikka tahtoisikin, eikä sieltä pääse kukaan kuilun yli meidän puolellemme.'
      27 Rikas mies sanoi: 'Isä, minä pyydän, lähetä hänet sitten vanhempieni taloon.

28 Minulla on viisi veljeä -- hänen pitäisi varoittaa heitä, etteivät hekin joutuisi tähän kärsimyksen paikkaan.'
      29 Abraham vastasi: 'Heillä on Mooses ja profeetat. Kuulkoot heitä.' [Jes. 8:20]
      30 'Ei, isä Abraham', mies sanoi, 'mutta jos joku kuolleiden joukosta menisi heidän luokseen, he kääntyisivät.'

31 Mutta Abraham sanoi: 'Jos he eivät kuuntele Moosesta ja profeettoja, ei heitä saada uskomaan, vaikka joku nousisi kuolleista.'"

• EGW:n läheisyydessä on pimeää

Ylifariseus_1 on ihan oikeassa
      itsetilityksessään ja syvällinen
      onkin ...

Oikein ymmärrettynä en näe
      20.11.2008 klo 15.11

Oikein ymmärrettynä en näe!

• onki

2.Korinttolaiskirje:
        3:14 Mutta heidän mielensä paatuivat, sillä vielä tänäkin päivänä sama peite, vanhan liiton kirjoituksia luettaessa, pysyy poisottamatta, sillä vasta Kristuksessa se katoaa.
        3:15 Vielä tänäkin päivänä, kun Moosesta luetaan, on peite heidän sydämensä päällä;
        3:16 mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran tykö, otetaan peite pois.
        4:3 Mutta jos meidän evankeliumimme on peitossa, niin se peite on niissä, jotka kadotukseen joutuvat,

• Unohtaako Herra omansa tänä koetuksen hetkenä? Vaikka viholliset voivat heittää heidät vankilaan, vankityrmän muurit eivät voi katkaista heidän ja Kristuksen välistä yhteyttä. Hän, joka näkee kaikki heidän heikkoutensa ja tuntee kaikki heidän koettelemuksensa, on kaikkien maallistuneiden valtojen yläpuolella. Heidän yksinäisiin vankikoppeihinsa tulee enkeleitä tuomaan taivaan valoa ja rauhaa. Vankila muuttuu palatsiksi, sillä siellä asuu uskosta rikkaita, ja taivaallinen valo valaisee synkät muurit, kuten tapahtui Paavalin ja Silaksen rukoillessa ja laulaessa ylistystä keskiyöllä Filippin vankilassa. (GC 630, 633)

Silloin "kevätsade" eli Herran lähettämä virvoitus tulee antamaan voiman kolmannen enkelin kovalle äänelle ja valmistamaan pyhät kestämään aikana, jolloin viimeiset seitsemän vitsausta vuodatetaan. (EW 86)

Kyllä Jeesus on Pyhän Henkensä välityksellä omiensa kanssa. Ei Pyhä Henki uskovasta poistu sen jälkeen, kun Jeesus on saattanut tutkivan tuomion päätökseen.

• annu42

tulin sanomaan, sillä näin on!

• on Välittäjä

Aina ja aiankaikkisesti.

• sitä,
        on Välittäjä kirjoitti:

Aina ja aiankaikkisesti.

että mihin tarvitaan välittäjää ikuisesti, jos taivaassa ei ole syntiä?

1. Samuelin kirja 2
        25 Jos ihminen rikkoo ihmistä vastaan, niin Jumala voi olla hänellä välittäjänä; mutta jos ihminen rikkoo Herraa vastaan, niin kuka voi ruveta hänelle välittäjäksi?" Mutta he eivät kuulleet isäänsä, sillä Herra tahtoi surmata heidät.

Job 33
        23 Jos silloin on hänen puolellansa enkeli, välittäjä, yksi tuhansista, todistamassa ihmisen puolesta hänen vilpittömyyttään, 24 niin Jumala armahtaa häntä ja sanoo: 'Vapauta hänet, ettei hän mene hautaan; minä olen saanut lunastusmaksun'.

Psalmit 68
        (68:6) Hän on orpojen isä ja leskien puolustaja, Jumala pyhässä asunnossansa,
        Joh. 14:26 
        Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.
        Joh. 15:26 
        Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta.
        Joh. 16:7 
        Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.
        1. Joh. 2:1 
        Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.

• ei mitän

Minulla ei ole mitään velvoitetta tuhlata aikaani Suuren Tai(va)stelun lukemiseen.
        Jo pikasilmäys on riittänyt todetakseni EGW suureksi satujen sepittäjäksi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7300
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      738
      3551
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      356
      1887
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      164
      1805
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      85
      1435
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1391
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1290
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1247
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1241
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1154
    Aihe