Kysymyksiä jatko-opinnoista

kasvatustiet.maisteri

Ajatus jatko-opinnoista kiinnostaa jollain tasolla, sillä opintointoa riittää ja yliopistollakin vinkkailivat että sekin voisi olla mahdollisuus.
Työllistyn tällä hetkellä matkailualalla, olen ollut yrityksessä jo useamman vuoden ja vakiinnuttanut asemani siellä. Työ on kuitenkin kausiluontoista ja saan vain talvikaudella kuukausipalkkaa, muun ajan toimin freelancerina. Rakastan kuitenkin työtäni enkä halua siitä luopua, sen takia ajatus jatko-opiskeluista kiinnostaakin.

Mutta, jatko-opiskelu jutuissa puhutaan aina rahoituksesta ym. Tarvitaanko apurahoja ym välttämättä? Yritys jossa nyt toimin elättää kyllä minut, mutta koska työtä ei esim. syksyisin ole päivittäin, olisi minulla aikaa tehdä väikkäriä. Voinko siis tehdä väikkäriä ns. harrastuspohjalta? Tutkijanurasta en haaveile, väikkäri olisi minulle lähinnä haaste ja tavoitteena kehittää omaa osaamistaan..

1

610

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tutkijatar

Jos et tarvitse "palkkarahaa", apurahat eivät ole tarpeen. Itse olen tehnyt pari vuotta kokovuosiapurahalla väikkäriä, lopun ajan ihan labrani palkkarahalla. Kokovuosiapurahoissahan on se jippo, että niiden kanssa ei saa olla muita tuloja (muuten maksaisit niistä veroja ja siihenhän säätiöt eivät suostu). Omasta mielestäni apurahalla työskentely ei todella ole herkkua mutta monilla ei ole muuta vaihtoehtoa, tai jos ei ole huolta toimeentulosta (esim. puolisolla ok-tulot) niin silloin voi sopia.

Teoriassa opinahjosi saattaisi olla innoissaan väikkärin tekijästä, josta ei ole "kustannuksia" mutta "tuottaa" tulonsiirtona valtiolta kun väittelee. Omalla alallani tälläinen ei onnistuisi, sillä proffani haluaa vain täyspäiväisiä tekijöitä nimiinsä mutta meillä (luonnontiedeala) onkin hyvin duunimainen työnkuva. Humanistisessa tuskin on mielekästä istua "työpaikalla" klo 9-18 tutkimusta ja opintoja tehden?

Väikkäriinhän kuuluu Suomessa vielä pirusti niitä lisäopintoja, 60 op (=40 ov). Itselläni niiden tekemiseen hurahti parisen vuotta. Puolet niistä on melkoista ajan hukkaamista mutta mikäs teet.

Itsensä kehittäminen on ihan hieno ajatus ja jos voi olla varma (mitä se on?) ettei tohtoristatus tuo haittaa tulevaisuudessa niin mikä ettei. Itselläni empimiskausia tulee aaltoina mutta kun kerran tutkimusta haluaa tehdä, niin tämä etappi on välttämätön..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2653
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2604
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1772
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1597
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1530
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1460
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1372
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1187
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1096
    Aihe