http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/41995-yllatystutkimus-suomalaisten-juopottelu-laantuu
Hyvä hyvä.
Juopottelu laantuu!
35
2233
Vastaukset
- laantuu...
kun pahimmat tenut ovat itsensä jo mananmajoille saattaneet.
- Kulutus tilastoissa
Laantuu ja putoaa edelleenkin,kunhan hinta taas nousee.
Mutta, mitenkäs tilastoihin voidaan liittää virosta tuotavat viinat, eihän sitä valvota tullinkaan toimesta.
Minäkin toin juuri itselleni lastin, jota en kuvitellutkaan ostavani suomen hinnoilla Alkosta.
Aion hakea vielä toisen samanlaisen, niin ei tarvi Alkon ovia avata liki vuoteen. Olen siis pois tilastoista ja monet monet muut, sillä meitä sisämaassakin asuvia on pääkaupunkiseudun asukkaiden tapaan tullut runsaasti mukaan viroon suuntautuvilla ostosmatkoilla.
Nostakaa vain hintoja, se oikea toimenpide vähentää Alkon myyntiä ja monopoliasemaa, mutta todellinen kulutus tuskin on merkittävästi laskenut!
- että näin
Pikkuhiljaa on Suomalaiset opetelleet uutta juomakulttuuria ja vapautta alkoholin suhteen. Normaalikäyttö on ja on pysynyt kohtuullisena mutta suurkuluttajien määrä on ollut kait lievässä nousussa. Nyt ottaa taas isoveli ohjat käsiinsä ja tekevät alkoholista tabun!! Korkea hinta tekee siitä mielestäni vain tavoitellumman ja niiltä osin taas alkaa rumba Viron alkoholimarkkinoille. Jos laivalipun kulut pystyy peittoamaan noin kuukauden kulutusta vastaavan alkoholilastin tuonnilla niin lienee selvää että Viron matkailui tulee voimakkaasti lisääntymään :) Ei ongelma katoa veroa nostamalla päion vastoin pelkäämpä että jopa korvikealkoholin käyttö lisääntyy ja se ei kyll lupaa hyvää!!
- näyn tilastoissa!
2kk ollut ilman viinan tippaa ja heti saanut valtakunnallista huomiota ;o)
- vähenee,mutta..
..Samalla huumeiden käyttö lisääntyy..Eli ei mitään muutosta päihteiden käytön suhteen..Ainoastaan siirrytään aineesta toiseen..
- rastaman
Alkoholin käyttö vähenee kun porukka uskaltautuu kokeilemaan kannabista ja se käyttö on kasvussa niinkuin myös viljely.. eli lamppu komeroo vihreet sikiää ja 4 kuun pääst on.. Ja sillä voipi pysyä kotona vaikka seuraavat 2 kuukauttta jos siltä tuntuu.. ja mitä enemmän kasvatat sitä halvemmaksi tämä tulee ja lopulta ilmaiseksi.. paitsi jos antaa eri ravinteita...
- kun käsketään
rastaman kirjoitti:
Alkoholin käyttö vähenee kun porukka uskaltautuu kokeilemaan kannabista ja se käyttö on kasvussa niinkuin myös viljely.. eli lamppu komeroo vihreet sikiää ja 4 kuun pääst on.. Ja sillä voipi pysyä kotona vaikka seuraavat 2 kuukauttta jos siltä tuntuu.. ja mitä enemmän kasvatat sitä halvemmaksi tämä tulee ja lopulta ilmaiseksi.. paitsi jos antaa eri ravinteita...
Oikeassa olet veliseni. Eikä tarvi mennä kuin esim. Espanjaan niin vihreä kulttuuri on paljon paremmalla tolalla. Meidän kauniissa Suomessa vaan kaappijuopot ja jeesus fanaatikot huutaa kannabiksen kauhuista hiukan turhan lujaa.
Sitä paitsi vihreät miehet on paljon lepposampia.
- macke_
olen ollu kohta
9 vuotta ilman jällenlankeemuksia .kiitos Herran, jotka kuuluu siihen elämään .ja on kuollut tosi paljon ystäviä siitä asti kun tulin uskoon vaikka yrittänyt näyttää esimerkkiä että voi sitä pitää hauskaa selvin ja muistaa vielä jotain..se on nolla linja paras linja mutta se pitää vaan tajuta itse.. ...mut ei se ollut helppoa, varsinkaan alussa .
3 vuotta tappelin ihan sairaan paljon itseni kanssa .että tämä ei voi jatkua..nämä tavat on vaan viennyt mun rahat .mun lahjat,mun kaverit,mun perheet(3kpl) mun terveyden..ja nykyään on asiat aivan eri linjalla ..kun 11 vuotta sitte..olen naimisissa ja perhe ja saan tehä mitä rakastan musiikkia.eikä olla putkas 50 kertaa vuodessa.eikä tarvi heräillä sunnuntaina kello 8 aamulla ja ihmetellä mihis ne rahat ja muija hävis..mitä taas tuli tehtyy-..
t.m - 2v selvinpäin......
pellet nostaa bissen hintaa niin lupaan että protestiksi dokaan niin paljon ku sielu sietää (ja maksa)...
- tulet sinä
kaikkein eniten kärsimääääään!
- ......
SYYTÄ OLISIKIN SILLÄ ÄITIEN/NAISTEN ALOKOHOLINKÄYTTÖ ON VIISINKERTAISTUNUT VAIN 30 VUODESSA SUOMESSA. TÄMÄ ON MUUTEN KYSEENALAINEN MAAILMANENNÄTYS.
Sos ja terv. ministeriön sivuilta
www.stm.fi/Resource.phx/publishing/documents/351 3/index.htx
"vaikka naisten/äitien alkoholinkäyttö on viisinkertaistunut viimeisten 30 vuoden aikana, sen erityispiirteet samoin kuin naisten päihdeongelmien erityispiirteet ovat jääneet vähälle huomiolle"
YLE
www.yle.fi/uutiset/kotimaa/id63711.html
"Suomessa naisten alkoholinkäyttö on hyväksytympää kuin monissa muissa kulttuureissa. Naisten julkista humaltumista ei pidetä Suomessa samalla tavalla häpeällisenä kuin muualla maailmassa.
Muutos tapahtui 1990-luvulla ja naisten humalahakuisesta juomisesta on tullut tapa, Holmila sanoo.. Naisten juominen on riistäytynyt käsistä
PÄIHDEPOLITIIKAN ASIANTUNTIJA
www.hameensanomat.fi/Article.jsp?article=34764
"Nainen ei voi juoda kuin mies ei ole moraalinen kannanotto. Se perustuu fysiologisiin faktoihin, sanoo projektipäällikkö Hannele Nykänen Myllyhoito ry:stä ja läväyttää silmien eteen karua luettavaa.
Suomessa naisia/äitejä sairastuu päihderiippuvuuteen yhä enemmän ja nuorten naisten alkoholinkäyttö on räjähtänyt viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana."
TAI
www.yle.fi/uutiset/24h/id63186.html
"Nykyään vuosittain syntyy jo noin tuhat fetaalialkoholisyndroomasta (FAS) tai sen lievemmästä muodosta fetaalialkoholiefektistä (FAE) kärsivää lasta, jotka ovat altistuneet sikiöaikana voimakkaalle päihteiden käytölle.
FAS:n ja FAE:n on todettu aiheuttavan lapsille neurologisisia ongelmia ja kasvuhäiriöitä."
ELI SIIS YHDEN IHMISELÄMÄN AIKANA, 80 VUODESSA TULEVAISUUDESSA - MEILLÄ ON JO LÄHES 100 000 SUORAAN VAMMAISTA NYKYÄITIEN BILETTÄMISEN TAKIA JNE JNE- asjssdgsfghgh
Äitien alkoholinkäyttö on todella lisääntynyt, mutta ihmetyttää, että neuvoloissa ei asiaan kiinnitetä huomiota tai harrasteta hoitoonohjausta aktiivisesti. Nämä alkoholin vammauttamat lapset maksavat yhteiskunnalle jos heitä ei diaknosoida/hoideta/kuntouteta.
Alkoholin käyttö/nauttiminen ei ole rikos, vaikka sillä osalle ihmisistä suuria haittoja on ja koska se on ensisijaisesti fyysinen riippuvuus moralisointi/tuomitseminen eivät auta. Päinvastoin syyllisyyttä, pahaa oloa "lääkitään" juomalla!!
Neuvoloissa pitäisi olla hoitoon ohjaus niin alkoholi- kuin mielenterveysongelmaisillekkin. Se auttaisi vanhempia ja lapsia selviämään arjesta/elämästä pienemmin vaurioin.
vaikka kuinka yritettiin. Kunto loppui kesken. Eiköhän me taas saada kulutus kasvamaan kunhan saadaan halpaa viinaa Virosta Venäjältä. Toisaalta eihän tuontiviinan kulutuksen lisäys näy "virallisissa" myyntiluvuissa...;)
- Huuhaa osastoa
tietenkin alkoholinkulutus on laskussa, koska kodittomat juopot ovat talvet lusimassa tai holistit ovat kuolleet maksakirroosiin.
Ei hätää, uusi sukupolvi on jo nousemassa ja korjaavat taantuman elleivät ala litkimään korvikkeita ja kotipolttoisia laman iskiessä päälle. Keväällä taas näet muurarit, maalarit, hanslankarit ja rantojen hampparit, ja taas viina virtaa.
Koetetaanko tuollaisilla tutkimustuloksilla manipuloida kansaa, että kulovalkean tavoin leviäisi asenne: Ei tarvitse juoda joka viikko, eihän muutkaan juo. Hyvä yritys, mutta pelkkää silmänlumetta ja huijausta, ei tämä kansa raittiudestaan juovu eikä siis viinastaan luovu.- sitt haluu, nii
www.kan.fi
- vielä pahempaa!
sitt haluu, nii kirjoitti:
www.kan.fi
Mieluummin alko a.
- Yksi mikrosiru
"tietenkin alkoholinkulutus on laskussa, koska kodittomat juopot ovat talvet lusimassa tai holistit ovat kuolleet maksakirroosiin."
Tuhot ovat niin mahtavat, jopa kaljasta. Entä perheiden hajoaminen?
Monopoli uutisoi pelkkää palturia. Yhden tavallisen kaupan asiakkaita kuoli 11 kpl yhdessä vuodessa kaljaan. Jo olisi aika lopettaa turha lörpöttely ja mennä asiaan.
- Juonti
vähenisi vielä entisestäänkin, kunhan kaikille olisi töitä tarjolla heti koulun lopettamisen jälkeen. Nyt vaan on vuosia joku tempputyöllistäminen -kurssittaminen käynnissä.
- asia noin!
Nuo juodut litra määrät vaan ei anna tukea tuolle.JOKAINEN suomalainen, vauvasta vaariin juo PUHDASTA (joka on MYRKKYÄ) alkoholia 11,5 litraa vuodessa!
HALOO! - Pyllyyn.
Alkon-väärin-käyttäjille!Ei tule vammaisia lapsia!!!
- jkjhjghfgdfd
Vammaisia lapsia syntyy, vaikka alkoholin "väärinkäyttäjät" piikitettäisiinkin! Kukaan ei omasta halustaan, tarkoituksella juo niin, että lapsi/läheinen/itse sairastuu!!!! Sitä on vaikea hyväksyä/käsittää niin se vain on!!!! Tuo kommenttisi on aika sairas!!!!
- Pyhässä Hengessä Jeesuksesta
Kristuksesta!Kyllä lähtee kutka ja viinanhimo, kun Herra talossa vaihtuu! Kokenut olen.HALLELUJAA, JEEUS ELÄÄ!
- viinan väärinkäyttäjä
jkjhjghfgdfd kirjoitti:
Vammaisia lapsia syntyy, vaikka alkoholin "väärinkäyttäjät" piikitettäisiinkin! Kukaan ei omasta halustaan, tarkoituksella juo niin, että lapsi/läheinen/itse sairastuu!!!! Sitä on vaikea hyväksyä/käsittää niin se vain on!!!! Tuo kommenttisi on aika sairas!!!!
nainen, vaikka on raskaana.Mm.viimeisessä Me naiset lehdessä tästä kertoo nyt kuivilla oleva äiti, jonka sikiö vammautui äidin ryypättyä vaikka oli raskaana!
- viinan hintaa
kun se ei mee kaupaksi,mutta tallinna on lähellä ja pakettiautoon mahtuu paljon viinaa...
- ilman viinaa
Niin kauan kun nuorison tärkein harrastus on aivoton biletys ei alkoholinkäyttö tule vähenemään tippaakaan, päinvastoin. Harhaanjohtava tutkimus, joka ei ilmeisesti ole ottanut tippaakaan kantaa kaupungilla lorviviin kännäilijöihin.
- lkjkjjhhgfgfgfg
Miten nuoriso voisi osata jotain mitä aikuisetkaan eivät osaa/tee!!!!! Vanhempien alkoholin käyttö/esimerkki suhtautuminen omaan/läheisen juomiseen on se joka nämä asiat määrää, ei nuorison älyttömyys!!!
Meillä Suomessa ei ole raitista juhlimisperinnettä, miten nuorillamme voisi olla jotain mitä emme pysty heille antamaan?? Yleinen suhtautuminen juopotteluun, itsestä omista asioista huolehtimista ei opeteta kotona ei koulussa.
Aikuiset, hyvin harvat pitävät itsestään huolta, arvostavat itseään elämäänsä! On vain moralisointia, syyllistämistä, joka ei johda mihinkään!! Nuorille ei koulussa opeteta elämää varten vaan jotain kuvitteelista sitten kun on hyvä työpaikka ja sitten kun on sitä..... voi olla, että sitä hyvää työpaikkaa, opiskelupaikaa ei koskaan saa???
Me aikuiset elämme joko menneisyydessä tai tulevaisuudessa, sitten kun, jos??? Meillä ei ole muuta kuin nyt, tämä hetki, ei mitään muuta!!!
- se.
kesä oli ennätys sateinen ja viileä,joka heijastuu niin jäätelön,limsan ja alkoholin myyntiin.Ei tarvitse paljoa miettiä, mistä alkoholin kulutuksen lasku johtuu.Joulu on alkoholin kulutuksen suurinta aikaa.
- tilasto
Oon aina peilannut loistavasti tilastoja. Ja juuri kun ehdin miedontaa/vähentää alkkistani, niin uutiset kerkeävät kertomaan siitä julkisesti. Kiitti niille.
Seuraavaksi he kertovat, että olen lopullisesti raitistunut, kiitos?- ihme juttu
muilla kuin pahimmilla törkyilijöillä. Ihan turha selittää alkkiksen vähenemistä sillä. Kyllä valtiovallan toimilla ja/tai markkinavoimilla (lamalla) on iso merkitys. Jostain ihme syystä, josta en ole tietoinen (tässä olis tutkimuksen paikka!); rahasta minulla ei ole puutetta, vaan kuinka ollakaan, juuri samaan aikaan kuin lama iskee, myös oma alkkikseni näyttäisi lieventyvän! Ihme! Vai mikä? Mutta niin se menee: aina kun lisään alkoholin kulutustani, myös tilastoissa tapahtuu nousu, ja päin vastoin. Sillä ei ole mitään tekemistä tulotasoni kanssa, eikä sen, että lukisin tilastoja etukäteen (koska en lue!)
Kuka tutkisi tämän ilmiön?
- Ramseskertoo
Niin se kai laantuu, itte kirvistelin 4kk selvin päin....Eli osani tein siihen kulutuksen laskuun...
- ei ikinä...
mitä sitä tyhyjää juoppoja kaikki!
- weskuu
taas valto menettää verotuloja ,mistäs ne alkoholiverosta menetettävät verot otettasi ???? nostetaanko vaikka ruoan hintaa ,koska nyt juopot alkaa syömään enemmän ja paremmin.
- ja valitteli
arvojen koventumista alkoholia kohtaan. Hänen mielestään "alkoholista pitäisi puhua positiivisemmin".
JUMAN'KLAVITA! Tutkijan mielestä alkoholin kulutuksen (joka on alentunut mutta silti yhä ylisuuri) pitäisikin olla korkealla!
Mistä sammakon persiistä näitä "tutkijoita" oikein sikiää?- lisää viinaa
Kohta ollaan huolissaan siitä kun kulutus laskee,
että miten saatais kulutus nousuun.Kyllä nämä
tutkijat täytyy olla jotain epäsikiöitä.
- suuresti
että kun suuret ikäluokat jää eläkkeelle niin todennäköisesti kulutus kasvaa... että näin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih567207Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7193370Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1481650Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2781530- 841355
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841351- 911240
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631217Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2331173- 811134