Jos olet ostanut uudet talvikengät, niin testaa ne ennen pakkasia vaikka pakastimessa.
Jos niiden pohjat kovenee pakkasessa, niin olet ehkä hengenvaarassa.
Ilmiö on suunnilleen sama kuin astuisit lumen päällä olevan muovilapion päälle.
Sekin lähtee alta pois.
Niissä maissa, joissa valtaosa kengistä nykyisin tehdään, ei tiedetä tai ei asiasta välitetä, miten pohjamateriaali käyttäytyy pakkasella.
Ehkä niillä ei ole pakastimia.
Uudet kengät pakastimeen
10
1084
Vastaukset
Olen oppinut tarkistamaan kävely- ja talvikenkiä ostaessa pohjan materiaalin. Useiden ulkomaisten valmistajien talvikengissä on ns kaksoispohja, jossa uloin pohja on polyuretaania.
Onpä käynyt näin, talvikengät olivat käytössä 6 vuoden aikana ehkä 10 kertaa, väliajan kaapissa jossa pohjat alkoivat murentua ja halkeilla käyttökelvottomiksi. Päälliset ja nauhat kuin uudet. Valitettavasti maahantuoja ei osannut reklamaatioon muuta selittää kuin tämä on laatumerkki ja vastuu vioista on ostajalla. Kengät oli lähetetty takasin maahantuojalle.
Minulla on Pomarfin´in valmistamat after ski kengät olleet jo 10v, tukevat jalassa pohja kestävää pehmeähköä materiaalia, ei ainakaan polyuretaania.Joten jos vain mahdollista ostan kotimaisia Pomarfin kenkiä.- Pohjat poikki
Suomalaiset Jalas ja Sievin Jalkine käyttävät työjalkineissaan polyuretaanipohjia. Pohja vanhenee tehtaiden ilmoituksen mikaan 5-10 vuodessa, käytti kenkiä tai ei. Kengissä ei ole "parasta ennen" merkintää. On ostaessaan varmistettava että kengät ovat "tuoreet". Omat, vähän käytetyt maiharit katkesivat pohjista vähän liian aikaisin. VAROKAA SUOMALAISTA LAATUA!
Kun säikähdin kamalasti, että onko Jopel jotenkin joutunut pakastimeen. onneksi ei sentään, ne olikin vaan kengät.
Totta tuo ,monesti olen päivitellyt keskieuroopassa valmistettujen kenkien pohjia
(siis kaupassa). Nehän ovat hengenvaarallisia. Tehty kokonaan sulalla maalla käytettäviksi,eikä meidän lumi-talvi oloihin ollenkaan sopivia.
Niinpä pitäisi jo ostaessaan kiinnittää huomiota kengän pohjaan. Jopa talvisaappaan näköisiä kenkiä tehdään erittäin sileällä ja liukkaalla pohjalla.
Haluaakohan ne päästä meistä eroon ??
Ei se niin onnistu- eihän nyt semmoisia kenkiä ostetä jos henki on itselle kallis ! Ja on !- Hintriika*
Tosi ärsyttävää, että melkein kengissä kuin kengissä on nykyisin sellaiset ihme muovipohjat, joilla ei Suomen talvessa pysy pystyssä! Jos näen kiinnostavat kengät, koetan aina ensin pohjaa.
Kiinnostus yleensä lopahtaa siihen. Sen tuntee jo käteen, että kengät ovat pilipalit! Jopa hintavissa kengissä pohjat ovat alle arvosteluasteikon. Ehdin otsikon luettuani ajatella, että eikö sinne pakastimeen laiteta silmälasit!
Kyseessä olikin ihan asiallinen asia ja erittäin ajankohtainen.
Kenkien maahantuojilla ainakin on pakastimet, mutta tärkeintä on myydä. Ostajan tietämättömyys tai tyhmyys ei taida olla muitten kuin ostajan vastuulla.- Katicat2
Tuo asia oli esillä taannoin kuningaskuluttajassakin. Kokemuksesta itsekin olen viisastunut, tarkalla sihdillä pohjamateriaalin tutkin. Kun talvisaapikkaissani jatkuvasti oli liukastumisen vaara, niin ostin matalakantaiset talvinilkkurit, joissa oli voimakas kuviointi pohjassa. Ei auttanut yhtään, koska pohja oli väärää materiaalia.
Liukuesteitä käytän nyt kuitenkin aika herkästi.- eipä taida
olla Eu:sta tässä tapauksessa apua, kyllä olisi jo direktiivi kengänpohjista olemassa jos näissä eteläisissä eu maissa olisi suomen talvikelit.
Pitoahan voidaan mitata, mutta kuka sitä tekee jos ei ole pakko, kyllä näillä levysasteilla sekin olsi tarpeellista ei tarvtsisi arpapelillä
talvikenkiä ostaa, ja vielä hitsin kalliita.
- käytännölliset
Enpä ole pakastinta vielä kokeillut, mutta pidän mielessä.
Harmittaa, kun kaupat ovat täynnä kivoja ulkomaalaisia talvisaapikkaita, eikä niillä tee mitään. Suomen talvi on mitä on. Tähän asti olen onnistunut ostamalla kotimaiset laadukkaat ja hintavat saapikkaat, kevään alemyynnistä seuraavaa talvea varten. Ulkoilen paljon, enkä välitä luistella ympärinsä. Liukuesteet on tietysti yksi vaihtoehto, mutta hankalat minusta jos poikkeaa sisällä vaikka kaupassa.
Eikä ne autossakaan kovin mukavat ole, jos lähdet vaikka keskustaan asioille.- tarjolla..
hyviä, pohjiltaan suurikuvioisia talvikenkiä mm.
Luhdan, jonka olen luullut vain vaatteita tekevän.
Sitten naisten kengät kuin avaruusolioille vinkuroita ja möhkäreitä.
Haluan sauvalenkilleni hyvät, kotimaiset, luisumattomat lenkkarit.
Niinpä valitsin Luhdan liian suuret eli n:o 40,
ja pidän niitä pohjallisten ja villasukkien kanssa.
Ihanan tuntuiset kävellessä, eivät lipsu, pito on kohdallaan.
Muutenkin ihan OK näköiset, ihmisen kengät,
eivät avaruusolennon. - sirkkaa
tarjolla.. kirjoitti:
hyviä, pohjiltaan suurikuvioisia talvikenkiä mm.
Luhdan, jonka olen luullut vain vaatteita tekevän.
Sitten naisten kengät kuin avaruusolioille vinkuroita ja möhkäreitä.
Haluan sauvalenkilleni hyvät, kotimaiset, luisumattomat lenkkarit.
Niinpä valitsin Luhdan liian suuret eli n:o 40,
ja pidän niitä pohjallisten ja villasukkien kanssa.
Ihanan tuntuiset kävellessä, eivät lipsu, pito on kohdallaan.
Muutenkin ihan OK näköiset, ihmisen kengät,
eivät avaruusolennon.Suutarit tekevät puolipohjia kenkiin,eikä ole kallista ja pitoa löytyy.. Mars suutarille!!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih567217Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7243391Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1501665Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2911583- 841365
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841351- 911250
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631227Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2401184- 811134