Minä olen säilyttänyt 20 v sitten ukilta saamiani 1 markan ruskeita seteleitä kun aarretta, siististi puhtaiden papereiden välissä raamatun keskellä että pysyvät varmasti suorassa.
Kauhistus olikin suuri, kun tänään rahapajan sivuilla myydään 1 markan seteleitä vuodelta 1963 hintaan 9,90€. ja minä kun luulin ukilta saamiani seteleitä arvokkaammiksikin...
markan seteli kympillä
11
5727
Vastaukset
- pro numismaatikko
Tässä sen taas näkee heh! Ei se että keräily kohde on vanha (tässä tapauksessa 1mk seteli) tee kohteesta arvokasta, jos niitä on liikkeellä "miljoonia" vaan se että niitä on liikkeellä vähän ja niiden perään on kova kysyntä. Seteleistäsi tuskin koskaan tulee arvokkaita. Näin se nyt vaan menee Numismaattisissa kohteissa.
löytyy kohtalaisen hintavia setelimalleja (20-120e). Hintaan vaikuttaa niin moni eri asia, esim. pieni sarjanumero, onko ns.tähtiseteli, mitä sarjaa kyseinen raha on, sekä tietysti rahan kunto.
Näitä roskapaja monetan hintoja ei missään nimessä voi käyttää hintavertailussa. Kyseessä olevan prikka- ja jätekauppiaan kaikki tuotteet kun on hinnoiteltu niin yläkanttiin ettei kyseisistä tuotteista saa omiaan pois edes 100:n vuoden kuluttua, vaikka ei ottaisi edes inflaatiota huomioon.
Esimerkiksi nämä mainitsemasi markan setelit joita tämä ko. roskapaja nyt markkinoi, kuuluvat kaikkein yleisempään AI.sarjaan ja näitä saa esim huutonetistä alle eurolla kappale täysin pakkasileinä.
- kyllä osaavat
pyytää älyttömiä summia rahapajalla.
Ei kai kukaan noista tuota summaa maksa? - numismaatikko
Jos rahapajan hinta on pieni, niin aika kovan järkytyksen joudut kokemaan: rahapaja vain höynäyttää ihmisiä saadakseen rahaa, oikeasti keräilyarvo on 80c pakkasileänä/taittamattomana.
- Sit100vuodenpäästäMyyntiin
Jep itseltäni löytyy 100 kpl:een iskemätön pakka 1 mk:n seteleitä 1963 A 0086501-0086600 seteleiden edessä olevan A:n päällä "laine"- merkki. Arvo lienee 80 euroa tällä hetkellä.
- keräilijä..
Sit100vuodenpäästäMyyntiin kirjoitti:
Jep itseltäni löytyy 100 kpl:een iskemätön pakka 1 mk:n seteleitä 1963 A 0086501-0086600 seteleiden edessä olevan A:n päällä "laine"- merkki. Arvo lienee 80 euroa tällä hetkellä.
tuon pakan? maksan 100 eur.
- Sit100vuodenpäästäMyyntiin
keräilijä.. kirjoitti:
tuon pakan? maksan 100 eur.
ainakaan vielä, kattelen vielä jonkun vuoden tai vuosikymmenen :)
- toisetkin
Sit100vuodenpäästäMyyntiin kirjoitti:
A ja pienet numbat, niin kyllä tuo ylittää tuon 80 epaa heittelemällä. Hyvä yritys tuo satkun tarjous... heh-heh!
toisetkin kirjoitti:
A ja pienet numbat, niin kyllä tuo ylittää tuon 80 epaa heittelemällä. Hyvä yritys tuo satkun tarjous... heh-heh!
löytyy 5 kpl A: 19287616-19223378 väliltä
3 kpl Ö: 3730827-9347642 välillä
2kpl Å: 0887865 ja 8285592
Haluaisin tietää niiden arvon, ne ruskeita 1 markan seteleitä vuodelta 1963.
Mistä saan tietoja vuodelta 1917:n 250 kopeekan setelistä ja minulta löytyi sellanen, löytyy myös muutamia ulkomaalaisia:
Espanjan 1000 pesetaa vuodelta 1979
Portugalin 20 OUROa vuodelta 1971
kolme muuta outoja seteleitä, en tunnista.- anna palaa
toisetkin kirjoitti:
Ostaa tuon
Kirjoittanut: toisetkin / 16.12.08 / klo 23:18 A ja pienet numbat, niin kyllä tuo ylittää tuon 80 epaa heittelemällä. Hyvä yritys tuo satkun tarjous... heh-heh!
lueppas uudestaa toi a kirjain sen päällä aalto....eli siis ruotsalainen o (..Å..)
kova olis ollut tarjous 100e.......
- epätietoinen iitistä
ketään ostaa markan seteli, sarjanumero: Ä2338588 ei jäljennös.
Pari muutakin markan seteliä löytyy jos kiinnostaa, aitoja nekin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565360Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212367- 1141607
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2321564- 931477
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681175Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91153Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3101116- 721047