Masennuksen hinta?

Kallista(ko)

Olen 24-vuotias opiskelija ja olen ollut masentunut jo ties kuinka kauan. En vain ole jaksanut tehdä asialle mitään, eikä kukaan lähipiiristäni tiedä todellista tilaani. Olen jatkuvasti väsynyt, stressaantunut, ahdistunut, yksinäinen ja ajatukset pyörivät joka päivä kuoleman ja luovuttamisen ympärillä. Jokainen päivä alkaa ja loppuu itkulla. Välttelen ihmisiä vedoten koulu- ja työkiireisiin, vaikka tosia-asiassa sain potkut jatkuvien poissaolojen takia. Opiskelu tuntuu mahdottomalta, koska en jaksa keskittyä mihinkään eikä mielenkiinto riitä. Olen harkinnut jonkinlaisia mielialalääkkeitä tai ihan mitä vain tähän oloon. Elän jo nyt opintolainan varassa, eikä rahaa jää mihinkään ylimääräiseen joten pelkään, etteivät rahani riitä edes lääkkeisiin. Minkä hintaisia mielialalääkkeet siis usemmiten ovat ja kauanko niitä joutuu yleensä syömään? Jos menen lääkärille ja hän määrää lääkityksen, mihin minulla ei ole varaa, niin mitäs sitten?
Kuulisin mielelläni samassa tilanteessa olleita/olevia, tai yleensäkin henkilöitä joilla on ollut lääkitys masennukseen tms.

6

552

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihtelee suuresti

Masennukseen on olemassa hyvin erihintaisia lääkkeitä. Kustannuksiin vaikuttaa myös lääkkeen annostus.

Omat lääkkeeni maksavat tällä hetkellä n. 0,17 e/päivä. Aiemmin minulla oli sellainen lääkitys, joka maksoi luokkaa 0,5 e/päivä.

Monista lääkkeistä on olemassa ns. rinnakkaislääke, joka on halvempi.

Kerro lääkärille huolesi lääkkeen hinnasta. Ehkä se auttaa häntä miettimään sinun budjetillesi sopivaa lääkettä. Toisaalta sinun ei kannata kiinnittää liian paljon huomiota lääkkeen kustannuksiin, sillä jos / kun niiden avulla paranet, niin elämänlaatusi kohoaa paljon enemmän kuin sen kohottamiseen uhraamasi rahat.

• itsellä kalliit

Lääkärille kannaattaa sanoa jos on tuollaisiakin huolia. Vaikka itsellänikään ei ole suuret tulot niin lääkkeistä en tinkinyt. Pitää saada sellaiset lääkkeet jotka auttaa. Omat lääkkeeni maksavat 148€/ 3 kuukautta eli tosi kalliit.... ja ne ei nyt tunnu auttavan.... Mutta lääkkeitä on monia eri hintaisia. Hoida itsesi kuntoon:)

• Kannattaa kysyä erikoiskorvausta jos ei itsellä varaa. Minulla on sellainen ja kaikki lääkkeet maksaa 3e paketti. Riippuu tietenkin myös lääkkeistä saako korvausta. Erikoiskorvaus merkitään kelakorttiin.

• Kallista(ko)

Kiitos vastauksista. Hyvä tietää, että raha ei ehkä ole este. Mietin vain vielä sellaista, että miten saan lääkärille kerrottua ongelmistani? Tai siis kun en ole kertonut tästä kenellekkään ja pelkään etten saa lääkärillekkään sanottua mitään. Viimeeksi pystyin kertomaan vain unettomuudesta johon lääkäri kehotti liikuntaa ja tasaista unirytmiä , siinä se. Itku kurkussa sieltä lähdin, kun en apua sitten saanutkaan, koska en osannut avata suutani. Varsinkin nuo kuolema-ajatukset,,en tiedä mitä sanoa lääkärille ilman että hajoan totaalisesti siellä vastaanotolla.
        Saanko apua ilman että pitää luetella jokaikinen oire ja ajatus? Kuulostaa varmaan typerältä, mutta pelkään etten saa tarvitsemaani apua (mitä se sitten ikinä onkaan), koska menen todennäköisimmin aivan lukkoon vieraan ihmisen edessä.

• Kallista(ko) kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Hyvä tietää, että raha ei ehkä ole este. Mietin vain vielä sellaista, että miten saan lääkärille kerrottua ongelmistani? Tai siis kun en ole kertonut tästä kenellekkään ja pelkään etten saa lääkärillekkään sanottua mitään. Viimeeksi pystyin kertomaan vain unettomuudesta johon lääkäri kehotti liikuntaa ja tasaista unirytmiä , siinä se. Itku kurkussa sieltä lähdin, kun en apua sitten saanutkaan, koska en osannut avata suutani. Varsinkin nuo kuolema-ajatukset,,en tiedä mitä sanoa lääkärille ilman että hajoan totaalisesti siellä vastaanotolla.
        Saanko apua ilman että pitää luetella jokaikinen oire ja ajatus? Kuulostaa varmaan typerältä, mutta pelkään etten saa tarvitsemaani apua (mitä se sitten ikinä onkaan), koska menen todennäköisimmin aivan lukkoon vieraan ihmisen edessä.

sanottua vaan avainsanan MASENNUS, niin homma hoituu kyllä!! Kyllä Sinä saat siellä itkeä tyrskiä, et ole varmaankaan ensimmäinen masennuspotilas lääkärisi edessä!! Kyllä asiansa osaava lääkäri osaa kysyä juuri oikeat kysymykset! Ole puheissasi rehellinen; älä vähättele, äläkä liiottele ongelmiasi!

Ensimmäinen kerta on vaikea, mutta kyllä helpottaa kun joku kuuntelee ja auttaa!!
        VOIMIA SINULLE!!!

• Ökkö
        Mysterion kirjoitti:

sanottua vaan avainsanan MASENNUS, niin homma hoituu kyllä!! Kyllä Sinä saat siellä itkeä tyrskiä, et ole varmaankaan ensimmäinen masennuspotilas lääkärisi edessä!! Kyllä asiansa osaava lääkäri osaa kysyä juuri oikeat kysymykset! Ole puheissasi rehellinen; älä vähättele, äläkä liiottele ongelmiasi!

Ensimmäinen kerta on vaikea, mutta kyllä helpottaa kun joku kuuntelee ja auttaa!!
        VOIMIA SINULLE!!!

Joo, olen edellisen kanssa samaa mieltä, kyllä se lääkäri sitten osaa kysellä oikeat kysymykset, jos sinusta tuntuu, ettet osaa sanoa. Tai voithan kirjoittaa asiasi lapulle. Tiedän, miltä tuntuu pelätä, että murtuu kesken kaiken, mutta ainakin minun lääkärini oli tosi ymmärtäväinen. Eikä oikeasti tarvitsisi hävetä, mutta sitä on vaan itsensä kohdalla niin vaikea ajatella näin.

Olen myöskin opiskelija, ja mietin ennen lääkereseptin saamista, että miten rahat riittävät lääkkeisiin. Kun olin kaivellut jostain vain juuri jonkin sikakalliin lääkkeen tiedot. Mutta niitä siis tosiaankin on monenhintaisia, ei mulla tule maksamaan kuin n.10e/3kk...mikä helpotus! Ja niistä hinnoista saa sen KELA-korvauksen jotain 40%...yliopiston apteekin nettisivuilta näkee niiden lääkkeiden hinnat ja niistä saa myös näkyville hinnan korvauksen jälkeen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      103
      8172
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      110
      5723
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      285
      5134
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      5013
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      76
      3787
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      58
      3011
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      66
      2727
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2528
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2512
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      45
      2471
    Aihe