Masennuksen hinta?

Kallista(ko)

Olen 24-vuotias opiskelija ja olen ollut masentunut jo ties kuinka kauan. En vain ole jaksanut tehdä asialle mitään, eikä kukaan lähipiiristäni tiedä todellista tilaani. Olen jatkuvasti väsynyt, stressaantunut, ahdistunut, yksinäinen ja ajatukset pyörivät joka päivä kuoleman ja luovuttamisen ympärillä. Jokainen päivä alkaa ja loppuu itkulla. Välttelen ihmisiä vedoten koulu- ja työkiireisiin, vaikka tosia-asiassa sain potkut jatkuvien poissaolojen takia. Opiskelu tuntuu mahdottomalta, koska en jaksa keskittyä mihinkään eikä mielenkiinto riitä. Olen harkinnut jonkinlaisia mielialalääkkeitä tai ihan mitä vain tähän oloon. Elän jo nyt opintolainan varassa, eikä rahaa jää mihinkään ylimääräiseen joten pelkään, etteivät rahani riitä edes lääkkeisiin. Minkä hintaisia mielialalääkkeet siis usemmiten ovat ja kauanko niitä joutuu yleensä syömään? Jos menen lääkärille ja hän määrää lääkityksen, mihin minulla ei ole varaa, niin mitäs sitten?
Kuulisin mielelläni samassa tilanteessa olleita/olevia, tai yleensäkin henkilöitä joilla on ollut lääkitys masennukseen tms.

6

552

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihtelee suuresti

Masennukseen on olemassa hyvin erihintaisia lääkkeitä. Kustannuksiin vaikuttaa myös lääkkeen annostus.

Omat lääkkeeni maksavat tällä hetkellä n. 0,17 e/päivä. Aiemmin minulla oli sellainen lääkitys, joka maksoi luokkaa 0,5 e/päivä.

Monista lääkkeistä on olemassa ns. rinnakkaislääke, joka on halvempi.

Kerro lääkärille huolesi lääkkeen hinnasta. Ehkä se auttaa häntä miettimään sinun budjetillesi sopivaa lääkettä. Toisaalta sinun ei kannata kiinnittää liian paljon huomiota lääkkeen kustannuksiin, sillä jos / kun niiden avulla paranet, niin elämänlaatusi kohoaa paljon enemmän kuin sen kohottamiseen uhraamasi rahat.

• itsellä kalliit