Kestääkö moottorisaha talvehtimisen kylmässä vajassa, ei taida kakstahtikoneen bensatkaan mennä pahaksi eikä kone ruostua kiinni? Saha jäi muistaakseni ihan kuntoon & tankatuksi mutta olisiko sille jotain erityistä pitänyt tehdä? Saha on Husqvarna 40 tai 45 tai jotain sellaista.
moottorisahan talvisäilytys
26
9400
Vastaukset
- Mökki sahaaja
Ota tulppa irti ja muutama tippa öljyä tulpan reikään ja vetele käynnistysnarusta muutaman kerran paras paikka viileä varasto missä ei pakkasta. Itsellä sama saha missä ketjunvoitelu säiliö halkesi, voi olla pakkasen tuhoja. Kun ovat niitä muoviosia....
- Kake
Jos olet noin uusavuton niin vie se talveksi kanikonttorille ja lunasta keväällä, siellä kyllä pojat osaa hoitaa vehkeitä.
- Jocu
Anna olla ja revi käyntiin keväällä. Voi hyvin ja pelaa kuin enkeli, jos bensa on kunnollista.
Ruostumista ajatellen kylmä tila on parempi kuin lämmin.- Anonyymi
Joistakkn vehkeistä haihtuu bensa sieltä kaasarista teki mitä hyvänsä aina ei ole kyse "viasta"
- Jonsu
ole tehnyt. Aina ovat tauon jälkeen, vuosienkin, lähteneet toimimaan samanlaisina kuin ne on siihen jätetty.
Eikä teräketjuöljyä kannata ostaa, jos on jäteöljyä itsellä. Käy mikä tahansa roskaton.
On 30v:n kokemus edellämainituista, ilman ongelmia.- Anonyymi
Sahan myyjä sanoi minulle, ettei biopohjaisia teräketjuöljyjä ole hyvä jättää sahaan pidemmäksi aikaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sahan myyjä sanoi minulle, ettei biopohjaisia teräketjuöljyjä ole hyvä jättää sahaan pidemmäksi aikaa.
Ei mitään jäteöljyä se on öljypumpun tuho
- Pate
Vaihda ainakin keväällä tankissa oleva bensa tuoreeseen ennenkuin alat käynnistämään. Kaverilla leikkasi saha kiinni kun käytti vuoden vanhaa bensaa.
- Sahailija
Taas on näköjään tullut liuta asiallisia vastauksia... Niin sahan säilytyksestä sen verran, että säilytyspaikan lämpötilalla ei ole niinkään merkitystä vaan kosteudella. Tietty nämä kaksi kulkevat käsikädessä ja aina niihin ei voi vaikuttaa. Yksi vastaus jo mainitsi sen, että pari tippaa öljyä tulpan reiästä ja pari käynnistysnykäisyä ei ole pahasta. Kuitenkaan öljyä ei kannata litrakaupalla kaataa tai keväällä saa rykiä kätensä irti sahaa käynnistettäessä ja tulppakin saattaa olla sen jälkeen mennyttä. Bensan kanssa kannattaa olla kuitenkin huolellinen. Varsinkin jos on käytetty 95:sta, kannattaa kanisterissakin säilytetty bensaseos polttaa muualla kuin moottorissa. 2-tahti oljyllä kun on aikaa myöten tapana hapettua bensaseoksessa ajan mittaan ja silloin voi voitelupuoli olla huononlaista. Muutenkin moottorisahoissa kannattaa käyttää 98-oktaanista, koska moottorisahan kierroslukemat ovat astetta korkeampia ja 98-oktaanisessa öljyn ominaisuudet säilyvät parempina. Lisäksi olisi hyvä sekoittaa seosta vain sen verran kuin kerralla tarvitsee, eli 10 litran kannua valmista ainetta on useimmiten liikaa.
- Jocu
Sahassa kannattaa käyttää 2-tahtipienmoottoribensaa. Se säilyy hyvin, ja saha pelaa ongelmitta. Kallistahan tuo kanisterissa on, mutta hinnalla ei sahakäytössä ole merkitystä. On takuulla hintansa väärtti - vaikka Fortumin sähköpuolen henkilönä niin sanonkin!
Minun Stihlini on jo liki 10-vuotias. Se on seissyt ilman mitään säilöntätoimenpiteitä lähinnä kesäajat. Syksyn tullen kun tempoo kaasarin bensaa täyteen, niin taas mennään.. - Anonyymi
Jocu kirjoitti:
Sahassa kannattaa käyttää 2-tahtipienmoottoribensaa. Se säilyy hyvin, ja saha pelaa ongelmitta. Kallistahan tuo kanisterissa on, mutta hinnalla ei sahakäytössä ole merkitystä. On takuulla hintansa väärtti - vaikka Fortumin sähköpuolen henkilönä niin sanonkin!
Minun Stihlini on jo liki 10-vuotias. Se on seissyt ilman mitään säilöntätoimenpiteitä lähinnä kesäajat. Syksyn tullen kun tempoo kaasarin bensaa täyteen, niin taas mennään..Sillä bensalla saha lähtee paremmin käyntiin, muuten toimii samalla lailla perusbensallakin.
- jep
kannattaa säilyttää varjossa palmun alla ;)
- muuan mies
pariksi kuukaudeksi Palmaan :o)
Pitäisikö ottaa Saha mukaan? :o) - juu ei
Se pitää jättää käyntiin. Saa sammuttaa Vappuna .
- Anonyymi
Niin etelän-mailla missä,on kuuma hyväjättää-varjoon,!-suomessa kesällä kanssa ehdottomasti-varjoon auringonpaisteessa ei kannata jättää-tai on kohta entinen(saha)-bensa-laajenee kuumassa.!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin etelän-mailla missä,on kuuma hyväjättää-varjoon,!-suomessa kesällä kanssa ehdottomasti-varjoon auringonpaisteessa ei kannata jättää-tai on kohta entinen(saha)-bensa-laajenee kuumassa.!
Mitäs kun käytössä se saha lämpenee paljon enempi mihin aurinko pystyy...
- kiskositä10kertaa
Stihl ei lähde ykkösellä talven jälkeen käyntiin.
- jobbari
koita kakkosta
- Echojapartneri
Minun sahat ovat lähteneet käyntiin vaikka joskus on saattanut mennä parikin vuotta käynnistämättä. Käytän 98 bensaa mihin sekoitan itse öljyt.
Kylmässä varastossa säilytän. - Anonyymi
Kestää.
- Anonyymi
Hieno nosto, 16 vuotta vanhaa palstan aktivointia
- Anonyymi
16 vuotta aktivointia ahdistaa :(
- Anonyymi
Ainakin biltemasssa on sitä polttoaineen suoja-ainetta josko siitä olisi hyötyä tai sitte ei
Masinolia ainakin voi olla seassa - Anonyymi
mitä te sahalla teette, jos ette käytä sitä.
Sillä kuuluu sahata niin ei tule tuollaisia ongelmia. - Anonyymi
Säilytän sängyn alla ongelma, kolmas poika tulossa.
- Anonyymi
Minä pidän talvet vieressä peiton alla,va
aimo nukkuu talvet sohvalla
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih395130Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5161704Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771100Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591008- 77943
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53921- 59860
- 228814
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50793Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58738