Kanadan rekkakuskit jäällä...

Piipis

Katselin MTV3:n uutta ohjelmaa Rekkakuskit jäällä jossa Kanadan jampat kuskaavat jäitä myöden kaikenlaista tarpeellista timanttikaivoksen tarpeisiin. Muutama juttu jäi hieman ihmetyttämään koko hommassa ja sillä rohkenen kysellä muutamaa juttua..

Mitähän nämä jenkkirekanveturit mahtaa itellään painaa? Ihmetytti suuresti kun muutama kuski vei "vain" 9-10 tonnin kuormaa? Mistään mitään tietämättä uskallan arvata että veturi ittessään on moninkertaisesti tuon pikkunökköskuorman verran..Luulisi että kun ohjelman koko hypetys siitä miten vaarallista homma on (epäilemättä onkin) ja kuinka henkensä kaupalla roinaa kaivokselle kuskataan niin kannattaisiko viedä mahdollisimman paljon tavaraa kerrallaan ja mahdollisimman keveillä vehkeillä?

Kauhea pulaaminen oli veturin "talviajoon valmistelu", nyöritettiin pressua moottorin alle että lämmöt pysyy paremmin ym. Eikö niitä vehkeitä ole tarkoitettu kun palmujen alle? Vai löytyykö Suomen tukkirekkojenkin alta lainapeite?

Eikö ohjelmassa mainittu epätasainen,notkuva ja vaarallinen maasto (siis jää) aiheuta halua sitoa kuormaa kiinni kunnolla vai mikähän oli yhdellä kuskilla kun oli uhohtunut kuorman kunnollinen sidonta?

Ja vielä yksi juttu.. Jos pelkkä jäätien teko n.500 km maksaa 10 miljoonaa dollaria niin montakohan keikkaa sillä heittäisi lentoteitse varsinkin kun tuossa kymmenessä miljoonassa on vain pelkät tientekokustannukset? Vai onko elämä vain kallista Kanadassakin?

11

3708

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hihhuli.

      mutu-heittoa mutta:

      Eiköhän ne kuormat siinä ohjelmassa kasva jahka jääkin paksunee lisää. Nythän lähtivät liikkeelle heti kun "riitettä" oli se 70cm. Tuommoisen ppv-yhdistelmän omapaino on alle 16-20t

      -40C pakkanen ei ole Suomessakaan mikään normaali talvikeli, kyllä siinä ylimääräistä askaretta kannattaa harrastaa. Lisäksi sinne alle on hyvä laittaa se pressu jäälle tulevan veden roiskumisen vuoksi

      Tekevälle sattuu

      1000 kuormaa a 10t tekee 10 000t ja uskon että kuormat tosiaan kasvaa. Taitaapi lentäminen olla kallista. Paljonkos se CAD muuten on euroissa?

    • kuski itsekin

      En tiedä Kanadan jutuista juurikaan enempää kuin mitä ohjelmassa tuli ilmi mutta kun ihmettelit sitä että onko suomessakin tukkirekkojen moottorin alla lainapeitteet niin sen verran voin valaista että tuskin nyky vehkeillä suomessa on mutta venäjällä !!

      90-luvulla kun venäjällä enemmän liikuttiin niin siellä olen itsekin joutunut virittelemään nuotioita moottorin, vaihdelaatikon ja tankin alle, lisäeristeitä ja peittoja käytettiin, polttoainesuodattimia koitettiin lämmitellä mitä ihmeellisimmillä viritelmillä, vanhoista säiliöauton purkuletkuista tehtiin viritelmiä millä pakokaasu koitettiin ohjata polttoainetankin kylkeen lämmittämään tankkia ja se ilman kuivain, se vanhoissa FH Volvoissa oikutteli usein ja aiheutti ongelmia, varsin usein joutui tekemään sille ohitusleikkauksen ettei jäänyt tien päälle.
      Kerran Moskovassa seurasin vierestä kun toveri venäläinen kaateli sinkkiämpäreistä moottoriinsa aamulla yön yli sisällä parakissa lämpimässä pidetyt öljyt ja pakkasnesteet, sen tempun tehtyään sai vanhan moottorinsa suht helposti käyntiin vaikka pakkasta olikin melkein 40 astetta, me suomalaiset ei uskallettu sammuttaa moottoreita ollenkaan niillä pakkasilla. Jos auto jostain syystä sammui tai suodatin veti jäähän niin olihan kiire selvittää vika miksi sammui ettei kone ehtinyt kylmetä ennen kuin sen sai uudestaan käyntiin.

      Siitä lentorahti jutusta en tiedä mitä maksaisi mutta luulisi lentokoneilla olevan hieman samoja ongelmia kylmyyden kanssa paikallisella kentällä. Lentäväthän koneet yläilmoissa todella kovissa pakkaslukemissa ilman ongelmia mutta entäs se alastulo ja ilmaan pääsy, onnistuvatko ne jossain -50 asteen pakkasessa ilman ongelmia, sitä en tiedä. Taitaan lentokoneen rullauksessa tarvitsemat renkaan olla aika neliskanttisia kun kone seisoisi muutaman tunnin kentällä paikallaan, voisi aiheuttaa lähdössä pientä tärinää.

      • erikoisasiantuntija . . ko

        Mainitsit ton lento pakkas rajan jonkin lainenen -50 c .
        ja se koskee ilmeisesti laskuja ja nousuja ei varsinaista lentämistä.
        Sisko asuu Montanassa se nyt on vaan toisella puolella
        mannerta ja on kans aika kylmää paikkaa .
        Sieltä sain kyseisen tiedon.


    • Kalle Kommunisti

      Helevitn tyhmät kauskit! Miksi ne tylsät ei lennä kesäkuukausina, kun paistaa ja on aikaa varastoida kunnolla? EI tänään ole 10 tonnin lentorahtikontti mikään ihme.
      Venäläiset AN-potkuriturbiinikoneet lentää 27 tonnin kuormia Siperiassa parin kilometrin "jonkinlaisille" kentille.
      Voi olla että Atlantin tuolla puolen ovat tumpeloita ja pelkkia purkanjauhajaa.

    • Noinko kallista on tehdä se jäätie? Tai no, mitäs tuosta tulee 20 000 dollaria/km.

      En tiedä niistä tyhjäpainoista, mutta eikö lie jotain tuohon suuntaan mitä eka vastaaja ehdotti. Pienten kuormien viennistä, niin liekö sitten helpompaa viedä osa kerrallaan kuin alkaa järkkäilemään kuormia siten, jotta olisi aina maksimipainot. Voi olla enemmän sitä, että on käytännöllisempää (eli ettei kärreihin välttämättä oikein saa rakenneltua monenlaisia kuormia) nostaa yksi nyssäkkä yhteen puoliperävaunuun, sitoa se ja lähteä taipaleelle.

      Ja niin, jääteillä on se taika olemassa jotta ne ei kestä ihan mitä tahansa. Täällä ainakin hyvin hyvin maltilla niillä ajetaan, tietääkseni, ja varotaan etenkin juuri maille tuloja/jäille ajoja ettei jää murtuisi. Muutenkin tasainen ja hiljainen vauhti suositeltavaa.

      En sitten tiedä miten lie Kanadassa kyseisellä jäätiellä, kun siinäkin kohdin missä se yksi rekka jäi mäkeen, niin autot seisoi peräperää jonottamassa. Eihän perhana jos jäällä ollaan, niin mitä mieltä on kasata pienelle alueelle paljon painoa... Ehkä se oli dramatisoitu, tai autot seisoivat oikeasti maalla just sillä hetkellä.

      • mistä näitä riittää

        helvetin tollo onko jäällä sellaisia mäkiä ku siinä näit ????? MITÄ HÄH perkeleen TOLLO !!!!!!


      • vanha metsuri
        mistä näitä riittää kirjoitti:

        helvetin tollo onko jäällä sellaisia mäkiä ku siinä näit ????? MITÄ HÄH perkeleen TOLLO !!!!!!

        Täyttä huuhaata koko ohjelma ja yliammuttua!!
        On sitä ennenki jäällä ajettu ja kipattu täysiä kuormia uittoon ja painoa oli 70 ton koko juna!
        Ja noi romut millä ajavat ja kuskit tuotu kaliforniasta... voi jee sanon!!


      • Ruuhkakivi
        vanha metsuri kirjoitti:

        Täyttä huuhaata koko ohjelma ja yliammuttua!!
        On sitä ennenki jäällä ajettu ja kipattu täysiä kuormia uittoon ja painoa oli 70 ton koko juna!
        Ja noi romut millä ajavat ja kuskit tuotu kaliforniasta... voi jee sanon!!

        Mitä jos Suomessa joku maksaisi vastaavanlaisen tilin tollasesta hommasta? Taitaisi olla kaikenlaista yrittäjää sielläkin...Pitää muistaa että jäätiellä ajamiseen ei tarvita muuta kuin vanha parin kymppitonnin autonrohjo eikä paljon muuta, ei liikennelupaa, ei varmaan edes ajokorttia, ei edes järkeä. Siksi sinne menee koettamaan onneaan sellasta jengiä joka ei välttämättä täälläkään tien päällä pärjää.


      • rt
        Ruuhkakivi kirjoitti:

        Mitä jos Suomessa joku maksaisi vastaavanlaisen tilin tollasesta hommasta? Taitaisi olla kaikenlaista yrittäjää sielläkin...Pitää muistaa että jäätiellä ajamiseen ei tarvita muuta kuin vanha parin kymppitonnin autonrohjo eikä paljon muuta, ei liikennelupaa, ei varmaan edes ajokorttia, ei edes järkeä. Siksi sinne menee koettamaan onneaan sellasta jengiä joka ei välttämättä täälläkään tien päällä pärjää.

        hmm miten nuo kamerat kun on veden allakin? millanen puoliuposkamera=?

        voisha noilla olla liivitki kuivat vaatteet. katoin vika osan. mutta jos syvempää on...
        aika teennäistä (kun turvahommat kuten vennäällä) mutta tuskin lavastusta

        samoin koko touhu kyllä ihmetetttää tuo kaluston siirto. eikä koko keikkaa ois saanut halvemmalla sitäkin mä vaan.


      • puujulli

        jäänti oli kyllä ihan feikkiä!! auto jäi mäkeen...miehet laitto ketjun YHTEEN paripyörään!!! sitten suditti hirmu montun ja ihmetteli kun ei nouse. voi hitto mitä pellejä...


    • =????

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1567
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1440
    3. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

      Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1250
    5. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    6. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      93
      1114
    7. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      961
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

      Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      256
      958
    9. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

      Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      897
    Aihe