kaukoputki

alotteleva harrastelija

Kertokaahan mulle viisaammat et tekeekö tällaisella kaukoputkella yhtään mitään??? Olen aloitteleva harrastelija... ja taivaalle tahtois katella muullaki ku paljailla silmillä. me asutaan maalla ja valosaastetta täällä ei oo juuri mitään.. Lähimmät katuvalokki on kilsan päässä.
Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon ku kaukoputkea hommaa?? Kun niistä en tiiä yhtään mitään. Taivaan syviäki kohteita olis kiva päästä kattoon mutta näkeekö tällä niitä?

BRESSER VENUS:
• Peilikaukoputki 76/700 mm
• Suurennus 35-262x
• Mukana okulaarit: 4 mm, 12,5 mm ja 20 mm
• 1,5 kertaa suurentava kääntöprisma
• Alumiininen kolmijalka
• LED-etsintähtäin (sis. pariston)
• Astronomia-CD-ROM
• Kova kantolaukku
• Paino 3,80 kg
• Suomenkieliset käyttöohjeet
• 2 VUODEN TAKUU.

11

1515

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valitettavasti näe

Muuta kuin kuun. 76mm on auttamattoman vähän. Käyttökelpoiset alkavat jostain 110mm. Ja tuo että mukana tulee monenlaista tavaraa kertoo siitä että ne ovat sontaa kaikki.

• Hinnalla saisit

Todennäköisesti paljon paremman putken että ei syytä huoleen.

• aloitteleva harjottelija
        Hinnalla saisit kirjoitti:

Todennäköisesti paljon paremman putken että ei syytä huoleen.

Kiitos ku kerroitte het et tuollei tee mitää.. mikä passais alottelijalle, ettei heti mee hermot? Noin 200e ois kotiäiteellä varaa siihen laittaa, (ei ny haittaa vaikka 50 menee yli) Tiedän että toiset kehuu toista ja toiset toista. Mut jos annatte vähä mulle suuntaa että mitä vois kattoa ja mitä niissä kaukoputkeissa pitää kattoa? Mä en suoraansanoen tiedä niistä yhtikäs mitään!! Et jos liikkeestä menee hakemaan niin ne saa pissitettyä ihan 6-0 silmille!

• On tuo
        aloitteleva harjottelija kirjoitti:

Kiitos ku kerroitte het et tuollei tee mitää.. mikä passais alottelijalle, ettei heti mee hermot? Noin 200e ois kotiäiteellä varaa siihen laittaa, (ei ny haittaa vaikka 50 menee yli) Tiedän että toiset kehuu toista ja toiset toista. Mut jos annatte vähä mulle suuntaa että mitä vois kattoa ja mitä niissä kaukoputkeissa pitää kattoa? Mä en suoraansanoen tiedä niistä yhtikäs mitään!! Et jos liikkeestä menee hakemaan niin ne saa pissitettyä ihan 6-0 silmille!

Lukema eli esim. 150/750, linssin halkaisija 150mm ja polttoväli 750mm. Mitä isommat ne on sitä enemmän näkee, halkaisija eli eka luku on tärkein. Tietenkin putkien laaduissa on pientä/keskisuurta eroa mutta sillä ei ole paljoa väliä ekaa putkea ostavalle, koska isommat putket on aina parempia tuossa hintaluokassa. Toinen juttu mitä kannattaa katsoa on mukana tulevat varusteet esim. okulaarit ja barlow. Pienempi millisellä okulaarilla näkee kohteen lähempää ja suurempimillisellä laajaa kuvaa. Barlow suurentaa kuvaa, esim. 2x barlow näyttää kaiken kaksi kertaa isompana. Varusteita voi ostaa myöhemmin jos haluaa eli itse putki on tärkein. Ja jalusta tulee yleensä mukana. Se maksaa jo itsessään 100e.

200e saa oikein hyvän ekan putken. Tuolla on halvimmat nettihinnat jos netistä tilaa http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/categories.php?id=15 Siinä yksi hyvä vaihtoehto http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?action=show&id=1418&show=all

• alotteleva harrastaja
        On tuo kirjoitti:

Lukema eli esim. 150/750, linssin halkaisija 150mm ja polttoväli 750mm. Mitä isommat ne on sitä enemmän näkee, halkaisija eli eka luku on tärkein. Tietenkin putkien laaduissa on pientä/keskisuurta eroa mutta sillä ei ole paljoa väliä ekaa putkea ostavalle, koska isommat putket on aina parempia tuossa hintaluokassa. Toinen juttu mitä kannattaa katsoa on mukana tulevat varusteet esim. okulaarit ja barlow. Pienempi millisellä okulaarilla näkee kohteen lähempää ja suurempimillisellä laajaa kuvaa. Barlow suurentaa kuvaa, esim. 2x barlow näyttää kaiken kaksi kertaa isompana. Varusteita voi ostaa myöhemmin jos haluaa eli itse putki on tärkein. Ja jalusta tulee yleensä mukana. Se maksaa jo itsessään 100e.

200e saa oikein hyvän ekan putken. Tuolla on halvimmat nettihinnat jos netistä tilaa http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/categories.php?id=15 Siinä yksi hyvä vaihtoehto http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?action=show&id=1418&show=all

Melkein yötämyöden olen lukenut kaukoputkisivuja ja miksei kaikista putkistä löydy merkintää barlow? http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=2604&show=all esimerkiksi tässä. Ja kun jalusta EQ3-2 mitä tarkoittaa tuo 3-2. tai kun on EQ2? Mitä tarkoittaa seurantamoottori? Kiitos :)

• isoveli seuraa
        alotteleva harrastaja kirjoitti:

Melkein yötämyöden olen lukenut kaukoputkisivuja ja miksei kaikista putkistä löydy merkintää barlow? http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=2604&show=all esimerkiksi tässä. Ja kun jalusta EQ3-2 mitä tarkoittaa tuo 3-2. tai kun on EQ2? Mitä tarkoittaa seurantamoottori? Kiitos :)

Barlow:in voi ostaa erikseen jos sellaista kaipaa.

Tuo "EQ3-2" on vain eräs jalustan nimitys jolla ei ole yleispätevää selväkielistä merkitystä. Se on valmistajan oma koodi.

Seurantamoottori on pieni sähkömoottori joka kääntää ekvatoriaalisesti pystytettyä kaukoputkea (pohjoisnavasta katsoen) myötäpäivään samalla nopeudella kuin maa pyörii vastapäivään. Seurantamoottori kompensoi maapallon pyörimisliikkeen niin että kaukoputki osoittaa taivaalla samaan suuntaan vaikka havaintoalustana toimiva planeetta pyörii. Kun kaukoputki on ekvatoriaalisella jalustalla niin maan pyörimisliikkeen kompensointiin riittää että putkea käännetään maan pyörimisliikkeen napoihin osoittavan akselin suhteen vakionopeudella 15 astetta tunnissa. Jos jalusta on horisontaalinen, on seurantakoneisto paljon monimutkaisempi.

• skymanni

Kannattaa ostaa esim. villenkellosta tai ursasta kerralla hiukan parempi putki. tuosta mainitsemastasi putkesta näkee heti spekseistä että on "tavarataloputkimainen", esim suurin käyttökelpoinen suurennus on varmaan tuossa putkessa siinä ~100X paikkeilla. nimim. on tuo:n ehdotukset ovat varmasti hyviä.

• ämätöörikiikaroija

Pitää olla todella tukeva ja pysyvä jalusta. Käytän kiikaria, 20x80.Riittää juuri näkemään galakseja ja tähtijoukkoja, olen vähään tyytyväinen. Mutta jalustan pitää olla todella hyvä!On olemassa kaksi eri jalustamallia, ota selvää Villen kellon sivustosta. Tsemppiä!

• pessimistimus

Kyllä tuolla varmaankin näkee jonkin verran planeettojen pintoja ja sumumaisia kohteitakin koska 20*60 kiikareillakin niitä näkee ja tässä on enemmän ominaisuuksia. Suurinta suurennusta, eli lyhyintä okulaaria ei välttämättä tarvita koskaan.

Havaintoihin paneutumista toki vaaditaan, kuten kaikilla muillakin välineillä. Ja rock-videoita ei taivahalla näe, joten asennoitumisen ei tällaisen suht vaatimattoman välineen kanssa pidä olla sellainen että ennakko-odotukset perustetaan avaruusteleskooppi Hubblen kuviin joita on valotettu tuntitolkulla.

Messier-kohteiden lista voisi olla ihan hyvä käydä läpi. Ainakin kirkkaimmat niistä jotka Suomessa nousevat vähintään 5 astetta horisontin yläpuolelle. Eipä nekään vehkeet kovin kummoisia olleet joiden kanssa se lista on alunperin laadittu.

Hienoimmat tähtitaivaan kuvat löytää netistä tai kirjoista ja lehdistä. Kaukoputken kanssa taivaan tiirailu ei välttämättä ole kaikkien juttu vaikka tähret kiinnoistaiski.

• taivahalla

Nämä syvän taivaan kohteet ovat putkella kuin putkella vain utuisia pisteitä. Tähdet ovat kirkkaita pisteitä ja planeetoista näkee jo vähän enemmän, eli ne ovat toispuoleisia kirkkaita pisteitä kun aurinko paistaa vain toiselle puolelle... Itselläni on 1200/200 peiliputki ja sillä näkee "normaalisti" saturnuksen renkaat sekä kaksi kuuta. Kuusta näkee sitten vähän enemmän kuin silmillä ja se onkin melkein mielekkäin havainnointikohde.

Melkein suosittelen ensimmäiseksi investoimaan tähtikarttaan ja kiikareihin. Omassa kaukoputkessani ensimmäiseksi käytin melkein pelkästään etsintäputkea :) Suurennoksilla ei ole kauheasti väliä. Tärkeämpää on putken valonkeräyskyky eli linssin tai peilin halkaisija.

Suosittelen lukemaan Astronetin keskusteluita oman mielikuvan luomiseksi. Ostopäätöksen kypsyttelyyn kannattaa myös käyttää hetki ja kannattaa olla realisti sen suhteen mitä putkella näkee (värejä silmin ei näe, kuvissa olevat värit ovat tuntien valotuksella ja erilaisilla suotimilla saatu esiin).

http://foorumi.avaruus.fi/index.php

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      91
      2675
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1829
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1724
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      371
      1622
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      20
      1599
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1427
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      119
      1237
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1166
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1136
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1029
    Aihe