Varusmies ampui itsensä

Että näin...

25

1128

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harvinainen

tapaus. Mies todennäköisesti pakotettiin kotoa päin armeijaan mutta kuuppa ei kestänyt ja päättyi tällaiseen ratkaisuun. Ei halunnut olla muiden silmissä luuseri ja luovuttaja loppuelämäänsä.

• että moinen pääsi julkisuuteen, sa intillä kun on yleensä aika niukkaa tuo tiedottaminen. Meidän ampumaleirillä joku sälli ampu itteään räkäpäällä ilman sysäriä leuan alle eikä siitäkään ollu mitään mediassa. No ok, ei sillä henki lähteny mut aika vahvat vammat tuli kuitenkin. Ja viereisessä joukko-osastossa joku alikessu ampu ittensä hengiltä yö päivystyksessä, siitäkään ei ollu sanaakaan missään (no ok, ehkä intin aikana ei ehdi seruaamaan mediaa yhtä tarkkaan kuin normaalisti, saatto siitä jossain olla joku kolmen rivin juttu).

• astro79

onhan se vähän valikoitua mitä julkisuuteen tapahtumista päästetään ja missä muodossa .

• Toiko se aseen mukanaan, vai vain ammuksen ja käytti valtion lahtausvälinettä siihen mihin se on tarkoitettukin? Koska eihän mokkereilla tossa vaiheessa vielä ammuntoja pitäis olla, eli ei ole valtion kuula. Ainoo jolla olis viralliset kuulat olis päivystäjä mutta mortithan ei päivystä.

• ???
        Kukkomies kirjoitti:

Toiko se aseen mukanaan, vai vain ammuksen ja käytti valtion lahtausvälinettä siihen mihin se on tarkoitettukin? Koska eihän mokkereilla tossa vaiheessa vielä ammuntoja pitäis olla, eli ei ole valtion kuula. Ainoo jolla olis viralliset kuulat olis päivystäjä mutta mortithan ei päivystä.

"Koska eihän mokkereilla tossa vaiheessa vielä ammuntoja pitäis olla"

• Kukkomies kirjoitti:

Toiko se aseen mukanaan, vai vain ammuksen ja käytti valtion lahtausvälinettä siihen mihin se on tarkoitettukin? Koska eihän mokkereilla tossa vaiheessa vielä ammuntoja pitäis olla, eli ei ole valtion kuula. Ainoo jolla olis viralliset kuulat olis päivystäjä mutta mortithan ei päivystä.

kuulemman ollu joku alikessu-päivystäjä ainakin huhun mukaan. En tosin tiiä miten vitussa alikessu on joutunu päivystään mut tällainen legenda meidän kassulla levis ja kyllä siellä siviili poliisit ambulanssit kävi.

• Kukkomies kirjoitti:

ihan sa intin rynkyllä se oli ittensä lahdannu. Oliko ali-upseeri päivystjäjillä avaimet asetelineeseen??

• yrmio kirjoitti:

kuulemman ollu joku alikessu-päivystäjä ainakin huhun mukaan. En tosin tiiä miten vitussa alikessu on joutunu päivystään mut tällainen legenda meidän kassulla levis ja kyllä siellä siviili poliisit ambulanssit kävi.

" En tosin tiiä miten vitussa alikessu on joutunu päivystään"

Ainakin meillä päiväpäivystäjä oli aina alipäällystöön kuuluva - alikersa, kersa tai koksu ja yöpäivystäjä oli sitten miehistöä.

• yrmio kirjoitti:

ihan sa intin rynkyllä se oli ittensä lahdannu. Oliko ali-upseeri päivystjäjillä avaimet asetelineeseen??

Päivystäjällä todellakin oli aina avaimet päivystäjän aseeseen. Asetelineiden avaimet oli sitten skappareilla mutta päivystäjällä oli oma ase jonka sai tarvittaessa tappokuntoon sinetin rikkomalla... Näin ainakin viime vuosituhannen puolella :)

• ???
        ??? kirjoitti:

"Koska eihän mokkereilla tossa vaiheessa vielä ammuntoja pitäis olla"

saavat rk:t ekalla viikolla.

• ??? kirjoitti:

saavat rk:t ekalla viikolla.

Kovia kuulia ne ei näe pitkään aikaan.

• ???
        Kukkomies kirjoitti:

Kovia kuulia ne ei näe pitkään aikaan.

Kyllä pääsevät heti ampumaan.

• Kukkomies
        ??? kirjoitti:

Kyllä pääsevät heti ampumaan.

Systeemit muuttuneet mun inttiajoista. Muistaakseni mun aikanani ampumaan lähdettiin vasta joskus 2 kuukauden jälkeen. Jotain räkäpäitä räiskittiin kerran kokeeksi ja sitten tykit oli telineessä pitkään, mitä nyt välillä rasvattiin.

• 2 kuukautta
        Kukkomies kirjoitti:

Systeemit muuttuneet mun inttiajoista. Muistaakseni mun aikanani ampumaan lähdettiin vasta joskus 2 kuukauden jälkeen. Jotain räkäpäitä räiskittiin kerran kokeeksi ja sitten tykit oli telineessä pitkään, mitä nyt välillä rasvattiin.

ja suurin osa RK-ammunnoista on juuri P-kaudella. Koville ammutaan heti toisella viikolla.

• 2 kuukautta kirjoitti:

ja suurin osa RK-ammunnoista on juuri P-kaudella. Koville ammutaan heti toisella viikolla.

No sitten on hommat hiukan muuttuneet... No, siellähän se velipuoli sitten räiskii menemään jo nyt. Kuuluu just palvelukseen astuneiden kaartiin hänkin.

• ...

Eilen oli puhetta itsemurhasta tälläkin palstalla.

Joidenkin mielestä se on jokaisen oma asia mitä päättää tehdä itselleen. Ei se silti poista omaisten tuskaa, jota he todennäköisesti joutuvat kestämään elämänsä loppuun asti.

• ,,,m,,,

asepalvelukselta, kun ilmoitti, että pelkää ampuvansa armeijassa jonkun...

• Olisko ne läheiset voineet ehkä tehdä jotain toisin ettei tossa tilassa oltaisi?

Ihminen joka ampuu itsensä... sillä tuskin on hyviä ystäviä tai läheisiä merkittäviä ihmissuhteita kovin kummoisesti. Eli ketkä jää kaipaamaan oikeastaan? Passiiviset sivustaseuraajat joiden syyllisyyden lähde on siinä että he ei ihan oikeasti tehneet mitään ajoissa? - Jolloin sen itsemurhaajan hengissäolemisen ainoa funktio noille passiivisille statisteille olisi se että hän on hengissä eikä herätä negatiivia syyllisyys-tuntemuksia itsessä.

Julma ajatus mutta sekin pitää esittää.

Suoraan sanottuna, jos mä rakastan ja arvostan jotakuta oikeasti niin mä aion tuntea sen ihmisen niin hyvin että jos hän pyytää että vedän töpselin seinästä niin tiedän että hän tarkoittaa sitä ja on punninnut asian huolella. Silloin musta oikea vaihtoehto on antaa toisen mennä eikä pitää kiinni itsekkäistä syistä. Samanlaista riippuvaa itsekkyyttä osoittavat mun mielestä kaikenlaiset stalkerit jotka ei osaa päästää 10 vuodessa irti ex-kumppanistaan joka on jo päättänyt elää ilman tuota ihmistä. Sama mekanismi, narsistinen itsensä ja omien tarpeidensa korottaminen ohi toisen tahdon ja tarpeiden.

Jos joku ei ymmärrä miksi itsemurhaaja itsemurhasi itsensä hän ei tuntenut tuota ihmistä niin hyvin kuin olisi ollut tarpeen. Sille on aina syy - joten kuten usein käy - vasta kuolema tekee taiteilijan ja vasta kuolema herättää kysymään että olisiko sittenkin pitänyt tutustua ja kysyä häneltä asioita. Se ei ole itsemurhaajan vika että ihmisiä ei kiinnostanut ENNEN sitä tekoa, vaan se on niiden ihmisten omaa saamattomuutta - ja teon jälkeen nää ihmiset joutuu katseleen peiliin. Jos peilikuva ei miellytä - se ei ole itsemurhaajan vika.

Joten jos asia ahdistaa niin keskittykää niihin jotka on vielä elossa ja lopettakaa syyllistämästä niitä jotka meni jo. Vain ensimmäisiä voitte vielä auttaa tai tukea.

• ...
        Kukkomies kirjoitti:

Olisko ne läheiset voineet ehkä tehdä jotain toisin ettei tossa tilassa oltaisi?

Ihminen joka ampuu itsensä... sillä tuskin on hyviä ystäviä tai läheisiä merkittäviä ihmissuhteita kovin kummoisesti. Eli ketkä jää kaipaamaan oikeastaan? Passiiviset sivustaseuraajat joiden syyllisyyden lähde on siinä että he ei ihan oikeasti tehneet mitään ajoissa? - Jolloin sen itsemurhaajan hengissäolemisen ainoa funktio noille passiivisille statisteille olisi se että hän on hengissä eikä herätä negatiivia syyllisyys-tuntemuksia itsessä.

Julma ajatus mutta sekin pitää esittää.

Suoraan sanottuna, jos mä rakastan ja arvostan jotakuta oikeasti niin mä aion tuntea sen ihmisen niin hyvin että jos hän pyytää että vedän töpselin seinästä niin tiedän että hän tarkoittaa sitä ja on punninnut asian huolella. Silloin musta oikea vaihtoehto on antaa toisen mennä eikä pitää kiinni itsekkäistä syistä. Samanlaista riippuvaa itsekkyyttä osoittavat mun mielestä kaikenlaiset stalkerit jotka ei osaa päästää 10 vuodessa irti ex-kumppanistaan joka on jo päättänyt elää ilman tuota ihmistä. Sama mekanismi, narsistinen itsensä ja omien tarpeidensa korottaminen ohi toisen tahdon ja tarpeiden.

Jos joku ei ymmärrä miksi itsemurhaaja itsemurhasi itsensä hän ei tuntenut tuota ihmistä niin hyvin kuin olisi ollut tarpeen. Sille on aina syy - joten kuten usein käy - vasta kuolema tekee taiteilijan ja vasta kuolema herättää kysymään että olisiko sittenkin pitänyt tutustua ja kysyä häneltä asioita. Se ei ole itsemurhaajan vika että ihmisiä ei kiinnostanut ENNEN sitä tekoa, vaan se on niiden ihmisten omaa saamattomuutta - ja teon jälkeen nää ihmiset joutuu katseleen peiliin. Jos peilikuva ei miellytä - se ei ole itsemurhaajan vika.

Joten jos asia ahdistaa niin keskittykää niihin jotka on vielä elossa ja lopettakaa syyllistämästä niitä jotka meni jo. Vain ensimmäisiä voitte vielä auttaa tai tukea.

Tuohan oli omaisten syyllistämistä pahimmillaan.

Luuletko että itsensä tappamisen päättänyt edes päästää ketään lähelleen? Eivät he apua aktiivisesti hae tai halua edes vastaanottaa. Läheisillä ei edes ole aavistusta asiasta ennenkuin se todella tapahtuu.

• ... kirjoitti:

Tuohan oli omaisten syyllistämistä pahimmillaan.

Luuletko että itsensä tappamisen päättänyt edes päästää ketään lähelleen? Eivät he apua aktiivisesti hae tai halua edes vastaanottaa. Läheisillä ei edes ole aavistusta asiasta ennenkuin se todella tapahtuu.

Nimenomaan. Kauhistelu ei pelasta ketään. Itsemurhaajaa ei voi pelastaa eikä itsemurhaajien syyttely tai "se on itsekästä" tyylinen ajatusmaailma johda mihinkään rakentavaan.

Asiat tapahtuu joko ennen sitä tekoa tai sitten sillä ei ole väliä. Jälkeenjääneiden (heh) on jossain vaiheessa ymmärrettävä päästää siitä irti ja hyväksyttävä teko ja ymmärrettävä että sillä on pohjimmiltaan riittävä perusta että se oli ylipäänsä mahdollinen.

"Luuletko että itsensä tappamisen päättänyt edes päästää ketään lähelleen?"

Luulen. Ei ketä tahansa millä tahansa asenteella, mutta luulen että hän pystyy päästämään jonkun lähelleen vaikka ase olisi ohimolla. Vasta kun liipasimesta on vedetty on kuolemantahto voittanut elämäntahdon. VASTA silloin.

Se että ihminen rakentaa itsetuhoisuuteen perustuvaa tornia joka voi lopulta todellakin olla korkeampi kuin se elämänhalun torni - ei tarkoita että kun vielä on aikaa olisi se itsetuhoisuus voittanut. Nimenomaan sillä hetkellä kun suunnitelma on viety siihen pisteeseen että se on viimeisetä päätöksestä kiinni - siihen asti elämä on vielä voittanut. Vasta viimeisen askeleen jälkeen ei ole enää paluuta, silloin itsetuhon torni oli vasta korkeampi.

Ihminen on "itsemurhaaja" vain yhden ainoan hetken elämässään. Näin minä uskon. Ja se hetki on rakennettu, kasattu, punnittu, tasapainotettu ja se voittaa lopulta jos niiksen on - ja se on luonnollista ja sopusointuista.

"Läheisillä ei edes ole aavistusta asiasta ennenkuin se todella tapahtuu."

Ja mitä läheisyys tällöin on? Kysyn vaan.

• edelleen
        Kukkomies kirjoitti:

Nimenomaan. Kauhistelu ei pelasta ketään. Itsemurhaajaa ei voi pelastaa eikä itsemurhaajien syyttely tai "se on itsekästä" tyylinen ajatusmaailma johda mihinkään rakentavaan.

Asiat tapahtuu joko ennen sitä tekoa tai sitten sillä ei ole väliä. Jälkeenjääneiden (heh) on jossain vaiheessa ymmärrettävä päästää siitä irti ja hyväksyttävä teko ja ymmärrettävä että sillä on pohjimmiltaan riittävä perusta että se oli ylipäänsä mahdollinen.

"Luuletko että itsensä tappamisen päättänyt edes päästää ketään lähelleen?"

Luulen. Ei ketä tahansa millä tahansa asenteella, mutta luulen että hän pystyy päästämään jonkun lähelleen vaikka ase olisi ohimolla. Vasta kun liipasimesta on vedetty on kuolemantahto voittanut elämäntahdon. VASTA silloin.

Se että ihminen rakentaa itsetuhoisuuteen perustuvaa tornia joka voi lopulta todellakin olla korkeampi kuin se elämänhalun torni - ei tarkoita että kun vielä on aikaa olisi se itsetuhoisuus voittanut. Nimenomaan sillä hetkellä kun suunnitelma on viety siihen pisteeseen että se on viimeisetä päätöksestä kiinni - siihen asti elämä on vielä voittanut. Vasta viimeisen askeleen jälkeen ei ole enää paluuta, silloin itsetuhon torni oli vasta korkeampi.

Ihminen on "itsemurhaaja" vain yhden ainoan hetken elämässään. Näin minä uskon. Ja se hetki on rakennettu, kasattu, punnittu, tasapainotettu ja se voittaa lopulta jos niiksen on - ja se on luonnollista ja sopusointuista.

"Läheisillä ei edes ole aavistusta asiasta ennenkuin se todella tapahtuu."

Ja mitä läheisyys tällöin on? Kysyn vaan.

Läheisten syyllistämistä.

Itsemurha on raukkamainen ja itsekäs teko ja syyllinen siihen on tekijä itse. Ei muut ihmiset.

Täällä ei kannattaisi antaa itsemurhaajalle kunniaa teostaan. Hyviä neuvojia löytyy halukkaille liikaakin.

• edelleen kirjoitti:

Läheisten syyllistämistä.

Itsemurha on raukkamainen ja itsekäs teko ja syyllinen siihen on tekijä itse. Ei muut ihmiset.

Täällä ei kannattaisi antaa itsemurhaajalle kunniaa teostaan. Hyviä neuvojia löytyy halukkaille liikaakin.

Ja mieti ketä SINÄ tässä syyllistät.

Sä oot niitä jotka huomaamattaan huutelee "HYPPÄÄ HYPPÄÄ, OOT PASKA TYYPPI!" kerrostalon katolla olevalle ahdistuneelle ihmiselle.

Mietippä sitä ja reflektoi sitä omaan "hyveellisyyteesi".

• Kuinkahan monta itsemurhaa Suomessa tehdään päivittäin? Miksei ne muut ole otsikoissa?

• Olis kyl "kiva" nähdä sellaiset pikkuotsikot joissa olis lyhyesti tyyliin "Jarmo veti itsensä hirteen, syy parisuhdeongelmat. Alkoholi liittyy asiaan." jokaisessa iltapäivälehdessä. Mut se kai laskettaisiin huonoksi mauksi.

Kyl se vaan on niin että noi itsemurhaajat elää huomiotta ja yhtälailla kuolee huomiotta. Mediaseksikästä on vain jos itsemurhaaja on jonkin tason julkkis tai sitten nimenomaan valtioninstituution jäsen jollain tavalla jolloin saadaan kysyä hienoja kysymyksiä kuten "Onko armeija liian rankka paikka?" tai toinen mediaseksikäs juttu on tilastojen tutkiminen sopivin väliajoin : "Miksi suomalainen tekee itsemurhan?".

Kaikki on hyvin siis niin kauan kuin itsemurhaa ei kytketä niihin ilmiöihin joita ympäristössämme voimme havaita. Siitähän voisi äkkiä tulla paha mieli jollekulle, kun huomaa että tässä ihan vieressä tapahtuu asioita jota on monen itsemurhan taustalla.

Otsikoidaan vain sellaisia uutisia jotka ei suoraan liity itseen mitenkään mutta joita voi kauhistella kahvipöydässä. Siinä on aika hyvä myyntivaltti. Kohu.

Ainiin? Kuoliko joku? Emmämuista enää. Jotain sellaista joskus mainittiin.

• Mietin vain, miten ihmeessä tyyppi pääsi aseseen käsiksi? Asetelineet yleensä lukitaan.

Ampumaradalla tietenkin rynkyn käyttö on vapaata mutta.. Ikävä juttu tosiaan.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5460
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2387
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      249
      1652
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1647
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1497
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1426
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1185
    8. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      324
      1181
    9. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1173
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      330
      1171
    Aihe