Ostin Ikeasta bonsai-puun, jossa oli hoito-ohjeet neljällä kielellä joista mitään en ymmärtänyt.. Nyt olenkin ihan hukassa kun tuo puu pudottelee lehtiä minkä ehtii! Jostain luin että puut talvehtii ja pudottaa siksi lehtiään ja kuiva huoneilmakin voi siihen vaikuttaa. En tiedä, kastelenko liian usein vai harvoin vai missä on vika.. Kerran viikossa kastelen ja bonsai ei ole aivan ikkunan edessä -noin 3m päässä. Edessä ei kuitenkaan ole mitään isoja huonekaluja, joten valoa kyllä saa. Vasta kolmisen viikkoa on puu mulla ollut ja jo nyt oon huolestunut, ettei se eläkään tätä menoa kovin kauan. Voiko olla niin, että tuo pudottaa KAIKKI lehtensä talviaikaan ja kasvattaa sitten kevääksi uusia? Monet muut kasvini kun tuntuu oikeen innostuneen kasvamaan näin talvella ja olenkin ihan hukassa tuommosen talvehtijan kanssa..!
Ikean bonsai
7
11640
Vastaukset
- Fuupi
Bonsaisi on nyt talvehtimistilassa, joten kastelun tulee olla niukkaa, mutta säännöllistä. Talvella ikkunasta tuleva valon määrä on aivan liian vähäistä bonsaille, joten laita sille oma lamppu (mieluiten loisteputki).
Jos bonsaisi näyttää jo kuivalta risukasalta niin suosittelen taivuttamaan oksaa ja kokeilemaan raksahtaako se. Mikäli oksa on kuiva sisältä, se on kuollut. Josse taipuu, se elää. Suosittelen leikkaamaan kuolleet oksat pois.
Kasteletko bonsaitasi suoraan vesihanasta tulleella vedellä? Veden pitää antaa seistä vähintään vuorokauden, jotta se happanee hieman. Suihkuttele kasvia väh. 2 päivässä. Mikäli olet epävarma kastelusta, työnnä sormi multaan 1,5cm syvyyteen. Kun multa tuntuu kuivalta, kastele varoen. Jos multa on litimärkää anna sen kuivahtaa, jottei juuret mätäne.
Bonsai tiputtaa jonkin verran lehtiään talvella, mutta ei kaikkia. Nyt pikaista valohoitoa ja suihkutusta ja peukut pystyyn. Bonsai tarvitsee enemmän vettä lampun takia, joten pidä huoli ettei se kuiva pystyyn.
Keväällä, eli maaliskuusta lähtien lannoita pintamultaa 3 viikon välein, sillä bonsai käyttää hyvin nopeasti mullassa olevat ravinteet kasvukaudellaan.
Leikkaa kuolleet oksat, laita lamppu ja suihkuta.- Kutri.........................
Moi. Haluaisin fakataa sillä munkin puusta tippuu lehdet ja sen laji on:SAGARETHIA THEEZANS. Onko sekin siis talvehtmis tilassa? Kiitos vastauksista :)
- thebigshow
MIllainen lamppu bonsaille kannattaa ostaa talveksi?
Minkä värinen valo?
Mitä suunnilleen maksaa, ja missä myydään? thebigshow kirjoitti:
MIllainen lamppu bonsaille kannattaa ostaa talveksi?
Minkä värinen valo?
Mitä suunnilleen maksaa, ja missä myydään?Minulla tavallinen energiansäästölamppu on riittänyt hyvin kukilleni. Voit ostaa myös kukkalamppuja, joita löytyy yleensä samasta paikasta kuin muitakin lamppuja. Oman bonsain hoito-ohjeissa oli, että "pintamulta saa vähän kuivahtaa, kesällä tarkoittaa jopa päivittäistä kastelua". Hyvin on pysynyt hengissä kun olen kastellut tuon ohjeen mukaan ja suihkutellut noin kerran päivässä (jos muistaa). Itse käytän keitettyä vettä, sitä kun on aina vedenkeittimessä huoneenlämpöisenä. Puun mukana tulleessa lapussa näyttää lukevan "Bonsai Zelkova", mutta ei ole aavistustakaan tarkoittaako se puun lajia vai kasvattajaa. :)
- Anonyymi
Beldaran kirjoitti:
Minulla tavallinen energiansäästölamppu on riittänyt hyvin kukilleni. Voit ostaa myös kukkalamppuja, joita löytyy yleensä samasta paikasta kuin muitakin lamppuja. Oman bonsain hoito-ohjeissa oli, että "pintamulta saa vähän kuivahtaa, kesällä tarkoittaa jopa päivittäistä kastelua". Hyvin on pysynyt hengissä kun olen kastellut tuon ohjeen mukaan ja suihkutellut noin kerran päivässä (jos muistaa). Itse käytän keitettyä vettä, sitä kun on aina vedenkeittimessä huoneenlämpöisenä. Puun mukana tulleessa lapussa näyttää lukevan "Bonsai Zelkova", mutta ei ole aavistustakaan tarkoittaako se puun lajia vai kasvattajaa. :)
Luin jostain että bonsaita pitäisi suihkuttaa. Tapahtuuko tämä ihan vedellä suihkepullosta vai onko siihen joku toinen taktiikka?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luin jostain että bonsaita pitäisi suihkuttaa. Tapahtuuko tämä ihan vedellä suihkepullosta vai onko siihen joku toinen taktiikka?
Suihkepullo käy vallan mainiosti. :)
- maunomatelija
paska mikä paska
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743032
- 712901
- 681842
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä191732- 241667
- 271661
- 201620
- 481307
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91289- 381283