toukka/mato vaatteiden seassa

toukallinen

Eli löytyi tuossa likapyykin seasta useita n. 10mm pituisia matoja/toukkia. Mitähän mahtavat olla ja katoavatko pyykinpesun ja imuroinnin jälkeen vai kaipaako jotain myrkkyjä?

Kuva: http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2bhrr peki-test.html

4

4329

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silverfish

Mutta sen verran tuota sain vaalennettua, että ainakin mahdollisen tunnistuksen voi tehdä. Näyttäisi siltä, että kuvassa on kuollut sokeritoukka (tosin ilman tarkempaa/valoisampaa kuvaa en voi olla ihan varma). Nimestään huolimatta se on aikuinen eläin, joka viihtyy kosteissa ja pimeissä oloissa. Yleensä niitä näkee kylpyhuoneissa, jossa ne asustavat lattiakaivossa. Jos pyykkisi eivät olleet lähelläkään tällaista paikka, voi olla syytä huoleen, sillä niiden esiintyminen kaukana normaalista kosteuden lähteistä kertoo yleensä vesivauriosta.

• toukallinen

Saalistin yhden ja vessan valossa sain vähän parempaa kuvaa.. Tosin vähän epätarkka kun otus mennä mönki tauotta. Mutta toivottavasti riittää lajin varmentamiseen:

http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2bhrr peki-test.html

Lisättäköön vielä taustatietoihin, että ko. pyykkikasa on muutaman kuukauden ajan kasaantunut nurkkaukseen kaappien väliin johtuen pitkäaikaisesta sairastamisesta.
      Pienen pyykkikoneen ja vähien kuivaustilojen takia homma etenee hitaasti (1 pyykkikoneellinen päivässä), ja kasassa on vielä noin 5 koneellista.
      Imurin kanssa sitä kasaa aina harvennan sen yhden koneellisen per päivä ja nyt kolmannen koneellisen jälkeen on imuriin nielty n. 30 toukkaa.

Riittääkö sokeritoukkien ilmestymiseen esim. hiestä märät sukat jotka siellä kasassa ovat olleet hautumassa?
      Taloudessa on myös kissa joka välillä on tässä nurkkauksessa käynyt, toivottavasti ei ole kuseskellut sinne. Nurkkauksen lattiassa ja seinissä ei tosin kosteutta tunnu, eli ilmeisesti ei vesivahinko kyseessä.

• silverfish

Ei se ollutkaan sokeritoukka, toisin kuin ensin häntäpään huituloista olin arvaavinani. Tuo otus on turkiskuoriaisen toukka, tarkemmin sanoen pilkkuturkiskuoriainen (Attagenus pellio). Kosteus ei siis olekaan ongelma, sen sijaan nämä mönkijäiset ovat. Toukat nimittäin nakertavat ravinnokseen eläinperäistä luonnonkuitua kuten villaa tai nahkaa, puuvillaa ja mattojakin voivat kuulemma rei'ittää.

Näiden otusten "hoidoksi" riittää kaikkien toukkien ja mahdollisten aikuisten kovakuoriaisten hävittäminen. Hyvällä tuurilla ne eivät ole ehtineet vielä tehdä suurta tuhoa, mutta kannattaa katsella onko vaatteissa ylimääräisiä reikiä. Turkiskuoriaiset ovat Suomessa luonnonvaraisia, joten niihin vääjäämättä törmää jossain vaiheessa talon sisälläkin. Tietysti, jos osoittautuu että toukkia on muuallakin kuin vaan tuossa pitkään lojuneessa pyykkikorissa, voi myrkyttäminenkin olla tarpeen. Pakkanen tai konepesu kyllä tappavat vaatteista niin toukat kuin aikuisetkin.

• Anonyymi

Minun vaatteiden seasta on löytynyt matoja mitä minun täytyy tehdä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2650
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2582
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1772
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1597
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1520
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1460
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1372
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1177
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1096
    Aihe