Sairastan masennusta. Tämän takia minulla on valtavia syyllisyyden tunteita lähes joka asiasta, pienimmästäkin. Olkaa ystävällisiä ja kertokaa, olenko mielestänne pettänyt: kun baarissa joku mies tulee juttelemaan, mainitsen olevani varattu, jos hän sitä kysyy. Kuitenkin jotkut jatkavat "vonkaamista". Viime keväänäkin eräs halusi välttämättä viedä minut tanssilattialle, tosin mukana oli muitakin. Hän alkoi lähennellä, ja koska olen kovin kiltti luonteeltani, en heti läimäissyt häntä kasvoille tms vaan yritin kiltisti luikerrella tilanteesta eroon siinä kuitenkaan heti onnistumatta. Onko siis pettämistä, että ei heti kiukkuisesti ilmaise, että "näpit irti"? En haluaisi olla ilkeä ihmisille. Enkä ikinä haluaisi satuttaa miestäni, rakastan häntä hyvin paljon. Onko tämä kaikki siis vaan voimakasta, aiheetonta syyllisyyden tunnetta? Olen n. kuukauden ajan tuntenut olevani huono ja paha, syntinen ihminen.
Syyllisyyttäkö?
7
325
Vastaukset
- Jeesmies...
Eli siis tiedostat että koet syyllisyydentunnetta aiheettomasti, se on hyvä asia. Toi mitä kerroit että joku on vongannut jne. voisi tapahtua kenelle vaan eikä se ole sinun syysi.
Kun tunnet syyllisyyttä jostain turhasta asiasta niin anna mielessäsi itsellesi anteeksi. Hyväksy se ettet ole täydellinen kuten kukaan muukaan ei ole.
Jotkut ihmiset eivät tunne syyllisyyttä vaikka tekisivät rikoksia tms. oikeasti pahoja asioita. Miksi siis sinä tuntisit syyllisyyttä yhdentekevistä asioista? Syyllisyydentunne on siis tavallaan suhteellinen käsite joka sinun täytyy suhteuttaa mielessäsi uudelleen.- Surupusero.
Kiitos kannustavasta vastauksesta! Mietin vaan vielä tuosta "vonkaus"-episodista, että miksen vain riuhtaissut käsiäni irti kun hän niihin tarttui.. No, ehkä tosiaan olin liian kiltti enkä halunnut pahoittaa hänen mieltään.
Olisiko sinulla/jollakin muulla joitain konkreettisia neuvoja siitä, miten pystyisi suhteuttamaan tuota syyllisyyden käsitettä uudelleen? Surupusero. kirjoitti:
Kiitos kannustavasta vastauksesta! Mietin vaan vielä tuosta "vonkaus"-episodista, että miksen vain riuhtaissut käsiäni irti kun hän niihin tarttui.. No, ehkä tosiaan olin liian kiltti enkä halunnut pahoittaa hänen mieltään.
Olisiko sinulla/jollakin muulla joitain konkreettisia neuvoja siitä, miten pystyisi suhteuttamaan tuota syyllisyyden käsitettä uudelleen?Sinun tulisi opetella jämäkkyyttä! Sinun kroppasi on Sinun omaisuuttasi ja siihen ei kosketa ilman lupaasi! Opi rakastamaan itseäsi ja koskemattomuuttasi ja tee vastapuolelle heti selväksi missä kulkee rajasi!
Turhaan syyllisyyttä tunnet, jos joku mies on sika!
Meitä herkkiä ihmisiä käytetään helposti hyväksi, mutta jo se auttaa, että tunnistaa toisen ihmisen hyväksikäyttöyrityksen!
Herkkyys on voimavara, mutta myöskin joskus rasite!!
Pärjäile!! :)- Surupusero..
Mysterion kirjoitti:
Sinun tulisi opetella jämäkkyyttä! Sinun kroppasi on Sinun omaisuuttasi ja siihen ei kosketa ilman lupaasi! Opi rakastamaan itseäsi ja koskemattomuuttasi ja tee vastapuolelle heti selväksi missä kulkee rajasi!
Turhaan syyllisyyttä tunnet, jos joku mies on sika!
Meitä herkkiä ihmisiä käytetään helposti hyväksi, mutta jo se auttaa, että tunnistaa toisen ihmisen hyväksikäyttöyrityksen!
Herkkyys on voimavara, mutta myöskin joskus rasite!!
Pärjäile!! :)Juu, tiedän että jämäkkyyttä pitäisi todellakin opetella. Aloin heti rakennella itselleni mielikuvaa siitä, miten oikeasti muka olisinkin halunnut pettää miestäni ja siksi en olisi heti lähtenyt paikalta jne, mutta aika naurettava ajatushan tuo on. Onko teistä muuten miesten kanssa baarissa juttelu pettämistä? Ennen olin sitä mieltä että ei todellakaan mutta iki-ihanan masennuksen huudellessa mielipiteitään koen senkin jo hirveänä tekona..
Surupusero.. kirjoitti:
Juu, tiedän että jämäkkyyttä pitäisi todellakin opetella. Aloin heti rakennella itselleni mielikuvaa siitä, miten oikeasti muka olisinkin halunnut pettää miestäni ja siksi en olisi heti lähtenyt paikalta jne, mutta aika naurettava ajatushan tuo on. Onko teistä muuten miesten kanssa baarissa juttelu pettämistä? Ennen olin sitä mieltä että ei todellakaan mutta iki-ihanan masennuksen huudellessa mielipiteitään koen senkin jo hirveänä tekona..
Hei,
En näe sitä, että keskustelee vieraalle miehelle baarissa pettämisenä. Tosin jos se keskustelu olisi tyyliin puhelinseksityyppistä, niin se olisi minusta jo aika petturimaisuutta omaa kultaansa kohtaan.
Sinua ehkä helpottaisi jos keskustelisit kultasi kanssa ja sopisitte siitä, missä menevät teidän kummankin rajat siinä, mikä on pettämistä? Kun on asetettu ne rajat, on sinunkin helpompaa olla murehtimatta sitä, teetkö jossain asiassa väärin vai et.
Itse en tykkäisi tietenkään, jos avopuolisoni alkaisi baarissa höpötellä seksistä ikään kuin se olisi versio siitä, että rakastelisi toisen kanssa, mutta ei vain kosketa jne. Mutta jos vain juttelee ja vaihtaa kuulumisia tai jauhaa vaikka maailman asioita, niin ei se ole minusta ainakaan pettämistä. Muuten sitä saisi olla puhumatta jokaiselle, joka on vieras ihminen.
Itselläni on myös kokemuksia siitä, millaista on kun on kiltti ja sitten joku käy käsiksi. Annoin ns. murhaavan katseen ja läppäisin käden kauemmaksi. Jos ei tehoa, niin sitten olen puhunut asiasta jollekin mukana olevalle kaverille. Pahimmassa tapauksessa joutuu sitten pyytämään järjestysmiestä puuttumaan tilanteeseen, jos meinaa käsiksikävijä mahdottomaksi.
Kannattaa juuri tehdä sitä, mitä sinulle on neuvottukin; kunnioittaa omaa koskemattomuutta. Voit vaikka miettiä mielessäsi ja kirjata ylös itsellesi; mitä asioita sallin itselleni tehtävän ja mitä en. Kun pohdita asioita ja muokkaat ajatuksiasi sillä tavoin, huomaat vähitellen, että sinussa alkaa olla sitä rohkeutta, joka meissä on, vaikka olemme kilttejä :)
Tsemppiä!- Varjolilja
Surupusero.. kirjoitti:
Juu, tiedän että jämäkkyyttä pitäisi todellakin opetella. Aloin heti rakennella itselleni mielikuvaa siitä, miten oikeasti muka olisinkin halunnut pettää miestäni ja siksi en olisi heti lähtenyt paikalta jne, mutta aika naurettava ajatushan tuo on. Onko teistä muuten miesten kanssa baarissa juttelu pettämistä? Ennen olin sitä mieltä että ei todellakaan mutta iki-ihanan masennuksen huudellessa mielipiteitään koen senkin jo hirveänä tekona..
Viime keväänä olin sukulaiseni häissä. Siellä eräs päissään oleva mies tahtoi tanssia kanssani. En pysty tanssimaan, koska joudun silloin dissosiaation valtaan enkä pysty liikkumaan. Kutenkin jouduin tanssimaan, koska en osannut kieltäytä kunnolla. Siinä hän alkoi ehdotella seksiä. En tietenkään suostunut sellaiseen, sillä minulla on mies ja hänellä vaimo enkä muutenkaan edes pysty seksiin traumojeni vuoksi. Hän lähestyi minua vielä toisenkin kerran samoin ja parin muun ihmisen kuullen. Ei tullut edes mieleeni syyllisyys. Pikemmin tuo mies oli syyllinen kuin minä. Syyllinen olin vain olemassaoloni vuoksi, mutta en voinut olla pois siitä juhlasta. Siitä olisin kokenut syyllisyyttä, jos olisin ollut menemättä. Silti harkitsin sitäkin vaihtoehtoa, sillä en ollenkaan tahtonut mennä sinne, jälleen traumojeni vuoksi. Mutta olisi ollut sopimatonta olla menemättä.
- SP...
Varjolilja kirjoitti:
Viime keväänä olin sukulaiseni häissä. Siellä eräs päissään oleva mies tahtoi tanssia kanssani. En pysty tanssimaan, koska joudun silloin dissosiaation valtaan enkä pysty liikkumaan. Kutenkin jouduin tanssimaan, koska en osannut kieltäytä kunnolla. Siinä hän alkoi ehdotella seksiä. En tietenkään suostunut sellaiseen, sillä minulla on mies ja hänellä vaimo enkä muutenkaan edes pysty seksiin traumojeni vuoksi. Hän lähestyi minua vielä toisenkin kerran samoin ja parin muun ihmisen kuullen. Ei tullut edes mieleeni syyllisyys. Pikemmin tuo mies oli syyllinen kuin minä. Syyllinen olin vain olemassaoloni vuoksi, mutta en voinut olla pois siitä juhlasta. Siitä olisin kokenut syyllisyyttä, jos olisin ollut menemättä. Silti harkitsin sitäkin vaihtoehtoa, sillä en ollenkaan tahtonut mennä sinne, jälleen traumojeni vuoksi. Mutta olisi ollut sopimatonta olla menemättä.
No olipa törkeä mies :o. Hyvä ettet kokenut syyllisyyttä, tuossa nyt ei ollut yhtään mikään tosiaan sinun vikasi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1038192- 1105743
- 555171
- 2875168
- 773813
- 583021
- 662737
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222548Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292522- 452481