Golfista pienempään

Ei tehoa, vaan järkeä

Hei. Olen pohtinut 1,4 -02 Golfin vaihtamista pienempään. Yhden hengen talouteeni ei kaivata isoja tiloja eikä isoja moottoreitakaan. Pieni kulutus on etusijalla, mutta ei luotettavuuden kustannuksella. Siis niin pieni kone kuin vain järkevästi mahdollista. Nykyisessä on 55 kW ja painoa yli 1200 kg - ei siis kovinkaan ripeä.

Ajomelu arveluttaa. Ennen käytetyn Golfin hankkimista kokeilin myös käytettyä Poloa, taisi olla '05-mallinen. Melu tuntui jo 100:n vauhdissa aika kovalta. Onko nyky-Polo selvästi hiljaisempi?

Muita kokemuksia Polosta? Mitään kiirettä vaihdolla ei vielä ole, joten voidaan kirjoitella pitkäänkin.

8

792

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on ihan...

      Sama kuin 2009 Polo.

      Pikkuautot ovat meluisampia.

    • .....

      Näyttää ainakin tilastoja tarkastellen aika vikaherkältä autolta.
      Jos minä pikkuluoksaa autoa ostasin, olisivat vaihtoehdot tällä hetkellä Ford Fiesta, Toyota Yaris ja Mazda 2:n. Enskisi mainittu on helevetin hyvä ajaa ja Fordeista vähävikasin, toinen laadukas ja kolmas rakennettu samalle pohjalevylle kuin Fiesta, joten ajettavuus OK ja laatu ehkä korkeampi.Uusi Fiesta lisäksi varsin tyylikäs ja ajettvuudessa ison auton tuntua.

      • Ei tehoa, vaan järkeä
        on ihan kirjoitti:

        Paska...

        http://www.auto-motor-und-sport.de/vergleichstest/master-test-2008-elf-kleinwagen-im-vergleich-877453.html

        Osta FABIA.

        Tuo Fabia HB on jo huomattavan paremman näköinen kuin ennen, joten sen voisi ottaa harkintaan. http://www.skoda.fi/files/skoda_fabia_tekniset_tiedot.pdf Kulutuslukemat ovat aika lailla samat kuin Pololla, jos katsoo pienintä 40 kW:n moottoria. Toisaalta Polon kone antaa samalla kulutuksella 51 kW:n tehon, joka on roimat 25 % enemmän.

        Jaa, mutta onhan tuossa myös 47 kW:nen Fabia käytännössä samoilla kulutuksilla. Myydäänköhän tuota 40 kW:sta lainkaan?

        No ei tietenkään, hinnastossa ei ole koneita kuin 51 kW:sta lähtien. Kiitos vaan Skodan Suomen osastolle tästä upeasta nettikokemuksesta! Fabia-sivulta annetaan Fabia Combin tekniset tiedot:-(


      • jepujepujee

        Täällä on ollut alla 1.5-litrainen Mazda 2 vajaan vuoden. Ford Fiesta on alustaltaan jne. aika piktälti sama auto, alusta jne. on tällä kertaa Mazdan suunnittelema, aiemmin Fordin.

        En ole uutta Fiestaa ajanut, mutta ainakin Mazda 2 on pikkuautoksi eritätin hyvä ja hauska ajaa. Ei se nyt ihan Minin mikroautomaisuudelle vedä vertoja, mutta ohjaus on varsin tarkka ja nopea, auto on tukeva. Viimeistely tuntuu reilusti laadukkaammalta kuin edellinen yaris vm. 2005 joka oli koliseva ja muovinen.
        1.5-litraisen kulutus pyörii kaupunkipainotteisessa menossa jossain 6,5 litran pakkeilla, maantiellä menee reilulla viidellä litralla ja kaupungissa on agressiivisuudesta riippuen mahdollista päästä lähemäs 8l kulutuksia. :)

        Varustetlultaan nuo 1.5-litraiset versiot (itsellä Touring) ovat melko kattavia.

        Käy ihmeessä ainakin koeajamassa muitakin kuin Poloa ennen päätöstä. Pikkuauto pienellä dieselillä olisi ainakin taloudellinen vaihtoehto..

        Meidän taloudessa suunta lienee kuitenkin ylöspäin. Muutamien vuosien päästä kulkine vaihtunee pykälää isompaan luokkaan. Todennäköisesti Mazda 3:n tai Golffin suuntaan. Aika näyttää.


      • Ei tehoa, vaan järkeä
        jepujepujee kirjoitti:

        Täällä on ollut alla 1.5-litrainen Mazda 2 vajaan vuoden. Ford Fiesta on alustaltaan jne. aika piktälti sama auto, alusta jne. on tällä kertaa Mazdan suunnittelema, aiemmin Fordin.

        En ole uutta Fiestaa ajanut, mutta ainakin Mazda 2 on pikkuautoksi eritätin hyvä ja hauska ajaa. Ei se nyt ihan Minin mikroautomaisuudelle vedä vertoja, mutta ohjaus on varsin tarkka ja nopea, auto on tukeva. Viimeistely tuntuu reilusti laadukkaammalta kuin edellinen yaris vm. 2005 joka oli koliseva ja muovinen.
        1.5-litraisen kulutus pyörii kaupunkipainotteisessa menossa jossain 6,5 litran pakkeilla, maantiellä menee reilulla viidellä litralla ja kaupungissa on agressiivisuudesta riippuen mahdollista päästä lähemäs 8l kulutuksia. :)

        Varustetlultaan nuo 1.5-litraiset versiot (itsellä Touring) ovat melko kattavia.

        Käy ihmeessä ainakin koeajamassa muitakin kuin Poloa ennen päätöstä. Pikkuauto pienellä dieselillä olisi ainakin taloudellinen vaihtoehto..

        Meidän taloudessa suunta lienee kuitenkin ylöspäin. Muutamien vuosien päästä kulkine vaihtunee pykälää isompaan luokkaan. Todennäköisesti Mazda 3:n tai Golffin suuntaan. Aika näyttää.

        Hyvältä kuulostaa:-) En toki suin päin mene ostamaan mitään tiettyä merkkiä kokeilematta muita.

        Diesel vie vähemmän polttoainetta, mutta se ylimääräinen vero vaatii tarpeeksi ajokilometrejä ollakseen järkevä valinta. Lisäksi diesel myös maksaa enemmän: Mazda 2:n tapauksessa halvin dieselmalli on 1400 e kalliimpi kuin vastaava bensakoneinen, jonka voi ottaa kolmiovisenakin eli yli 500 e saa lisää niistettyä pois.

        Vaihdon tullessa ajankohtaiseksi hintaero on todennäköisesti supistunut pienemmäksi. Mutta vaikka ei olisikaan, autoon sidottu raha on siihen asti ollut poissa muusta käytöstä, joka hyvin varmasti olisi tuottavampaa.

        On siis aika luultavaa, että pysyn edelleen bensapuolella.

        Kirjoitit muuten pelkkiä myönteisiä asioita Kakkosesta. Eikö mitään moitittavaa ole löytynyt? Olisi kiva kuulla myös se, tuliko se käyttöösi uutena vai käytettynä.


      • jepujepujee
        Ei tehoa, vaan järkeä kirjoitti:

        Hyvältä kuulostaa:-) En toki suin päin mene ostamaan mitään tiettyä merkkiä kokeilematta muita.

        Diesel vie vähemmän polttoainetta, mutta se ylimääräinen vero vaatii tarpeeksi ajokilometrejä ollakseen järkevä valinta. Lisäksi diesel myös maksaa enemmän: Mazda 2:n tapauksessa halvin dieselmalli on 1400 e kalliimpi kuin vastaava bensakoneinen, jonka voi ottaa kolmiovisenakin eli yli 500 e saa lisää niistettyä pois.

        Vaihdon tullessa ajankohtaiseksi hintaero on todennäköisesti supistunut pienemmäksi. Mutta vaikka ei olisikaan, autoon sidottu raha on siihen asti ollut poissa muusta käytöstä, joka hyvin varmasti olisi tuottavampaa.

        On siis aika luultavaa, että pysyn edelleen bensapuolella.

        Kirjoitit muuten pelkkiä myönteisiä asioita Kakkosesta. Eikö mitään moitittavaa ole löytynyt? Olisi kiva kuulla myös se, tuliko se käyttöösi uutena vai käytettynä.

        Kappas, meni huolimattomasti pelkäksi kehuksi. Eihän tuo mikään täydellinen ole, eli tässä jotain mitä ensimmäisenä mieleen juolahtaa.

        (Ostin auton uutena, eli tosiaan uusikoppainen 5-ovinen 1.5 Touring.)

        Touringin 16" rengaskoko on aika hurja, 195/45 R16. Kyllähän sillä saa ajo-ominaisuudet vähintäänkin tukevaksi, mutta yhdistettynä jäykähköön alustaan menee sim. mukulakivellä jo kivirekimäiseksi. Talvirenkaina on alla 175/65 R14 Continentalin kitkan ja meno on reilusti mukavempaa, joskin kitkoista ja rengaskoosta johtuen hieman muljumpaa.

        Rengasmelua irtoaa jonkin verran, joskin verrattuna edelliseen 2005-malliseen Yarikseen ehkä hieman vähemmän. Siltikin paljon. :)

        Kontti on hieman pienehkö, eikä Yariksessa hyväksi havaitsemaani takapenkin eteen-taakse -liikutusmahdollisuutta ole.

        Kulutuksen soisi olevan hitusen pienemmällä tasolla, toisaalta kyllähän bensaa palaa kun pääasiassa Kehä 3:n sisäpuolella tulee ajeltua. Ei tuo 1.5-litrainen silti varsinaisesti bensapihi ole.

        Takalasin pissapojan suutin on väärällä puolella. Ovat ilmeisesti kääntäneet pyyhkijän oikeanpuoleiselle liikenteelle (tai siis kuljettajan vasemmalla puolella istumiselle) kannalta paremmalle puolelle, mutta pissapojan suutin on pysynyt paikoillaan. Nyt se on ihan yhtä tyhjän kanssa, neste suihkutetaan aivan pyyhinalueen reunaan, mistä 90% menee hukkaan. Tähän olisi tarkoitus virittää jokin pieni oma "patentti" jahka joskus ehdin.
        (Vilkaisepa vaikka näillä kurakeleillä jossain parkissa olevaa.. suuttimen sijainti pyyhinalueeseen nähden.)

        Touringin automaattinen ilmastointi toimii kesällä kivasti, mutta talvella turvaudun käsisäätöihin.

        ESP (vai mikäs se Mazdan kielellä onkaan) tuntuu toimivan erittäin hyvin, vaikkakaan ei edes kovilla pöperökeleillä ole ollut ihmeempiä ongelmia. Auton ajettavuus on hyvä ja hitusen yliohjautuvuuteen taipuva. (Pöh, taas vahingossa kehuja?)

        Lähivalojen kantama on aika heikohko, kaukovaloilla pärjää ihan hyvin.

        Joko huonoa tuuria tai huono maalin kestävyys. Heti tuoreeltaan napsautti kivi normaalia hieman isomman iskemän konepeltiin. Paikkamaalattu.

        Ratin etäisyyden säätö puuttuu. (Tällaiselle 172 senttiselle ajoasento on ainakin ihan passeli.)

        Hmm.. hittolainen. Ei siinä kyllä ihmeempiä "vikoja" tai huonoja puolia ole. Järjestään lähes kaikessa aivan eri planeetalta kuin 05-mallinen Yaris (se edellinen korimalli).

        Takana on 16 tkm noin yhdeksässä kuukaudessa. Ei mitään vikoja. Huonosta tuurista johtuen kiveniskemä paikattu lasista ja sitten aiemmin mainittu maalin kiveniskemä.

        Teetätin heti uutena Finikorilla ruostesuojauksen. "Tehdaskuivaan/puhtaaseen" autoon sen sai.. olikohan se nyt 400 eurolla Tuusulasta Juslansuusta.


        Tyytyväinen olen ollut. Ja suosittelen ehdottomasti kokeilemaan pienemmän bensakoneen lisäksi tuon 1.5-litraisen. Itsellä oli helppo valita isompi Touring vrt. pienemmällä koneella olleeseen Eleganceen. Pienehköllä lisäsijoituksella sai puhdikkaamman koneen, automaattisen ilmastoinnin, 16" rengaskoon (pidän aktiivisemmasta ajosta, joten tämä oli loppujen lopuksi plussaa pienestä epämukavuudesta huolimatta), yms.

        Vastailen mielelläni jos ilmaantuu kysyttävää.

        Värinä tylsästi vaalea hopea. Toimii. :)


      • Ei tehoa, vaan järkeä
        jepujepujee kirjoitti:

        Kappas, meni huolimattomasti pelkäksi kehuksi. Eihän tuo mikään täydellinen ole, eli tässä jotain mitä ensimmäisenä mieleen juolahtaa.

        (Ostin auton uutena, eli tosiaan uusikoppainen 5-ovinen 1.5 Touring.)

        Touringin 16" rengaskoko on aika hurja, 195/45 R16. Kyllähän sillä saa ajo-ominaisuudet vähintäänkin tukevaksi, mutta yhdistettynä jäykähköön alustaan menee sim. mukulakivellä jo kivirekimäiseksi. Talvirenkaina on alla 175/65 R14 Continentalin kitkan ja meno on reilusti mukavempaa, joskin kitkoista ja rengaskoosta johtuen hieman muljumpaa.

        Rengasmelua irtoaa jonkin verran, joskin verrattuna edelliseen 2005-malliseen Yarikseen ehkä hieman vähemmän. Siltikin paljon. :)

        Kontti on hieman pienehkö, eikä Yariksessa hyväksi havaitsemaani takapenkin eteen-taakse -liikutusmahdollisuutta ole.

        Kulutuksen soisi olevan hitusen pienemmällä tasolla, toisaalta kyllähän bensaa palaa kun pääasiassa Kehä 3:n sisäpuolella tulee ajeltua. Ei tuo 1.5-litrainen silti varsinaisesti bensapihi ole.

        Takalasin pissapojan suutin on väärällä puolella. Ovat ilmeisesti kääntäneet pyyhkijän oikeanpuoleiselle liikenteelle (tai siis kuljettajan vasemmalla puolella istumiselle) kannalta paremmalle puolelle, mutta pissapojan suutin on pysynyt paikoillaan. Nyt se on ihan yhtä tyhjän kanssa, neste suihkutetaan aivan pyyhinalueen reunaan, mistä 90% menee hukkaan. Tähän olisi tarkoitus virittää jokin pieni oma "patentti" jahka joskus ehdin.
        (Vilkaisepa vaikka näillä kurakeleillä jossain parkissa olevaa.. suuttimen sijainti pyyhinalueeseen nähden.)

        Touringin automaattinen ilmastointi toimii kesällä kivasti, mutta talvella turvaudun käsisäätöihin.

        ESP (vai mikäs se Mazdan kielellä onkaan) tuntuu toimivan erittäin hyvin, vaikkakaan ei edes kovilla pöperökeleillä ole ollut ihmeempiä ongelmia. Auton ajettavuus on hyvä ja hitusen yliohjautuvuuteen taipuva. (Pöh, taas vahingossa kehuja?)

        Lähivalojen kantama on aika heikohko, kaukovaloilla pärjää ihan hyvin.

        Joko huonoa tuuria tai huono maalin kestävyys. Heti tuoreeltaan napsautti kivi normaalia hieman isomman iskemän konepeltiin. Paikkamaalattu.

        Ratin etäisyyden säätö puuttuu. (Tällaiselle 172 senttiselle ajoasento on ainakin ihan passeli.)

        Hmm.. hittolainen. Ei siinä kyllä ihmeempiä "vikoja" tai huonoja puolia ole. Järjestään lähes kaikessa aivan eri planeetalta kuin 05-mallinen Yaris (se edellinen korimalli).

        Takana on 16 tkm noin yhdeksässä kuukaudessa. Ei mitään vikoja. Huonosta tuurista johtuen kiveniskemä paikattu lasista ja sitten aiemmin mainittu maalin kiveniskemä.

        Teetätin heti uutena Finikorilla ruostesuojauksen. "Tehdaskuivaan/puhtaaseen" autoon sen sai.. olikohan se nyt 400 eurolla Tuusulasta Juslansuusta.


        Tyytyväinen olen ollut. Ja suosittelen ehdottomasti kokeilemaan pienemmän bensakoneen lisäksi tuon 1.5-litraisen. Itsellä oli helppo valita isompi Touring vrt. pienemmällä koneella olleeseen Eleganceen. Pienehköllä lisäsijoituksella sai puhdikkaamman koneen, automaattisen ilmastoinnin, 16" rengaskoon (pidän aktiivisemmasta ajosta, joten tämä oli loppujen lopuksi plussaa pienestä epämukavuudesta huolimatta), yms.

        Vastailen mielelläni jos ilmaantuu kysyttävää.

        Värinä tylsästi vaalea hopea. Toimii. :)

        "Touringin 16" rengaskoko on aika hurja, 195/45 R16. Kyllähän sillä saa ajo-ominaisuudet vähintäänkin tukevaksi, mutta yhdistettynä jäykähköön alustaan menee sim. mukulakivellä jo kivirekimäiseksi. Talvirenkaina on alla 175/65 R14 Continentalin kitkan ja meno on reilusti mukavempaa, joskin kitkoista ja rengaskoosta johtuen hieman muljumpaa."

        Noh, mulla on Golfissa 175/80 R15 nastoilla, ostin äskettäin uudet samanlaiset. Kapeampi on turvallisempi ja mukavampi. Leikkiä voi sitten tietsikan autopelillä:-)


        "Rengasmelua irtoaa jonkin verran, joskin verrattuna edelliseen 2005-malliseen Yarikseen ehkä hieman vähemmän. Siltikin paljon. :)"

        Harmillista. Melu on ikävä asia mulle, kun aina välillä ajelen pitempiä pätkiä. Täytyy vertailla muihin tuon luokan autoihin.

        Jos tulee vielä jotain mieleen, laita vain lisää tekstiä, kiitos.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5287
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      531
      1812
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1100
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1018
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      953
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      931
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      870
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      824
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      813
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe