porkkana 4,5 %

annakatri

Esimerkiksi: Minulla olisi osapalkkaa 1500/kk. Jos olen työssä 63 ikävuoden jälkeen, olen laskenut näin:
Ihmettelen onko se näinkin paljon kuin 67e/kk eläkekertymää???
Vaikka muutamakin kuukausi töissä kannattaa pienessä eläkkeessä.

Nimimerkki lasten kanssa kotona pitkään - eli sen siitä nainen saa palkaksi

9

684

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jo 60-luvulla

Nii-n, jo 60-luvulla minun äitini sanoi, että pidä sä tyttö vaan työpaikkas ja oma tilisi, vaikka lapsia tuleekin! Oma äitin oli kotiäiti ja 60-luvulla me tytöt menimme suurin joukoin työelämään ja jäimme, vaikka menimme naimisiin ja saimme lapsia. - Pienestä palkasta maksoimme lastenhoitajalle tai tarhamaksun. Ja äitiyslomat olivat niin lyhyet. - Mutta töissä oltiin. - Ja voi sitä kissanhännänvetoa silloinkin: KOTIÄIDIT - 'TYÖSSÄKÄYVÄT ÄIDIT'(harvalla meistä oli ura kyseessä).

• Naiset varmaan enempikin kerää sitä eläkettä .
      Joutuivat aikoinaan lapsemme hoitamaa , Näin kun olemme eronneet , niin miehillä varmaan on kertymä jo niin kohtalainen, ettei viimeiseen tippaan tarvii enää työssä rehkii ,, T:Keijo Raumalta

• Olen ihmetellyt mihin näiden superkertymä%:en haalijat niitä marginaalieuroja tarvitsevat!

Niiden ansaintavuodethan ovat pois nautintavuosista.

Ikäluokkamme naisista osa todella oli kotona hoitamassa lapsia.
        Meillä 5-vuotta.
        Sen jälkeen 18-tuntiseen työviikkoon.

Miehilläkin kertymä vaihtelee tapauksittain.
        Levottomista nuoruusvuosistani ja laiskoista myöhemmistä ajoista johtuen omat kokotyöstä eläkettä kerryttäneet vuodet jäivät 27:ään.

En vertaa enkä valita!

• beessisloggi
        laiska-lasse kirjoitti:

Olen ihmetellyt mihin näiden superkertymä%:en haalijat niitä marginaalieuroja tarvitsevat!

Meillä 5-vuotta.

Levottomista nuoruusvuosistani ja laiskoista myöhemmistä ajoista johtuen omat kokotyöstä eläkettä kerryttäneet vuodet jäivät 27:ään.

En vertaa enkä valita!

Terve taas, Lasse!
        Eiköhän suurin osa superkertymän "haalijoista" osaa tilanteensa hahmottaa ja muutaman yksinkertaisen laskutoimituksenkin tarvittaessa tehdä.
        Itse tosin en välttämättä osaa, laskupää varsinkin on heikko.

Elämästä kyllä osaan nauttia, ja nautinkin täysillä. (Terveisiä Ihanalta talvilomalta!)
        Usko pois, Lasse, ei ansaintavuodet ole pois nautintavuosista!

En vertaa enkä valita enkä edes ihmettele!

• laiska-lasse kirjoitti:

Olen ihmetellyt mihin näiden superkertymä%:en haalijat niitä marginaalieuroja tarvitsevat!

Meillä 5-vuotta.

En vertaa enkä valita!

vaan muutamista kuukausista. Sais leivän päälle ehkä muutakin kuin ylähuulen.

Mieheni eläke tulee olemaan surkea, koska on ollut työtön vierasmaalainen pitkään. saattaa olla ettei se eläke paljon lämmitä. Ranska ei anna tietoja kertyneestä eläkkeestä ennen kuin on 60 v.

Kummallista todella, kun meillä saa useinkin niitä väliaika tietoja.

• beessisloggi kirjoitti:

Terve taas, Lasse!
        Eiköhän suurin osa superkertymän "haalijoista" osaa tilanteensa hahmottaa ja muutaman yksinkertaisen laskutoimituksenkin tarvittaessa tehdä.

Elämästä kyllä osaan nauttia, ja nautinkin täysillä. (Terveisiä Ihanalta talvilomalta!)

Oletettavasti jokainen työelämän jatkovuosi on, enemmän tai vähemmän, pois jäljellä olevista elinvuosista.

Jos ne "ylimääräiset" vuodet roikkuu työelämässä nautinnon vuoksi niin väistämätön pakkoero on mahdollisesti sitä hankalampi.

Tietenkin jokainen tekee niinkuin hyväksi näkee!
        Kukin logiikkansa mukaan.

• 1943
        annakatri kirjoitti:

vaan muutamista kuukausista. Sais leivän päälle ehkä muutakin kuin ylähuulen.

Mieheni eläke tulee olemaan surkea, koska on ollut työtön vierasmaalainen pitkään. saattaa olla ettei se eläke paljon lämmitä. Ranska ei anna tietoja kertyneestä eläkkeestä ennen kuin on 60 v.

Kummallista todella, kun meillä saa useinkin niitä väliaika tietoja.

ja työtausta vaihtelevat. Itse olin saman työnantajan palveluksessa 36 vuotta. Jäin osa-aikaeläkkeelle heti, kun pääsin eli 56-vuotiaana. Ja eläkkeelle 63-vuotiaana, yhden kuukauden olin tuota 4,5 %:n kertymää. Näin jälkikäteen oli hyvä asia tuo osa-aikainen, koska yhteisiä eläkevuosia ei meille mieheni kanssa suotu, hän kuoli 1,5 v aikaisemmin. Jos olisin esim. ollut perheetön, olisin voinut olla kauemmin työelämässä. Kyllä rahaakin tarvitaan. Sinäkin voit elää vielä monta kymmentä vuotta.

• Saimander
        beessisloggi kirjoitti:

Terve taas, Lasse!

ja polvetkin, mutta se on vain terve väsymys, oikein nautin siitä.
        Töistä tultuani laitoin takkaan tulen ja saunan lämpenemään, laitoin nojatuolin takan eteen ja jalat korkealle takan kylkeä vasten. Olutpurkki kädessä istuin siinä toista tuntia vain nauttimassa. Huomenna vain olen ja lepään, ylihuomenna alkaa samanlainen duuniviikko. Nyt pitää takoa, kun rauta on kuuma.

Ei todellakaan ansaintavuodet ole pois nautintavuosista. Nauttia voi työssä, työn jälkeen ja lomilla. Olen palstan eri ketjuja usein lukenut ja olen nähnyt, etteivät ne joutilaat eläkevuodet kaikille aina niin nautinnollisia ole.

En vertaa minäkään, en kehu enkä valita. Jokainen tyylillään. Sinut koen itseni kanssa samoin ajattelevaksi, mutta onhan myös Lasse ihan mukava.

• 1943 kirjoitti:

ja työtausta vaihtelevat. Itse olin saman työnantajan palveluksessa 36 vuotta. Jäin osa-aikaeläkkeelle heti, kun pääsin eli 56-vuotiaana. Ja eläkkeelle 63-vuotiaana, yhden kuukauden olin tuota 4,5 %:n kertymää. Näin jälkikäteen oli hyvä asia tuo osa-aikainen, koska yhteisiä eläkevuosia ei meille mieheni kanssa suotu, hän kuoli 1,5 v aikaisemmin. Jos olisin esim. ollut perheetön, olisin voinut olla kauemmin työelämässä. Kyllä rahaakin tarvitaan. Sinäkin voit elää vielä monta kymmentä vuotta.

Oma isäni kipristeli sairasloma/työpätkä jaksoja vaihdellen 60:seksi.

Kitui kotona kaksi vuotta ja henki pois.

Tuo jätti jälkensä ja ko. tilanteen olen onnistunut välttämään mutta varmasti se on ollut vaikuttamassa ratkaisuihimme.

Tavoitteena yhteiset terveet joutilaat päivät.
        Tuo on toteutunut.
        Päätöksiä tehdessämme emme voineet tietää kuntomme kehitystä.
        Hyvä että näinkin pitkälle on päästy.

Jos minä olisin poistunut muonavahvuudesta riittävän aikaisi olisi vaimo todennäköisesti jatkanut marketin osa-aikaista kassatyötään eläkeikään tai potkuihin saakka pelkästään sisällöllisten syiden vuoksi.
        Oman eläkkeensä varaan hän ei ole paljoa pystynyt laskemaan.
        Eikä siinä enää "super%:titkaan olisi paljoa auttaneet.

Yksineläjän roolia voi vain arvailla mutta ei kuvitella!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      67
      2395
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1779
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1614
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      374
      1565
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      16
      1525
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1397
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1141
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1118
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1084
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1009
    Aihe