Vinkkejä palkansaajille!

Nimetön

Tässä ois vähän vinkkejä teille uusille alalla olijoille ja miksei vanhemmillekin jotka kusevat toisten muroihin.

1. Kiekoista kopiot tai kopio ajoraportista.

2. Vaadi aina palkkakuitit.

3. Tarkasta palkka kuitit!

4. Tarkasta että saat ns pekkaset oikein(TES:sistä löytyy tuntimäärä).

5.Tee mieluiten kirjallinen työsopimus!

6. Jos saat vähemmän kuin TES palkan tai et saa ylityö korvauksia niin ne VOI hakea jälkikäteen vaikkei kuuluisikaan liittoon. Em tapauksessa käänny työsuojelupiirin puoleen.

7. Vaikka työnantaja on maksanut läpituntia niin silti jälkikäteen on maksettava ne ylityökorvaukset.

Kohtaan 7 lisäyksenä. Jos ajat 20 päivää kuukaudessa ja joka ajopäivänä 12 tuntia ja läpituntina 13€/h palkkanasi niin jos päättäisit hakea sinulle kuuluvat korvaukset jälkikäteen vuosiansiosi nousisi 9360 eurolla! Ajattelepa jos näin olet tehnyt vaikka 5 vuotta niin se on jo hyvä raha. Ai niin ja läpitunti on laiton ja näin ollen se isäntä ei voi paljon oikeudessa mussuttaa.

26

2817

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei voi

...hakea kuin viimeiseltä kahdelta vuodelta. Peruspalkan vain voi hakea viideltä vuodelta.

• player81

Jep näin on... "Peruspalkka vanhenee 5 vuodessa. Ylityökorvaukset vanhenevat ylityön tekemistä seuranneen ja vuosilomapalkka lomaa seuranneen toisen kalenterivuoden päättyessä.

Työsuhteen päätyttyä saatava raukeaa, jos kannetta ei nosteta kahden vuoden kuluessa siitä, kun työsuhde on päättynyt." Lähde työsuojelupiiri.

Muuten ihan asia tekstiä!

• ruitti

Mutkun tuleee 80 tuntii viikos ja liksa o 14 ekee
      tunti.mä saan kans pekkasetkii ja pitkät lomatki
      Mun oma isäntä sanos sillo ku mä alotin et mä saan ajaa kotiinki työautol.
      Sit se vei mun eukon jamut leville lappiin.
      Pitäks munki hastaa se oikeutteenn

• jos olet niin hyvä

Ei työsopimuksen ylitys ole rikos, vaan se jos ei noudata vähimmäisvaatimuksia. Jokainen voi neuvotella itse paremman sopimuksen, kuin työehtosopimus.

• 1 turisti

Tuli kirjoituksestasi mieleen että yleensä kun kaksi
      aikuista ihmistä sopii jotain niin siitä pidetään kiinni eikä ruveta jälki käteen itkemään.(mistä hyvänsä asiasta)
      Sen verran munaa täytyy olla.
      (Neidit erikseen)

• Tätä tämä on

Nykypäivänä.Rekkakuskit on isolta osin tuollaisia neitejä.Sovitaan yhtä ja vaaditaan toista.Eikä niille tule edes mieleen katsoa peiliin.

Osa kusettaa ihan tarkoituksella.Vaatimalla vaatii lisätöitä ja selittää että eihän mitään ylitunteja tarvitse maksaa kun ne veroina menee kuitenkin.Vuoden päästä on lista kourassa.Ihan tuttua!

Inhoan sydämestäni tota paskasakkia.Onneksi olen huomannut että sama ajattelu saa kannatusta enemmän ja enemmän.Eihän kuskeja kukaan enää tosissaan ota.Vain harvat ja valitut tyypit!

• player81

No raha ratkaisee on se 10 tonni enemmän monelle ku joku laiton ns sopimus jonkun kanssa.

• ikävä kyllä
        player81 kirjoitti:

No raha ratkaisee on se 10 tonni enemmän monelle ku joku laiton ns sopimus jonkun kanssa.

Näinkin voi olla ja täysin laillisesti:

TES:n maksava työnantaja, kuljettaja tulee töihin. Tekee jonkin aikaa 80h/2vko, jokusen tunnin päälle ja maksetaan kaikki ylityöt ok. Menee jonkin aikaa ja kuljettaja alkaa puhua työnantajalle että ei tällä perustuntimäärällä oikeen pärjää.

Työnantaja vastaa että ei kannata teettää enempää että maksaa ylityöt liikaa, vaan pitää osa-aikaista ohessa tekemässä ylimenevät tunnit. Työntekijä sanoo että kyllä hän voi tehdä lisää eikä tarvi maksaa ylitöitä, ei tarvii olla laskemassa tunteja että milloin osa-aikainen hyppää puikkoihin. Ja saa itse tienattua vähän enemmän että pärjää paremmin. Hetken mietittyään pomo suostuu.

Menee aikaa ja työntekijä alkaa laskemaan että juu, nyt oon tehny näin ja näin paljon ylitöitä ja olisin tienannut vuodessa 10tonnin enemmän. Rahanahneus iskee, laput kouraan ja hakeen takaperoisesti ylityöt. Työnantaja tiukkaa että kuinkas nyt näin? Saa vastauksen että aika paljon euroja oon hävinnyt kun tein ilman ylitöitä. Työnantaja vastaa että itse tarjouduit tekemään ilman ylityökorvauksia, ja aluksi ne kaikki saitkin.

Ja mites käy, työntekijä vie paperit liittoon, hakee takaperoisesti kaikki ja työnantaja maksaa, eikä voi muuta.

Lopputulos: firma maksaa TES:n mukaan pitää osa-aikaisia ja tehdyt ylityöt minimissä. Työntekijät manaa peruspalkan riittämättömyyttä.

Laki on työntekijän puolella tässäkin tapauksessa.

• alle työehtosopimuksen
        ikävä kyllä kirjoitti:

TES:n maksava työnantaja, kuljettaja tulee töihin. Tekee jonkin aikaa 80h/2vko, jokusen tunnin päälle ja maksetaan kaikki ylityöt ok. Menee jonkin aikaa ja kuljettaja alkaa puhua työnantajalle että ei tällä perustuntimäärällä oikeen pärjää.

Työnantaja vastaa että ei kannata teettää enempää että maksaa ylityöt liikaa, vaan pitää osa-aikaista ohessa tekemässä ylimenevät tunnit. Työntekijä sanoo että kyllä hän voi tehdä lisää eikä tarvi maksaa ylitöitä, ei tarvii olla laskemassa tunteja että milloin osa-aikainen hyppää puikkoihin. Ja saa itse tienattua vähän enemmän että pärjää paremmin. Hetken mietittyään pomo suostuu.

Menee aikaa ja työntekijä alkaa laskemaan että juu, nyt oon tehny näin ja näin paljon ylitöitä ja olisin tienannut vuodessa 10tonnin enemmän. Rahanahneus iskee, laput kouraan ja hakeen takaperoisesti ylityöt. Työnantaja tiukkaa että kuinkas nyt näin? Saa vastauksen että aika paljon euroja oon hävinnyt kun tein ilman ylitöitä. Työnantaja vastaa että itse tarjouduit tekemään ilman ylityökorvauksia, ja aluksi ne kaikki saitkin.

Ja mites käy, työntekijä vie paperit liittoon, hakee takaperoisesti kaikki ja työnantaja maksaa, eikä voi muuta.

Lopputulos: firma maksaa TES:n mukaan pitää osa-aikaisia ja tehdyt ylityöt minimissä. Työntekijät manaa peruspalkan riittämättömyyttä.

Pitäisi työnantajan olla niin järkevä, ettei menisi rikkomaan lakeja houkutuksista huolimatta.

• Duunarit huijaa
        alle työehtosopimuksen kirjoitti:

Pitäisi työnantajan olla niin järkevä, ettei menisi rikkomaan lakeja houkutuksista huolimatta.

Pitäisi todella olla selkärankaa pidättäytyä mutta kuljettajat osaa välillä tosi hyvin esittää tarpeensa ja halunsa uskottavasti.
        Se viekas ansa vaanii kyllä yhä useammin joten itse kieltäydyn täysin kaikesta työpaikkakohtaisista sopimisesta.
        Karu TES linja ei miellytä läheskään kaikkia mutta ei isäntä ainakaan joudu enää huijatuksi ja säilyy täysi auktoriteetti koko työsuhteen ajan työnantajalla.

Hieno tunne välillä "ohjeistaa" tyyppiä vailla huolenhäivää mistään mahdollisista häiriöistä joissa duunari on niskan päällä.
        Suosittelen kaikille isännille!
        Nimim.Useaan kertaan kusetettu

• kiristystä.
        ikävä kyllä kirjoitti:

Ei asia näin ole, sillä eihän rengille voida työnjohtamista vierittää. Työnantaja teettää työtä lain ja tessin määräysten mukaan. Hänellä on määräysvalta työnteettämiseen. Jos hän alkaa soveltamaan so lakia rikkoen, hyväksymään työntekijän pyyntöjä laittomaan toimintaan, niin kyllä se on työnantajan päänsärky. Eikö silloin jos kuski ei pärjää sillä tessin palkalla, voida neuvotella tessin ylittävää, sitä ansiota, jota useimmat kuskit kehuvat täällä alvariinsa?

• Savo-karjalainen saasta

Hei mölsyt! Kyllä teidän pitää antaa
      Kirjoittanut: Savo-karjalainen saasta 1.2.2009 klo 09.02

Hei mölsyt! Kyllä teidän pitää antaa työnantajan maksaa tes-sopimuksen mukaan. Itse voitte sitten isännälle tilipussista antaa muutaman satasen pois tilipäivänä.    

• huono jatko

Ensinnäkin näille jälkikäteen rahastajille, asia on ok jos työnantaja rikkoo kahdenkeskistä sopimusta, jos työnantaja tekee kuten on sovittu ja sinä lähdet pummaamaan jälkikäteen vastoin sovittua, osta sitten niillä rahoilla hamekankaat. Alla ollut esimerkki TESin mukaan maksavasta työnantajasta ja ahneesta työntekijästä on erittäin hyvä.

Kannattaa myös muistaa, että viidakkorumpu kuuluu kauas. Parilta työnantajalta kun haet jälkikäteen rahat niin seuraavaa työnantajaa etsitkin sitten kissojen ja koirien kanssa, yhtäkään kunnollista ei ehkä enää löydy ja eräänä päivänä törmäät "pottia" hakiessasi siihen, että vastassa on rahaton konkurssipesä. Kylä kannatti!

• jakaminen

Tässä on oiva esimerkki siitä, että alalla ei noudateta valtakunnan perus-sopimusta, jossa määritetään alarajat. Kun koko ajan tulee näitä sopimuksista kirjoittavia, jotka eivät ole virallisia ja työaikalakeihin perustuvia, ne ovat VIRATTOMIA, paskapaperin arvoisia!!
        Kun vielä painostamalla viidakkorummuista pidetään yllä salaista tietokantaa, jos pidät oikeuksistasi kiinni. Ainoastaan nämä saavat pään silityksen, jotka hyväksyvät kaikki palkan alennukset, haukkuen yhdessä isännän kanssa tessin/lain noudattamisen tärkeyden! Jos paikkaa ei löydy laillisilla kriteereillä, on ala valunut todella hallitsemattomaan olotilaan, laittomuuksien suosimiseksi..valitettavaa.
        Vielä tuohon kunnolliseen työnantajaan, onko ne juuri näitä, jotka pitävät kirjaa näistä palkkojaan pyytelevistä, kun palkanmaksu ei ole kunnossa laillisten sopimusten mukaan?
        Mielestäni nämä yrittäjät saavat kaatua, jos rahti ei kestä palkanmaksua, näinhän kapitalismi toimii, paskat tippuu rattailta!
        Potin voi hakea valtiolta n.15 tonniin asti, jos firma on bangrotissa.

• Huvittunut lakimies
        jakaminen kirjoitti:

Tässä on oiva esimerkki siitä, että alalla ei noudateta valtakunnan perus-sopimusta, jossa määritetään alarajat. Kun koko ajan tulee näitä sopimuksista kirjoittavia, jotka eivät ole virallisia ja työaikalakeihin perustuvia, ne ovat VIRATTOMIA, paskapaperin arvoisia!!
        Kun vielä painostamalla viidakkorummuista pidetään yllä salaista tietokantaa, jos pidät oikeuksistasi kiinni. Ainoastaan nämä saavat pään silityksen, jotka hyväksyvät kaikki palkan alennukset, haukkuen yhdessä isännän kanssa tessin/lain noudattamisen tärkeyden! Jos paikkaa ei löydy laillisilla kriteereillä, on ala valunut todella hallitsemattomaan olotilaan, laittomuuksien suosimiseksi..valitettavaa.
        Vielä tuohon kunnolliseen työnantajaan, onko ne juuri näitä, jotka pitävät kirjaa näistä palkkojaan pyytelevistä, kun palkanmaksu ei ole kunnossa laillisten sopimusten mukaan?
        Mielestäni nämä yrittäjät saavat kaatua, jos rahti ei kestä palkanmaksua, näinhän kapitalismi toimii, paskat tippuu rattailta!
        Potin voi hakea valtiolta n.15 tonniin asti, jos firma on bangrotissa.

Niin että sä vaan HAET POTIN?Huvittavaa!
        Ensinnäkin selvitetään oikeudessa jokainen tapaus erikseen ja myös tarkastellaan työntekijän toiminta k.o.työsuhteessa.

Työntekijä joutuu selvittämään dokumenteista "saamatta" jääneet korvaukset sekä selittämään syyt miksi on lähtenyt käsittelyn alaisena olevan työsopimuksen ehdoilla edes töihin.

Oikeudessa edellytetään selvitystä syistä miksi työntekijä ei huomaa "puuttuvaa" palkkasummaansa kuin vuosien kuluttua.
        Selvitys miten työnantaja reagoi kun ensimmäisen kerran työntekijä huomautti virheellisesti lasketusta palkastaan?

Vai tuliko edes kertaakaan huomautettua?
        Tällä seikalla on erityinen merkitys koska työsuhteen riitauttaminen katsotaan sen jälkeen tuottamukselliseksi työntekijän kohdalla.

Eli se "POTIN HAKEMINEN" terminä aiheuttaa aiheetonta toiveikkuutta työntekijöille että rahaa saa vaan hakemalla.EI TODELLAKAAN!

Lisäksi mikäli asia lopulta vuosien jälkeen ratkeaa työntekijän "voittoon" niin verottaja vie yli puolet kaikesta.

Eli se siitä potin hakemisesta!!!!

• rahat pois
        Huvittunut lakimies kirjoitti:

Ensinnäkin selvitetään oikeudessa jokainen tapaus erikseen ja myös tarkastellaan työntekijän toiminta k.o.työsuhteessa.

Työntekijä joutuu selvittämään dokumenteista "saamatta" jääneet korvaukset sekä selittämään syyt miksi on lähtenyt käsittelyn alaisena olevan työsopimuksen ehdoilla edes töihin.

Oikeudessa edellytetään selvitystä syistä miksi työntekijä ei huomaa "puuttuvaa" palkkasummaansa kuin vuosien kuluttua.
        Selvitys miten työnantaja reagoi kun ensimmäisen kerran työntekijä huomautti virheellisesti lasketusta palkastaan?

Tällä seikalla on erityinen merkitys koska työsuhteen riitauttaminen katsotaan sen jälkeen tuottamukselliseksi työntekijän kohdalla.

Eli se "POTIN HAKEMINEN" terminä aiheuttaa aiheetonta toiveikkuutta työntekijöille että rahaa saa vaan hakemalla.EI TODELLAKAAN!

Lisäksi mikäli asia lopulta vuosien jälkeen ratkeaa työntekijän "voittoon" niin verottaja vie yli puolet kaikesta.

On sekin raha pois siltä verenimijältä :-)

• Jos työnantaja hoitaa oman osuutensa eli sen, että maksaa siten ja sen mitä on sovittu, niin hamekangas niille jotka jälkikäteen kuppaavat työnantajalta saamattomia palkkojaan.

Asia erikseen jos työnantajassa ei ole sen vertaa miestä, tai naistyönantajassa naista, että hoitaisi oman osuutensa.

• ottaa ohimoon..

Huvittunut "lakimies", ei ole ainakaan todellinen, kun katsoo kirjoitusasua. Kerrataan nyt vielä, kun lakimies kinaa aletyön palkoista, jopa puolustaen! Suomen tasavallassa on lakeja eikö, ja työehtosopimus, joka on voimassa koko alueella! Kuinka luulet oikeuden päättelevän, siitäkö, kun tämä palkanmaksu on useissa taloissa alle em. asoihin nähden, ei ole vakuuttava argumentti.
        Työntekijä pitää itse päivittäistä kirjaa tunneista ja reiteistä, ei
        se sen kummempaa ole. Kun vielä tarjoat työntekijän velvoitetta selvittää, heitän niin että, onko yrityksessä kirjanpito kunnossa, nimen omaan pikkutaloissa, väitän kokemuksesta että ei ole. Voit vaikka tarkistaa työsuojelupiireistä, sekä myöskin AKT:stä. Lakikin jo vaatii kirjaamaan kaikki palkanmaksu osiot, esimerkkinä vaikka pyhälisät, joita ei monikaan maksa. Puhut
        muunnettua tietoa oikeudesta, koska palkanmaksajalla, työnteettäjällä on se selvitystaakka. Taas esimerkki: kun duunari esittää oman laskelmansa tunteineen työaikoineen tarkasti päiväkirjaansa merkittyine taukoineen, niin vasta-argumentointi on tuoda, horjuttaa kaverin kirjaamista.(kokemusta on) Ei ole tiedossa sen laatuista oikeuden päätöstä, jossa esittämäsi on ollut käräjillä painavin peruste.
        Noita kärjistyksiä rahan hakemisessa, on sinun oivallus, mutta jos firma ei pysty maksamaan, palkkaturvasta todella saa sen n.15tonnia max. (taas kokemusta)
        Vuosienkin päästä saatava on jees, koska se myös kartuttaa eläkemaksuja ja korkoa, kun maksu viivätyy. Eikä voitto ole se päällimmäinen, vaan lain ja tessin noudattaminen! Näitäkään ei tarvitsisi läträtä, kun jokainen hoitelisi asiat niikuin lait määrää.
        Lopuksi pieni pointti: työvuorolistathan puuttuu lähes jokaisesta firmasta, joka pitää, siis pitää olla seinällä ennen kahden viikon jaksoa, jossa on merkittynä työn alkamisaika ja vapaapäivät. Tätä ei muuten työsuojelutarkastajatkaan välitä valvoa.

• jos tulee muita ongelmia
        puukuski kirjoitti:

Jos työnantaja hoitaa oman osuutensa eli sen, että maksaa siten ja sen mitä on sovittu, niin hamekangas niille jotka jälkikäteen kuppaavat työnantajalta saamattomia palkkojaan.

Asia erikseen jos työnantajassa ei ole sen vertaa miestä, tai naistyönantajassa naista, että hoitaisi oman osuutensa.

Niinkuin mulle kerran. Työnantajan muija alkoi soittelemaan öisin kännipäissään monen tunnin vittuilu ja häirikkösoittoja. Sitten se soitteli mun muijalle, että mulla on muka toinen nainen jossain mun reitin varrella. Kun isäntäkään ei saanut akkaansa kuriin, niin mulla alkoi pikkuhiljaa keittää ja lopulta otin loparit.

Siitä tuli loppujen lopuks vielä avioero, ni kyllä sillon vitutti niin paljon, että harkitsin jälkikäteen hakee maksamattomia ylitöitä ja TESsin mukaan palkka.

En sitä kuitenkaan tehny, mutta piruuttani laskin, että 80-90 donaa mummuissa olisin ollut saamassa. Se oli iso raha 90-luvulla. Toisaalta eihän se ollu isännänkään vika..

• ihmeelliset

...verotukset toisilla. Kyllä saa olla aika vitun kovat vuositulot, että verottajalle menee yli puolet. Ennakonpidätys palkkaturvassa on toki tietyn rajan ylittävältä osalta 50 %, mutta ennakonpidätys ja vero on aivan eri asiat, vaikka läheisesti toisiinsa liittyvätkin.

Pieni yksinkertainen laskutoimitus. Oletetaan, että esimerkkihenkilön vuositulot ovat olleet 25000 euroa ja veroprosentti 20. Hän on siis maksanut 5000 euroa veroa. Nyt hän saakin 10000 maksamattomia palkkoja vielä päälle ja 35000 vuosituloilla veroprosentti onkin vaikkapa 24, jolloin veron määräksi tulee 8400 euroa, joka ylittää 3400 eurolla tuon jo maksetun 5000 euroa. Eli siitä kymppitonnista meni käytännössä 34 prosenttia veroa. Ei siis lähellekään puolia! Pitäisi olla aika lähellä totuutta nuo esimerkkinä mainitsemani prosentit.

• ajatellut

että sun kokemuksella palkka on 11,56 jos ajat tysperää, mutta todennäköisesti ajat ransittia niin palkka on jotain päälle 10e, mutta taitoihis nähden pitäisi olla 7 euroa tunti.

• ajantasaisia

...palkkataulukoita. Palkat ovat nousseet jo kaksi kertaa tuon 11,56 €/h jälkeen. Tämänhetkinen täysperäkuskin lähtöpalkka on 12,33 €/h. Taulukon pienin palkka, eli autonapumiehen lähtöpalkka on 11,20 €/h ja korkein eli täysperäkuski yli 12 kokemusvuodella 13,24 €/h.

• vielä korjaus
        ajantasaisia kirjoitti:

...palkkataulukoita. Palkat ovat nousseet jo kaksi kertaa tuon 11,56 €/h jälkeen. Tämänhetkinen täysperäkuskin lähtöpalkka on 12,33 €/h. Taulukon pienin palkka, eli autonapumiehen lähtöpalkka on 11,20 €/h ja korkein eli täysperäkuski yli 12 kokemusvuodella 13,24 €/h.

Taulukon korkein palkkahan on tietenkin ulkomaanliikenteen kuljettajan palkka 8 prosentilla korotettuna eli 14,09 €/h.

• en mää.
        ajantasaisia kirjoitti:

vaan tierä, akt:n sivuilta katoin, olisko ajasta jäljessä.

• korjaus
        en mää. kirjoitti:

vaan tierä, akt:n sivuilta katoin, olisko ajasta jäljessä.

se oli oikeesti vanhaa tietoo.

• Korjataas taas
        korjaus kirjoitti:

se oli oikeesti vanhaa tietoo.

suu vaahdossa taisi katsoa tuota vuoden takaista peruapalkkaa täysikäs kuskille...
        Siitä kun opettelee lukemaan numerot ja kaiken muunkin niin luvun normaalilla ymmärtämisellä sivulla kolme lukee ylimpänä tuo nykyinen 12.33.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      104
      1791
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1571
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      144
      1529
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      99
      1465
    5. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      79
      1397
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      119
      1239
    7. Vähäjärven koululla kouluampuminen/puukotus, 23 loukkaantunutta

Tekijä ilmeisesti mamu onko lisätietoa kellään
      Pirkkala
      20
      1177
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      275
      1158
    9. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      1041
    10. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      1015
    Aihe