Sähköyhtiöt / siirtomaksut

Onko kukaan koskaan miettinyt sähköyhtiöiden oikeutusta periä sähköstä siirtomaksua? Sähköyhtiöt ovat yrityksiä, samoin kuin taksi,bussi- ja kuorma-autoijat ovat yrittäjiä, jotka, mikäli auto rikkoutuu, korjaavat autossa ilmenneet viat, jotka kustannukset sitten toimivat katetta vähentävästi, mutta saavat toki merkitä tällaiset kulut verovähennyksiin.
Ymmärtääkseni sähköyhtiöt ovat toimineet samalla periaatteella, kunnes joku, todennäköisesti osakkeenomistajataho keksi alkaa perimään sähkönsiirtomaksua. Onko tällaisen maksun periminen laillista, vai pitäisikö kuluttajille maksaa näin kerätyt summat takaisin?
Eikö kuorma-autoilijakin siis voisi alkaa korottamaan sorakuormaansa erityisellä siirtomaksulla, jolla katettaisiin mahdolliset autoon joskus tulevat remontit, kaluston uusimiset yms menot. Näin ei yrittäjälle jäisi varsinaista riskiä missään vaiheessa, kuten nyt on kaikilla aloilla. Ei muuta kuin kaikki yrittäjät nyt lisäämään maksuihinsa siirtovero,heh.. Löytyisikö jotain henkilöä- taikka tahoa, joka ottaisi asian hoitaakseen, tutkiakseen, onko sähköyhtiöiden siirtomaksut lakiin perustuvia?

7

741

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HahHahHah

Vitsiä pukkaa ihan tosissaan mutta jos joku nyt oikeasti on näin tyhmä niin kerrataan asia:
      -Siirtolasku tulee siltä firmalta jonka piuhaa pitkin sähkövalo kotiisi rämpii
      -Sähkölasku tulee siltä firmalta jolta sähkösi ostat
      -Ei ole kielletty ostaa siltä firmalta jonka piuhat alueellasi on. Silloin molemmat erät laskutetaan samalla laskulla

• Von Lagerbom

Oletpa itse vitsikäs. Niinhän minä teenkin.. Sähkö- ja siirtomaksu tulee samalta toimittajalta.. Eli mitä nyt keksit?

• eli energiamarkkinavirastohan
        Von Lagerbom kirjoitti:

Oletpa itse vitsikäs. Niinhän minä teenkin.. Sähkö- ja siirtomaksu tulee samalta toimittajalta.. Eli mitä nyt keksit?

se hyväksyy siirtomaksut kunkin sähköyhtiön vaatimusten/laskelmien mukaan.
        Kyllä sähköyhtiösi kertoo mitä mikäkin tarkoittaa eli myynti ja siirtohan piti erotella aikoinaan kun Ahtisaari astui pressaksi!!

Että näin...

• Von Lagerbom
        eli energiamarkkinavirastohan kirjoitti:

se hyväksyy siirtomaksut kunkin sähköyhtiön vaatimusten/laskelmien mukaan.
        Kyllä sähköyhtiösi kertoo mitä mikäkin tarkoittaa eli myynti ja siirtohan piti erotella aikoinaan kun Ahtisaari astui pressaksi!!

Että näin...

Sähkön hinta muodostuu kolmesta osasta:

sähkön siirrosta
        sähköenergiasta (myynnistä)
        sähköverosta
        Kilpailutettavissa näistä on vain sähköenergian osuus, jonka osuus sähkön hinnasta on n. 36-40 prosenttia. Sähkön myyjästä riippumatta paikallinen sähköyhtiö (= jakeluverkon haltija) perii asiakkaalta maksut sähkön siirrosta ja veroista.

Sähkön siirrolla tarkoitetaan sähkön toimittamista sen tuotantopaikalta käyttöpaikalle ja siitä perittäviä maksuja. Siirrosta vastaa aina asiakkaan paikallinen sähköyhtiö, joka on rakentanut alueen sähköverkon ja myös vastaa sen kunnosta ja ylläpidosta.

Sähkömarkkinalain mukaan sähköverojen perintä on paikallisen sähköyhtiön velvollisuus. Sähköveroa maksetaan kulutuksen mukaan.

Arvonlisävero peritään niin sähkön siirrosta, sähköenergiasta kuin sähköverostakin.

Yllä olevasta, erään sähköyhtiön tiedoitteesta tulee esiin, että kuluttaja maksaa sähköveroa, siiirtomaksua, ja vielä arvonlisäveroakin.

Minun tapauksessani, kaiketi, sähkö tulee yhtiön omasta vesivoimalasta, ja perii siis itse sähköstä- ja myös sen siirrosta huomattavan korkeita summia. Minulle ei ole osoitettu miten tämä itse siirtotapahtuma toteutetaan, ja koituuko tästä siirrosta erityisiä kustannuksia sähköyhtiölle. Kuten jo edellä totesin, yrittäjyyteen kuuluu yleensä riskejä- ja mahdolliset laitteiden rikkoutumiset yms katetaan yhtiön omista varoista. Sähköyhtiöt voivat näemmä periä nämä kunnossapito- ja laajennuskustannukset periä kuluttajalta erikseen maksettavalla maksulla. Minulle sähköä toimittava yhtiö on ilmoittanut siirtomaksulla pidettävän sähkölinjat kunnossa, eli me sähkön kuluttajat maksamme mm korjaustyöntekijöiden palkat.. Kyllä tällaiset maksut yleensä kuuluvat itse yrittäjän maksettaviksi, eikä niitä asiakkaalla maksateta etukäteismaksuin jopa..

• parempi?
        Von Lagerbom kirjoitti:

Sähkön hinta muodostuu kolmesta osasta:

sähkön siirrosta
        sähköenergiasta (myynnistä)
        sähköverosta
        Kilpailutettavissa näistä on vain sähköenergian osuus, jonka osuus sähkön hinnasta on n. 36-40 prosenttia. Sähkön myyjästä riippumatta paikallinen sähköyhtiö (= jakeluverkon haltija) perii asiakkaalta maksut sähkön siirrosta ja veroista.

Sähkön siirrolla tarkoitetaan sähkön toimittamista sen tuotantopaikalta käyttöpaikalle ja siitä perittäviä maksuja. Siirrosta vastaa aina asiakkaan paikallinen sähköyhtiö, joka on rakentanut alueen sähköverkon ja myös vastaa sen kunnosta ja ylläpidosta.

Sähkömarkkinalain mukaan sähköverojen perintä on paikallisen sähköyhtiön velvollisuus. Sähköveroa maksetaan kulutuksen mukaan.

Arvonlisävero peritään niin sähkön siirrosta, sähköenergiasta kuin sähköverostakin.

Yllä olevasta, erään sähköyhtiön tiedoitteesta tulee esiin, että kuluttaja maksaa sähköveroa, siiirtomaksua, ja vielä arvonlisäveroakin.

Minun tapauksessani, kaiketi, sähkö tulee yhtiön omasta vesivoimalasta, ja perii siis itse sähköstä- ja myös sen siirrosta huomattavan korkeita summia. Minulle ei ole osoitettu miten tämä itse siirtotapahtuma toteutetaan, ja koituuko tästä siirrosta erityisiä kustannuksia sähköyhtiölle. Kuten jo edellä totesin, yrittäjyyteen kuuluu yleensä riskejä- ja mahdolliset laitteiden rikkoutumiset yms katetaan yhtiön omista varoista. Sähköyhtiöt voivat näemmä periä nämä kunnossapito- ja laajennuskustannukset periä kuluttajalta erikseen maksettavalla maksulla. Minulle sähköä toimittava yhtiö on ilmoittanut siirtomaksulla pidettävän sähkölinjat kunnossa, eli me sähkön kuluttajat maksamme mm korjaustyöntekijöiden palkat.. Kyllä tällaiset maksut yleensä kuuluvat itse yrittäjän maksettaviksi, eikä niitä asiakkaalla maksateta etukäteismaksuin jopa..

Kyllä ne siirtoverkon kustannukset on aiemminkin veloitettu asiakkaalta vaikkka niitä ei ole eritelty erikseen. Ne sähkölinjat ja muuntajat tarvitsevat ylläpitoa.

Samoin tekee sorakuskikin, siihen kuorman hintaan on leivottu ne auton käyttö-, huolto-, pääoma- jne kulut vaikka niitä ei ole ertitelty.

Kumpi on parempi tapa laskuttaa?

Hilavitkutin, asiakkaalle kotiin toimitettuna 185€

Vai:

Hilavitkutin 100€, toimitus asiakkaalle kotiin 85€

• Von Lagerbom
        parempi? kirjoitti:

Kyllä ne siirtoverkon kustannukset on aiemminkin veloitettu asiakkaalta vaikkka niitä ei ole eritelty erikseen. Ne sähkölinjat ja muuntajat tarvitsevat ylläpitoa.

Samoin tekee sorakuskikin, siihen kuorman hintaan on leivottu ne auton käyttö-, huolto-, pääoma- jne kulut vaikka niitä ei ole ertitelty.

Kumpi on parempi tapa laskuttaa?

Hilavitkutin, asiakkaalle kotiin toimitettuna 185€

Vai:

Hilavitkutin 100€, toimitus asiakkaalle kotiin 85€

Tutkippa piruttasi mikä oli sähkön hinta ennen kuin tällaiset siirtomaksut tulivat.. Tutki myös palkkatasosi siltä ajalta, ja mitä se on nyt.. Kyllä se kuule niin on, että ne siirtomaksut junailtiin osakkeenomistajien rahamassia kasvattamaan.. Tutki nyt piruttasi sitten vielä sen sorakuorman hinta samoilta ajoilta... Onko nousua tapahtunut samassa suhteessa sähkönhinnan kanssa.

• DavidCe
        Von Lagerbom kirjoitti:

Tutkippa piruttasi mikä oli sähkön hinta ennen kuin tällaiset siirtomaksut tulivat.. Tutki myös palkkatasosi siltä ajalta, ja mitä se on nyt.. Kyllä se kuule niin on, että ne siirtomaksut junailtiin osakkeenomistajien rahamassia kasvattamaan.. Tutki nyt piruttasi sitten vielä sen sorakuorman hinta samoilta ajoilta... Onko nousua tapahtunut samassa suhteessa sähkönhinnan kanssa.

Siirtomaksut vievät pontta sähkönmyynnin kilpailuttamiselta. Sen mitä saattaisi säästää menee siirtomaksuihin, tai säästö kutistuu todellisesta siirtomaksun vuoksi. Että jonkinlaista "vapauttamista" sähkömarkkinoilla soisi tapahtuvan. prkl.

Muistanpa omassa laskussani kerran sellaisenkin tekstin kuin siirtomaksun tasauslasku. Nykymittareilla kuitenkin -ainakin näin kerrotaan- pystytään todellinen kulutus mittaamaan reaaliajassa niin silti edelleen tulee tasauslaskuja... :/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      99
      7853
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5617
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      275
      4881
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4843
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      76
      3607
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      51
      2859
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      63
      2605
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2468
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2412
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2294
    Aihe