Huolestuneena olen seurannut Suomen talouden kehittymistä (niinkuin tietysti muutkin)ja mieleen hiipii vääjäämättä kysymys että onko Suomessa palkka-ja hintataso kohdallaan esim. muihin EU-maihin nähden?
Paperituotanto on lopetettu kannattamattomana suurelta osin.Paperityöläisillä oli käsittääkseni korkea palkkataso koska sitä ihmeteltiin vähän kaikkialla.Olisiko sillä ollut syytä paperin alasajoon Suomessa?
Samoin pelätään että kabotaasiliikenne vie osuuksia kotimaisilta yrittäjiltä.
Yleensä kaikkien alojen palkkaustaso kiinnostaisi vertailla jos olisi esim EU-alueelta
olemassa.Ammatit kuitenkin ovat lähes samoja ja tehtävät myös.Paljonko esim ranskalaisen rekkakuskin tuntipalkka on niitten Tessin mukaan?
Samalla valuutalla kuitenkin pelataan.
Jos palkkaustasossa on huomattavia eroja niin ei tarvitse ihmetellä minne työt häviävät.
Oman käsitykseni mukaan suomalainen AY-liike on ollut tehokas saamaan palkat ja edut ylös.On vaikka mitä muutosturvaa!
Jos jollain on verrokkilistoista tietoa niin tänne myös,kiitos.
Hinnoitteleeko AY-liike kaikki työt muualle?
8
1187
Vastaukset
- eivät ole
se juttu miksi Suomesta esim paperitehtaita ajetaan alas. Paperiteollisuuden palkat edustavat kokonaiskuluista hyvin pienen osan. Kuljetusalalla palkkakulut ovat isommat suhteessa muihin kuluihin, taitaa polttoaine viedä isoimman osan menoista.
Se, miksi juuri täältä meiltä tehdas lopetetaan eikä esim Saksasta, johtunee siitä että siellä irtisanominen on helvetin paljon kalliimpaa. Suomessa irtisanominen tuotannollisiin ja taloudellisiin syihin vedoten maksaa irtisanomisajan palkan. Muualla Euroopassa se on huikeasti kalliimpaa. Toinen juttu on alan työrauha. Tehtaan pysäyttäminen on jokseenkin kallista hommaa "joutavan" syyn takia, käsittääkseni Euroopassa ei niin herkästi hätäseis-nappia painella. Nämä olen jostain lukenut, en muista mistä.
Kuljetusala taas on asiakkaiden silmissä se pakollinen paha. Rojut pitää saada mahdollisimman halvalla perille. Vaikka jotkut puhuu hienoja siitä että kyllä kuljettajan suomea pitää puhua, kariutuu tasan siihen kohtaan kun ulkolainen yritys kertoo hinnan millä he ajavat. Ilmaiseksihan saa tietysti töitä tehdä niin paljon kuin vaan viitsii ja tohtii. Itse tiedän arvoni ja sen rahan myös työnantajaltani vaadin. Jos tämä ei kelpaa hänelle tai työnantajan tarjous ei kiehdo minua, katselkoot työnantaja sitten paremmin tarpeisiinsa sopivan kuljettajan, vastaavasti itse osaan myös lähteä sinne missä ammattitaitoani arvostetaan vähintään palkkakuitissa.
Sinänsä kuljetustyö Suomesta ei ole häviämässä mihinkään, tätä kun ei etänä voi tehdä. Toistaiseksi laki on suomalaisten kuljetusyritysten puolella, mutta vapautuva kabotaasiliikenne aiheuttaa tietysti paineita vähän joka suuntaan. Mutta ei se halvin hinta ole tilaajallekaan aina se edullisin. Esim Pohjois-Pohjanmaan - Etelä-Lapin tienhoidon hallintohan myytiin Viroon. Tekijät olivat kotimaisia yrittäjiä. Vuodenko ne räpiköi kun Viron poika ei maksanutkaan sovittuja taksoja yrittäjille, tälle talvellehan virolainen sanoi sitten sopimuksen irti. Paljonkohan tiehallinto tällä kilpailutuksella säästi?- enimmäkseen
nämä kehitysmaiden kuljettajat, polakit ja kumppanit, maat joissa sosiaaliturva perustuu kerjäämiseen ja varastamiseen.
Kyllä nämä vie ajot joissa äo:n tarve on likimain 50. - funtisja
Paperitehtaan kuluissa palkat ovat varmaankin vain pieni osa kokonaiskuluja mutta jos katsoo esim ulkomaille lähetettävän paperikuorman arvoa suhteessa sen kyseisen kuorman kuljetuskustannuksiin ja vaikka siitä suhteutettaisiin 33 - 38 % osuus (kuljetusten palkkakulut) niin silloin uskoakseni palkkakulujen osuus paperikasan arvosta ylittää sen kulujen osuuden jonka paperitehtaan oman työvoiman kulujen osuus on kuorman arvosta.
Ja Kuljetusalalla työvoimakustannusten osuus ON ISOMPI kuin polttoainekulujen osuus (tällä hetkellä).
- Elä nyt..
Suomalaisten palkat suhteutetaan kuule valitettavasta tämän maan elintasoon! Jos minä lähden kuskin palkkani kanssa romaniaan,niin elätän siellä vaikka yhden vaimon muksuineen ja sukuineen,MUTTA suomaassa en ole kroisos!
Saako muka esim,putkimies sinun mielestä sopivaa palkkaa? Se on valitettavasti niin että kiinalaisten ym,kanssa emme voi millään kilpailla palkkojen pienuuden kanssa,koska silloin tämä meidän järjestelmä sortuu ja vielä jos kaikki viljelee riisejä takapihoilla,palaamme takaisin pula-aikaan.
Ole huoletta,ranskalaiset virkaveljet saavat VARMASTI saman arvoisen korvauksen,jos eivät niin rekat on aika nopsaa poikittain kaupunkien sisäänmenoteillä!(et ole vielä nähnytkään kunnon liiton toimintaa)- pohdin
Juuri näin.
- valittaa
Ei täällä ole pakko yrittää. Ala rekkakuskiks tai paperimieheks, jos meinaat leiville lyödä.
Tää on tätä samaa ku duunarit kateellisia maajusseille, ja toisinpäin. tuskin näyttelivät/näyttelevät yhtään minkäänlaista roolia tehtaiden sulkemisissa. Vaikka suljettujen tehtaiden työntekijät olisivat käyneet ilmaiseksi töissä, niin ihan samalla tavalla kyseisten puulaakien oville olisi pönkät ilmestyneet. Olisivatko ne tulleet hieman myöhemmin, en tiedä, mutta lopetettu ne olisi kumminkin. Kyse on nyt isommista asioista kuin tehtaiden työntekijöiden palkoista.
On kyse ainakin puun hinnasta, niin kotimaisen kuin myös tuontipuun hinnasta ja etenkin saatavuudesta (puu on kohtuu kallista, hakkuukelpoiset leimikot aina vaan harvemmassa, tukkimetsien vähyys...) yleisestä markkinatilanteesta, yleisestä maailmantilanteesta, metsäteollisuuden tuotteiden kysynnän sijainnista/määränpäästä (rahtaus ei ole ilmaista ja miksi keitellä sellua täällä "kalliissa länsimaassa" jos sitä voi tehdä monta kertaa edullisemmin jossain lähempänä vaikka vähän riistoperiaatteellakin?).
On myös niin, että esim. suomalaiset, maailmanlaajuisesti toimivat metsäyhtiöt, alallaan suurimpia mitä onkaan, ovat toisaalta pakkoraossa. Eihän firmoja pidä missään nimessä laskea sellaiseen taloudelliseen jamaankaan jottei siitä enää nousta, tai jotta joku näppärä sijoittajaporukka saisi iskettyä kiilan ovenväliin ja kaapattua vallan muihin maihin vieraisiin.
Kabotaasiliikenteestä tai ulkolaisten työläisten/yrittäjien taksojen ja palkkojen polkemisesta, niin sitä on nyt saatu mitä yrittäjätKIN ovat teollisuuden ohella tilanneet. Omaan nurkkaan kusemista vain sitkeästi jatketaan kun ajetaan vähän halvemmalla vähän enemmän. Kun autoilijat huomaavat että eihän tässä enää perkele oikein pärjätä näillä taksoilla, niin ekana aletaan kuppaamaan työntekijöiden palkoista ja kaluston kunnosta/huolloista. Mutta kyllähän se sahattava oksa lopulta katkeaa, ainahan se on katkennut.
Ja muutenkin autoilijat ovat iät ja ajat tottuneet siihen, että suurin osa kuljettajista on sellaisia, että suostuvat tekemään polkuhinnoin (verrattuna joihinkin muihin aloihin) työtään, eikä me vieläkään pyydetä itselle kaikkea sitä, mitä meille kuuluisi. Kuka mistäkin syystä.
Ja noin se on monella muullakin suoritealalla, ei vain kuljetusalalla. Työnantajien riistoperiaate on perseestä, eikä monelle työnantajalle työntekijät ole muuta kuin kuluerä. Itsekkyys ja oman edun tavoittelu, sen ohella että pitää saada aina vaan suurempia ja suurempia voittoja, on ajanut meidät tähän. Voi kai tässä vielä mainita pörssikeinottelut sun muut idioottien voitelupuheet. Ja aivoton kansa uskoo mitä herrat sanoo. Hienoa, niin sitä pitää!
Mitä tulee AY-liikkeeseen, niin kyllä ne ajaa meidän kaikkien työntekijöiden etuja. Ei tässä missään perkeleen Neuvostoliitossa eletä vaikka siltä joskus näyttääkin.- kyllä
ja verottaja pitää lopusta huolen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881567
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla121440- 981380
- 691250
- 1161150
- 911100
- 69961
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n256948Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18915- 37887