Raymarine ST1000 / ST2000 vai Simrad TP22? Veneeni on noin 3t painoinen.
Pinnapilootti
18
2627
Vastaukset
- Simradia
Laadukas tuote, myös ammattilaisten arvostama merkki.
- miekin
mailspeedmarine tai cactus englannissa ja on hinnat kohillaan suomeen verrattuna.
Luulen että st 1000 n sulle alitehoinen. - koska
Autohelm (ent.merkki) on varmasti eniten myyty
huviveneiden autopilotti ja näin ollen huolto
on taattu lähes joka maassa. Itselläni on ko merkkisistä laitteista kokemusta vuodesta 1979.
Pelit ovat pelanneet hyvin ja tarvittaessa huolto on aina löytynyt.- Hakro
Kovan maineen perusteella ostin uuteen veneeseeni aikoinaan täydellisen mittariston autopilotin Autohelmiltä 1991.
- Autopilot lakkasi toimimasta 1993, sopivasti takuuajan päätyttyä.
- Tuulimittaria korjattiin kahteen otteeseen suunnilleen samalla summalla kuin mitä koko mittaristo maksoi (n. 2000 euroa), ja se toimii edelleenkin sattumanvaraisesti, useimmiten ei.
- Loki toimii oikein vain yli 15 asteen lämpötiloissa.
- Ainoastaan kaikuluotain on toiminut ilmeisen virheettömästi koko ajan.
En tosin tiedä, onko Raymarinen laatu samaa tasoa, mutta vahvasti epäilyttää. - turha verrata uuteen....
Hakro kirjoitti:
Kovan maineen perusteella ostin uuteen veneeseeni aikoinaan täydellisen mittariston autopilotin Autohelmiltä 1991.
- Autopilot lakkasi toimimasta 1993, sopivasti takuuajan päätyttyä.
- Tuulimittaria korjattiin kahteen otteeseen suunnilleen samalla summalla kuin mitä koko mittaristo maksoi (n. 2000 euroa), ja se toimii edelleenkin sattumanvaraisesti, useimmiten ei.
- Loki toimii oikein vain yli 15 asteen lämpötiloissa.
- Ainoastaan kaikuluotain on toiminut ilmeisen virheettömästi koko ajan.
En tosin tiedä, onko Raymarinen laatu samaa tasoa, mutta vahvasti epäilyttää.Minulla taas oli hyvä kokemus 70-luvulla, jolloin Authelm 800 ja myöhemmin 1000 mallin pinnapilotin hankin. Sen elektroniikka toimi vuosikaudet ilman ongelmia. Muistan, että työntövarren muovinen nuppi piti uusia kulumisen takia.
Tuulimittareista on itselläni ollut monenlaista harmia 40 vuoden aikana - sekä raymariinista että muista saman halvemman - keskihintaisten merkkisistä. Vain B&G on ollut luotettava, mutta on niin pirun kallis.
Nykyinen autopilottini on uusi raymariini, vaikka edellisessä olikin muutamia ongelmia. Huvivene-elektroniikalla on huvivene-elektroniikan hinnat ja myös vastaava laatu. Ei raymariini huono ole siinä sarjassa.
- toinen yksinpurjehtija
Pinnapilotti on sen verran välttämätön yksinpurjehtijalle, että sen laatuun ja tehoon kannattaa satsata. Oma veneeni painaa noin 2000kg, mutta silti olen valitsemassa Raymarinen ST2000 vanhan Autohelm 800:sen korvaajaksi. Puhuin venemessuilla Raymarinen maahantuojan kanssa, joka kertoi pilottien välillä olevan eroa työntövoiman lisäksi myös nopeudessa: ST2000 :lla peräsinliike laidasta laitaan kestää vain 4,5 sekuntia, kun se ST1000 :lla on 8 sekuntia. Pilotin nopeudella on vaikutusta ohjailukykyyn erityisesti puuskittaisessa tuulessa ja avomeriolosuhteissa. Vaikka ST1000 riittäisi hyvin omaan veneeseeni painon puolesta, niin silti olen valitsemassa järeämpää mallia. Simradit asettuvat työntövoiman (65-70kg) ja nopeuden (6,9 sekuntia) puolesta ST1000 ja ST2000 väliin. Valintani taitaa kääntyä Raymarinen puoleen, koska uskon sen olevan varmemmin asennettavissa suoraan nykyisen Autohelmin paikalle. Saattaa kyllä olla, että Simradit menevät myös suoraan Autohelmin asetuksilla?
- huippu,
messutarjous, kaukosäädin kaupanpäälle, pilotin hinnaksi jää 250€ Raymarine
- vai mikä malli?
Hinta on tosiaan edullinen, jos kertomasi tarjous koski ST2000 mallia. Se maksaa engl. verkkokaupassakin hiukan enemmän (n. 350 e).
ST1000 on selvästi halvempi malli, mutta on mielestäni avomerireissuille liian heiveröinen, yksinpurjehtijan autopilotiksi. Se sopii kevyisiin keleihin ja koneajoon suojaisilla vesillä. Itse en koskaan ole kaivannut kaukosäädintä pinnapilottiini. Onko sellaiselle todellista tarvetta vai onko se pelkästään "kiva lelu"? - on kiva lisä
vai mikä malli? kirjoitti:
Hinta on tosiaan edullinen, jos kertomasi tarjous koski ST2000 mallia. Se maksaa engl. verkkokaupassakin hiukan enemmän (n. 350 e).
ST1000 on selvästi halvempi malli, mutta on mielestäni avomerireissuille liian heiveröinen, yksinpurjehtijan autopilotiksi. Se sopii kevyisiin keleihin ja koneajoon suojaisilla vesillä. Itse en koskaan ole kaivannut kaukosäädintä pinnapilottiini. Onko sellaiselle todellista tarvetta vai onko se pelkästään "kiva lelu"?itseäni harmittaa kun ostin autopilotin johon ei saa kaukosäädintä. Kaukosäädin olisi mukava lisä esimerkiksi ahtaammilla kulkuväylillä. Kun on ottanut mukavan istuma-asennon ja on tarvetta korjailla kurssia muutama aste niin pidemmän päälle harmittaa että joutuu jatkuvasti kurottamaan nappeja painamaan. Tällaisia ahtaita kulkuväyliä jotka vaativat tarkempaa säätöä on lähestulkoon kaikki saaristoväylät. Se olisi paljon mukavampaa auringonpaisteella löhötä kaiteita vasten mukavasti ja kaukosäätimellä korjata kurssia ja väistellä muita. Ja taas huonolla ilmalla istuskella kahvikuppi kädessä sprayhoodin suojassa kaukosäädin kädessä.
- Aivan eri tavat...
on kiva lisä kirjoitti:
itseäni harmittaa kun ostin autopilotin johon ei saa kaukosäädintä. Kaukosäädin olisi mukava lisä esimerkiksi ahtaammilla kulkuväylillä. Kun on ottanut mukavan istuma-asennon ja on tarvetta korjailla kurssia muutama aste niin pidemmän päälle harmittaa että joutuu jatkuvasti kurottamaan nappeja painamaan. Tällaisia ahtaita kulkuväyliä jotka vaativat tarkempaa säätöä on lähestulkoon kaikki saaristoväylät. Se olisi paljon mukavampaa auringonpaisteella löhötä kaiteita vasten mukavasti ja kaukosäätimellä korjata kurssia ja väistellä muita. Ja taas huonolla ilmalla istuskella kahvikuppi kädessä sprayhoodin suojassa kaukosäädin kädessä.
Ahtailla kulkuväylillä käytän yleensä käsiohjausta. Minusta käsin ohjaaminen kapeilla saaristoväylillä on paitsi turvallisempaa, myös mukavampaa. Purjeitakin on trimmailtava kurssin ja tuulen muutosten mukaan. Tykkään purjehtimisesta enemmän kuin elektroniikan näppäilystä ja löhöämisestä. Koneajossa autopilotilla siirryn käsiohjaukseen, kun muuta liikennettä on lähellä.
Pitkillä avomerilegeillä autopilotin nappuloita ei tarvitse muutenkaan painella yhtenään, voin istua mukavasti sprayhoodin suojassa ilman kaukosäädintä. "Ja taas huonolla ilmalla istuskella kahvikuppi kädessä sprayhoodin suojassa kaukosäädin kädessä". Minulle riittää se kahvikuppi.
Niin erilaisia ollaan. En todellakaan tarvitse kaukosäädintä. Kiva kuitenkin kun kerroit, mihin kaukosäädintä saattaisi tarvita.
Jatkan yksinpurjehduksia entiseen totuttuun malliin, ilman autopilotin kaukosäädintä. - huomasit että puhuin
Aivan eri tavat... kirjoitti:
Ahtailla kulkuväylillä käytän yleensä käsiohjausta. Minusta käsin ohjaaminen kapeilla saaristoväylillä on paitsi turvallisempaa, myös mukavampaa. Purjeitakin on trimmailtava kurssin ja tuulen muutosten mukaan. Tykkään purjehtimisesta enemmän kuin elektroniikan näppäilystä ja löhöämisestä. Koneajossa autopilotilla siirryn käsiohjaukseen, kun muuta liikennettä on lähellä.
Pitkillä avomerilegeillä autopilotin nappuloita ei tarvitse muutenkaan painella yhtenään, voin istua mukavasti sprayhoodin suojassa ilman kaukosäädintä. "Ja taas huonolla ilmalla istuskella kahvikuppi kädessä sprayhoodin suojassa kaukosäädin kädessä". Minulle riittää se kahvikuppi.
Niin erilaisia ollaan. En todellakaan tarvitse kaukosäädintä. Kiva kuitenkin kun kerroit, mihin kaukosäädintä saattaisi tarvita.
Jatkan yksinpurjehduksia entiseen totuttuun malliin, ilman autopilotin kaukosäädintä.sanoinko jossain vaiheessa että kirjoitukseni viittasi purjeilla ajamiseen?
- syyllä käsiohjaus!
huomasit että puhuin kirjoitti:
sanoinko jossain vaiheessa että kirjoitukseni viittasi purjeilla ajamiseen?
Koneajossa ahtailla kulkuväylillä olet väistövelvollinen niinkuin konealukset ovat. Eikö sitä suuremmalla syyllä olisi turvallisempi ohjata käsin, kun ajelet ahtailla väylillä?
Tilanne avoimilla vesillä ei muutu, vaikka ajeletkin koneella: suunnan muutoksia tarvitaan silti aika vähän eikä autopilotin napin painallus vaadi minkäänlaisia ponnistuksia ilman kaukosäädintäkään. - kullakin
Aivan eri tavat... kirjoitti:
Ahtailla kulkuväylillä käytän yleensä käsiohjausta. Minusta käsin ohjaaminen kapeilla saaristoväylillä on paitsi turvallisempaa, myös mukavampaa. Purjeitakin on trimmailtava kurssin ja tuulen muutosten mukaan. Tykkään purjehtimisesta enemmän kuin elektroniikan näppäilystä ja löhöämisestä. Koneajossa autopilotilla siirryn käsiohjaukseen, kun muuta liikennettä on lähellä.
Pitkillä avomerilegeillä autopilotin nappuloita ei tarvitse muutenkaan painella yhtenään, voin istua mukavasti sprayhoodin suojassa ilman kaukosäädintä. "Ja taas huonolla ilmalla istuskella kahvikuppi kädessä sprayhoodin suojassa kaukosäädin kädessä". Minulle riittää se kahvikuppi.
Niin erilaisia ollaan. En todellakaan tarvitse kaukosäädintä. Kiva kuitenkin kun kerroit, mihin kaukosäädintä saattaisi tarvita.
Jatkan yksinpurjehduksia entiseen totuttuun malliin, ilman autopilotin kaukosäädintä.Ollaanpas erillaisia? Itse pyrin pitäämään kädet tyhjinä eli voin vapaasti mennä sinne missä jotain tarvii tehdä. Olkoon sitten vaikka genoan skuuttaaminen tai navigointi. Jos kädet jatkuvasti kiinni pinnassa on vähän hankalempaa kaikki, ei tosin mahdotonta. Eli itse ajan pinnapilotilla melkein aina. Jos gasti kannella lienee aivan sama miten tekee koska käsipareja on vapaana.
Pinnapilotti ohjaa paremmin kuin minä ;) joskus tuijottelee karttaa ja hups mennäänkin jo väärään suuntaan.
Joskus genoaa laskiessa olis kiva muuttaa kurssia johonkin suuntaan eikä mennä takaisin pilotin luo painamaan nappia ja sitten takaisin. Itselläni vanha AH800 ja toimii kun junan vessa ei mitään ongelmaa ollut, ja kaukosäätolaitetta ei ole. Niin ja purjehdin paljon yksin ehkä tämäntakia haluan seuraavaan pilottiini kaukon.
- omassa veneessäni
Minulla on kaksi vuotta sama Simrad omassa samanpainoisessa veneessäni ja toimi moitteettomasti. Autopilotti on tuo todella paljon lisäarvoa purjehtiseen ja on mielestäni jopa turvallisuutta parantava varuste.
- avomerellä paras!
Jos yksinpurjehduksilla on tarkoitus tehdä vähänkin pitempiä matkoja, kannattaa harkita tuuliperäsintä.
Tuuliperäsin ei suinkaan ole "vanhanaikainen". Mallitkin ovat kehittyneet vuosien varrella. Haittana on autopilottia selvästi korkeampi hinta. Etuna on riippumattomuus sähköstä sekä sitä parempi ohjauskyky mitä enemmän tuulee. Autopilotti ohjaa sitä huonommin mitä enemmän tuulee. - molemmilla
Ota 2000. Se ohjaa nopeammin eli paremmin. Molemmat mallit on ollu (kestävät x tuhatta mailia ja vaihtoon) jopa samassa veneessä ja 2000 oli paljon paljon parempi.
- myöskin
TP22 toiminut hyvin monta kesää vastaavassa veneessä, 3 tonnia. Pinnaan tulevan nupin voi joutua uusimaan joskus. Maksaa n. 15e, (liika paljon muovinupista).
Minulla on ST2000 ja Garminin vanha kännykän näköinen GPS kytketty yhteen NMEA-väylän kautta. Kun GPS:lle on määrätty jokin reittiväli tai vaikkapa vain GOTO-komento, pitää pinnapilotti veneen sillä linjalla, jota GPS haluaa ajaa. Jos vaikkapa tuuli pyrkii sortamaan venettä ja viemään sitä sivulle GPS:n haluamalta reittiviivalta, ajaa pinnapilotti sen takaisin viivalle ja pitää siinä. Samoin, jos väistää toista venettä kääntämällä pinnapilotin napeista, palaa pilotti ajamaan alkuperäistä viivaa jonkin ajan kuluttua.
Tämä on tosi hyvä toiminto ja toimii hyvin. Kannattaa siis kytkeä pinnapilotti ja GPS yhteen.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394903Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6594088Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732281Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o162047MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401848- 961686
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1671431OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301198- 941134
- 871121