Diesel hyytyy pakkasella

KK32

Vuoden vanha Bemari alla. Aamulla käyntiin ok, ajoa n. 10 kilometriä. Pakkasta 29 astetta. Rupes nykimään hieman. Ilmeisesti diesel hyytyy tankissa ja parafini tukkii suotimia? Auttaako, jos vie lämpimään vai pitääkö ruveta suuttimia/ruiskuja putsaamaan? Kannattaako laittaa noita huoltamoilla myytäviä diesel autoihin tarkoitettuja lisäaineita tankkiin? Poistuuko ongelma (nykiminen)yleensä pakkasen vähetessä, eli ilman lämmetessä?

29

7316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Grande Unto

      Mä olen tyytyväinen italo dieseliin.

      • kaan h2o

        älä vielä nuolaise jos vaikka joskus sattuu tankkaamaan vähän vettä dieselin seassa kuten mulle kävi hämeenkyrön st 1 ;llä tankki täyteen mutta meno tyssäsi vähän ennen ylöjärvee hirveeseen nykimiseen josta hinattiin avensis huoltoon ja siellä otettiin löpöt ulos ja siellä oli tankissa yli 20 % selvää vettä, siitä ei diesel 100 .lla olisi selvinnyt.
        Kustannukset kyllä maksoin itse jakelu asemaa kun et saa vastuulle mistään.ainakaan veden tankkauksesta.


      • huijata

        Turha sun on yrittää taas provota.
        Ei sulla ole mitään dieseliä, ja tuskin edes varaa Fiat:kaan, saati muihin. Kunhan kirjoittelet täällä, taas.


      • Grande Unto
        huijata kirjoitti:

        Turha sun on yrittää taas provota.
        Ei sulla ole mitään dieseliä, ja tuskin edes varaa Fiat:kaan, saati muihin. Kunhan kirjoittelet täällä, taas.

        Mää ostin ihan käteisellä kun ei oo järkee liikaa sijoittaa.Auto kun on käyttöä varten.


      • fffsfdf
        Grande Unto kirjoitti:

        Mää ostin ihan käteisellä kun ei oo järkee liikaa sijoittaa.Auto kun on käyttöä varten.

        Miten fiudesi kehuminen liittyy ketjun otsikkoon ?


      • Anonyymi
        fffsfdf kirjoitti:

        Miten fiudesi kehuminen liittyy ketjun otsikkoon ?

        Hyytyy sekin jos vaan on kiisseli.


      • Anonyymi
        Grande Unto kirjoitti:

        Mää ostin ihan käteisellä kun ei oo järkee liikaa sijoittaa.Auto kun on käyttöä varten.

        Auton pitää olla komia.
        Sellane, kun naapuri näkee
        sitä alkaa närastämaan.
        Sellane ,ettei se enää sano huomenta.
        Nii.


    • *hiutale*

      Onkohan ongelmana polttoainesuodatin?
      En kuitenkaan satavarma ole, kun noinkin uusi auto sinulla... Se voipi aiheuttaa pakkasilla ongelmia jos ei vaihdeta ajallaan...
      Oman mielipiteeni lisäaineista voin sanoa:
      ei kannata mitään sotkea mitään polttoaineen sekaan....

      toivottavasti ongelma selviää!

      • 740d

        voin kertoa,että lisäaineista forten diesel fuel conditioner toimii,käyttänyt olen useissa omissa dieseleissä ja korjaamoyrittäjänä ollessani useissa asiakas autoissa:puhdistaa suutimet,voitelee pumpun,pienentää k-arvoa(savutus)mittarilla todettu,vähentää hyytymisongelmaa kuulostaa uskomattomalta,en itsekään uskonut ennen kuin koitin,sitten oli pakko.kehuja tuli myös asiakkailta.aine on en590 tyyppihyväksytty

        uusiin peugeot dieseleihin,joissa on oma(FAP)160tkm kestävä lisäainepatruuna,aineen käyttöä ei suositella.


    • Peltsi

      Jotain estettä syylärin eteen olisi hyvä laittaa ettei kylmä viima pääse suoraan moottoriin. Itsellä on pahvi syylärin edessä kovimmilla pakkasilla.
      Lämpimään ajo auttaa niin parafiinit sulaa.
      Ensimmäisenä alkaa suodatin tukkeutumaan. Riippuu vähän kuinka arassa paikassa se on ja onko sille erillistä lämmitintä.

    • suodatettavuus

      Talvilaadun "samepiste" on -35 ja -40 asteeseen saakka menee suodattimista läpi. 40 ja siitä kovemmilla pakkasilla suodatin tukkeutuu parafiinin jähmettymisen takia.

      Ellei sitten autossasi ole tankissa kesälaatua. Se tosin ei suodatu enää -15 astetta kylmemmässä. Ja et varmaan olisi tankannut autoasi lokakuun alkupuolen jälkeen, koska siinä vaiheessa huoltoasemille vaihtuu talvilaadut pumppuihin, ettei autoilijan tarvitse miettiä mitä tankkaa

    • Pitäs

      Kannattaa vaihtaa polttoainesuodatin aina ennen talvea ja vähintäänkin tyhjentää vedenerotin suodattimesta (jos sellainen sattuu suodattimen pohjassa olemaan)...

      Ei niitä lisäaineita tarvita jos paikat kunnossa ja tankissa arktista talvilaatua. Tuskinpa niistä lisäaineista on edes apua kuten luvataan ja ainakin etanolipohjaiset aineet ei tee hyvää tiivisteille (jos ei ole sitten osia tehty sen mukaan että autolla voi ajaa esim. E85:sella)..

      • Vielä lisäten

        Eipä sitä kyllä Dieselkoneella E85:sella paljoa ajellakkaan.. :|


      • Anonyymi

        Turhaa hommaa tuollainen ylimääräinen suodattimien vaihto . Ohjekirjan mukainen vaihtoväli riittää . Itse lisään vielä 20 % kilometrejä lisää , eikä koskaan ole ongelmia ollut .


    • Anonyymi

      Ei sovi Suomen oloihin kiisselit.

    • Anonyymi

      Artic laatua lorauttaa tankkiin, jovain palaa puhtaasti kaasuöljy!!😎

      • Anonyymi

        Hyytyy ne vaikka olis mitä laatua. Pahveja viritellään taas kiisseleihin.


    • Anonyymi

      Totta munassa diesel hyytyy pakkaseen. Huonoja talviautoja.

    • Anonyymi

      Varmaan vieläkin jumissa tuo bemmi, ellei ole jo syttynyt palamaan.

    • Anonyymi

      No hyytyy varmasti jos tankissa on vääränlaista dieseliä. Kesädiesel kestää -15 astetta max.
      Auto kannattaa pitää huollettuna ja oikeanlaiset nesteet tankeissa ja säiliöissä. Tämä koskee kaikkia autoja ihan riippumatta siitä millä voimanlähteellä auto liikkuu.

      Oma kokemus dieseleistä on jo pitkälle kolmatta kymmentä vuotta eikä vielä koskaan ole pakkaset häirinneet kulkemista.

      • Anonyymi

        > No hyytyy varmasti jos tankissa on vääränlaista dieseliä. Kesädiesel kestää -15 astetta max.

        Hahhan, oikea kesälaatu kestää vain pari astetta pakkasta. Tämä -15 kestävä on jo välikauden laatua. Tosin mittarilla sekin taitaa vielä mennä kesälaadun nimekkeellä ja talvilaatukyltit otetaan käyttöön vasta sitten, kun mittarilta saa ehtaa talvilaatua.

        Ongelmana on kesälaadun parafiinit. Jos tankki on puolillaan parissa pakkasesteessa hyytyvää kesälaatua ja se tankataan täyteen talvilaatua, niin pakkasen kesto ei osu näiden puoliväliin, vaan lähemmäksi kesälaadun speksejä. Talvilaatuun siirtyminen pitäisi siis aloittaa hyvissä ajoin ennen pakkasten alkua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > No hyytyy varmasti jos tankissa on vääränlaista dieseliä. Kesädiesel kestää -15 astetta max.

        Hahhan, oikea kesälaatu kestää vain pari astetta pakkasta. Tämä -15 kestävä on jo välikauden laatua. Tosin mittarilla sekin taitaa vielä mennä kesälaadun nimekkeellä ja talvilaatukyltit otetaan käyttöön vasta sitten, kun mittarilta saa ehtaa talvilaatua.

        Ongelmana on kesälaadun parafiinit. Jos tankki on puolillaan parissa pakkasesteessa hyytyvää kesälaatua ja se tankataan täyteen talvilaatua, niin pakkasen kesto ei osu näiden puoliväliin, vaan lähemmäksi kesälaadun speksejä. Talvilaatuun siirtyminen pitäisi siis aloittaa hyvissä ajoin ennen pakkasten alkua.

        Kyllä kesädieselin alin käyttölämpötila on -15, näin on ’luvattu’. Itse en tietenkään ole kokeillut. Sehän olisikin vaikeaa, koska käytän autoani päivittä ja kilometrejä tulee siihen malliin, että tankkaaminen on jopa kerran viikossa parhaimmillaan, mutta varmasti parin viikon välein, joten kun välikausidieseliä on takeissa täällä pk-seudulka jo viimeistään syyskuun alussa ja heti perään talvidieseliä, jonkapakkasraja on jo sellainen, ettei niitä esiinnyt pk-seudulla. Olisi melkoinen poikkeus, jos jo elo-syyskuussa olisi -15 astetta.

        Väärä diesel tankissavoi tulla ongelmaksi, jos on tankannut viimeksi kesällä ja on käynnistänyt autoaan joskus näihin aikoihin tänä vuonna täällä pk-seudulla tai on reissannut pohjoiseen jo joskus joulukuun alkupuolella. Uskoakseni näin toimivia on todella todella harvassa ja eiköhän hekin hyvin ymmärrä tilanteen.

        Kyllä tämä keskustelu on täysin teoreettisen ongelman, jota käytännössä ei todellakaan ole, hehkutusta. Koskaan en ole joutunut uhraamaan ajatustakaan moiselle, koska polttoaineenjakelijat ovat sen osanneet aina hoitaa puolestani eli tankilta saa aina käypästä dieseliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kesädieselin alin käyttölämpötila on -15, näin on ’luvattu’. Itse en tietenkään ole kokeillut. Sehän olisikin vaikeaa, koska käytän autoani päivittä ja kilometrejä tulee siihen malliin, että tankkaaminen on jopa kerran viikossa parhaimmillaan, mutta varmasti parin viikon välein, joten kun välikausidieseliä on takeissa täällä pk-seudulka jo viimeistään syyskuun alussa ja heti perään talvidieseliä, jonkapakkasraja on jo sellainen, ettei niitä esiinnyt pk-seudulla. Olisi melkoinen poikkeus, jos jo elo-syyskuussa olisi -15 astetta.

        Väärä diesel tankissavoi tulla ongelmaksi, jos on tankannut viimeksi kesällä ja on käynnistänyt autoaan joskus näihin aikoihin tänä vuonna täällä pk-seudulla tai on reissannut pohjoiseen jo joskus joulukuun alkupuolella. Uskoakseni näin toimivia on todella todella harvassa ja eiköhän hekin hyvin ymmärrä tilanteen.

        Kyllä tämä keskustelu on täysin teoreettisen ongelman, jota käytännössä ei todellakaan ole, hehkutusta. Koskaan en ole joutunut uhraamaan ajatustakaan moiselle, koska polttoaineenjakelijat ovat sen osanneet aina hoitaa puolestani eli tankilta saa aina käypästä dieseliä.

        Tässä vielä nuo pakkasrajat:

        -5/-15 kesälaatu
        -15/-25 välilaatu
        -29/-34 talvilaatu
        -40/-44 arktisen laatu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä vielä nuo pakkasrajat:

        -5/-15 kesälaatu
        -15/-25 välilaatu
        -29/-34 talvilaatu
        -40/-44 arktisen laatu

        Kesälaatu 0/-10

        https://www.neste.fi/tuote/neste-futura-diesel-kesalaatu

        Tosin siirtymäkaudella keväällä ja syksyllä saatta kesälaatu -nimikkeen alla olla myös -5/-15 °C kestävää tavaraa


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ompa vaikeeta olla dieselin omistaja

        Ei vaikeeta . Keksikää oikeita ongelmia.


    • Anonyymi

      Oulun alueella teboililla ja shellillä myydään kesälaadun dieseliä vieläkin. Minulla on auto hyytynyt jo kaks kertaa kahden viikon sisällä, alkaa jo vituttaa tää pelleily, kun sanotaan et on talvilaatua tai mittarissa lukee talvilaatu

      • Anonyymi

        Miksi valehtelet ?


    • Anonyymi

      On hyvä tiedostaa, että koko Suomen talous ja ammattiliikenne pyörii dieselin voimalla. Ja sitä se tekee myös talvella. Ja ongelmitta.

      Joten nuo yksittäiset jonkun vanhan bemarin tai muun osalta ovat vain noiden yksilöiden tai niiden käyttäjien aiheuttamia. Ei itse dieselin tai dieselautojen tyyppiongelma.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1527
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      10
      1400
    3. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      78
      1323
    4. Katsotko mieluiten

      Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1230
    5. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      115
      1119
    6. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      75
      1001
    7. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      941
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

      Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      255
      930
    9. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      17
      880
    10. Pidätkö kaivatustasi

      Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      34
      846
    Aihe