Vähän "ulkomaalaisten" taustoista

ei rasisti

Olen keskustellut monen ulkomaalaistaustaisen ihmisen kanssa heidän vaiheistaan ja taustoistaan ja mikä heidät on tuonnut tänne pimeään ja kylmään Suomeen. Hyvin erilaisia elämänkertoja olen saanut kuulla.
Yksi yhteinen piirre suurimmalla osalla kuitenkin on. He ovat tulleet tänne opiskelemaan kun heidän kotimaassaa ei ole tämäntapaiseen opiskeluun mahdollisuutta. Osa on tullut monien vaiheiden kautta perustamaan yrityksen sekä perheen.
Suuri osa näistä ihmisistä jotka perustavat yrityksen on korkeasti koulutettuja ja lisäksi kouluttautuvat lisää esim:Suomenkielen kursseilla.
Eräällä yrittäjällä on kaksi korkeakoulututkintoa suoritettu. Toinen ulkomailla, toinen Suomessa.
Nyt kysyisinkin arvon Varkautelaiset nekatiivisesti ajattelevat ja nekatiiviseti kirjoittelevat,ja kaikilta rasistisen mielipiteen omaavilta. Kuinka monta korkeakoulututkintoa teillä itsellä on?
Uskoisin, että pelkastään peruskoulun ja jonkin ammattiin liittyvän koulutuksen? Jos sitäkään!

14

1254

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei radisti

Onko koulutus jotenkin esteenä työllistymiselle ?

Miten voi olla että jättää kotimaansa jos korkea koulutus ?

• sotilaskoulutus

Ja niin pätevä että talvisodan sotasankaritkin heidän rinnallaan leikkipyssymiehiä. Eivät pystyneet ryöstämään valtamerilaivoja, ainoastaan jonkin antiikkisen tankin räjäyttämään.

• Savolaisia kohdellaan Helsingisä samoin rasistisesti. Kokemuksesta voin kertoa ettei tunne enää samalla tavalla kun on paljon tekemisissä ulkomaalaisten kanssa. Edellisessä työpaikassani oli 15 eri kansallisuutta töissä. Tulee mieleen kahdeksankymmentäluku kun ruotsalaiset collekat toi meille kuulakärkikyniä tuliaisina kun ne piti meitä kuten me venäläisiä silloin. Vain tutustumalla eri kulttuureihin oppii ymmärtämään niiden tapoja. Ihminen on viisaimmillaan silloin kun huomaa kuinka vähän tietää.

• tutkimus....

• muuttamaan

työn perässä 80-luvulla Helsinkiin. Olin siellä töissä noin 20 vuotta. Kukaan ei koskaan kohdellut minua kaltoin. Päinvastoin, työnantaja tykkäsi meistä savolaisista. En ollut ainoa. Olimme hyvän työntekijän maineessa. Paljasjalkaiset helsinkiläiset olivat laiskoja, eivät viitsineet tehdä mitään, työaikana ratkoivat ristisanatehtäviä (80-luvulla, kun ei ollut nettiä). Mainittakoon, että pomo itsekään ei ollut syntyperäinen helsinkiläinen, savosta hän ei kuitenkaan ollut. Sitten myöhemmin vaihdoin työpaikkaa (korkeammalle!). Sinnepä sitten otettiin somaleita ja vietnamilaisia töihin. Silloin läksin, en jaksanut jahkata sitä mitä he yrittivät puhua. He eivät ymmärtäneet minua, enkä minä heitä. Miksi ihmeessä heidät päästetään pakolaiskeskuksesta töihin, jos he eivät ymmärrä suomenkieltä, eivätkä sitä osaa puhua!?

• nainen,,,,,,

viimeinen lauseesi ääneen itsestäsi itsellesi.Hih

• hhhhh.

Olipas kovin kapeasta näkövinkkelistä kirjoitettu kirjoitus. Totuus on, että maahanmuutosta ei pitäisi puhua yhtenä klönttinä. Pitäisi erotella ainakin työperäinen maahanmuutto muusta maahanmuutosta. Tämän jälkeen pitäisi vielä sisäistää, että hyvistä esimerkkitapauksista huolimatta merkittävä osa maahanmuuttoa on todistettavasti Suomea rasittavaa, ei sitä auttavaa. Sitten täytyy vielä huomioida, että ulkomaisten ilmainen kouluttaminen on kovin kallista Suomelle, mutta kovin pieni osa valmistuneista jää Suomeen töihin 'velkaa maksamaan'. Tuo pitäisi saada paremmin tasapainoon.

Sinun pitäisi vähän tarkentaa mitä tarkoitat "nekatiivisesti ajattelevalla" (tuo sana kirjoitetaan muuten g:llä, negatiivinen). Riittääkö tuohon kategoriaan se, että vastustaa huoltosuhdetta selvästi huonontavaa maahanmuuttoa? Vai kuuluuko siihen myös työperäisen maahanmuuton vastustaminen? Itse vastustan ensimmäistä noista, en toista.

Vastaan kuitenkin kysymykseesi siltä varalta, että mielestäsi löysää maahanmuuttopolitiikkaa ei saa kritisoida lainkaan: yksi (1) kappale valmiina, jatko-opinnot tekniikan tohtoriksi melkoisen pitkällä.

• AD/HD

Meneekö tähän kiilaan se eilinen uutinen, jossa kerrottiin kansanedustajien ottavan kantaa Venäläisten maakauppoihin, joiden kai pelätään tietyillä alueilla horjuttavan Suomen turvallisuutta. Anekdoottina kerrottakoon myös se, että Varkauden kaupunki on myynyt omistuksessaan olleita maa-alueita Venäjän kansalaisille. Ei ole sekään kovin bosidiivistä, enempi on minusta se nekadiivistä.

• Ponderosa

Miten on kielitaidon laita ?

Kenen on siis syy - vain minkälaista vastausta etsit ?

Onko joitakin ehdotuksia - niin laita ihmeessä !

• Tik Taattori

Monet paenneet Suomeen - kun omassa maassa ei mikään toimi ?

• Haminankuja

Aika harvoin tapaa suomea puhuvaa !

• mutta kuitenkin

onko Varkaudessa todellakin näin paljon kirjoitustaidottomia ihmisiä? Opetelkaa ensin suomen kieli ja kommentoikaa vasta sitten vierasmaalaisten tänne tuloa!

• opeitaan
        mutta kuitenkin kirjoitti:

onko Varkaudessa todellakin näin paljon kirjoitustaidottomia ihmisiä? Opetelkaa ensin suomen kieli ja kommentoikaa vasta sitten vierasmaalaisten tänne tuloa!

kirjoitus. Me ollaan opittu vasta 3 vuotta kotoutussuomea. Mutta mine osata kaikkea ne asiat jotka saa rahaa (mania, fyffee, hilloa, pengaa, rahnaa, maksuvaraa, mammonaa) sossusta.

Terveiset, Joussef, 26-vee, ankkurilapsi

• en nähnyt merkkiä
        mutta kuitenkin kirjoitti:

Tämä tuli täytenä yllätyksenä !

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      101
      8053
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5657
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      279
      5003
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4943
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      76
      3727
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      54
      2940
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      64
      2667
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2508
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2442
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      42
      2358
    Aihe