Loppuvatko silakat?

Joulukala

Ostin silakkalaatikon ja hämmästyin kun siinä ei ollut kalaa kuin nimeksi, pari pientä nöttöstä, muuten vain perunaa ja jotain tahmeaa sideainetta. Maku nyt oli jonkunlainen mutta kalaa jän kaipaamaan enemmän. Jokohan ne ovat ryöstökalastaneet silakatkin loppuun kun niitä ei riitä ruokaan. Laatikon nimi kai pitäsi vaihtaa joksikin sopivammaksi!

4

979

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • strömming.

Mitään suomen kalakannoista ei ole kalastettu loppuun. Siihen vaikuttavat enemmän sellaiset tekiät kuten itämerentila, hylkeet, merimetsot. Kyllä sitä silakkaa vielä tulee, niin ei ole vaikea tehdä itsekkään kyseistä herkkua!!!

• sekasyöjä

Merimetsot ei paljon silakkaa syö, ks. http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=196363&lan=FI. Enemmän silakkaa kalastetaan turkiseläinten rehuksi. Kyllä sitä silti ihmisten elintarvikemyymälöihin ainakin täällä Pirkanmaalla riittää. Jotta eikun tekemään silakkalaatikko itse, jos kalaisempaa versiota haluaa. Itse kyllä skippaan niin kotitekoisen kuin eineksen...

• sekasyöjä
        sekasyöjä kirjoitti:

Merimetsot ei paljon silakkaa syö, ks. http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=196363&lan=FI. Enemmän silakkaa kalastetaan turkiseläinten rehuksi. Kyllä sitä silti ihmisten elintarvikemyymälöihin ainakin täällä Pirkanmaalla riittää. Jotta eikun tekemään silakkalaatikko itse, jos kalaisempaa versiota haluaa. Itse kyllä skippaan niin kotitekoisen kuin eineksen...

Löytyipä tuommoisen silakkaseminaarinkin raportti: www.sakl.fi/fin/tiedotteet/silakka2004.pdf (ei auennut Firefoxilla, mutta Explorerilla kyllä).

Sen mukaan vuonna 2001 ihmisruoaksi suoraan siis mennyt Suomessa 8000 tonnia silakkaa eli vain noin kymmenesosa siitä mitä kalastajamme silakkaa pyytävät. Turkiseläinten rehuksi menee moninkertaisesti tuo. Nykyään osa päätyy myös kalanviljelylaitoksille lohikalojen ruoaksi.

Merimetsojen suuhun menee nykyään jotain max. 200 tonnia vuodessa, sen voi laskea tuon aiemman linkkini perusteella. Eivät siis merkittävästi vaikuta asiassa mihinkään.

• elliivo

Silakka on nykyään liian kallista halpis-eineksen aineeksi.
      Peruna on halvempaa raaka-ainetta joten sitä laitetaan pääasialliseksi materiaaliksi ja silakasta pääsee laatikkoon vain haju ja muutama ruoto.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2693
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2634
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1782
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1607
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1540
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1470
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1382
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1106
    Aihe