Mitä tarkoittaa itsetunto?

Norjanheinäperhonen

Monasti puhutaan vaikkapa heikosta itsetunnosta.
Mitä tämä itsetunto tarkoittaa?

16

2355

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvällä itsetunnolla tunnutaan tarkoittavan samaa kuin itsevarma.

Mutta jos "itsetunto" on todellisen itsen tuntemista, niin entä jos se todellinen itse ei olekaan varma ja vahva? Itsevarmuus voi siis olla valheellista "vahvuutta", mutta heikko itsetunto realismia.

• Norjanheinäperhonen

Annettu itsetunto on kasvatuksen lopputulosta.

Hankittu itsetunto taasen on sitä, mitä on havainnoimalla ja kokemusten kautta ottanut vastaan.

• skitso-f-reenikko

on oman itsensä pönkittäminen muiden kustannuksella. Esimerkkinä voin antaa tämän. Minulla on naisystävä, joka ei ole kovin viehättävä. Usein ollessamme ravintolassa yhdessä, hän mainitsee miehille joiden kanssa juttelen, että minulla on skitsofrenia. Sen jälkeen hän tarjoaa itseään heille.

• Norjanheinäperhonen

"Usein ollessamme ravintolassa yhdessä, hän mainitsee miehille joiden kanssa juttelen, että minulla on skitsofrenia. Sen jälkeen hän tarjoaa itseään heille. "

No kiitos jokatapauksessa...

• U*******

No tulen tähän taas sorkkimaan. Itsetunto on mielestäni sitä, että tuntee mihin itse kykenee. Niihin arkisiin askareisiin ja kaikikeen mitä normaaliin elämään kuuluu tuntematta siitä syyllisyyttä tai huonoa omaatuntoa. Tähän ei pidä laskea ujoutta. Se on normaalia.

Huono itsevarmuus tarkoittaa mielestäni sitä, ettei kykene päättämään päivittäin, oli ne asiat isoja tai pieniä, teinkö oikein vai väärin, miettii mitä on tullut tehtyä ja saa siitä paineita. Paineet on useimmiten turhia ja itse kehiteltyjä.

En kykene paremmin esittämään tätä eroa joten voi olla verbaalisia vaikeuksia mutta en halua lukea minkään psykologin tekstejä jotka perustuvat usein omiin kokemuksiin ja siitä kehiteltyihin teorioihin.

• sana muiden joukossa

Minulle itsetunto merkitsee tuntemusta itsestä.Siihen kuuluu aika paljon ja se mitä itsestään tietää ja tuntee ei ole aina kaunista ja hyvää. Tietää omat vahvuudet ja on myös selvillä omista vioista ja heikoista puolista ja niistä luo kuvan kokonaisuudesta.Mutta tärkein pointti on sitten että hyväksyy tään kokonaisuuden ja on siihen suhtkoht tyytyväinen.Kukaanhan ei ole virheetön tai täydellinen, enkä tiedä voisiko se olla onni että olisi, jos sellainen olisi mahdollista.Itsetuntemus kasvaa iän myötä, mutta ei ole silti selviö. Kuitenkin se millaiselta oma henkinen tila vaikuttaa, vaihtelee paljonkin.Se on ihan luonnollista ja tarpeellistakin, mutta sitä en sanoisi itsetunnoksi, vaan se on itsevarmuuden tai varmuudettomuuden kuvausta.On ihan luonnollista, että se seikka vaihtelee, koska tilanteet,jossa elämme vaihtelevat myös. Mielestäni ei ole väliä luokitteleeko itsetuntonsa hyväksi tai huonoksi, nehän ovat vain sanoja ja määritelmiä, tärkeämpää on hyväksyä itsensä ihan juuri sellaisena, kun sillä hetkellä on ja rakastaa itseään yhtä pyyteettömästi kuin huonosti kohdeltua esim. kissaa. Siihen vain harvat pystyvät. On siis helpompi rakastaa kissaa kuin itseä, mikä on aika hassua, jos nyt ajatuksen tuon ihan konkreettisen esimerkin....

• OTri

"tärkeämpää on hyväksyä itsensä ihan juuri sellaisena, kun sillä hetkellä on ja rakastaa itseään yhtä pyyteettömästi kuin huonosti kohdeltua esim. kissaa"

tiedostan olevani väkivaltainen ja alkoholiongelmainen?

• Norjanheinäperhonen

"Kukaanhan ei ole virheetön tai täydellinen"

pitääkö sitten minun vioistani tehdä äärettömän julkisia ja laittaa ihan kaikki matkimaan niitä? Miksi "pedofiilien" piti laittaa tyyliin kaikki lähistön lapsetkin matkimaan vikojani, sellainen lasten hyväksikäyttö on varmasti rinnastettavissa pedofiliaan.

• vielä lisää
        OTri kirjoitti:

"tärkeämpää on hyväksyä itsensä ihan juuri sellaisena, kun sillä hetkellä on ja rakastaa itseään yhtä pyyteettömästi kuin huonosti kohdeltua esim. kissaa"

tiedostan olevani väkivaltainen ja alkoholiongelmainen?

Itsetuntemus kasvaa, kun alkaa tiedostaa ne omat hyvät ja huonot puolet.Itsetuntemuksen kautta kuljetaan kohti itsetuntoa, joka on itsensä rakastamista ja arvostamista.Olet tiedostamisen vaiheessa, joten mikään ei estä sinua muuttumasta, jos haluat itseäsi kehittää.Helppo minun on näin sinulle sanoa koska alkoholi ei ole tullut minulle ongelmaksi ja vihaisuuteni purkaantuu muilla keinoin.Missään vaiheessa älä usko siihen ettet olisi rakkauden arvinen, Eino Leinon sanoin; ei paha ole kenkään ihminen, vaan toinen on heikompi toista.Paljon hyvää rinnassa jokaisen, vaik ei aina esille loista.Kas hymy jo puoli on hyvettä ja itkeä ei voi ilkiä.Mis ihmiset tuntevat tuntehin, siel lähel on Jumalakin.Oi onnellinen, joka herättää niitä voimia hyviä voisi.Oi ihmiset toistanne ymmärtäkää, niin ette niin kovat oisi.Miks emme me kaikki yhtyä vois? Ja yksi jos murtuis, muut tukena ois.Oi ihmiset toistanne suvaitkaa! Niin suuri suuri on maa.

• Itsetunto pohjautuu itsetuntemukseen.
      Jos ihmisellä on hyvä itsetuntemus, hänellä on myös hyvä itseluottamus.

• -
        "Lette" kirjoitti:

"Itsetunto pohjautuu itsetuntemukseen.
        Jos ihmisellä on hyvä itsetuntemus, hänellä on myös hyvä itseluottamus."

Ei suinkaan; on myös todettu, että masennuspotilaiden käsitys itsestään sekä muusta maailmasta on realistisempi kuin ei-masentuneilla. Tuo puhuisi siis sen puolesta, että hyvä itsetuntemus ei välttämättä tuota hyvää itseluottamusta.    

• lähde?
        kellastunut kirjoitti:

-
        "Lette" kirjoitti:

Ei suinkaan; on myös todettu, että masennuspotilaiden käsitys itsestään sekä muusta maailmasta on realistisempi kuin ei-masentuneilla. Tuo puhuisi siis sen puolesta, että hyvä itsetuntemus ei välttämättä tuota hyvää itseluottamusta.    

"Ei suinkaan; on myös todettu, että masennuspotilaiden käsitys itsestään sekä muusta maailmasta on realistisempi kuin ei-masentuneilla. Tuo puhuisi siis sen puolesta, että hyvä itsetuntemus ei välttämättä tuota hyvää itseluottamusta. "

Missä näin on todettu?

• nTzScH
        kellastunut kirjoitti:

-
        "Lette" kirjoitti:

että 'huono' itsetunto johtuisi (yli)korostuneesta itsetietoisuudesta, oman itsen ja 'miltä vaikutan muiden silmissä' ajatusten märehtimisestä; kun taas hyvän itsetunnon omaavat eivät juuri kiinnittäisi huomiota itseyden olemukseen ympäristöstään erillisenä.

• Iuka

Itsetunto eli omanarvontunto tarkoittaa tietoisuutta omasta arvosta, itsekunnioitusta. Itsetunto ei liity välttämättä juurikaan siihen, kuinka menestyksekäs ihminen tosiasiassa on, vaan kysymys on oman itsensä hyväksymisestä ja omiin mahdollisuuksiin uskomisesta.

• on itsensä

tuntemista. Sitä että tietää omat vahvuudet ja heikkoudet ja on oppinut hyväksymään itsensä sellaisena kuin on. Ja näkee myös toisten hyvät ja huonot puolet ja hyväksyy heidät sellaisina kuin on, ellei joku nimenomaan käyttäydy kusipäisesti, muita uhkailevasti tai alentavasti JUURI heikon itsetunnon vuoksi. Tuntuu, että Suomessa ihmisillä on äärimmäisen heikko itsetunto, jonka he yrittävät hukuttaa viinaan ja vittuiluun. Pitkälti itsetunto alkaa rakentumaan lapsuudesta, omien vanhempien tyylistä kommunikoida muille ja lapsilleen. Usein suomalaiset puhuvat vihaisella äänellä ja vaan tarpeellisen, ei mitään yksityiskohtaista/henkilökohtaista kysytä, ikään kuin ei voisi vähempää kiinnostaa läheistensä asiat ja hyvinvointi.

• hande-56

Käsitän sen sillälailla itse että miten kokee itsensä ja oman arvonsa. Mielestäni kun se on kunnossa voi arvostaa toisia. näin lyhyesti.

Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1528
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1389
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1335
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      978
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      921
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      919
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      861
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      796
    Aihe