LandRover Freelander, vattu mikä pommi!

Infraz

Voi kyrvännuppi mitä insinööritaidon kukkasia noi Freelanderit on! Siis ne ykköskoriset.
Systerillä 1999 mallin 1.8 bensa-freelander.
Ajeli sillä puolisen vuotta, kun lähti sylinteriputket omille teilleen ja lohko kansi aivan pärskeinä, vedet ja ölhyt puurona yms eli kone kilahti ihan täysin.
Kuulemma enemmän ominaisuus kuin vika, että noihin perhanan köttösiin saa koneen vaihtaa 50tkm - 100tkm välein.
Systerin laitteella ajetti 130tkm.
Kyllä nyt jumankauta koneen pitää 300 - 400 kestää kasassa!
paskan möivät. Älkää kajotko noihin jos suinkin voitte välttää.

Uus takuukunnostettu kone 2700e ja töiden kanssa neljän tonnin paukku.
Paaliin päätyy tuo mutterikasa tai varaosiks.

11

8176

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tekniikan ongelmiin se kaatui muukin Englannin autoteollisuus. Tehdään niin kuin aina ennenkin, mitään ei voi tehdä yhtään paremmin...

    • abcdef

      Harmi homma, mutta kirjoita oikealle palstalle.
      Freelanderit, CRV:t ja RAV:it EI OLE MAASTUREITA!

      • olet yksi suuri

        PELLE!


    • Freekkumanni

      Yksi kone vaihdettiin alle 140tkm ja nyt meni vedet ja öljyt sekaisin uudesta koneesta 90tkm kohdalla. Juu ei nuo oo tarkoitettukaan kestävän. Mutta kuka hullu nyt noihin tehdaskorjattuja laittaa. Rover 75 koneita saa alle kahteeentonniin ja jonkun mekaanikko-opiskelijan saa sen asentaan muutamalla satasella. Ei ole vaikeaa vaihtaa.

      Ja joka kerran saa taas yli 50tkm ajoaikaa taas. Muutenhan nuo ovat ihan hienoja autoja. Ja voithan samalla vaihtaa sen 75 turbon koneen paikalleen. Saat 30 heppaa lisää..

    • Kokemuksella

      Juu, ja noiden 1.8 bensakoneiden kannentiivisteongelman on aiheuttanut vain yksi: Noi 1.8 bensamottien ongelmat tulivat kun bajerilaiset olivat isäntänä talossa. Päätettiin kuluja leikata, ja siellä joku insinööri määräsi kannen teräksiset ohjaritapit muutettavaksi muovisiksi. Ne sitten ajan kanssa kuluvat ja aiheuttavat juuri tuollaisen tapahtuman, jos ongelmaa ei korjaa ajoissa. Ensimmäinen merkki tuosta kansiongelmasta on, että paisarisäiliössä vesi laskee maksimista reilusti alle minimiin muutamassa viikossa. Vielä tässä vaiheessa pystyy koneen hajoamisen estämään kun vaihtaa uuden kannentiivisteen ja ne ohjaritapit teräksisiksi (jotka tulevat uuden tiivisteen mukana).

      Bajerilaiset kun möivät Roverin, muutettiin noiden mottien muoviset tapit samantien takaisin teräksisiksi, mutta tämä tapahtui liian myöhään, vahinko oli jo tapahtunut...

      Jos tuon kannentiivisteen ja ohjaritapit vaihtaa ajoissa, tuo 1.8 motti on aivan hyvä, mutta mielestäni vähän liian pieni Freelanderin keulalle.

      • eteenpäin on

        nuo tapit on vaihdettu, kiinnostai tietää kun olen tässä miettinyt kyseistä autoa, toki dieselinä taitaisi olla turvallisempi ostos.


      • Kokemuksella
        eteenpäin on kirjoitti:

        nuo tapit on vaihdettu, kiinnostai tietää kun olen tässä miettinyt kyseistä autoa, toki dieselinä taitaisi olla turvallisempi ostos.

        Diesel -versioista tiedän sanoa sen verran, että Freelander 1:set joissa on bmw:n moottori, niissä on ollut polttoaineen siirtopumppuvikoja, ja turbon letkuissa on ollut jotain ongelmaa. Ensimmäiset Freelander 1:set dieselillä olivat Roverin omalla moottorilla, ja siitä olen kuullut että se olisi ollut jopa luotettavampi kuin bmw:n moottori, mutta Roverin dieselin huonopuoli oli se, että se on jakohihnalla. Freelander diesel 1990 -luvun lopusta ovat melko suurella todennäköisyydellä Roverin dieselillä, kun bmw:n dieseli tuli mukaan joskus 2000 - 2003, en muista aivan tarkasti.

        Tuo tappien muuttuminen teräksisiksi on ollut vähän hidasta, kun aikoinaan Powertrain (tehdas joka teki Rovereihin ja osaan Land Rovereista moottorit) teki näitä kannen ohjaritappi"vikaisia" koneita aikamoisen määrän ja niitä ylijääneitä sitten istutettiin omistajanvaihdoksen jälkeenkin. Powertrain teki Roverin 1.8 bensat, koneet joita löytyy sekä Freelander 1:stä että Rover 75:sta ja Rover 45:sta, sekä 1.4 ja 1.6 bensakoneet joita taas on Rover 200/25:ssa ja Rover 400/45:ssa. Ja noissa kaikissa on tuo tappiongelma.

        Jotkut kappaleet Rover 25:sta ja 45:sta voivat olla ainoita Suomen markkinoilla joihin tuo tappikorjaus ehti ennenkuin Roverin maahantuonti Suomeen loppui.

        Suomen markkinoilla oleviin Rovereihin noita ohjaritappeja on vaihdettu osittain tehtaan takuulla, osittain jatketulla tehtaan takuulla ja osittain auton omistajan omalla kustannuksella, ja lopuissa ko. vika ei ole tullut edes ilmi.

        Oikeastaan ainut varmistus sille, onko kannentiiviste uusittu ja tapit vaihdettu, on kysyä auton edelliseltä omistajalta onko ko. remppa tehty. Jos kannentiiviste on vaihdettu, sillon on myös tapitkin teräksiset, koska uuden kannentiivisteen mukana tulee teräksiset tapit. Jos taas koko moottori on vaihdettu, sitten on 50 / 50 mahdollisuus, onko tapit teräksiset vai ei.

        Jos remppaa ei ole tehty, sen teetättäminen ei ole aivan järkyttävän hintavaa (aikoinaan omistin 200:sen Roverin johon tuo remppa piti tehdä, se maksoi muistaakseni jotain 480e) eli hyvien kesä- tai talvirenkaiden hinnan. Ja tuosta selviää aika helposti sillä, kun vain malttaa seurata jäähdytinnesteen tasoa. Jos nestettä häviää maksimista reilusti alle minimin kolmessa viikossa, on se ensimmäinen oire siitä että kannentiiviste pitää vaihtaa mahdollisimman pian. Itellä kävi tuossa 200:ssa Roverissa noin, eikä asian suhteen ollut mitään ongelmaa, kun vain vaihdatin sen tiivisteen pian sen jälkeen kun nesteen kulumisen huomasin.


      • Landeri
        eteenpäin on kirjoitti:

        nuo tapit on vaihdettu, kiinnostai tietää kun olen tässä miettinyt kyseistä autoa, toki dieselinä taitaisi olla turvallisempi ostos.

        Moin.
        Olen ajellut freelander vm. 03 TD4 A S,llä kolmen vuoden ajan. Ainoat korjaukset jotka olen tehnyt, polttoainesuodattimen vaihto, turbon paineletku halkesi, vaihdettu. Öljyt olen vaihdellut itse, nyt vain ilmeni automaattivaihteistoöljyn kanssa hiukan ongelmia, mutta sitäkin löytyi merkkiliikkeen varaosista. Tosin kallista oli 100e 5L, vielä pitäisi löytää automaattilaatikosta täyttötulppa. Sen pitäisi olla jossain laatikon yläosassa. Muuten olen ollut tyytyväinen tuohon ajokkiin, sillä pääsen kelillä kuin kelillä jyrkkämäkisen mökkitienkin hyvin.


      • lantikka

        LandRover Feelancer jo 10 vuotta BMW koneella. Mainittu turbon letku on vaihdettu, ( muistuttaa vesiletkua n. 27,- €) Toinen "vika" on kuulemma BMW 4 ja 6 sylinterisien mallien tarve. On juuri tämä polttoaineen siirtopumppu, Kannattaa kuulemma vaihtaa jotain 100.000 mk paikkeilla. Helppo vaihtaa eikä maksa montaa kymppiä. Ajoin kyllä 330000 km alkuperäisellä. ( Lähtee kylmänä käyntiin, ei lämpöisenä, näin omassani, huolto ei paikallistanut vikaa. Kaikkeen löytyy apu Lohjalta yleensä jo puhelimesa. ) Auto on todella luotettava ja täysin harmiton palvelia. Voin suositella kokemuksiemi mukaan !


    • Camel Boots-mies

      Mulla on tuollainen ongelmatapaus 1.8i alle 70tkm ajettu. Pitäiskö suosiolla vaihtaa kannentapit vaan vain seurata jäähdytyssäiliön tasoa huolella?

      Olen sen verran automiehiä, että osaan kyllä lisätä nestessä, en paljon muuta. Öljyt osaan kyllä vaihtaa ;)

    • Land Rover Defender

      Isä osti uutena Land Rover Defenderin 88
      vuonna 1973. Diesel oli, mutta moottorille ei tehty koskaan mitään remonttia. 20-vuotta se meillä oli. Täysin sotavehje.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5287
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      531
      1812
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1100
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1018
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      953
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      931
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      870
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      824
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      813
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe