diesel koneen jälki

käyttäminen??

Miks on muuten hyvä käyttää diesel koneita pitkän ajoreissun jälkeen tyhjäkäynnil ainakin se pari minuuttia??

11

795

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jälkeen se

      on sitä varten että esimerkiksi ahtimen lämpötila ja kannen lämpötilat tasaantuvat, eli ei halkee sitten.

      kevyen ajon jälkeen jälkikäyttö ei ole kovin tarpeellista, rullaillen tai ajellen rauhallisesti loppumatkan voi myös vähentää jälkikäytön tarvetta. tasaiset maantienopeudet esim 80 km/h ei ole kuitenkaan kovin rasittavaa moottorille, monien minuuttien käyttöä harvemmin tarvitsee.

      jos moottorisi on ahdettu pakokaasuahtimella, eli turbolla, jälkikäyttöä tärkeämpää on se ettet sammuta moottoria silloin kun turbo pyörii, silloinhan öljynpaine tippuu eikä laakerit saa liukastetta. eli älä sammuta suoraan kierroksilta, vaan odotat hetken että ahdinkin hidastuu ennen sammutusta.
      jälki- ja etukäyttöä saa käyttää oman harkinnan mukaan, pari minuuttia on varman päälle mutta ei aina edes tarpeellinen.

      • JanneK_69

        Ei tee hyvää laakereille ja varsinkaan laakereissa olevalle öljylle, jos ne kuumenevat koneen sammuttua satoihin asteisiin, kun punahehkuisen pakopuolen lämpö johtuu ilman öljyjäähdytystä jääneeseen laakeriin. Parempi käyttää hetken tyhjäkäynnillä, että pahin kuumuus katoaa. Taajama-ajossa ei ole tarvista jäähdytellä, harvemmin kukaan ajelee kaupungissa turbo punahehkuisena...


      • todella raskaasta
        JanneK_69 kirjoitti:

        Ei tee hyvää laakereille ja varsinkaan laakereissa olevalle öljylle, jos ne kuumenevat koneen sammuttua satoihin asteisiin, kun punahehkuisen pakopuolen lämpö johtuu ilman öljyjäähdytystä jääneeseen laakeriin. Parempi käyttää hetken tyhjäkäynnillä, että pahin kuumuus katoaa. Taajama-ajossa ei ole tarvista jäähdytellä, harvemmin kukaan ajelee kaupungissa turbo punahehkuisena...

        ajelusta, silloin ilman muuta pitää jälkikäyttää. harvemmin kuitenkaan tavallisessa ajossa ilman kuormaa turbo on punaisena (ei ainakaan minulla), vaikka olisikin maantiellä vähän pyörittänyt.


      • hyvä,

        "jos moottorisi on ahdettu pakokaasuahtimella, eli turbolla, jälkikäyttöä tärkeämpää on se ettet sammuta moottoria silloin kun turbo pyörii
        "

        mutta turbo pyörii myös tyhjäkäynnillä.


      • mutta...
        hyvä, kirjoitti:

        "jos moottorisi on ahdettu pakokaasuahtimella, eli turbolla, jälkikäyttöä tärkeämpää on se ettet sammuta moottoria silloin kun turbo pyörii
        "

        mutta turbo pyörii myös tyhjäkäynnillä.

        pointti on että kierroksilla se pyörii paljon nopeampaa. ainakin minun dieselini alkaa "sakkaamaan" ajaessa jossain 1400 rpm kohdalla. eli silloin turbo ei pyöri enään kunnolla.

        turbon kotelo on umpinainen, eli ei näe pyöriikö se tyhjäkäynillä, mutta se on selvä ettei kierrosnopeus ole silloin läheskään niin korkea kuin jos moottori olisi kierroksilla.. siksi ei saa sammuttaa moottoria suoraan kierroksilta, koska silloin turbo pyörii liian lujaa verrattuna tyhjäkäyntiin (jos se edes pyörii silloin)...


    • motarilta

      Kesärajoituksilla ja lämpimillä kesäkeleille ja suoraan motarilta kahville poiketessa käytän 10 sek tyhjäkäyntiä, muutoin tulee aina sitä taajama-ajoa tms. jolloin jäähdyttely tarpeetonta.

      • koska se

        Tämä turbon jäähdyttämisen takia, muutoin ei niin nokonugaata.


    • Moniko diesel autoilia jälkikäyttää autoaan?
      veikkaisin että noin alle 0.5% diesel autoilioista.

      Jos tämä lämpöongelma olisi todellinen niin korjaamoilla ei tehtäs muuta kuin turbo ja kansi hommia.

      Nyky diesseleissä on Webasto tai vastaava lämmitin että saadaan koneeseen ja ohjaamoon lämpöä.

      Diesel ja turbo historian alkuaikoina jolloin öljyn laadutkin oli toista niin silloin jälkikäynnillä saatettiin voittaa jotakin, ei tänä päivänä enään.

      • The Rat

        Webastolla on tarkoitus lämmittää, jälkikäytöllä viilentää. En oikein hahmota, miten tuo tähän osuu.

        Turbo kestää X tuhatta kilometriä. Se, onko X lähempänä 500 vai 1000, riippuu vähän siitä käytöstä. Itse jälkikäytän aina muutaman sekunnin vähintään. Turbon lämmöt kuitenkin nousevat useisiin satoihin asteisiin, kun moottoritiellä paahtaa tai kuormaa kiskoo. Hyvä vaan, että saa vähän tasaantua...

        Tarkemmin ajatellen, en nyt heti muista yhtään tuttua, joka mitään turbollista vehjettä ei jälkikäyttäisi raskaamman ajon jälkeen. Ei se ole paljoa pois, jos puoli minuttia istuu siinä kuskinpaikalla. :)


      • The Rat kirjoitti:

        Webastolla on tarkoitus lämmittää, jälkikäytöllä viilentää. En oikein hahmota, miten tuo tähän osuu.

        Turbo kestää X tuhatta kilometriä. Se, onko X lähempänä 500 vai 1000, riippuu vähän siitä käytöstä. Itse jälkikäytän aina muutaman sekunnin vähintään. Turbon lämmöt kuitenkin nousevat useisiin satoihin asteisiin, kun moottoritiellä paahtaa tai kuormaa kiskoo. Hyvä vaan, että saa vähän tasaantua...

        Tarkemmin ajatellen, en nyt heti muista yhtään tuttua, joka mitään turbollista vehjettä ei jälkikäyttäisi raskaamman ajon jälkeen. Ei se ole paljoa pois, jos puoli minuttia istuu siinä kuskinpaikalla. :)

        Tarkoitan että nyky dieseli käy niin kylmänä että niissä on webasto ta "eeberi" vakiovarusteena antamaan myös lämpöä ohjaamoon.
        Tämä koskee ammattiliikennettä jossa on lyhyttä ajoa ja paljon käynnistyksiä.
        Jos tuo turbon hajoaminen sammuttaessa pitäis paikkansa niin näitä ammattiliikenne autoja olisi korjaamot kesähelteellä pullollaan.


      • se,
        RK-asentaja kirjoitti:

        Tarkoitan että nyky dieseli käy niin kylmänä että niissä on webasto ta "eeberi" vakiovarusteena antamaan myös lämpöä ohjaamoon.
        Tämä koskee ammattiliikennettä jossa on lyhyttä ajoa ja paljon käynnistyksiä.
        Jos tuo turbon hajoaminen sammuttaessa pitäis paikkansa niin näitä ammattiliikenne autoja olisi korjaamot kesähelteellä pullollaan.

        tarvii sitä raakaa kuormitusta juuri ennen sammutusta, jotta turbon elinikä lyhenee tavallista nopeammin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5340
    2. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2367
    3. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      113
      1592
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

      Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      231
      1550
    5. Tekisitkö jotain toisin

      Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1477
    6. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1416
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1175
    8. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1143
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

      Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      302
      1105
    10. Tulee ikävä

      Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      1047
    Aihe