Miksi kaatuu?

Al_Capo

Jokin aika sitten ajelin tietä, hmm... muistaakseni numeroltaan 924, idästä poispäin. Homma kuitenkin keskeytyi, kun raskaan kaatunut kärry tukki koko tien. piti "pakittaa" n. 5 km ja kiertää paikan ohi toispuolt jokkee. Eipä siinä mitään, tuttua, tuttua, on nimittäin aiemminkin pitänyt kiertää sama paikka toiseenkin suuntaan, silloin oli kuulemma 2 rekkaa solmussa keskenään.

No joo, liikennetiedotteet kertovat karua kieltään kaatuneista rekoista melkein päivittäin. Kertokaas nyt ne mielestänne yleisimmät kaatumisten syyt? Jos joku yhdistelmänsä kaatanut sattuu tämän lukemaan, niin olisi ihan hauska kuulla hänenkin mielipide, jottei tulisi ihan mutuvastauksia. Tännehän tohtii anonyyminä avautua.

HOX! en haukkunut ketään (vielä).

62

7232

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ruuhkakivi

Normaalisti nopeuteni on 105 km/t ja siinä se loska lentää...pois alta jossei kiinnosta...pikkuautolla pääsee pois alta jossei halua hidastalla ja jäädä jälkeen...rekalla ajo on rajoitettua...

• Savo-karjalainen saasta

Luistaako päässäsi limalevy? Valtaosalla Suomen tiestöstä on talvinopeus 80 ja vain pätkillä parempaa 100 km/h. Mikä jeesus luulet olevasi ja epäiletkö että laki ei sinua koske?

Kysymykseen, mikä saa nykyjullit kaatamaan rekkaa tielle et osaa vastata suoraan. Rivien välistä lukee jutustasi, että välinpitämättömyys, itsekkyys ja osaamattomuus.

• vastaa..
        Savo-karjalainen saasta kirjoitti:

Luistaako päässäsi limalevy? Valtaosalla Suomen tiestöstä on talvinopeus 80 ja vain pätkillä parempaa 100 km/h. Mikä jeesus luulet olevasi ja epäiletkö että laki ei sinua koske?

Kysymykseen, mikä saa nykyjullit kaatamaan rekkaa tielle et osaa vastata suoraan. Rivien välistä lukee jutustasi, että välinpitämättömyys, itsekkyys ja osaamattomuus.

en ole itse kaatanut, vielä tähän ikään, mutta veikkaisin noita mitä luettelit, lisättynä listaan, niin mietin että mitä siihen lisäisi, noilla eväillä ne kaatuu. muuttuvat keliolosuhteet on paha, esim konginkankas hyvänä esimerkkinä, ei voinut kuski varautua, kun ei ole ennustaja.

• huoli..

tää Ruuhkakivi tuskin sun takapuskuria kolkuttelee.
        http://www.usvaaputkeen.com/id4.html

• katso kuvat niin

• Al_Capo
        katso kuvat niin kirjoitti:

löydät sen!http://www.usvaaputkeen.com/x.html

Paljonkohan tuollainen maksaisi tänne toimitettuna? Tuollaiselle olis käyttöä, mutta pitäis saada kantokin, ainakin sen näkyvä osa ja vähän syvemmältäkin. Sitten vaan ne rantatontille, jolle ei saa rakennuslupaa ja kaivertais tuon ison puun ontoksi, johon sauna ym. Kanto viereen ja jos rakennustarkastaja tulis ihmetteleen, niin sanois vaan, että se on siihen joskus kaatunut/kaadettu ja osa on ehditty pätkiä jo polttopuiksi.

• Savo-karjalainen saasta
        huoli.. kirjoitti:

tää Ruuhkakivi tuskin sun takapuskuria kolkuttelee.
        http://www.usvaaputkeen.com/id4.html

Oletko sitä mieltä, että kun on istunut amerikassa tuossa autossa, niin laki ei ole istujaa varten enää voimassa Suomessa? Mikä tekee toisesta rekkakuskista silmissäsi puolijumalan?

• sitä´´

Oletko sitä mieltä, että kun on istunut amerikassa tuossa autossa, niin laki ei ole istujaa varten enää voimassa Suomessa? Mikä tekee toisesta rekkakuskista silmissäsi puolijumalan?

juuri tämä linkittämäni sivun sälli ei Suomen lakikokoelmista sillälailla välitä kun Ameriikan Yhdysvalloissa ne eivät juurikaan päde. Aiheettomasti toki heitti kommenttinsa.
        Sitten jos hän sattuu tänne Suomeen tulemaan, toki meidän lait koskevat sitten häntä taas.

Tuosta puolijumalasta en tiedä, kyllä siinä kollega saa v*ttua ja perkelettä niskaansa ihan yhtälailla kuin pikkuautoilijakin kun hölmöilee tien päällä.

• Al_Capo

Sinähän arvoituksellinen olet? Siis kaatumisten syynäkö on nopeus 105 km/h? Suomessa aika harvat kulkevat tuon, ja silti niitä on kyljellään.

• kongillajakangella
        vastaa.. kirjoitti:

en ole itse kaatanut, vielä tähän ikään, mutta veikkaisin noita mitä luettelit, lisättynä listaan, niin mietin että mitä siihen lisäisi, noilla eväillä ne kaatuu. muuttuvat keliolosuhteet on paha, esim konginkankas hyvänä esimerkkinä, ei voinut kuski varautua, kun ei ole ennustaja.

Konginkankaalla tuli kuskista matkustaja kun ajoi rajoitintavastaan

• vinkiksi
        kongillajakangella kirjoitti:

Kannattaa käydä lukemassa tutkimusraportti, niin ei tule ihan asiattomia viestejä kirjoitetuksi.

• keli.
        kongillajakangella kirjoitti:

jotta olisi tullut matkustaja vaikka vauhti olisi ollut 75, eikä nyt kannata alkaa mölisemään, että olisi vedättämällä oikaissut, todellisuudessa se ei niin mee, mutten jaksa joka urpolle alkaa erikseen perustelemaan.

• Jukka

Toi kaveri ajaakin rekkaa jenkeissä, ei siellä ole näitä meidän rajoittimia

• Nämä syyt

Itse olen kaatanut yhden kärryn. Tilanne lähti kyllä sivutieltä kärryn kylkeen törmänneestä traktorista, josta kärry otti sellaiset sladit, että lopulta kaatu. Al Capo ei taida hyväksyä selityksiä, joten emme mieti tilanteeni syyllisiä sen enempää.

Mutta onko kaadot tilastollisesti lisääntynyt? Vai onko uutisointi aktiivisempaa ja kärkevämpää? Väittäisin kaatojen syiksi:

1. Lisääntynyttä liikennemäärää
      2. Kasvaneita mittoja. Ajoneuvojen hallittavuus on tullut vaikeammaksi mittojen kasvaessa.
      3. Työnantajat haluavat halpaa työvoimaa, joten ammattitaidosta viis.

• sitä sattuu

Yöliikenne, ajo- ja lepoaikalaki (digipiirturi), ilmajouset, järjettömät aikataulut.

• Kiikari

Edellisen kirjottajan,väittämiin näkemykseni.
        1. Ei välttämättä.2.Nykyisistä autoita on häivy-
        tetty"Massanliike-energia"tummistettavuus jos
        sitä ei ennestää hallitse.(Missä sitä opetetaan?)
        Tunnisttavuus näkyy ajo-tavassa,mennään kuin
        "Le Mansissa"vaikka on raskaasta ajo-neuvosta
        kyse.Tämä ehkä poistuu kun kaikki joutuvat,Enna-
        koivat ajonkouluutukseen. 3.Ehkä niitäkin on?
        Veitsen ollessa kurkulla ihminen tekee kaikenlai-
        sia ratkaisuja.Yrittäjillä vaatimuslinja ei
        toimi,vastassa on "Hyväksy tai kuole".Meidän
        linja on tämä.

• Al_Capo

Kuinka tollo voi ollakaan traktorikuski, joka ajaa rekan kärryn kylkeen? Olen itsekin nähnyt joidenkin traktorikuskien ihmesuorituksia ja epäilyttää, että onkohan kaikilla edes sitä traktorikorttia? Sitten ajavat vielä niillä karmeilla rötisköillä pimeän aikaan ilman minkäänlaisia valoja.

• Viihtymisvaaran Viisari

Olen 22 vuoden aikana saanut kumoon kaksi kuormaa. Ensimmäinen oli puukuorma, jonka sain metsästä isommalle tielle ja olin kiristämässä kiinnityksiä. Se vain kärryssä nujahti. Olin onneksi tien puolella. Reunan öljysora ei kesätnyt kuutta rengasta, vaan reuna liukui ja mureni alta pois. Yritin juosta ohjaamoon ja vetää kärryä keskemmälle. Ei auttanut. Se meni kuin hidastetussa hitaasti kyljelleen ja taittoi aisan poikki. Kellahti sinne ojaan vielä pyörät ylöspäin.
      Toinen oli ykkösen ja kakkosen vanhassa liittymässä, jossa vastaan tuli puolellani kaivinkone kyytissä kaasuttava lavetti. Kiepaisin oikealle ja siinä meni Pirkkatuotteet sekaisin kuormassa. Myöhemmin oikeudessä oli hankaluuksia saada selvää poliisin niin typrästä ja väärin piirretystä paikkaselosteesta. Lavettimies pyrki sönkkäämään, että oli omalla puolellaan. Oli onneksi muutama valokuva paikasta, jossa näkyi hänen etupyöriensä jarrutusjäljet mun takapyöriin kiinni.
      Se että kärryä on kumossa jatkuvasti on juuri sitä mitä savo-saasta kertoo. Saatanallinen välinpitämättömyys, itsensä yliarviointi ja asenne on elokuvista liikenteessä.

• ja tie

ne yleensä on syyllisiä, en minä.

• Autot hajalla...

Meissä kuskeissa ei ole mitään vikaa!!
      Kaikki on riistäjäisäntien syytä!!

Autot on monta vuotta vanhoja paskoja,renkaat on kuluneita,autot on heikkotehoisia,ikkunat on likaisia niin ei näe mitään,radio on hankala käyttää niin lipsahtaa ojaan sillä välin kun sitä säätää,kuormat on raskaita,liikennettä on liikaa,joutuu yöllä ajamaan,ei saa sunnuntaina kaksinkertaista palkkaa niin verenpaine sumentaa silmät ja ajaa ojaan,isäntä ei soita joka päivä ja kehu kuinka hyvä kuski mä oon!

Kyllä se rekka lipee vähemmästäkin ja KAIKKI isännän syytä!!!

• on tullut

jo vaikka minkälaisia. On viallista autoa, väärinsuunniteltua autoa, lakipykälien määräämää ajo- ja lepoaikaa, väärää kuormausta jne.
      Yksi on joukosta pois, ja se on varmaan se mitä aloittaja hakeekin. Olisiko se yhdistelmän kuljettaja mitä haetaan? Samasta syystä suurin osa yhdistelmistä menee metsään kuin suuri osa muustakin liikenteestä, eli kuljettajan virheestä. Naputellaan tekstiviestiä, kaivetaan lattialle tippunutta tupakka-askia jne jolloin katse seuraa jotain muuta kuin liikennettä. Tai ajetaan sellaista vauhtia mikä ei tilanteeseen sovi. Eikä se väsymyskään ihan poissuljettu ole.
      Se, miksi nämä sitten herättävät huomiota, on se että iso auto tukkii tien viimeistään siinä vaiheessa kun se kiskotaan takaisin kovalle maalle. Tiedotus on parantunut (liikennetiedotteet) ja lehdet hakevat entistä enemmän sensaatioita. Ja vaikkei rekassa kolarin syytä olisikaan, se on kuitenkin se minkä vuoksi tie sitten suljettiin esim Kittilässä ja minä kuulen sen Haminan sataman portilla.

Hämmästyttävästi nämä herättävät intohimoja kansan keskuudessa.

Itse en ole peltoautoa isompaa kaatanut. Siinä oli liikaa vauhtia, ajolinja meni leveäksi ja lumipenkka ei kestänyt nojaamista. Enempi kokemus olisi vauhtia siihen mutkaan pudottanut.

Työkseni olen yhdistelmää ajanut kohta kymmenen vuotta, kerran on ulkopuolista apua tarvinnut saadakseni auton taas liikkeelle. Tippa-ajossa asiakkaan pihasta oli terävä nousu tielle, näkyvyys oli rajallinen ja juuri sillä ratkaisevalla hetkellä jouduin pysähtymään. Siitä liu´uttiin sitten sivuttain koivua vasten.

• sivuttaiskallistus

on niin suuri ettei voi pysyä pystyssä.

• Sitä kaikki

On alottanu.Kyllä se Iän myötä tasapaino kehittyy.

• kuullut tiestä

joka olisi niin kalteva että auto tai perävaunu sen takia kaatuisi. Sellaisellahan olisi jo ihmisenkin vaikea seistä!!

• mitään
        kuullut tiestä kirjoitti:

joka olisi niin kalteva että auto tai perävaunu sen takia kaatuisi. Sellaisellahan olisi jo ihmisenkin vaikea seistä!!

jos ei ymmärrä.

• meille missä
        mitään kirjoitti:

jos ei ymmärrä.

niin kalteva tie on että autot kaatuu itsestään?! Siitä kannattaisi ilmoittaa myös pelastusviranomaisille että tietävät heti lähettää Medihelin paikalle hälytyksen tullessa koska autolla ei tietä voi ajaa kaatumisen vuoksi!

• pariin
        kuullut tiestä kirjoitti:

Tiedätkö millaista on keväinen öljysora,joka rapautuu roudan päällä ja sen reunassa on viiden sentin hiekan alla musta kiehuva rapa? Et tiedä kun täytyisi olla siellä tienposkessa joskus. Miten luulet täyden puukuorman autoineen painavan tuota rapaa altaan pois? Öljysorasta on silloin loppunut kantavuus. Hyvin vastaan, kun olen sen nähnyt. Tukkikärryn ei tarvitse mennä kuin 30 asteen kulmaan ja vielä löysällä olevat kiinnitykset antaa kuorma "elää sinne tienreunan puolelle". siinävaiheessa alkaa jouset antaa periksi ja renkaat. Se kallistus onkin muutamassa sekunnissa 50 astetta ja se meneekin sittä sitten. Näitä teitä on Keski- ja Itä-Suomessa muutamia kymmeniätuhansia kilometrejä, joten älä ihmettele, jos se tukkirekka onkin keskellä tietä, eikä vastaantullessakaan väistä ojaan saakka!

• mutta kysessä
        pariin kirjoitti:

Tiedätkö millaista on keväinen öljysora,joka rapautuu roudan päällä ja sen reunassa on viiden sentin hiekan alla musta kiehuva rapa? Et tiedä kun täytyisi olla siellä tienposkessa joskus. Miten luulet täyden puukuorman autoineen painavan tuota rapaa altaan pois? Öljysorasta on silloin loppunut kantavuus. Hyvin vastaan, kun olen sen nähnyt. Tukkikärryn ei tarvitse mennä kuin 30 asteen kulmaan ja vielä löysällä olevat kiinnitykset antaa kuorma "elää sinne tienreunan puolelle". siinävaiheessa alkaa jouset antaa periksi ja renkaat. Se kallistus onkin muutamassa sekunnissa 50 astetta ja se meneekin sittä sitten. Näitä teitä on Keski- ja Itä-Suomessa muutamia kymmeniätuhansia kilometrejä, joten älä ihmettele, jos se tukkirekka onkin keskellä tietä, eikä vastaantullessakaan väistä ojaan saakka!

olikin TIENKALLISTUMA eikä tien/pietareen pettäminen!!!!!!!!!

• esimerkki
        mutta kysessä kirjoitti:

olikin TIENKALLISTUMA eikä tien/pietareen pettäminen!!!!!!!!!

Valtati 2 välillä Pori-Huittinen. Sivuttaiskallistus 15-25cm 2.5m matkalla.(olen mitannut) Mieti sitä kun tie on peilijäässä ja tulee vaikka joku routaheitto tai vaihdat vastaantulevalle kaistalle ohituksessa mitä voi tapahtua.

• Oli asiaa
        esimerkki kirjoitti:

Valtati 2 välillä Pori-Huittinen. Sivuttaiskallistus 15-25cm 2.5m matkalla.(olen mitannut) Mieti sitä kun tie on peilijäässä ja tulee vaikka joku routaheitto tai vaihdat vastaantulevalle kaistalle ohituksessa mitä voi tapahtua.

Kerrankin tällä palstalla.Jos täällä sannoo että punatukkaisilla ei ole vitussa karvoja kyllä joku rupeen väittää toisin ja nähnykin vielä.

• >>ADR<<

Heitän tähän vielä yhden asian josta ei juuri koskaan puhuta eli ratissa torkkumiseen. Eli tilanteeseen jossa kuljettaja sekunnin pari nukkuu ja ajaa samalla. Tämä on VARMASTI kaikille autoa ammatikseen ajaville tuttu asia ja joillekin myös ihan "tavallisille" kuljettajille. Pää nuokkuu ja leuka tipahtaa rintaan kiinni aika-ajoin. Tätä myös pilkkimiseksi kutsutaan. Tämä torkahtelu voi johtua ihan vaikka siitä että on juuri syöty ruokaa ja sehän tunnetusti väsyttää tai että tarkkaavaisuus vähenee kun ajaminen on pitkälti hyvin tylsää hommaa. Ajan itse yhdelle Suomen suurimmista kuljetusten tilaajalle jonka sopimusajossa on vähintään toista sataa ajoneuvoa. Muiden kollegojen kanssa useasti tulee ihan ohimennen juteltua että tulipa taas "pilkittyä" ja että väsytti ihan pirusti vaikkei työpäivä ollut juuri montaakaan tuntia kestänyt. Tältä pohjalta tiedän että ongelma on olemassa ja sen kaikki tiedostavat mutta jostain kumman syystä esim.netissä siitä ei juurikaan keskustella. Erityisen otollista aikaa torkumiselle on aamuyön tunnit kun "sisäinen kello" sanoo että pitäisi olla nukkumassa eikä ajella hiljaisilla maanteillä. Hyvin useinhan radiossa tulee ensitiedotteet onnettomuuksista juuri aamutuimaan. Itse tunnustan että kerran kärryn renkaat olivat jo pehmeällä tienpientareella mutta jostain syystä se sieltä vielä nousi tielle. Vaikka torkkumisen alkaessa tulisi heti pysähtyä ja pitää tauko niin jokin kumma sitä vain laittaa jatkamaan ajamista. Sitä ikäänkuin vakuuttelee alitajunnassa että kyllä tämä tästä ohi menee ja kyllä minä perille ajan vaikka väsyttääkin. Kummallista ja VAARALLISTAKIN mutta näin se vaan menee. Väitän että osa kaatumisista johtuu juuri tästä torkahtelusta ja auton ajautumisesta tienpietareelle tuhoisin seurauksin. Ilmeisesti kuljettajat eivät ehkä kehtaa tunnustaa nukkuneensa vaan sepitetään tarinoita hirvistä sun muista tapahtumista joiden vuoksi auto lähti lapasesta. 22 vuotta yhdistelmäajoneuvon ratissa olleena olen kymmeniä kertoja nähnyt edessä ajavan raskaanajoneuvon kiemurrelleen ja ajautuneen vastaantulevien kaistalle tai pientareelle ilman näkyvää syytä ja väitän että kiemurtelu johtuu juuri torkkumisesta. Ja sitä esiintyy ihan kaikkina vuorokauden aikoina. Ikävä kyllä tätä vaarallista ilmiötä ei saada pois vaikka ajo,-ja lepoaikoja entisestään kiristettäisiin. Väsymisen huomattuaan olisi jokaisen kuljettajan omatoimisesti ymmärrettävä pysähtyä mutta niin ei vain aina tehdä ja siitä syystä monia kaatumisia tapahtuu. Ikävä kyllä.

• Yksi mikä myös myötävaikuttaa väsyneenä ajamiseen on varmaan se, että on tavallaan normaalia olla väsynyt. Että se on eräänlainen normaali, suht taajaan ilmenevä olotila. Mikä on oikeastaan aika hälyttävää.

Ainakin itsestäni olen huomannut että vaikka nukkuu ihan suht hyvin, niin silti kesken työvuoron saattaa väsyttää ja tympiä vaikkei siihen oikeastaan pitäisi olla mitään syytä. Ja kun näin on, siis että on siten väsynyt jotta ramaisee muttei kuitenkaan varsinaisesti nukuta (tuo olotilahan on suurimmalle osalle ihmisistä ihan varmasti tuttu), niin kun sitten "normaali väsymys" lipsahtaakin todellisen väsymyksen, unettavuuden, puolelle, sitä ei tahdo tiedostaa tarpeeksi ajoissa. Sitä vaan hölmöyksissään voi ajatella että "onhan sitä ennenkin väsyttänyt eikä siitä ole seurannut nukahtamisreaktiota".

Tuo on vaan yksi tarina niistä monista tarinoista, jotka kertovat väsymyksestä. Tämä on myös kohtuu laaja aihepiiri, enkä jaksa nyt ruotia tätä sen kummemmin ja laaja-alaisemmin, mutta mainitsenpa vielä sellaisen aiheeseen liittyvän teeman, eli elämäntilanteen/-asenteen ja siitä mahdollisesti juontuvan välinpitämättömyyden. Mainitsenpa myös mahdollisen työuupumuksen ja/tai työperäisen stressin. Kyllä minä epäilen että monella kaverilla on hermot kireällä "niistä syistä, joille ei itse voi mitään ja ne on vaan nieltävä jos meinaa alalla olla". Eikä se voi olla näkymättä.

• katoa

Et taida olla mikään ruudinkeksijä, kun ihmettelet syystä vaikenemista. Voi jeesus mitä idiotismia! !!!!

• olet.....

mutta mutta tuo ajo- ja lepoaikojen kiristäminen johtaisi nykymallilla vielä enemmän metsään. Kyllä sitä tulee itse kullekin väsy simmuun kun direktiivi kertoo koska olet pirteä ja koska väsynyt. Kyllä kuskin pitäisi päästä itse rytmittämään ajo- ja lepoaikansa niiden vuorokautisten tuntien puitteissa

• mitä tilaa!
        olet..... kirjoitti:

mutta mutta tuo ajo- ja lepoaikojen kiristäminen johtaisi nykymallilla vielä enemmän metsään. Kyllä sitä tulee itse kullekin väsy simmuun kun direktiivi kertoo koska olet pirteä ja koska väsynyt. Kyllä kuskin pitäisi päästä itse rytmittämään ajo- ja lepoaikansa niiden vuorokautisten tuntien puitteissa

Rekkakuskit selitti suu vaahdossa aikoinaan jokaisen kolarin.ylinopeuden,ym.pöpeltämisen syyksi että isäntä pakottaa!

Viranomaiset kuunteli aikansa ja laittoi rajoitukset kumpaankin.
        Ajo-ja lepoaikalaki säätelee kuskien työaikaa sekä nopeudenrajoitin ajonopeutta.

Ruikuttaminen sekä isäntien syyttäminen toi tuloksia!
        Nauttikaa nyt ajo-ja lepoaikalaista sekä kaikista rajoituksista!

Itse olette ne saaneet aikaan!Sitä saa mitä tilaa!

• >>ADR<<
        katoa kirjoitti:

Et taida olla mikään ruudinkeksijä, kun ihmettelet syystä vaikenemista. Voi jeesus mitä idiotismia! !!!!

Et ilmeisesti ymmärrä lukemaasi. Jo vastauksesi luonne ja tyyli kertoo että kanssasi on turha yrittää keskustella järkevästi.

• >>ADR<<
        olet..... kirjoitti:

Olet oikeassa. Lepo/työaikalaki on perseestä mutta jonkinlainen laki siinäkin pitää olla miten pitkään saa yhtämittaa töitä tehdä. Tähän olemme me itse osittain myös syyllisiä kun emme ilman lakeja osaa säädellä tuntimääriä joita teemme,tosin vieläkin jotkut sankarit menettävät korttinsa kun sitä lakia vaan ei millään voida noudattaa. Toki joustavampi voisi lakikin olla. Itse eteenkin kesäisin joudun aamulla saatuani kuorman purettua jäämään yhdeksäksi tunniksi odottelemaan koska ajo-aikalaki niin käskee. Makaile siinä sitten kuumassa peltikopissa yhdeksän tuntia ja kun tunnit on täynnä on pakko alkaa ajamaan menetettyä aikaa kiinni myös siihen kellonaikaan kun oikeasti tulee uni. Ei mitään järkeä siinäkään asetuksessa. Ikävintä ja myös vaarallisinta on ajaa "pakonsanelemana" kun uutta keikkaa pukkaa vaikkakin tuurikaverille. Kunpa lainsäätäjä antaisi jakaa tuon yhdeksän tunnin levon useampaan osaan niin sekin jo auttaisi. Voisi silläkin tavalla vuosittain muutama kaatuminen poistua.

• Al_Capo

Alkavan väsymyksen kyllä tunnistaa, eikä se useinkaan sinnittelemällä ohi mene. Levähdyspaikat ovat kuitenkin harvassa ja kun oikein alkaa väsyttämään, niin ne kilometrit alkavat kyllä tuntua pitkiltä. Pientareitakaan ei juuri ole, joten ei useinkaan voi muuta kuin jatkaa.

Minä ajan nykyään väsymysoireiden ilmaannuttua suosiolla ensimmäiselle levikille ja otan "tirsat". 10-15 min. käynti unessa riittää karkoittamaan väsytilan ja taas jaksaa ajaa useita satoja kilometrejä. Hulluinta on jatkaa pilkkitilassa.

• AIKATAULU 1

On meinaan joskus yöllä väsyttänny mut pakko se on kun dhl tavarat on kyydissä niin niissä on aikataulu milloin perillä .

• Rikkomaan lakia
        AIKATAULU 1 kirjoitti:

On meinaan joskus yöllä väsyttänny mut pakko se on kun dhl tavarat on kyydissä niin niissä on aikataulu milloin perillä .

Väsyneenä ajaminen on rangaistava teko. Toisaalta vahingon tapahduttua on vaikeaa näyttää toteen väsymyksen osuus asiaan. Jos jatkuvasti on "pakko" ajaa ettei tavarat myöhästy on kyseessä päin persettä oleva logistiikkajärjestely. Tästähän voi nykyään vetää vastuuseen myös kuljetuksen tilaajakin! Väärin ja turhaa kuljettajan on ottaa vastuu pelkästään itselleen mutta näinhän meillä kuljetuspuolella kiltisti kaverit on aina tehnyt saamatta siitä koskaan kiitosta tai palkkiota!

• jaarittelusi
        Rikkomaan lakia kirjoitti:

Väsyneenä ajaminen on rangaistava teko. Toisaalta vahingon tapahduttua on vaikeaa näyttää toteen väsymyksen osuus asiaan. Jos jatkuvasti on "pakko" ajaa ettei tavarat myöhästy on kyseessä päin persettä oleva logistiikkajärjestely. Tästähän voi nykyään vetää vastuuseen myös kuljetuksen tilaajakin! Väärin ja turhaa kuljettajan on ottaa vastuu pelkästään itselleen mutta näinhän meillä kuljetuspuolella kiltisti kaverit on aina tehnyt saamatta siitä koskaan kiitosta tai palkkiota!

Miten kuljetuksen tilaajan saat vastuuseen kuljetusliikkeen kanssa sovitusta aikataulusta? Et mitenkään. Eikä kyse ole mistään kilvan ajosta, vaan nykyisin ihmiset haluaa tavarat aamuksi perille. Lähdemme siis illalla ja porhallamme koko yön.

• eivät olisi lampaita
        jaarittelusi kirjoitti:

Miten kuljetuksen tilaajan saat vastuuseen kuljetusliikkeen kanssa sovitusta aikataulusta? Et mitenkään. Eikä kyse ole mistään kilvan ajosta, vaan nykyisin ihmiset haluaa tavarat aamuksi perille. Lähdemme siis illalla ja porhallamme koko yön.

ja liikemnnöitsijöiden talutushihnassa saataisiin kuljetustentilaajatkin ruotuun mutta kun aina löytyy puukenkäporukkaa joka on valmis nöyrtymään ja joustamaan kun tarvittaisiin yhteistyötä. Aina löytyy kaveri joka kyllä lähtee ajamaan kun vaan pääsee ison auton rattiin. Selkärangatonta porukkaa!!!

• ccpccp

Eikö järki sano milloin pitää levätä?

• Yön ritari
        ccpccp kirjoitti:

yöllä, saattaa alkaa väsyttämään aika yllättävän nopestikin. Ei muillakaan työpaikoilla laiteta päätä tyynyyn jos hiukan luomia painaa. Tietysti kannattaa miettiä ammatinvalintaa uudestaan jos tämä on jatkuvaa/hallitsematonta.
        Ja mikä olikaan raskaan kaluston yleisin onnettomuustyyppi, just eilen tuli telkusta jossain, ajautuminen väärälle kaistalle, ja nimenomaan se vastaantulija änkeää kuorkin keulaan syystä tai tuntemattomasta.

• >ADR<
        ccpccp kirjoitti:

keskity lukemaasi niin luetun ymmärtäminen ei ole enää sinulle niin vaikeaa!!

• Alaa...
        >ADR< kirjoitti:

keskity lukemaasi niin luetun ymmärtäminen ei ole enää sinulle niin vaikeaa!!

Olet sen verran pihalla jutuissasi, että vaikea uskoa sinun ajaneen koskaan ammatiksesi autoa. Ehkä kannattaa etsiä paremmin tietoutesi sopiva keskustelufoorumi. Tämä foorumi ei korkealla ole, mutta sinun tasosi ei riitä edes tänne. Sori vaan.

• >>ADR<<
        Alaa... kirjoitti:

Olet sen verran pihalla jutuissasi, että vaikea uskoa sinun ajaneen koskaan ammatiksesi autoa. Ehkä kannattaa etsiä paremmin tietoutesi sopiva keskustelufoorumi. Tämä foorumi ei korkealla ole, mutta sinun tasosi ei riitä edes tänne. Sori vaan.

Kerrotko mikä sulle tekee liian vaikeaa ymmärtää? Sekö että autoja kaatuu kun kuljettaja nukkuu vai se että kuljetusten tilaajat siirtää vastuun ja lain rikkomisen kuljettajille vai jokin muu tuottaa vaikeuksia?

• ?????????????
        Alaa... kirjoitti:

Tuskin sinun uskon perusteella kukaan ammattiaan valitsee.

• paikka...
        >>ADR<< kirjoitti:

Kerrotko mikä sulle tekee liian vaikeaa ymmärtää? Sekö että autoja kaatuu kun kuljettaja nukkuu vai se että kuljetusten tilaajat siirtää vastuun ja lain rikkomisen kuljettajille vai jokin muu tuottaa vaikeuksia?

Miksiköhän kukaan ei tunnusta nukahtaneensa? Et kai toissassi ole noin alhaisella tasolla? Tilaajavastuustakaan et ymmärrä näköjään mitään. Finlex esille, niin sieltä alkaa asiat selvitä.

• kommentoida
        >>ADR<< kirjoitti:

Nyt täytynee yhtyä tuohon toisen kommentoijan käsitykseen. Olen pyöritellyt jonkin aikaa mm. tilaajavastuuseen liittyviä asioita ja tekstistäsi tulee paha epäilys tietämättömyydestä. Harvoin syyllinen rikkomuksiin löytyy kuljetuksen tilaajasta. Muutamia harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta sylttytehdas on kuljetusyritys tai ajattelematon kuljettaja.

• >ADR<
        kommentoida kirjoitti:

Nyt täytynee yhtyä tuohon toisen kommentoijan käsitykseen. Olen pyöritellyt jonkin aikaa mm. tilaajavastuuseen liittyviä asioita ja tekstistäsi tulee paha epäilys tietämättömyydestä. Harvoin syyllinen rikkomuksiin löytyy kuljetuksen tilaajasta. Muutamia harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta sylttytehdas on kuljetusyritys tai ajattelematon kuljettaja.

JOS kuljettajat eivät enää suostuisi KUKAAN vapaaehtoisesti rikkomaan lakia ja kuljetusyrittäjät eivät SUOSTUISI rahtihintojen polkemiseen ja sitä kautta äärimmäiseen tehokkuuden kiristämiseen voisi homma järkeistyä. Ja jos KUKAAN yrittäjä ei kuljetussopimusta tehdessään suostuisi jo etukäteen mahdottomiksi tiedettyihin kuljetusvelvoitteisiin joutuisi tilaajakin miettimään ja suunnittelemaan logistiikkajärjestelynsä uudestaan. Mutta tämähän ei kuljetusalalla ole mahdollista. Sitä vertaa ei löydy yrittäjien puolelta yhteistyötä ja vielä vähemmän kuljettajien keskuudesta. Ajetaan pikkasen vielä halvemmalla niin isäntäkin voi selvitä entisestään kiristyneistä aikatauluista. Näin kuljetusala toimii ikävä kyllä.

• edellinen
        >ADR< kirjoitti:

JOS kuljettajat eivät enää suostuisi KUKAAN vapaaehtoisesti rikkomaan lakia ja kuljetusyrittäjät eivät SUOSTUISI rahtihintojen polkemiseen ja sitä kautta äärimmäiseen tehokkuuden kiristämiseen voisi homma järkeistyä. Ja jos KUKAAN yrittäjä ei kuljetussopimusta tehdessään suostuisi jo etukäteen mahdottomiksi tiedettyihin kuljetusvelvoitteisiin joutuisi tilaajakin miettimään ja suunnittelemaan logistiikkajärjestelynsä uudestaan. Mutta tämähän ei kuljetusalalla ole mahdollista. Sitä vertaa ei löydy yrittäjien puolelta yhteistyötä ja vielä vähemmän kuljettajien keskuudesta. Ajetaan pikkasen vielä halvemmalla niin isäntäkin voi selvitä entisestään kiristyneistä aikatauluista. Näin kuljetusala toimii ikävä kyllä.

Tilaajavastuu ei nykyään kuljetusten ostajille tuota ongelmia. Kuljetusliikkeet lupaavat ummet ja lammet, joten vastuu siirtyy käytännössä yritykselle. Hullua tietenkin luvata vaikka kuun taivaalta. Vastuissa tuntuu olevan epäselvää myös kuormansidontamääräyksissä. Aika harvassa tapauksessa tavaran lähettäjä joutuu vastuulliseksi sidonnasta. Tätä ei automiehet sitten tunnu tajuavan millään.

• saku10
        puukuski kirjoitti:

Yksi mikä myös myötävaikuttaa väsyneenä ajamiseen on varmaan se, että on tavallaan normaalia olla väsynyt. Että se on eräänlainen normaali, suht taajaan ilmenevä olotila. Mikä on oikeastaan aika hälyttävää.

Ainakin itsestäni olen huomannut että vaikka nukkuu ihan suht hyvin, niin silti kesken työvuoron saattaa väsyttää ja tympiä vaikkei siihen oikeastaan pitäisi olla mitään syytä. Ja kun näin on, siis että on siten väsynyt jotta ramaisee muttei kuitenkaan varsinaisesti nukuta (tuo olotilahan on suurimmalle osalle ihmisistä ihan varmasti tuttu), niin kun sitten "normaali väsymys" lipsahtaakin todellisen väsymyksen, unettavuuden, puolelle, sitä ei tahdo tiedostaa tarpeeksi ajoissa. Sitä vaan hölmöyksissään voi ajatella että "onhan sitä ennenkin väsyttänyt eikä siitä ole seurannut nukahtamisreaktiota".

Tuo on vaan yksi tarina niistä monista tarinoista, jotka kertovat väsymyksestä. Tämä on myös kohtuu laaja aihepiiri, enkä jaksa nyt ruotia tätä sen kummemmin ja laaja-alaisemmin, mutta mainitsenpa vielä sellaisen aiheeseen liittyvän teeman, eli elämäntilanteen/-asenteen ja siitä mahdollisesti juontuvan välinpitämättömyyden. Mainitsenpa myös mahdollisen työuupumuksen ja/tai työperäisen stressin. Kyllä minä epäilen että monella kaverilla on hermot kireällä "niistä syistä, joille ei itse voi mitään ja ne on vaan nieltävä jos meinaa alalla olla". Eikä se voi olla näkymättä.

Olet muuten täysin oikeassa,näin se menee tosi elämässä. HYVÄ, asiallinen vastaus.

• >>DDR<<

Myös tuo hirvii ym.selittely johtuu täysin siitä että jos menet myöntään että nukahdit,niin sen jälkeen vakuutusyhtiöt saattaa keskeyttää pelimerkkien jakelun ja lain mukaan saattaa tulla jopa linnatuomioita.
        Tämä yökuppilan orja hakee heikkoina hetkinä hedelmiä/vihanneksia abc:ltä niin johan piristyy kummasti.

• kantokuski

yhdyn täysin edelliseen puheenvuoroon.

• Ratin ja selkänojan väli. Tuohan se on se yleisin syy moneen kaatoon. Mutta jos täsmentelee ja hakee muitakin syitä, sellaisia jotka olisi voinut välttää vain suunnilleen jäämällä kotiin, niin talviaikaan huono tienhoito, joko liukkaus tai huonosti aurattu tie. Tai ei ollenkaan aurattu tie, lumi pölisee niin ettei tietä tahdo nähdä, ja/tai tien reunoilla (siis ajokaistalla) on noin metri enemmän tai vähemmän pakkaantunutta lunta, eli voi vaikka vetäistä auton hateloon. Huonot renkaat edesauttavat joidenkin tilanteiden syntymistä.

Kesäaikaan pehmeät tienreunat.

Kalustorikot. Esim. eturenkaan räjähtäminen johtanee useammin hateloon kuin onnelliseen-huh, selvisin säikähdyksellä ja kalsaripyykillä-lopputulokseen. Tai tekninen vika joka vetää jarrut päälle.

No sitten vielä yksi, jonka yleisyydestä en niin tiedä mutta kyllähän näitä sattuu, eli se, jotta joku muun tienkäyttäjä töpeksii enemmän tai vähemmän tahallaan liikenteessä jonka seurauksena rekka/kärri/koko yhdistelmä päätyy ottamaan lepiä. Kaikkea ei vaan voi ennakoida.

Mmm... ehkä vielä sellainen, jotta erilaiset inhimilliset syyt.

• niin onkin

Se on niiden asia!
      Kirjoittanut: --TS78-- 15.3.2009 klo 10.47

TE-keskuksissa on työaikatarkastajia. Soitto!

• dipudapudupurn

pitämään ajoneuvoja pystyssä ja omalla kaistallaan.
      Rajoitinta vasten osataan kyllä ajaa, ja jopa ohittaa rajoitin, kelillä kuin kelillä.
      ja kännykkään jauhaa paskaa.
      URPOT!!!!!

• lässyttäjälle

Nytkö helpotti? Olsit sinäkin voinut osallistua keskusteluun jollain asiallisella viestillä. Nyt teit itsesi pelleksi.

• 110

Perimäinen syy on sikamainen ahneus.
      Kaiken aikaa 70luku-nyt Yhdistelmien pituutta painoa korkeutta on lisätty, jotta tuotto olisi suurempi (teolisuuden vaatimuksesta).
      Rahaa on vähemän ja vähemmän talvikunossapitoon.
      Nykyinen kuljettaja koulutus/kortin saanti on pielessä (lähestulkoon kokonaan vailla ajokokemusta oleva tenava pääsee rattiin).
      Mutta rahaa riittää eduskunnan palkankorotuksiin ja kai valtion yhtiöiden johto saa boonuksensa.

• Al_Capo

No niin, nyt sinä moitit niitä tahoja, joita minäkin olen aiemmin piilotellusti haukkunut ja joita en olisi saanut sinunkaan mielestäsi syyllistää. Nyt sinun moittimanasi se onkin sitten luvallista ainakin sinulle.

On taidettu olla kuitenkin samoilla linjoilla?

• 110
        Al_Capo kirjoitti:

No niin, nyt sinä moitit niitä tahoja, joita minäkin olen aiemmin piilotellusti haukkunut ja joita en olisi saanut sinunkaan mielestäsi syyllistää. Nyt sinun moittimanasi se onkin sitten luvallista ainakin sinulle.

On taidettu olla kuitenkin samoilla linjoilla?

Olet kyllä kokoajan yrittänyt syylistää Raskaankalustonkuljettajia.
        Joten ajele vain ladallasi ja myy liivejä, älä puutu asioihin mistä sinulla ei ole mitään tietoa!

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1527
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      10
      1390
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      75
      1306
    4. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      115
      1119
    5. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      68
      1095
    6. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      75
      991
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      68
      915
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      255
      910
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      12
      851
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      33
      823
    Aihe