Tiedän, tiedän, kulunut ja vanha aihe, mutta laitetaan nyt tämä tuore juttu kuitenkin näkösälle tännekin:
http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?extra=-105&j=787326
Ei se taida proffa itsekään uskoa raamatun jumalaan, kun osittain evoluutiollekin antaa mahkuja:)
Huikeat kolmetuhatta kappaletta (kustantajan minimipainos), on nyt sitten kirjaansa huuhaa-palkinnon ansiosta myyty. Hyvä niin, täytyyhän sitä köyhän virkamiehenkin elää:D
Puolimatka ja aukkojen jumala
20
442
Vastaukset
- Kössönöm
Mutta niinhän se menee.
Kummallista, että Puolimatka nyt sanoo noin, että evoluutioteoria ei sulje pois jumalaa. No einakin se sulkee pois raamatun luomiskertomuksen. Vai eikö tuo ääliö ole sitä huomannut?
Ja niissä cafe raamatun löpinöissä, joilla itseäni toisinaan kiusaan, hän puhuu nimenomaan raamatusta.
Laskeskelin, että jos Tapsa saa kirjasta 20 egee per kirja, niin ei ollenkaan hassumpi saldo.- Kössönöm
Jos tekijä saa 20 prosenttia kirjasta, vai miten se on, niin riippuen myyntihinnasta se tekee mitä? Olisiko jotain 15 000 euroa?
- todé
hmm
- Kössönöm
todé kirjoitti:
hmm
hmm tarkoitat?
- konna
ihmetytti minuakin:
"Kummallista, että Puolimatka nyt sanoo noin, että evoluutioteoria ei sulje pois jumalaa. No einakin se sulkee pois raamatun luomiskertomuksen. Vai eikö tuo ääliö ole sitä huomannut?"
Että onko se matkanvarrella oppinut jotakin? Vai onko kyse vain tyypillisestä pelleilystä, jossa jumala-käsitteen sotkemisella peitetään omat tarkoitusperät? Mutta aukkojen jumalaan se tuossa luottamuksensa rakentaa, ei kristinuskon jumalaan:D
Aika hauska artikkeli, jos hän nyt olikin tuota mieltä... - Kössönöm
konna kirjoitti:
ihmetytti minuakin:
"Kummallista, että Puolimatka nyt sanoo noin, että evoluutioteoria ei sulje pois jumalaa. No einakin se sulkee pois raamatun luomiskertomuksen. Vai eikö tuo ääliö ole sitä huomannut?"
Että onko se matkanvarrella oppinut jotakin? Vai onko kyse vain tyypillisestä pelleilystä, jossa jumala-käsitteen sotkemisella peitetään omat tarkoitusperät? Mutta aukkojen jumalaan se tuossa luottamuksensa rakentaa, ei kristinuskon jumalaan:D
Aika hauska artikkeli, jos hän nyt olikin tuota mieltä...Yksi kaverini sanoi, että kyllä kirkko hyväksyy evoluutioteorian. Minä ihmettelin, että miksi se sitten luomisopista puhuu, kun ne eivät sovi mitenkään samaan pakettin. Nii-i, hän sanoi.
Kristityillä on matkan varrella ollut kekseliäisyys lujilla, kun ne ovat yrittäneet väkisin saada sen huuhaansa jotenkin järjelliseksi. Siinä tosin kuitenkaan onnistumatta. - konna
Kössönöm kirjoitti:
Yksi kaverini sanoi, että kyllä kirkko hyväksyy evoluutioteorian. Minä ihmettelin, että miksi se sitten luomisopista puhuu, kun ne eivät sovi mitenkään samaan pakettin. Nii-i, hän sanoi.
Kristityillä on matkan varrella ollut kekseliäisyys lujilla, kun ne ovat yrittäneet väkisin saada sen huuhaansa jotenkin järjelliseksi. Siinä tosin kuitenkaan onnistumatta.kohta, jossa hän kieltäytyi ottamasta kantaa fossiileihin, mutta fysiikan määreisiin hänellä sitten oli kyllä selkeä kanta. Fysiikka kun ei ehkä ole kasvatustieteilijän parasta osaamisaluetta sekään.
Filosofisestikin kreationismi on aika kestämättömällä pohjalla: Jos maailmankaikkeus on niin äärettömän mutkikas paikka, että se on vaatinut suunnittelijan, niin mistä ihmeestä sitten niin älykäs suunnittelija on saanut alkunsa?
Ai niin, se nyt vaan on aina ollut. Melkoisen alkeellista filosofiaa:) - Kössönöm
konna kirjoitti:
kohta, jossa hän kieltäytyi ottamasta kantaa fossiileihin, mutta fysiikan määreisiin hänellä sitten oli kyllä selkeä kanta. Fysiikka kun ei ehkä ole kasvatustieteilijän parasta osaamisaluetta sekään.
Filosofisestikin kreationismi on aika kestämättömällä pohjalla: Jos maailmankaikkeus on niin äärettömän mutkikas paikka, että se on vaatinut suunnittelijan, niin mistä ihmeestä sitten niin älykäs suunnittelija on saanut alkunsa?
Ai niin, se nyt vaan on aina ollut. Melkoisen alkeellista filosofiaa:)metkan ajatuksen, että jos jumala on ollut aina, niin miksi se ykskaks sitten alkoi luomaan:) Mitä se teki sitä ennen keskellä ei mitään?
Jos pinnasi kestää, niin katso joskus cafe raamattua. Sieltä tulee niin uskomatonta juttua, että naurattaisi, jos ei hämmästyttäisi liikaa.
Puolimatkaa kun kuuntelee, niin hän käyttää paljon sivistyssanoja, lainaa "maailman johtavia tutkijoita" (mistäs tuo on niin tuttu?) sanomatta oikeastaan yhtään mitään järjellistä.
Sitten siinä on yleensä tämä iki-ihana Leif Nummela, joka komppaa Puolimatkaa kivasti. Varsinaista keskustelua. - konna
Kössönöm kirjoitti:
metkan ajatuksen, että jos jumala on ollut aina, niin miksi se ykskaks sitten alkoi luomaan:) Mitä se teki sitä ennen keskellä ei mitään?
Jos pinnasi kestää, niin katso joskus cafe raamattua. Sieltä tulee niin uskomatonta juttua, että naurattaisi, jos ei hämmästyttäisi liikaa.
Puolimatkaa kun kuuntelee, niin hän käyttää paljon sivistyssanoja, lainaa "maailman johtavia tutkijoita" (mistäs tuo on niin tuttu?) sanomatta oikeastaan yhtään mitään järjellistä.
Sitten siinä on yleensä tämä iki-ihana Leif Nummela, joka komppaa Puolimatkaa kivasti. Varsinaista keskustelua.onnellisessa asemassa, että minulla ei mikään TV7 edes näy (oletan, että tuo Cafe raamattu on niiden ohjelmia).
Olen joskus tuttavilla hetken aikaa katsellut tuota kanavaa. Eihän siinä tosiaan tiedä itkisikö vai nauraisiko.
Surulliseksi se taisi sitten lopulta tehdä, hillittömän hihittelyn jälkeen, tosin:D - Kössönöm
konna kirjoitti:
onnellisessa asemassa, että minulla ei mikään TV7 edes näy (oletan, että tuo Cafe raamattu on niiden ohjelmia).
Olen joskus tuttavilla hetken aikaa katsellut tuota kanavaa. Eihän siinä tosiaan tiedä itkisikö vai nauraisiko.
Surulliseksi se taisi sitten lopulta tehdä, hillittömän hihittelyn jälkeen, tosin:DOlepa hyvä
http://vod.tv7.fi/vod/
Tästä pitäisi nyt sitten näkyä Poulimatkan vastinen Skepsikselle ja onhan siellä niitä vaikka kuinka paljon. - todé
Kössönöm kirjoitti:
hmm tarkoitat?
minkälainen ihminen se on tuommoinen "ääliö"?
- Kössönöm
todé kirjoitti:
minkälainen ihminen se on tuommoinen "ääliö"?
cafe raamatusta. Klikkaa tuolta auki. Sieltä se selviää, jos on selvitäkseen.
http://vod.tv7.fi/vod/
"Uskon, että Jumala on rakkaus, mutta hän voi käyttää aika vahvoja keinoja."
Suora lainaus noista puolimatkan vastauksista.
Siinä se on nyt sitten vissiin selitys kaikelle epäoikeudenmukaisuudelle, mitä tämä uskisten jumala sallii maailmassa.- konna
Kuulosti aika karseelta.
"Aika vahvoilla keinoilla" voidaan tietenkin puolustaa vaikka holocaustia.
Minua puolestaan ihmetytti Puolimatkan toinen kirjoitus Kalevassa (21.3). Se ihmetytti siinä, että kun Puolimatka oli esittänyt filosofi Naderin ajatuksia, ne oli leimattu "kreationisti hömpäksi". Siinä on vaan se että Nader on juutalainen ateisti.
- Kössönöm
Juutalaisuus on uskonto. A-teismi on ei-uskonto.
Kössönöm kirjoitti:
Juutalaisuus on uskonto. A-teismi on ei-uskonto.
Hän on syntymältään juutalainen. Juutalaisissakin on ns. "maallisia" juutalaisia, jotka eivät usko.
Se oli kuitenkin sivuseikka, pääasia ja ihmettely oli, että ateistin ajatukset leimattiin "kreationistien hömpäksi". Puurot ja vellit sekasi?- ertert
juhani1965 kirjoitti:
Hän on syntymältään juutalainen. Juutalaisissakin on ns. "maallisia" juutalaisia, jotka eivät usko.
Se oli kuitenkin sivuseikka, pääasia ja ihmettely oli, että ateistin ajatukset leimattiin "kreationistien hömpäksi". Puurot ja vellit sekasi?"Se oli kuitenkin sivuseikka, pääasia ja ihmettely oli, että ateistin ajatukset leimattiin "kreationistien hömpäksi". Puurot ja vellit sekasi?"
Puolimatkalla ne on sekaisin. Ei niitä Nagelin tekstejä kritisoitu kreationistien hömpäksi vaan Puolimatkan juttuja.
"Hän on syntymältään juutalainen."
Miksi ihmeessä sinun sitten piti mainita tuo juutalaisuus? Et kai sinäkin ole sitä mieltä, että juutalaisuus on rotu? - Kössönöm
juhani1965 kirjoitti:
Se oli kuitenkin sivuseikka, pääasia ja ihmettely oli, että ateistin ajatukset leimattiin "kreationistien hömpäksi". Puurot ja vellit sekasi?Pitääkö minun liittää ateismiini vanhempieni tai toisen vanhempani uskonto? Jos heillä on eri uskonto, niin kumman etuliitteen minä ateismiini laitan?
Entä jos toinen vanhempani on ateisti ja toinen ortodoksi, niin kumman minä laitan? Olenko ateistinen ateisti, vai ortodoksinen ateisti? - konna
melko ihmeellinen kirjoitus. Erityisesti minä pidin siitä alfakentaurilaisesta virtuaalimaailmasta. Olisi tosin luullut professorin muistavan, että jo Platon esitti vastaavaa problematiikkaa luolamiesvertauksessaan.
Tarkoittaako Puolimatka nyt sitten sitä, että kaikki mielikuvituksellisetkin mahdollisuudet pitää tieteellisessä tutkimuksessa ottaa huomioon, koska niitä ei voi suoraan todistaa vääräksi?
Eikä tuo pointti ole mitenkään uutta tai ihmeellistä, koska tieteessä pelataan enimmäkseen todennäköisyyksillä, ei varmoiksi luulluilla dogmeilla kuten uskonnoissa.
Puolimatka ei myöskään tunnu ymmärtävän, että Naderin (tai kenenkään muunkaan) aatemaailmalla ei ole merkitystä hänen töidensä arvioimisessa. Vain sillä on merkitystä, mitä tutkija sanoo ja kuinka asiansa todistelee.
Puolimatka kait sitten kuvittelee, että koska Nader on (ehkä) ateisti, niin kaikkien ateistien pitäisi allekirjoittaa hänen ajatuksensa. No, niinhän se ei tietenkään ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1363717- 122466
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371975Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211731Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?301503- 1241468
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101311- 141256
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4831244- 771191