Älykkyyden käsitteestä ollaan psykologien piirissä hiljalleen luopumassa. Sen on korvaamassa laveampi lahjakkuuden käsite. Lahjakkuuteen kuuluvat muiden muassa matemaattinen, kielellinen ja musiikillinen lahjakkuus - mutta amerikkalaiset psykologit viljelevät puheissaan nykyisin myös "hengellisen lahjakkuuden" käsitettä. Ihmiset, jotka alistuvat lasten kaltaisiksi ja tunnustavat Raamatun todeksi, omaavat siis aivan erityisen lahjakkuuden, he ovat hengellisesti lahjakkaita.
Amerikkalaisissa psykologian oppikirjoissa on tästä jo jotain, kohta näin lienee Suomessakin. Luulenpa, että hengellinen lahjakkuus mainitaan yhtenä älykkyyden muodoista jo seuraavassa suomalaisessa lukion psykologian oppikirjassa.
Amerikkalaiset psykologit
7
250
Vastaukset
- .......
Läskejä ja tyhmiä, joten miksi yhtään mitään mitä he sanovat olisi muka järkeenkäypää???
mutta itse käyttäisin sitä kirjoittajiin, sanoittajiin, säveltäjiin, ym, jotka elättävät itsensä "hengen tuotteillaan..
- NineStar
Muslimit ja Juutalaiset ovat enemmänkin Hengellisesti lahjakkaampia kun ovat valmiita silpomaan sukupuolielimensä ja murhaamaan tyttärensä ja vaimonsa uskonsa vuoksi joten eikö se tarkoita sitä että Kristilliset ovat jopa hengellisyyden lahjakkuudessa jälkeenjääneitä????
mietippä sitä ennenkuin rupeat "fiksuilemaan"- Psykologiaa
Amerikassa hengellinen lahjakkuus viittaa ennen kaikkea kristilliseen vakaumukseen, koskapa on Yhdysvallat kristillinen maa. Myös mormoneihin tiedetään tällaista käsitettä käytettävän.
- Kössönöm
Psykologiaa kirjoitti:
Amerikassa hengellinen lahjakkuus viittaa ennen kaikkea kristilliseen vakaumukseen, koskapa on Yhdysvallat kristillinen maa. Myös mormoneihin tiedetään tällaista käsitettä käytettävän.
on sekulaari valtio, jossa on paljon uskovaisia. Ja heitä on joka lähtöön.
Kristillinen maa se ei ole.
- Hejkki
Onko Raamatun todeksi tunnustaminen lähellekään yhtä lahjakasta kuin Joulupukin, hammaskeijun tai lentävän spaghettihirviön todeksi tunnustaminen?
Ja mitä pitää tunnustaa todeksi ollakseen kaikkein lahjakkain hengellisesti? - olisi silloin
lahjakkuutta? Raittius on alkoholismin muoto?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1363707- 122466
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371965Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211731Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?301503- 1241458
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101311- 141256
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4811233- 771181