Koulu ei kelpaa kirkon naapuriksi

Kössönöm

"Tavallisena arkipäivänä Kreivilän koulun piha on yhtä hiljainen kuin kirkkomaa. Kun välituntikello pärähtää, pihaan tulee eloa. Lapset säntäävät lumiselle pihamaalle ja alkavat potkia palloa. He tuottavat myös ääntä: puheensorinaa, iloista naurua ja riemukkaita kiljahduksia, kun pallo päätyy maaliin.
Nämä äänet eivät Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän kirkkoneuvoston mielestä sovi kirkon läheisyyteen. Kirkkoneuvosto on jättänyt Turun kaupungin ympäristö- ja kaavoitusvirastolle mielipiteen, jonka mukaan ”kaupungin tulisi ensisijaisesti pyrkiä suunnittelemaan uusi koulu muille hallinnassaan oleville alueille kuin Paattisten kirkon läheisyyteen”.
– On ajateltu, että kun hautausmaalla on toimitus menossa, lasten äänet eivät oikein ole sopivia, Paattisten seurakunnan kirkkoherra Jukka Järvensivu selittää. Hän korostaa, ettei seurakuntaneuvosto ole ollut asiassa täysin samaa mieltä.
- Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, ettei kirkko ja koulu saisi olla aivan lähekkäin. Jos kaupunki aikoo rakentaa uuden Paattisten koulun kirkon vastapäiselle tontille, koulurakennus pitäisi rakentaa tontin toiseen päähän, mahdollisimman kauas kirkosta."

- Tuossa juttu kokonaisuudessaan:

http://www.turkulainen.fi/Uutiset/Paivan-puheenaihe/Koulu-ei-kelpaa-kirkon-naapuriksi

- Tuoko nyt on sitten sitä kirkon paljon mainostamaa yhteisöllisyyttä?

31

1009

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lopetetaan

Helsingin Hietaniemessä hautausmaa ja hiekkaranta vierekkäin. Koska kirkko vaatii uimarannan lopettamista?

Oo, Hietaniemi-biitsi, yläosaa en viitsi, mä tänään käyttää, se paremmalta näyttää, pyörivät nuorten miesten silmät.

• Kössönöm

Kirkolta kummallista änkyröintiä tuossa Paattisten tapauksessa. Koulu pitäisi rakentaa mahdollisimman kauaksi kirkosta, koska lapset tuottavat häiriötä!

Paattinen on niin pieni paikka, että eipä siellä vuosittain varmaan ihan hirveästi hautauksia ole. Joita lapset siis saattaisivat häiritä.

• hurzusuj

Kirkkoherra Järvensivu: "Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, ettei kirkko ja koulu saisi olla aivan lähekkäin."

Siis HENKILÖKOHTAISESTI hän on tuota mieltä. Ja korostaa, ettei seurakuntaneuvosto ole ollut asiassa täysin samaa mieltä.

• Kössönöm

"Kirkkoneuvosto on jättänyt Turun kaupungin ympäristö- ja kaavoitusvirastolle mielipiteen, jonka mukaan ”kaupungin tulisi ensisijaisesti pyrkiä suunnittelemaan uusi koulu muille hallinnassaan oleville alueille kuin Paattisten kirkon läheisyyteen”."

- Huom. Kirkkoneuvosto on jättänyt mielipiteensä, vaikka se ei yksimielinen ollutkaan. Joten?

• ertert

"Siis HENKILÖKOHTAISESTI hän on tuota mieltä."

Joo, yleensä neuvosto jättää mielipiteen yhden jäsenen mielipiteen perusteella tai sitten omassa luetunymmärtämisessäsi on vikaa.

• uusia ja uusia

esimerkkejä kirkon ylimielisestä suhtautumisesta.

Kovasti on ottamassa kunniaa työstä lasten hyväksi, mutta sitten kuitenkin valmis sysäämään lapset pois näkyvistä.

• äimän käki

Luulisi ateistiomaisiakin harmittavan, jos tilaisuutta häiritään millä hyvänsä möykällä ja hälinällä. Oletkos ihan menettänyt suhteellisuudentajusi? Sorinaa, riemukkaita kiljahduksia ja iloista naurua, mielestäsi surevilla ei ole oikeutta surra rauhassa.

• Kössönöm

Paljonkohan Paattisilla mahtaa olla hautauksia vuosittain, kun asukasmääräkin on noin 1500.

Luulisi noin pienellä paikkakunnalla hautajaisia voitavan järjestää viikonloppuisin, jolloin lapset eivät ole ketään häiritsemässä.

• gdsdl

että elävistä ei saa kuulua ääniä, kun kuollutta kuopataan. Paitsi tietysti se virrenveisuu.

• äimän käki
        Kössönöm kirjoitti:

Paljonkohan Paattisilla mahtaa olla hautauksia vuosittain, kun asukasmääräkin on noin 1500.

Luulisi noin pienellä paikkakunnalla hautajaisia voitavan järjestää viikonloppuisin, jolloin lapset eivät ole ketään häiritsemässä.

Omaisilla pitää olla mahdollisuus päästä hiljentymään vaikka joka päivä rakkaimpiensa haudoille näin halutessaan eikä vain koulun päiväjärjestyksen mukaan. Luulen sinun ymmärtävän tämän jos vähänkin vaivaudut miettimään asiaa. Tietysti kaikkia tämmöinen ei kosketa vaikka kenet tahansa menettäisi.

• Kössönöm
        äimän käki kirjoitti:

Omaisilla pitää olla mahdollisuus päästä hiljentymään vaikka joka päivä rakkaimpiensa haudoille näin halutessaan eikä vain koulun päiväjärjestyksen mukaan. Luulen sinun ymmärtävän tämän jos vähänkin vaivaudut miettimään asiaa. Tietysti kaikkia tämmöinen ei kosketa vaikka kenet tahansa menettäisi.

jatka samaan tyyliin.

• dls
        Kössönöm kirjoitti:

jatka samaan tyyliin.

Alkoiko hävettämään?

• Kössönöm
        dls kirjoitti:

Alkoiko hävettämään?

Jos kirkko on noin lapsikielteinen, niin se on kirkon häpeä, ei minun.

• perim kummallista

Miksi krisselit itkeä ulvovat ja valittavat hautajaisissa, joiden pitäisi olla ilojuhla sen vuoksi, että krisseleiden oman Jumalan tahto on täyttynyt ja haudattava pääsee vihdoin taivasten valtakunnan ilojuhliin Jumalansa tykö.

Miksi siis itketään ja surraan?
        Sehän on suoranainen loukkaus Jumalan tahdon toteutumista vastaan!

• ertert

"Luulisi ateistiomaisiakin harmittavan, jos tilaisuutta häiritään millä hyvänsä möykällä ja hälinällä."

En minä ainakaan ole niin ahdasmielinen, että tuollaisia ehdotuksia kuin aloituksessa tehdään tekisin. Minä en ainakaan ymmärrä, miten lasten äänet suremista häiritsee. Olen ollut useissa hautajaisissa, joissa on lapsia sylivauvoista kouluikäisiin. Vauvat ovat jopa itkeneet kovaan ääneen, eikä se minua häiritse, koska se on ihan luonnollista. Se on sitä elämää, eikä kuolleet siitä välitä, joten miksi meidän pitäisi päivänsankarin juhlissa olla sen suvaitsemattomampia.

• kdr
        Kössönöm kirjoitti:

Jos kirkko on noin lapsikielteinen, niin se on kirkon häpeä, ei minun.

Tällä kertaa oli kyse sinun kirkkokielteisyydestäsi ja kunnioituksenpuutteesta surevia omaisia kohtaan. Kukaan ei halua kuulla haudan äärelle hiljentyessään riemunkiljahduksia, tai vittusaatanaa.

• klkhf
        ertert kirjoitti:

"Luulisi ateistiomaisiakin harmittavan, jos tilaisuutta häiritään millä hyvänsä möykällä ja hälinällä."

En minä ainakaan ole niin ahdasmielinen, että tuollaisia ehdotuksia kuin aloituksessa tehdään tekisin. Minä en ainakaan ymmärrä, miten lasten äänet suremista häiritsee. Olen ollut useissa hautajaisissa, joissa on lapsia sylivauvoista kouluikäisiin. Vauvat ovat jopa itkeneet kovaan ääneen, eikä se minua häiritse, koska se on ihan luonnollista. Se on sitä elämää, eikä kuolleet siitä välitä, joten miksi meidän pitäisi päivänsankarin juhlissa olla sen suvaitsemattomampia.

Mitäpä jos hieman vielä jalostaisit ideaasi? Hautausmaat voitaisiin ottaa päiväkotikäyttöön jaetusti. Saisit iloiset äänesi ja lapset tilaa telmiä. Sopu sijaa antaa.

• Kössönöm
        kdr kirjoitti:

Tällä kertaa oli kyse sinun kirkkokielteisyydestäsi ja kunnioituksenpuutteesta surevia omaisia kohtaan. Kukaan ei halua kuulla haudan äärelle hiljentyessään riemunkiljahduksia, tai vittusaatanaa.

kun lehdistä saa lukea mikä kirkko todella on.

Sinähän tässä lapsikielteinen olet. Paattisilla ei varmaan montaa hautausta vuosittain ole ja siksi toisekseen monet hautausmaat sijaitsevat vilkasliikenteisten tietten varsilla. En ole kuullut haudoilla kävijöiden metelistä valittaneen. Oletko sinä?

• kdre
        Kössönöm kirjoitti:

kun lehdistä saa lukea mikä kirkko todella on.

Sinähän tässä lapsikielteinen olet. Paattisilla ei varmaan montaa hautausta vuosittain ole ja siksi toisekseen monet hautausmaat sijaitsevat vilkasliikenteisten tietten varsilla. En ole kuullut haudoilla kävijöiden metelistä valittaneen. Oletko sinä?

Vaikutat aivan pimeältä. Syyttelet lapsikielteiseksi vaikka muusta ei ollut kyse kuin hautarauhasta sen eri muodoissa. Kirjoitat pelkistä hautajaisista ihan kuin tässä ei olisi mistään muusta ollut kyse. Sivuutat täysin mitä sinulle kirjoitetaan ja esität samat valheelliset väittämäsi uudelleen. Oletko hullu, vai haluatko vain ärsyttää?

• Kössönöm
        kdre kirjoitti:

Vaikutat aivan pimeältä. Syyttelet lapsikielteiseksi vaikka muusta ei ollut kyse kuin hautarauhasta sen eri muodoissa. Kirjoitat pelkistä hautajaisista ihan kuin tässä ei olisi mistään muusta ollut kyse. Sivuutat täysin mitä sinulle kirjoitetaan ja esität samat valheelliset väittämäsi uudelleen. Oletko hullu, vai haluatko vain ärsyttää?

oletko kenenkään kuullut valittavan metelistä, jpka kuuluu hautausmaille vilkasliikenteisten teiden varsilla. Minä en ainakaan ole kuullut.

Sinä olet, kuten ilmeisesti Paattisten kirkkoherra Jukka Järvensivukin, lapsikielteinen.

Jos et vaivautunut koko linkkiä lukemaan, niin laitan erään kommentin tästä artikkelista.

"Olen ajatellut kirkon/ seurakunnan yhdeksi arjen turvaverkoista, sille ole perustanut oman jäsenyyteni kirkossa. Nyt esiin tullutta kantaa on vaikea ymmärtää. Olen suunnattoman pettynyt. Mietityttää.
        Järvensivulle: josko koulurakennus suunniteltaisiin "meluvalliksi" kirkon ja koulun pihan väliin, niin elämän jatkuvuudesta muistuttavat äänet eivät loukkaisi vainajiaan saattavia omaisia?
        Vaikka sopiihan tällainen Paattisille: aina siellä on kaikista perusasioista saanut tapella, jotta ne saadaan tai ettei niitä menetetä. Pitäisi kai kiittää tuttuuden jatkumosta?"

http://www.turkulainen.fi/Uutiset/Paivan-puheenaihe/Koulu-ei-kelpaa-kirkon-naapuriksi

- En ole hullu, enkä halua ärsyttää. Toin tänne vaan jutun, joka julkaistiin Turkulaisessa. Vaikka en Paattisilla asukaan, niin ymmärrän kyllä heidän närkästyksensä kirkkoneuvoston kaananoton takia. Ehkä he ovat hulluja. Ehkä on ihan hullua välittää lapsista.

• fdkfd
        Kössönöm kirjoitti:

oletko kenenkään kuullut valittavan metelistä, jpka kuuluu hautausmaille vilkasliikenteisten teiden varsilla. Minä en ainakaan ole kuullut.

Sinä olet, kuten ilmeisesti Paattisten kirkkoherra Jukka Järvensivukin, lapsikielteinen.

Jos et vaivautunut koko linkkiä lukemaan, niin laitan erään kommentin tästä artikkelista.

"Olen ajatellut kirkon/ seurakunnan yhdeksi arjen turvaverkoista, sille ole perustanut oman jäsenyyteni kirkossa. Nyt esiin tullutta kantaa on vaikea ymmärtää. Olen suunnattoman pettynyt. Mietityttää.
        Järvensivulle: josko koulurakennus suunniteltaisiin "meluvalliksi" kirkon ja koulun pihan väliin, niin elämän jatkuvuudesta muistuttavat äänet eivät loukkaisi vainajiaan saattavia omaisia?
        Vaikka sopiihan tällainen Paattisille: aina siellä on kaikista perusasioista saanut tapella, jotta ne saadaan tai ettei niitä menetetä. Pitäisi kai kiittää tuttuuden jatkumosta?"

- En ole hullu, enkä halua ärsyttää. Toin tänne vaan jutun, joka julkaistiin Turkulaisessa. Vaikka en Paattisilla asukaan, niin ymmärrän kyllä heidän närkästyksensä kirkkoneuvoston kaananoton takia. Ehkä he ovat hulluja. Ehkä on ihan hullua välittää lapsista.

Sinä et tunne minua ja syytät lapsikielteiseksi. Paattisten tapauksen taustat eivät edes ole oleellisia sen kannalta mikä yleensä on soveliasta hautarauhan kannalta. Tästä oli kysymys, ei muusta. Hautausmaat on hyvästä syystä pyritty laittamaan hieman syrjään kaikesta hälinästä, joten ihmettelen miksi tämä asia on sinusta jotenkin niin kovin vastustettava. Minusta sinä pyrit liittämään toisin ajatteleviin negatiivisia mielikuvia, kuten tässä tapauksessa lapsikielteisyyden. Aika läpinäkyvää ja siksi noloa.

Liikenteen melu häiritsee varmasti myös, se on totta. Koulut ja päiväkodit yleensä laitetaan vähemmän arvokkaille tonteille, mutta en tunne sen tarkemmin kaavoituksen perusteita, saati Paattisten alueen mahdollisuuksia. Voisit kyllä pyytää anteeksi toistuvaa väitettäsi lapsikielteisyydestäni. Mitään perusteita sinulla ei ole sellaista edes väittää. Sinun asenteesi kyllä näkyvät etkä niitä edes yritä peitellä. Mistä avoin vihamielisyytesi kirkkoa kohtaan on lähtöisin?

• Kössönöm
        fdkfd kirjoitti:

Sinä et tunne minua ja syytät lapsikielteiseksi. Paattisten tapauksen taustat eivät edes ole oleellisia sen kannalta mikä yleensä on soveliasta hautarauhan kannalta. Tästä oli kysymys, ei muusta. Hautausmaat on hyvästä syystä pyritty laittamaan hieman syrjään kaikesta hälinästä, joten ihmettelen miksi tämä asia on sinusta jotenkin niin kovin vastustettava. Minusta sinä pyrit liittämään toisin ajatteleviin negatiivisia mielikuvia, kuten tässä tapauksessa lapsikielteisyyden. Aika läpinäkyvää ja siksi noloa.

Liikenteen melu häiritsee varmasti myös, se on totta. Koulut ja päiväkodit yleensä laitetaan vähemmän arvokkaille tonteille, mutta en tunne sen tarkemmin kaavoituksen perusteita, saati Paattisten alueen mahdollisuuksia. Voisit kyllä pyytää anteeksi toistuvaa väitettäsi lapsikielteisyydestäni. Mitään perusteita sinulla ei ole sellaista edes väittää. Sinun asenteesi kyllä näkyvät etkä niitä edes yritä peitellä. Mistä avoin vihamielisyytesi kirkkoa kohtaan on lähtöisin?

"Tällä kertaa oli kyse sinun kirkkokielteisyydestäsi ja kunnioituksenpuutteesta surevia omaisia kohtaan. Kukaan ei halua kuulla haudan äärelle hiljentyessään riemunkiljahduksia, tai vittusaatanaa."

- Ei ollenkaan lapsikielteistä vai?

• bluetitan
        äimän käki kirjoitti:

Omaisilla ON mahdollsiuus päästä hautapaikoille, vaikka joka päivä. Ei maailmaa sitä varten kuitenkaan pysäytetä. Ihmisellä on oikeus surra, mutta ei oikeutta kieltää muiden touhuja sen takia.

Antaa lasten leikkiä, ja jos oikeasti on niin katkeroitunut elämälle, ettei halua kuulla lasten naurua ja riemunkiljahduksia, niin pysyköön kotona suremassa.

• Kössönöm
        äimän käki kirjoitti:

haluaa viedä kukkia haudalle, niin muun maailmanmenon pitää pysähtyä siihen paikkaan?

Vähän nyt suhteellisuudentajua!

• konna
        fdkfd kirjoitti:

aika sekaisin:

"Hautausmaat on hyvästä syystä pyritty laittamaan hieman syrjään kaikesta hälinästä.."

Hautausmaat ovat yleensä hyvin lähellä kirkkoa ja kirkko taas tapaa seistä keskellä kylää. Joten haluat hiljentää koko kaupungin, jotta satunnaiset haudallakävijät saisivat hiljentyä.

Jos tämä elämä noin kovasti on jo sinua alkanut harmittamaan, niin voi, voi vaan. Ei mahda mitään, joko kellot kalkkaa sinullekin?

• ttgwy
        Kössönöm kirjoitti:

"Tällä kertaa oli kyse sinun kirkkokielteisyydestäsi ja kunnioituksenpuutteesta surevia omaisia kohtaan. Kukaan ei halua kuulla haudan äärelle hiljentyessään riemunkiljahduksia, tai vittusaatanaa."

- Ei ollenkaan lapsikielteistä vai?

Älä viitsi viisastella. Jos siinä vieressä olisi ryyppyretkueiden suosima baari, syyttäisit tästä epäkohdasta huomauttajia toisenlaisesta ihmisvihasta. Ainoa viha mitä tässä on näkynyt on tämä sinun läkähtymisesi kirkkoa vastaan. Muovailet totuuden haluamaksesi. Heippa.

• Kössönöm
        ttgwy kirjoitti:

Älä viitsi viisastella. Jos siinä vieressä olisi ryyppyretkueiden suosima baari, syyttäisit tästä epäkohdasta huomauttajia toisenlaisesta ihmisvihasta. Ainoa viha mitä tässä on näkynyt on tämä sinun läkähtymisesi kirkkoa vastaan. Muovailet totuuden haluamaksesi. Heippa.

ilmeisesti inhoat minua niin paljon, että on ihan sama mitä kirjoitan. Kaikesta otat pulttia.

Nyt oli kyse koulusta ja siitä, että lapset häiritsevät Paattisten kirkkoherraa ja useita muitakin kirkkoneuvoston jäseniä niin paljon, että he katsoivat aiheelliseksi ilmoittaa eriävän mielipiteensä koulun sijoituspaikasta.

Tästä oli kyse, mutta sinä yritit kiemurrella aiheesta sivuun.

• Sanonut jotenkin näin..
      Antakaa lasten tulla tyköni, vai miten se oli.
      Eikö hänenkin aikanaan joku ärtynyt mekkaloivista lapsista.
      Minulla on tuosta vähän omakohtaistakin kokemusta, En helkkari käsitä, että lasten pitäisi vain istua hiljaa kädet polvilla..

• Kössönöm

että kirkon piirissä ei ole vieläkään tajuttu, että nyt jos koskaan kannattaisi miettiä mitä sanoo.

Kyllä tuo minusta oli kirkkoneuvostolta erittäin harkitsematonta. Mutta itsepä petinsä petaavat.

Artikkelin jälkeen oli melkoisen hyviä kommentteja. Tuossa kirkkoneuvostossa oli muutamia tuttuja nimiä. Olisi kiva tietää kuka oli mitäkin mieltä tästä ympäristö-ja kaavoitusvirastolle lähetetystä kannanotosta, koska yksimielinenhän se ei ollut.

• oikeuteen

uskonrauhan rikkomisesta.

• gdsdl

Kirkko taas vaan näyttää mikä se pohjimmiltaan on. Suvaitsematon kuolemankultti, jota häiritsee se, että lapset ovat eläväisiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      136
      3717
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2466
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1975
    4. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1731
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      30
      1503
    6. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      124
      1468
    7. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1311
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1256
    9. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      483
      1244
    10. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      77
      1191
    Aihe