Oletko tehnyt lapsestasi

peräkammarin asukin ?

Oletko takertunut lapseesi niin pahasti että olet tukahduttanut hänen itsenäistymisyrityksensä kerta toisensa jälkeen hokemalla, ettei hän pärjää itsekseen.
Todellinen syysi on kuitenkin ollut pelkosi jäädä yksin. Haluat että siinä on koko ajan joku kuuntelemassa sinua, oireitasi, hoitelemassa asioitasi, ehkäpä luulotautisena kuvittelet jonain päivänä saavasi sairauskohtauksen ja tämän aikuisen lapsen pitää "sinä dramaatisena päivänä", joka voi tulla mielestäsi koska tahansa, olla valmiina kuljettamaan sinut hoitoon...

30

1023

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eipä tässä näy ketään, poikaa eikä tyttöä..ei todellakaan mitään sen suuntaistakaan..

Minusta lapsiinsa takertujat ovat itsekkäitä, oikeastaan he ovat jotenkin sairaita ajatusmaailmaltaan..

• viivatiina

ja autetaan toisiamme koko ajan ja mitä vanhemmaksi tullaan sitä parempia ystäviä ollaan toisillemme molemmilla on kyllä oma huusholli ja oma elämä mutta työpaikka on yhteinen ja täytyy sanoo ettei parempaa työkaveria löydy mistään ja on luvannu kuljettaa mut sit hoitoon ja varmasti jos ite satun vielä oleen eri mieltä hoidon tarpeesta.

• Anskuliini

heti armeijan jälkeen pois kotoa, tyttö pelkäs etten minä pärjää yksin, mutta lähti sekin heti yo-kirjotusten jälkeen naapurikaupunkiin opiskelemaan ja hyvin oon pärjänny yksikseni.

• viivi-amaldiina

poika häippäsi eteläsuomeen kun armeijan kävi (työpaikka) ja tyttö nai tästä samalta kylältä miehen itselleen.
      Ovat olleet pois kotoa jo yli 15 v.

• viivi-amaldiina

tyttö on ollut pois kotoa jo 20v ja poika 16v, herraisä missä se aika menee.

• Jo kuustoista kesäisenä Toiseen kaupunkiin lukioon. Pitkään siinä keskusteltiin siitä että onko kuustoistavuotias sopivan ikäinen sinkkuilemaan vielä. Likka piti päänsä..
      Lähti myös kolme vuotta myöhemmin Englantiin kaljaa myymään johonkin bubiin, kun ei opiskelu sitten kiinnostanutkaan. Hmmm... Nyt opiskelee siellä mielenterveys hoitajaksi. on myös käyttänyt vävy ehdokasta näytillä täällä. Oman tiensä kulkija aina ollut, mutta selväpäinen kumminkin eikä haihattelja.

• tuntuu

olevan itsenäisiä nuoria. Taitavat pysyä piilossa nämä peräkammarin asukkien kasvattajat kun kukaan ei ole vielä tunnustanut:/ Ja niitä kuitenkin on paljon, kaupungeissakin eikä vain maaseudulla.
        Se kun mieluummin kerrotaan että oma lapsi on itsenäistynyt ja päässyt omille jaloilleeen kuin että hautoisi jotain vässykkää kotipankolla..

• ent.tehtaantyttö

lainaa mulle hetken vain...no, eipä takerruta;)) päinvastoin yritetään vähän itsenäisemmäksi kundeja saada..no, vanhin kundi vasta täysin itsenäinen ja ikää jo 37 vuotta..kaksi nuorempaa vielä kovin riippuvaisia;) nuorin kundi tulee aina olemaan...koska, on autistinen. Ja kun meitä ei enää ole..niin muista aikuisista..se on ollutkin tuskallista hyväksyä...mutta, hyväksytty on..

t.friidu

• että jos

lapsi on jollain lailla sairas tai poikkeava että hän tarvitsee omien vanhempiensa tukea ja turvallista ympäristöä.
        Vammaisiakin kyllä tuetaan nykyään itsenäiseen asumiseen erilaissa tukiasunnoissa mutta kaikki täytyy tapahtua yksilöllisesti räätälöitynä.

Mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle.Vanhemmatkin vanhenevat ja joskus aika jättää heistä joten on ihan hyvä että vammaisia tuetaan omatoimisuuteen jotteivät joutuisi laitoshoitoon heti kun iäkkäät vanhemmat ovat joko huonokuntoisia huolehtimaan tai kuolevat.

• vasta onkin
        että jos kirjoitti:

lapsi on jollain lailla sairas tai poikkeava että hän tarvitsee omien vanhempiensa tukea ja turvallista ympäristöä.
        Vammaisiakin kyllä tuetaan nykyään itsenäiseen asumiseen erilaissa tukiasunnoissa mutta kaikki täytyy tapahtua yksilöllisesti räätälöitynä.

Mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle.Vanhemmatkin vanhenevat ja joskus aika jättää heistä joten on ihan hyvä että vammaisia tuetaan omatoimisuuteen jotteivät joutuisi laitoshoitoon heti kun iäkkäät vanhemmat ovat joko huonokuntoisia huolehtimaan tai kuolevat.

omanikin koko illan istunut peräkamarissa...mitä nyt mopoa korjannut.

• vikkelästi
        vasta onkin kirjoitti:

omanikin koko illan istunut peräkamarissa...mitä nyt mopoa korjannut.

ja huudon kanssa. Jos viskaisi läppärin hankeen.

• ent.tehtaantyttö
        että jos kirjoitti:

vain odotellaan. Ollaan oltu jonossa jo viitisen vuotta..ei mitään hätää..no, tämä aika on käytetty hyödyllisesti kuusi kertaa vuodessa, kun kundi on päässyt asumisharjoittelujaksolle..missä näitä taitoja on ammattiohjaajan tuella "opiskeltu"...Näitä paikkoja ei vielä vaan toistaiseksi täällä Etelä-Suomessa ole tarpeeksi vielä rakennettu. Mutta, pikkuhiljaa..

Ja kyllä se meidänkin nuorin, haluaa kovasti itsenäistyä ja kotoa jo muuttaa...ihan niinkuin muutkin nuoret..siitä olemme onnellisia että, tuota omaa tahtoa ja selviintymistä "itsenäistymiseen" on. Vaikka sitten tuota ulkopuolista tukea tulee aina tarvitsemaankin.

t.friidu

• Minun lapset
        ent.tehtaantyttö kirjoitti:

vain odotellaan. Ollaan oltu jonossa jo viitisen vuotta..ei mitään hätää..no, tämä aika on käytetty hyödyllisesti kuusi kertaa vuodessa, kun kundi on päässyt asumisharjoittelujaksolle..missä näitä taitoja on ammattiohjaajan tuella "opiskeltu"...Näitä paikkoja ei vielä vaan toistaiseksi täällä Etelä-Suomessa ole tarpeeksi vielä rakennettu. Mutta, pikkuhiljaa..

Ja kyllä se meidänkin nuorin, haluaa kovasti itsenäistyä ja kotoa jo muuttaa...ihan niinkuin muutkin nuoret..siitä olemme onnellisia että, tuota omaa tahtoa ja selviintymistä "itsenäistymiseen" on. Vaikka sitten tuota ulkopuolista tukea tulee aina tarvitsemaankin.

t.friidu

Kiitos friidu, kun kirjoitat kauniisti pojistasi. Minun lapset ovat muuttaneet heti yo-kirjoitusten jälkeen avokkiensa kanssa yhteen. He asuvat kuitenkin sen verran lähellä, että ollaan paljon yhteydessä. Ja se on minusta mukavaa. Nytkin suunnittelemme pääsiäisenä kokoontuvamme yhteispäivälliselle luokseni. Olen onnellinen jo etukäteen ja suunnittelen jo menuta.

• vikkelästi kirjoitti:

ja huudon kanssa. Jos viskaisi läppärin hankeen.

Kuulostaa jotenkin tutulta. :) Noin meilläkin saisi poikiin liikettä :)
        Murrosikäisiin.

• YKS MUMMU

Mihinkäs nuori jolla ei ole muuta kuin opintovelkaa muuttaa?

• vaikka töihin,

hankkii edullisen vuokra-asunnon ja jos on pienet tulot ja iso vuokra niin hakee asumistukea.
        Maailma on täynnä kotoa muuttaneita nuoria joilla on opintovelkaa ja vieläpä perhe siinä sivussa.

• näinä aikoina
        vaikka töihin, kirjoitti:

hankkii edullisen vuokra-asunnon ja jos on pienet tulot ja iso vuokra niin hakee asumistukea.
        Maailma on täynnä kotoa muuttaneita nuoria joilla on opintovelkaa ja vieläpä perhe siinä sivussa.

eii niin vaan mennä töihin, sinne pääsee, jos pääsee. Hakijoita riittää. Ja asumistukea saa vain tietyn hintaiseen asuntoon, vai oliko se että sitä saa vain tietyn summan korkeintaan? Tais olla tuo jälkimmäinen. Eli et voi vuokrata esim. kaksiota, jos olet yksineläjä, et pysty maksamaan asumistuellakaan sitä.

• mahdu
        näinä aikoina kirjoitti:

eii niin vaan mennä töihin, sinne pääsee, jos pääsee. Hakijoita riittää. Ja asumistukea saa vain tietyn hintaiseen asuntoon, vai oliko se että sitä saa vain tietyn summan korkeintaan? Tais olla tuo jälkimmäinen. Eli et voi vuokrata esim. kaksiota, jos olet yksineläjä, et pysty maksamaan asumistuellakaan sitä.

yksiöön? Pitääkö olla oikein kaksio tai peräti kolmio?
        Moni opiskelija asuu soluasunossakin. Tuolta voi lukea asumistuesta.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/050901130444HV

Dr. Philissä tuli juuri hiljattain, kuinka 38-vuotias mies oli naimisissa ja paistatteli äitsykän antamien almujen varassa.
        Äiti oli ostanut talon jossa pariskunta asui ja mersun pojalleen ym. Ja saneli tietysti nuorenparin elämää.
        Äiti laittoi pojan valitsemaan joko hänen tuomansa mukavuus tai vaimo. Tämä aikuinen poika myönsi suoraan että hänen olisi vaikea luopua äidin rahojen tuomasta ylellisyydestä.
        Haluatko hallita lastasi pitämällä hänet itsestäsi riippuvaisena? Aikas narsistista toimintaa...

• ja asumistuen saamisesta
        mahdu kirjoitti:

yksiöön? Pitääkö olla oikein kaksio tai peräti kolmio?
        Moni opiskelija asuu soluasunossakin. Tuolta voi lukea asumistuesta.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/050901130444HV

Dr. Philissä tuli juuri hiljattain, kuinka 38-vuotias mies oli naimisissa ja paistatteli äitsykän antamien almujen varassa.
        Äiti oli ostanut talon jossa pariskunta asui ja mersun pojalleen ym. Ja saneli tietysti nuorenparin elämää.
        Äiti laittoi pojan valitsemaan joko hänen tuomansa mukavuus tai vaimo. Tämä aikuinen poika myönsi suoraan että hänen olisi vaikea luopua äidin rahojen tuomasta ylellisyydestä.
        Haluatko hallita lastasi pitämällä hänet itsestäsi riippuvaisena? Aikas narsistista toimintaa...

en sanonut, että MINÄ aikoisin hallita lapseni elämää! Minä olen kasvattanut poikani niin, että hän jo 12 vuotiaana osasi keittää itse ruokaa, kantaa puita ja sytyttää esimerkiksi uunin ja saunan ja vahtia ne jne.
        Poikani on nyt lähes 17v, käy lukion ensimmäistä ja jatkokoulutukset armeijoja myöten on hänelle ollut myös jo noin 12 vuotiaasta alkaen selvää. 13 vuotiaasta hän on seurustellut saman tytön kanssa ja päättäneet mennä naimisiin heti kun voivat ja perustaa oman kodin. Joten, en todellakaan ole estämässä sitä, vaan nautin siitä että minulla on niin itsenäinen poika, jonka kanssa kaikki tulee hyvin toimeen ja joka tietää mitä elämältään haluaa.

Asunnosta puhuin vain siksi, ettei niitä yksiöitä tai soluasuntoja riitä ehkä kaikille haluaville. Lue myös edellisen viestini edellisen kirjoittajan viesti, niin ehkä ymmärrät paremmin mitä tarkoitin.

• vastaukseni
        ja asumistuen saamisesta kirjoitti:

en sanonut, että MINÄ aikoisin hallita lapseni elämää! Minä olen kasvattanut poikani niin, että hän jo 12 vuotiaana osasi keittää itse ruokaa, kantaa puita ja sytyttää esimerkiksi uunin ja saunan ja vahtia ne jne.
        Poikani on nyt lähes 17v, käy lukion ensimmäistä ja jatkokoulutukset armeijoja myöten on hänelle ollut myös jo noin 12 vuotiaasta alkaen selvää. 13 vuotiaasta hän on seurustellut saman tytön kanssa ja päättäneet mennä naimisiin heti kun voivat ja perustaa oman kodin. Joten, en todellakaan ole estämässä sitä, vaan nautin siitä että minulla on niin itsenäinen poika, jonka kanssa kaikki tulee hyvin toimeen ja joka tietää mitä elämältään haluaa.

Asunnosta puhuin vain siksi, ettei niitä yksiöitä tai soluasuntoja riitä ehkä kaikille haluaville. Lue myös edellisen viestini edellisen kirjoittajan viesti, niin ehkä ymmärrät paremmin mitä tarkoitin.

tuolle "YKS MUMMU" joka ihmettelee minne nuori voi mennä kun on pelkkää opintovelkaa. Ei kai alle 17-vuotiaalla voi mitään suuria opintovelkoja olla. Taidat olla eri kirjoittaja.

• Yxitypy

että aika kypsymättömiä ja itsekkäitä ovat vanhemmat, jotka lapsestaan tekee peräkammarin asukin.
      Nykyään monet lapset asuvat aika iäkkäiksi vanhempiensa luona, koska opiskelevat pitkään, ja siinä piilee omat vaaransa. Ei välttämättä halutakaan enää lähtä kotoa. Äiti laittaa ruoat, pesee pyykit, siivoaa, ja mistään ei tarvi maksaa. Saa omat ansaitsemansa rahat käyttää kokonaan itselleen.
      Kyllä kait opiskelijat aika hyvin (ainakin meilläpäin) saavat vuokrasuntoja, joihin saavat valtiolta tukea. Tosin en tiedä, paljonko tukea nykyään saa.

Minusta ei tarvitse omien lasten huolehtia, kun vanhenen. En ole edes koskaan ajatellut sellaista vaihtoehtoa.
      Omat pojat muuttivat kotoa heti armeijan jälkeen opiskelijoille tarkoitettuun vuokra-asuntoon. Enkä usko, että olisin jaksanut heitä kotona passatakaan enää kauempaa :=)))

• Kumma juttu

Millä paikakunnalla nykyään on helppo saada vuokra-asunto???

• Pirre*

että soitin pojallemme tänä aamuna kahdeksan ajoissa, ja kyselin onko muistanut aloittaa kolestrooli lääkityksensä, - olikohan pahasti tartuttu lapsemme itsemääräämisoikeuteen?

Kuulemma on, mutta kontroli on unehtunut..:/, semmoista se on noitten poikkiin kanssa hi..

• jos noin nuorelle

jo lääkettä määrätään? Ei ole pakko vastata, mutta vähän heräsi uteliaisuus. Oma kantani kolestorolilääkitykseen on, että niitä määrätään paljon turhaan.

Minut herätti kun luin miten tätä viimeistä suositusrajaa oli hissattu Jenkeissä taas alas, niin oliko kolme(!) lääkefirman edustajaa siinä konklaavissa päättämässä. Ei kuulosta kovin luotettavalta.

Kolesterolilääkitys on maailmanlaajuista huippubisnestä, nyt usutetaan kehitysmaiden asukkaitakin puputtamaan näitä pillereitä, jottei rahan tulo vain loppuisi.
        Itse uskon ruokavalion voimaan, marjat, vihannekset yms, normaalit rasvat, ei kissanrasvat.
        Itse syön voita, äsken vetelin läskistä kinkkua eikä ole mitään ongelmaa terveydessä.

• Pirre*
        jos noin nuorelle kirjoitti:

jo lääkettä määrätään? Ei ole pakko vastata, mutta vähän heräsi uteliaisuus. Oma kantani kolestorolilääkitykseen on, että niitä määrätään paljon turhaan.

Minut herätti kun luin miten tätä viimeistä suositusrajaa oli hissattu Jenkeissä taas alas, niin oliko kolme(!) lääkefirman edustajaa siinä konklaavissa päättämässä. Ei kuulosta kovin luotettavalta.

Kolesterolilääkitys on maailmanlaajuista huippubisnestä, nyt usutetaan kehitysmaiden asukkaitakin puputtamaan näitä pillereitä, jottei rahan tulo vain loppuisi.
        Itse uskon ruokavalion voimaan, marjat, vihannekset yms, normaalit rasvat, ei kissanrasvat.
        Itse syön voita, äsken vetelin läskistä kinkkua eikä ole mitään ongelmaa terveydessä.

ilm. on saanut korkeat "rasva arvot", muistaakseni kokonaiskolestroli oli yli lähellä kaheksaa, poikamme on 40 ikäinen.

Ruokavaliolla ei lukemat tippuneet, joten lääkäri oli sitä mieltä että lääkitys on hänelle tarpeen.

• ent.tehtaantyttö
        Pirre* kirjoitti:

ilm. on saanut korkeat "rasva arvot", muistaakseni kokonaiskolestroli oli yli lähellä kaheksaa, poikamme on 40 ikäinen.

Ruokavaliolla ei lukemat tippuneet, joten lääkäri oli sitä mieltä että lääkitys on hänelle tarpeen.

luokkaa. Itse kun myös kolestrolilääkkeitä joudun syömään. Aloitin 45 vuoden iässä. No, arvot minullakin lääkityksen kanssa nyt tuota luokkaa 7-8. Ilman lääkitystä olisi lähellä 12.

Mutta, kyllä tuo ruokavaliomuutos silti on hyväksi..paljon on pirteämpi olo. Kun sitä jaksaa noudattaa..ja itselläni tuo paino kyllä myös putoaa..pikkuhiljaa mutta, pysyvämmin. Tarkka on oltava tuon sokerin ja rasvan kanssa. Muuten voi huonosti. On oikeasti pahaolo. Ja oksettaa. Sano pojallesi että, juo myös nestettä riittävästi päivittäin. Ainakin 2 l. olisi hyvä.

t.friidu

• odotan innolla

että kersa saa vähän säästöjä kasaan ja muuttaa omaan kämppään. Ei kestä enää kauan.

Tykkään yksinolosta, ja olen varma että kersakin ihastuu siihen. Toki varmaan puolin ja toisin kylässä käydään.

• itsenäistymisyrityksiä

on mitä ilmaisemmin mieheni äiti tehnyt miehelleni. Soittelee jatkuvasti. Ei siinä mitään, mutta kun koittaa vaikuttaa mieheni tekemisiin ja tekemättä jättämisiin vieläkin. Olen myös huomannut että tämä nykyinen mieheni on käytökseltään aika lapsellinen.

• mieheni

itsenäistymistä, eikä "itsenäistymisyrityksiä", taitaa kello olla nukkumatin aika jo. *nauraa*

• Tietämättä varsinaisesti oman kokemuksen perusteella peräkammaripoikien sielunelämää voin perustellusti todeta omien henkilösuhteitteni ja näkemiseni nojalla, että peräkammaripoikia tai oikeastaan peräkammarimiehiä on sekä maaseudulla että kaupungeissa.

Yleensähän tuskin tullaan pitäneeksi esillä kaupunkilaisia peräkammarimiehiä. Aivan samalla tavalla kuin maaseudulla nämä kaupunkilaispojat ovat asuneet koko ikänsä vanhempiensa luona ja viime vaiheessa yleensä äitinsä kanssa. Kun leskimamma sitten siirtyy ajasta iäisyyteen, niin poikakin on eläkeläisen ikäinen tai ainakin sitä lähellä. Mitäpä siihen enemmälti kommentoimaan.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      136
      3717
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2466
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1975
    4. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1731
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      30
      1503
    6. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      124
      1468
    7. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1311
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1256
    9. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      483
      1244
    10. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      77
      1191
    Aihe