haluaa sitoa elämisensä tietyn, tavallaan jopa tiukan määritelmän alle: ’ateismi’?
Ps. Eikä tässä mitään olla enää nukuttu, moneen tuntiin!
Miksi ateisti
118
2233
Vastaukset
- NineStar
Oletpa sinä nokkela, sillä tiedät jo mitä Atesimi on. Eli sitäettä ei usko Jumalaan/Jumaliin.
Joten älä yritä viisastella sillä siihen tarvitaan viisautta.- Tähdenlento
halua viisastella. Tuo ajatukseni tai siis kysymykseni tuli vaan mieleeni, johon Sinäkin voisit vastata, viisastelematta.
Vasta sitten voisi esittää omia näkemyksiään tai kenties jopa jatkokysymyksiä. - NineStar
Tähdenlento kirjoitti:
halua viisastella. Tuo ajatukseni tai siis kysymykseni tuli vaan mieleeni, johon Sinäkin voisit vastata, viisastelematta.
Vasta sitten voisi esittää omia näkemyksiään tai kenties jopa jatkokysymyksiä.Se on tiukka määritelmä jos ei usko jumalan olemassaoloon????
kerro sinä minulle. - Tähdenlento
NineStar kirjoitti:
Se on tiukka määritelmä jos ei usko jumalan olemassaoloon????
kerro sinä minulle.siinä mielessä, että sana 'ateismi' antaa ohjenuoran ateistille. Toisaalta voisi miettiä, onko tällä sanalla itseisarvoa, ja jos on niin millainen?
- NineStar
Tähdenlento kirjoitti:
siinä mielessä, että sana 'ateismi' antaa ohjenuoran ateistille. Toisaalta voisi miettiä, onko tällä sanalla itseisarvoa, ja jos on niin millainen?
Mikäs ohjenuora se on jos ei usko jumalan olemassa oloon niin ei usko jumalan olemassa oloon!
Silloinhan on Ateisti, ei siinä mitään ohjenuoria seurata jos ei vaan usko.
Ei Ateismi pakoita minua tekemään mitään, ei siinä ole sääntöjä,käskyjä eikä dogmeja, se on vaan sitä että ei usko.
Simple as that. - Tähdenlento
NineStar kirjoitti:
Mikäs ohjenuora se on jos ei usko jumalan olemassa oloon niin ei usko jumalan olemassa oloon!
Silloinhan on Ateisti, ei siinä mitään ohjenuoria seurata jos ei vaan usko.
Ei Ateismi pakoita minua tekemään mitään, ei siinä ole sääntöjä,käskyjä eikä dogmeja, se on vaan sitä että ei usko.
Simple as that.joka on sisällöllisesti aatteensa kannattajalle tärkeä, toimii tietynlaisena ohjenuorana? Jos näin ei ole, sitten ateismi on sanana romukoppatavaraa?
Mutta mites minun kohdallani, en minäkään kristinuskovaisena pidä Raamattua ohjenuoranani, siis täydellisenä sellaisena (=osittain romukoppatavaraa). Siltikin uskon jumalaan. Tähdenlento kirjoitti:
joka on sisällöllisesti aatteensa kannattajalle tärkeä, toimii tietynlaisena ohjenuorana? Jos näin ei ole, sitten ateismi on sanana romukoppatavaraa?
Mutta mites minun kohdallani, en minäkään kristinuskovaisena pidä Raamattua ohjenuoranani, siis täydellisenä sellaisena (=osittain romukoppatavaraa). Siltikin uskon jumalaan.Tyhmempää kuin oikeasti olet.
Täällä yritetään rautalangasta sulle vääntää ettei ateismi ole mikään aate, eikä millään mene perille.
Tämä on nyt vähän sama jos minä menisin biologia palstalle väittämään ettei Hauki ole kala..- bluetitan
Tähdenlento kirjoitti:
joka on sisällöllisesti aatteensa kannattajalle tärkeä, toimii tietynlaisena ohjenuorana? Jos näin ei ole, sitten ateismi on sanana romukoppatavaraa?
Mutta mites minun kohdallani, en minäkään kristinuskovaisena pidä Raamattua ohjenuoranani, siis täydellisenä sellaisena (=osittain romukoppatavaraa). Siltikin uskon jumalaan.Mihin jumaluskosi siis perustuu? Jos et usko raamattuun tms, niin mikä syy johtaa olettamukseen, että tuolla jossain on joku jumala i muu kaikkialtias.
- NineStar
Tähdenlento kirjoitti:
Mutta mites minun kohdallani, en minäkään kristinuskovaisena pidä Raamattua ohjenuoranani, siis täydellisenä sellaisena (=osittain romukoppatavaraa). Siltikin uskon jumalaan.Ateismi on sitä että ei usko jumalaan/jumalien olemassa oloon, ei se ole aate vaan ateismia. :D
- Tähdenlento
weccu kirjoitti:
Tyhmempää kuin oikeasti olet.
Täällä yritetään rautalangasta sulle vääntää ettei ateismi ole mikään aate, eikä millään mene perille.
Tämä on nyt vähän sama jos minä menisin biologia palstalle väittämään ettei Hauki ole kala..aatejärjestelmä ilmenee maailmankatsomuksena (kuten joku ateisti jäljempänä totesi), joten tätä taustaa vasten ajateltuna ateismi on aatejärjestelmä!
Tosin en minäkään menisi, kovin herkästi ainenkaan, minnekään väittämään ettei hauki ole kala. Toki syvällisemmin evoluutioteoriaa vasten ajateltuna tällaisenkin kyseenalaistamisen voisi heittää?! - Tähdenlento
bluetitan kirjoitti:
Mihin jumaluskosi siis perustuu? Jos et usko raamattuun tms, niin mikä syy johtaa olettamukseen, että tuolla jossain on joku jumala i muu kaikkialtias.
esitit: ""Mihin jumaluskosi siis perustuu? Jos et usko raamattuun tms, niin mikä syy johtaa olettamukseen, että tuolla jossain on joku jumala i muu kaikkialtias.""
Minun uskoni on vahvaa uskoa ’suoraan’ jumalaan. Joskus mietinkin, että sivuutanko ’tärkeitäkin’ portaita uskollani. Ymmärtääkseni en, koska en koe tärkeänä uskoa printattuun tekstiin vaan kuten YlermiNakkikin jossain toisaalla esitti, pidän tärkeämpänä täyttä rehellisyyttä itseään kohtaan.
Tosin en poissulje sitä esimerkillisyyttä, mitä Jeesus teoillaan halusi viestittää. Mutta minä en voi pitää Jeesusta yksittäisenä/erillisenä jumalana.
Ja jumaluskoni (joku ulkopuolinen ei voisi kuvitellakaan, että olen 'uskovainen') on vaan aina ollut minussa. Sitä ei vaan osaa sanoin selittää! - Tähdenlento
NineStar kirjoitti:
Ateismi on sitä että ei usko jumalaan/jumalien olemassa oloon, ei se ole aate vaan ateismia. :D
sitten nyt tahollasi sanan 'ateismi' itseisarvon?
- bluetitan
Tähdenlento kirjoitti:
aatejärjestelmä ilmenee maailmankatsomuksena (kuten joku ateisti jäljempänä totesi), joten tätä taustaa vasten ajateltuna ateismi on aatejärjestelmä!
Tosin en minäkään menisi, kovin herkästi ainenkaan, minnekään väittämään ettei hauki ole kala. Toki syvällisemmin evoluutioteoriaa vasten ajateltuna tällaisenkin kyseenalaistamisen voisi heittää?!Aika yksinkertainen maailmankatsomus, jos koko sen sisältö on: jumalaa ei ole.
Ateismi ei ole maailmankatsomus, vaan se on osa maailmankatsomusta. Itselläni on varsin tieteellinen maailmankatsomus.
Maailmankatsomukseni ei ole seurausta ateismista, vaan ateismini on seurausta maailmankatsomuksestani - bluetitan
Tähdenlento kirjoitti:
esitit: ""Mihin jumaluskosi siis perustuu? Jos et usko raamattuun tms, niin mikä syy johtaa olettamukseen, että tuolla jossain on joku jumala i muu kaikkialtias.""
Minun uskoni on vahvaa uskoa ’suoraan’ jumalaan. Joskus mietinkin, että sivuutanko ’tärkeitäkin’ portaita uskollani. Ymmärtääkseni en, koska en koe tärkeänä uskoa printattuun tekstiin vaan kuten YlermiNakkikin jossain toisaalla esitti, pidän tärkeämpänä täyttä rehellisyyttä itseään kohtaan.
Tosin en poissulje sitä esimerkillisyyttä, mitä Jeesus teoillaan halusi viestittää. Mutta minä en voi pitää Jeesusta yksittäisenä/erillisenä jumalana.
Ja jumaluskoni (joku ulkopuolinen ei voisi kuvitellakaan, että olen 'uskovainen') on vaan aina ollut minussa. Sitä ei vaan osaa sanoin selittää!...uskonkäsityksesi on noin mullistava, niiin
kuulutko kirkkoon tai tuetko valtionkirkkoa??? - NineStar
Tähdenlento kirjoitti:
sitten nyt tahollasi sanan 'ateismi' itseisarvon?
Jos et usko jumalaan/jumaliin niin on Ateisti!
ei se muuta vaadi, mitä omasta mielestäsi Ateismi sitten on? selitä ja perusta. - Tähdenlento
bluetitan kirjoitti:
Aika yksinkertainen maailmankatsomus, jos koko sen sisältö on: jumalaa ei ole.
Ateismi ei ole maailmankatsomus, vaan se on osa maailmankatsomusta. Itselläni on varsin tieteellinen maailmankatsomus.
Maailmankatsomukseni ei ole seurausta ateismista, vaan ateismini on seurausta maailmankatsomuksestanija niinpä, kuten lausut:
""Ateismi ei ole maailmankatsomus, vaan se on osa maailmankatsomusta.""
Miksei tämä näkökanta sitten satu uskovaisellekin? Siis se, että uskoo jumalaan yhtenä osana maailmankatsomustaan? Ja näkemystäsi peilaten minun on sitten todettava, että maailmankatsomukseni ei ole seurausta uskonnoista, vaan uskontoni on seurausta maailmankatsomuksestani.
Johon kaiken muun 'normaalin' käyttäytymisen ohella sisällytän jumaluuden. Eli taasen samoilla viivoilla ollaan?! - Tähdenlento
bluetitan kirjoitti:
...uskonkäsityksesi on noin mullistava, niiin
kuulutko kirkkoon tai tuetko valtionkirkkoa???on, että kuulun kirkkoon. Ja tuenko valtionkirkkoa? Kait sitten tuen, sillä kirkkoon kuulumisellani (=verojen muodossa).
Toki kirkko instanssina hivenen jakaa käsitystäni ko. laitoksesta, eli kyllä siinä on nähtävissä niin hyvät kuin huonotkin puolensa! - Tähdenlento
NineStar kirjoitti:
Jos et usko jumalaan/jumaliin niin on Ateisti!
ei se muuta vaadi, mitä omasta mielestäsi Ateismi sitten on? selitä ja perusta.saanut vastausta, onko sanalla 'ateismi' itseisarvoa?! Kait ateisti 'tieteeseen tukeutuvana' kykenee tähän vastauksen antamaan.
Itseisarvohan on lähinnä matematiikkaan yhdistetty käsite, mutta kait sanallakin voi olla sellainen? Mutta minkälainen? - bluetitan
Tähdenlento kirjoitti:
ja niinpä, kuten lausut:
""Ateismi ei ole maailmankatsomus, vaan se on osa maailmankatsomusta.""
Miksei tämä näkökanta sitten satu uskovaisellekin? Siis se, että uskoo jumalaan yhtenä osana maailmankatsomustaan? Ja näkemystäsi peilaten minun on sitten todettava, että maailmankatsomukseni ei ole seurausta uskonnoista, vaan uskontoni on seurausta maailmankatsomuksestani.
Johon kaiken muun 'normaalin' käyttäytymisen ohella sisällytän jumaluuden. Eli taasen samoilla viivoilla ollaan?!Itseasiassa ei, vaikka uskonto on osa maailmankatsomusta, niin se on silti USKONTO (eli uskoa yliluonnolliseen).
Minun maailmankatsomukseni on tieteellinen ja perustuu olemassa oleviin todisteisiin, sekä tieteelliseen metodiin. Mihin perustuu teistinen maailmankatsomus? Minun maailmankatsomukseni perustuu tieteeseen ei ateismiin, mutta eikö uskovien maailmankatsomus perustu juuri uskontoon?
Korjaa jos olen väärässä.... - bluetitan
Tähdenlento kirjoitti:
saanut vastausta, onko sanalla 'ateismi' itseisarvoa?! Kait ateisti 'tieteeseen tukeutuvana' kykenee tähän vastauksen antamaan.
Itseisarvohan on lähinnä matematiikkaan yhdistetty käsite, mutta kait sanallakin voi olla sellainen? Mutta minkälainen?Ateismi = jumaluskon puuttuminen tai käsitys jonka mukaan jumalaa/jumalia ei ole olemassa.
- Tähdenlento
bluetitan kirjoitti:
Ateismi = jumaluskon puuttuminen tai käsitys jonka mukaan jumalaa/jumalia ei ole olemassa.
Onko esimerkkisi tyhjentävä. Eikös se matematiikassa mennyt jotenkin niin (josta joskus aiemmin kiistelinkin), että 0 0 ei voi lopputulemanaan olla kaksi vaan nolla?
Ja (-1) (-1)? Mitäs tämä onkaan lopputulemaltaan?
Ja jos nyt matematiikkaan nojaudutaan, niin mihinkäs lopputulokseen sanasta 'ateismi' päädytään? Vai pitääkö tässä kohtaa asiaa puntaroida kenties jostain muusta näkökulmasta? - bluetitan
Tähdenlento kirjoitti:
Onko esimerkkisi tyhjentävä. Eikös se matematiikassa mennyt jotenkin niin (josta joskus aiemmin kiistelinkin), että 0 0 ei voi lopputulemanaan olla kaksi vaan nolla?
Ja (-1) (-1)? Mitäs tämä onkaan lopputulemaltaan?
Ja jos nyt matematiikkaan nojaudutaan, niin mihinkäs lopputulokseen sanasta 'ateismi' päädytään? Vai pitääkö tässä kohtaa asiaa puntaroida kenties jostain muusta näkökulmasta?Sanan tai käsitteen määrityksen ja matematiikan sotkeminen toisiinsa on jo itsestään järjetöntä, mutta mitä perusteita tämän tekemiseen edes on?
Siis miksi, miksi, miksi pitäisi sanojen määritykseen käyttää matematiikkaa????????? - Tähdenlento
bluetitan kirjoitti:
Sanan tai käsitteen määrityksen ja matematiikan sotkeminen toisiinsa on jo itsestään järjetöntä, mutta mitä perusteita tämän tekemiseen edes on?
Siis miksi, miksi, miksi pitäisi sanojen määritykseen käyttää matematiikkaa?????????sitten matematiikka, mutta edelleenkin arvoitukseksi jäänee sanan 'ateismi' itseistarkoitus?! Siis puoleltasi!
- bluetitan
Tähdenlento kirjoitti:
sitten matematiikka, mutta edelleenkin arvoitukseksi jäänee sanan 'ateismi' itseistarkoitus?! Siis puoleltasi!
Mitä tarkoitat sanalla itseistarkoitus?
- Tähdenlento
bluetitan kirjoitti:
Itseasiassa ei, vaikka uskonto on osa maailmankatsomusta, niin se on silti USKONTO (eli uskoa yliluonnolliseen).
Minun maailmankatsomukseni on tieteellinen ja perustuu olemassa oleviin todisteisiin, sekä tieteelliseen metodiin. Mihin perustuu teistinen maailmankatsomus? Minun maailmankatsomukseni perustuu tieteeseen ei ateismiin, mutta eikö uskovien maailmankatsomus perustu juuri uskontoon?
Korjaa jos olen väärässä....Mitä korjattavaa osaisin lausua, kohdallani tai kohdallasi? Yhtä ja samaa 'soopaa' kumpikin tahollansa, tarkemmin puntaroitaessa.
Sinun maailmankuvasi perustuu tieteellisin menetelmin hankittuun tietoon, kuten minunkin. Ainut ero on siinä, että minä uskon myös inhimillisen tiedon ylittävään. - bluetitan
Tähdenlento kirjoitti:
Mitä korjattavaa osaisin lausua, kohdallani tai kohdallasi? Yhtä ja samaa 'soopaa' kumpikin tahollansa, tarkemmin puntaroitaessa.
Sinun maailmankuvasi perustuu tieteellisin menetelmin hankittuun tietoon, kuten minunkin. Ainut ero on siinä, että minä uskon myös inhimillisen tiedon ylittävään.Tätä minäkin...voisin tähän päätökseen sanoa, että minulla ei ole sinun uskosi kanssa mitään ongelmaa, mutta valtionkirkko ja kaikki mitä sen ympärillä pyörii (mm. jumalanpilkkalaki), omasta mielestäni rajoitaa elämääni ja loukkaa oikeuksiani. Siksi tällä palstallakin liikun.
- Thronos
Kokeilepa osaatko ennakoida mitä luulisit ateistien tähän vastaavan. Luulen että sinulla on siitä jo aika hyvä käsitys. Kerron kyllä sitten omasta puolestani miten arvelusi mielestäni onnistui.
- Tähdenlento
asialla spekuloida, mutta haluaisin nyt tässä tapauksessa ensin kuulla ateistin mielipiteen.
- Thronos
Tähdenlento kirjoitti:
asialla spekuloida, mutta haluaisin nyt tässä tapauksessa ensin kuulla ateistin mielipiteen.
...mutta et halua. No ei se mitään, sillä minä lempeänä ja joustavana ateistina voin kyllä täyttää sinun toiveesi vaikka sinä et halua tehdä samoin minulle.
Vastaanpa siis kysymykseesi:
Sen lisäksi että olen ateisti olen paljon muutakin, esimerkiksi kiinnostunut luonnosta. Niin kauan kuin muistan, olen kiinnittänyt huomiota eläimiin ja kasveihin ja jos olen nähnyt sellaisen jota en tunne olen yrittänyt löytää sen jostakin kirjasta ja pyrkinyt tunnistamaan.
Kun kävelin tässä viikko sitten ulkona ystäväni kanssa kuulin metsässä ääntä joka kuulosti pyrstötiaisen ääntelyltä. Pysähdyin heti ja katselin puiden latvoihin, yrittäen nähdä linnut jotka siellä ääntelivät. Tein sen spontaanisti, silkasta kiinnostuksesta, sillä ääni ei ollut heti tunnistettavissa ja suloisia pyrstötiaisia ei kovin usein näe. Ystäväni jatkoi matkaansa ja ajatteli varmaan että jäin jälkeen siksi että olin "luonnosta kiinnostunut". Minä taas en ajatellut että oi voi, nyt kun minä raukka parka olen "luonnosta kiinnostunut" niin minun pitää seistä tässä ja yrittää nähdä ne pahuksen linnut. Jäin lintuja katsomaan siksi että siinä polulla oli mukava seistä ja katsella, ja halusin selvittää mikä siellä puiden latvoissa ääntelee ja ehkä nähdä ne pyrstötiaiset - se tuotti minulle mielihyvää.
Sanoisitko nyt että minä "haluan sitoa elämiseni tietyn, tavallaan jopa tiukan määritelmän alle: ’luonnosta kiinnostuneisuus’"?
Vai sanoisitko että minä vain muiden seikkojen ja ominaisuuksien lisäksi satun olemaan ihminen joka on luonnosta kiinnostunut?
Ja joka ei usko jumaliin? - Tähdenlento
Thronos kirjoitti:
...mutta et halua. No ei se mitään, sillä minä lempeänä ja joustavana ateistina voin kyllä täyttää sinun toiveesi vaikka sinä et halua tehdä samoin minulle.
Vastaanpa siis kysymykseesi:
Sen lisäksi että olen ateisti olen paljon muutakin, esimerkiksi kiinnostunut luonnosta. Niin kauan kuin muistan, olen kiinnittänyt huomiota eläimiin ja kasveihin ja jos olen nähnyt sellaisen jota en tunne olen yrittänyt löytää sen jostakin kirjasta ja pyrkinyt tunnistamaan.
Kun kävelin tässä viikko sitten ulkona ystäväni kanssa kuulin metsässä ääntä joka kuulosti pyrstötiaisen ääntelyltä. Pysähdyin heti ja katselin puiden latvoihin, yrittäen nähdä linnut jotka siellä ääntelivät. Tein sen spontaanisti, silkasta kiinnostuksesta, sillä ääni ei ollut heti tunnistettavissa ja suloisia pyrstötiaisia ei kovin usein näe. Ystäväni jatkoi matkaansa ja ajatteli varmaan että jäin jälkeen siksi että olin "luonnosta kiinnostunut". Minä taas en ajatellut että oi voi, nyt kun minä raukka parka olen "luonnosta kiinnostunut" niin minun pitää seistä tässä ja yrittää nähdä ne pahuksen linnut. Jäin lintuja katsomaan siksi että siinä polulla oli mukava seistä ja katsella, ja halusin selvittää mikä siellä puiden latvoissa ääntelee ja ehkä nähdä ne pyrstötiaiset - se tuotti minulle mielihyvää.
Sanoisitko nyt että minä "haluan sitoa elämiseni tietyn, tavallaan jopa tiukan määritelmän alle: ’luonnosta kiinnostuneisuus’"?
Vai sanoisitko että minä vain muiden seikkojen ja ominaisuuksien lisäksi satun olemaan ihminen joka on luonnosta kiinnostunut?
Ja joka ei usko jumaliin?on hyvä ominaisuus ihmisessä, lempeys on jo vähän eri asia. Ja sanoisin, että kuten lausut: ""minä vain muiden seikkojen ja ominaisuuksien lisäksi satun olemaan ihminen joka on luonnosta kiinnostunut?""
Tosin tuo jumal'usko, vaikka monikossa puhutkin, on aina elänyt minussa, joten puhun yksikössä. Eli minä uskon, Sinä et usko, jumalaan, ja siltikin samalla viivalla ollaan? - Thronos
Tähdenlento kirjoitti:
on hyvä ominaisuus ihmisessä, lempeys on jo vähän eri asia. Ja sanoisin, että kuten lausut: ""minä vain muiden seikkojen ja ominaisuuksien lisäksi satun olemaan ihminen joka on luonnosta kiinnostunut?""
Tosin tuo jumal'usko, vaikka monikossa puhutkin, on aina elänyt minussa, joten puhun yksikössä. Eli minä uskon, Sinä et usko, jumalaan, ja siltikin samalla viivalla ollaan?...millä samalla viivalla mielestäsi olemme.
Tätäkään en ymmärtänyt: "Ja sanoisin, että kuten lausut: ""minä vain muiden seikkojen ja ominaisuuksien lisäksi satun olemaan ihminen joka on luonnosta kiinnostunut?"""
Halusitko siis sanoa, että olet luonnosta kiinnostunut? - Tähdenlento
Thronos kirjoitti:
...millä samalla viivalla mielestäsi olemme.
Tätäkään en ymmärtänyt: "Ja sanoisin, että kuten lausut: ""minä vain muiden seikkojen ja ominaisuuksien lisäksi satun olemaan ihminen joka on luonnosta kiinnostunut?"""
Halusitko siis sanoa, että olet luonnosta kiinnostunut?toki ole kiinnostunut luonnosta ja etenkin eläinten tavasta elää, vaikka julmalta se vaikuttaakin.
Samalla viivalla? Olemme kaikessa elämiseen liittyvissä jutuissa samalla viivalla!
Ei kai se nyt mitään sitomista ole, vaan toteamista. En minä ole sitoutunut ateismiin, ateismi on adjektiivi joka kuvaa elämänkatsomsutani: olen henkilö joka ei usko jumalaan/jumaliin.
- Tähdenlento
mutta siltikin maailmankatsomuksesi on muodostunut ateismin perusteella. Kysynpä sitten Sinultakin, että mikä on ateismin itseisarvo, sanana?
Tähdenlento kirjoitti:
mutta siltikin maailmankatsomuksesi on muodostunut ateismin perusteella. Kysynpä sitten Sinultakin, että mikä on ateismin itseisarvo, sanana?
Ateismin itseisarvo on minusta vain se että se on edjektiivi joka kuvaa jotain asiaa. Pyöreä, vihreä, tai ateistinen.
Maailmankatsomukseni on muodostunut sen perusteella mitä olen koulussa erilaisista asioista oppinut, sen perusteella mitä olen itse tutkinut, ja sen perusteella mitä olen itse kokenut. Maailmankuvastani on muodostunut sellainen, että siihen ei kuulu olettamusta jumala-olennon tai -olentojen olemassaolosta. Se ei kuitenkaan ole muodostunut ateismin perusteella, sillä ateismissa itsessään ei ole mitään. Maailmankuvaani voin kuvata ateistiseksi, koska se tarkoittaa vain sitä että minun näkemykseeni maailmasta ja asioista ei kuulu sitä jumalaa.
Maailmankatsomukseni on myöskin hännätön: siis tarkoittaen että minulla ei ole häntää. Ei nyt kutienkaan voida sanoa että minun maailmankatsomuuteni olisi muodostunut hännättömyyden perusteella. Se vain on niin. Syy miksi minä en korosta hännättömyyttäni kutsumalla itseäni hännättömäksi on se että ei ole olemassa ihmisiä joilla olisi häntiä, jotta olisi tarpeen tehdä ero hännällisten ja hännättömien ihmisten välillä.
Ateismin itseisarvo on sama kuin hännättömyyden, tai sarvettomuuden: se on vain jonkin asian puuttumista kuvaava sana. Sisältöä sillä ei itsestään ole, se kertoo vain että jotain asiaa ei ole, mutta se ei korvaa sitä millään. Esimerkiksi sarvettomuus ei itsessään ole muuta kuin sitä että ei ole sarvia, mutta se ei tuo sarvien tilalle mitään muutakaan.- Tähdenlento
Whitewash kirjoitti:
Ateismin itseisarvo on minusta vain se että se on edjektiivi joka kuvaa jotain asiaa. Pyöreä, vihreä, tai ateistinen.
Maailmankatsomukseni on muodostunut sen perusteella mitä olen koulussa erilaisista asioista oppinut, sen perusteella mitä olen itse tutkinut, ja sen perusteella mitä olen itse kokenut. Maailmankuvastani on muodostunut sellainen, että siihen ei kuulu olettamusta jumala-olennon tai -olentojen olemassaolosta. Se ei kuitenkaan ole muodostunut ateismin perusteella, sillä ateismissa itsessään ei ole mitään. Maailmankuvaani voin kuvata ateistiseksi, koska se tarkoittaa vain sitä että minun näkemykseeni maailmasta ja asioista ei kuulu sitä jumalaa.
Maailmankatsomukseni on myöskin hännätön: siis tarkoittaen että minulla ei ole häntää. Ei nyt kutienkaan voida sanoa että minun maailmankatsomuuteni olisi muodostunut hännättömyyden perusteella. Se vain on niin. Syy miksi minä en korosta hännättömyyttäni kutsumalla itseäni hännättömäksi on se että ei ole olemassa ihmisiä joilla olisi häntiä, jotta olisi tarpeen tehdä ero hännällisten ja hännättömien ihmisten välillä.
Ateismin itseisarvo on sama kuin hännättömyyden, tai sarvettomuuden: se on vain jonkin asian puuttumista kuvaava sana. Sisältöä sillä ei itsestään ole, se kertoo vain että jotain asiaa ei ole, mutta se ei korvaa sitä millään. Esimerkiksi sarvettomuus ei itsessään ole muuta kuin sitä että ei ole sarvia, mutta se ei tuo sarvien tilalle mitään muutakaan.Edjektiivinen ateismi, hyvä toteamus, pitänee laittaa korvan taakse jatkoa ajatellen! Ja kaikesta sanankäännöksistäsi päätellen, olet hännätön, vaikket loppupelissä hännätön olekkaan!!
Ja toisaalta, olet sarveton, vaikket loppupelissä sarveton olekkaan!!! Loppu tulemana voi todeta, että olet tyystin tuuliajolla?! Tähdenlento kirjoitti:
Edjektiivinen ateismi, hyvä toteamus, pitänee laittaa korvan taakse jatkoa ajatellen! Ja kaikesta sanankäännöksistäsi päätellen, olet hännätön, vaikket loppupelissä hännätön olekkaan!!
Ja toisaalta, olet sarveton, vaikket loppupelissä sarveton olekkaan!!! Loppu tulemana voi todeta, että olet tyystin tuuliajolla?!Kyseessä oli kirjoitusvirhe. Tarkoitin adjektiivia. Pahoittelen ettei tullut oikoluettua kijroitusta ennen lähettämistä. Mitä tulee muuhun vastaukseesi, se kuvastaa lähinnä sitä että et edes yrittänyt ymmärtää mitä hain takaa.
Minusta on kummallista että ylipäänsä kyselet, jos et edes halua ymmärtää.- Tähdenlento
Whitewash kirjoitti:
Kyseessä oli kirjoitusvirhe. Tarkoitin adjektiivia. Pahoittelen ettei tullut oikoluettua kijroitusta ennen lähettämistä. Mitä tulee muuhun vastaukseesi, se kuvastaa lähinnä sitä että et edes yrittänyt ymmärtää mitä hain takaa.
Minusta on kummallista että ylipäänsä kyselet, jos et edes halua ymmärtää.mitä halusit kuvata, mutta olisithan silti voinut esittää asiasi ilman kiemuroita?
Mutta vieläkin minua kaihertaa se, ettei ateisti osaa esittää sanalle 'ateismi' itseisarvoa?! Tähdenlento kirjoitti:
mitä halusit kuvata, mutta olisithan silti voinut esittää asiasi ilman kiemuroita?
Mutta vieläkin minua kaihertaa se, ettei ateisti osaa esittää sanalle 'ateismi' itseisarvoa?!Sinä se sitten et ymmärrä millään. Ateismilla itsellään ei ole mitään itseisarvoa, se on vain ilmaisu siitä että ei ole jotain. Minä olen siivetön, siis minulla ei ole siipiä - mutta mitä tämä sitten kertoo minusta? Se ei kerro mitään siitä mitä olen, vaan ainoastaan jotain mitä minä EN ole. Etkö sinä hyvä ihminen nyt millään voi tajuta tätä yksinkertaista asiaa?
- bluetitan
Koska olen hylännyt uskoni jumalaan/jumaliin, niin ateismilla ei ole elämälleni pienintäkään merkitystä. Näinollen elän päiväni (yleensä) edes ajattelematta asiaa. Itseasiassa olen aina elänyt elämäni, ajattelematta jumalaa, jeesusta tms.
En ole kokenut mitään yliluonnollista ja jos koen jotain joka tuntuu sille, niin en pidä sitä ihmeenä, vaan etsin sille luonnollisen selityksen.
Joten voiko sitoutumisesta edes puhua?- Tähdenlento
ole koskaan kokenut sanan varsinaisessa merkityksessä mitään yliluonnollista. Tosin olen sellaisia unia nähnyt (vaikka harvoin mitään unia näenkään), jotka sisällöltään ovat vastanneet tapahtumia. Tämä ei kuitenkaan liene yliluonnollista, sillä kaikkihan meistä niitä näkevät?
Ja sana 'ihme'? Ihmeitä kyllä tapahtuu, mutta miksi ja mikä tapahtuma sitten ihmeeksi luokitellaan?
Ja puntaroit:
""Joten voiko sitoutumisesta edes puhua?""
Siis ateismin suhteen (onko ateismi adjektiivi, pieni sivukysymys vaan, kun tuolla aiemmin näin todettiin?)? Kait näin voi lausua, mikäli ajattelen asiaa omasta näkökulmastani, siis omasta uskostani. Toisaalta sitoutuminen sanana ei kuitenkaan vastaane täydellisesti sitä, mitä näissä uskonasioissa tarkoitetaan. - bluetitan
Tähdenlento kirjoitti:
ole koskaan kokenut sanan varsinaisessa merkityksessä mitään yliluonnollista. Tosin olen sellaisia unia nähnyt (vaikka harvoin mitään unia näenkään), jotka sisällöltään ovat vastanneet tapahtumia. Tämä ei kuitenkaan liene yliluonnollista, sillä kaikkihan meistä niitä näkevät?
Ja sana 'ihme'? Ihmeitä kyllä tapahtuu, mutta miksi ja mikä tapahtuma sitten ihmeeksi luokitellaan?
Ja puntaroit:
""Joten voiko sitoutumisesta edes puhua?""
Siis ateismin suhteen (onko ateismi adjektiivi, pieni sivukysymys vaan, kun tuolla aiemmin näin todettiin?)? Kait näin voi lausua, mikäli ajattelen asiaa omasta näkökulmastani, siis omasta uskostani. Toisaalta sitoutuminen sanana ei kuitenkaan vastaane täydellisesti sitä, mitä näissä uskonasioissa tarkoitetaan.Uskonasiat vaativat uskoa, eikö?
Kristinusko on uskonasia, islam on uskonasia, mutta ateismi ei ole, sillä se ei velvoita tekemään/uskomaan mitään. Ei ole kirkkoa, pappeja, pyhiä kirjoituksia, yliluonnollisia asioita, tms., ateismi ei edes anna olemassaolevaa/valmista maailmankuvaa.
Ateismi on vain kuvaus ihmisestä, joka ei usko mihinkään yliluonnolliseen kaikkivaltiaaseen. - Tähdenlento
bluetitan kirjoitti:
Uskonasiat vaativat uskoa, eikö?
Kristinusko on uskonasia, islam on uskonasia, mutta ateismi ei ole, sillä se ei velvoita tekemään/uskomaan mitään. Ei ole kirkkoa, pappeja, pyhiä kirjoituksia, yliluonnollisia asioita, tms., ateismi ei edes anna olemassaolevaa/valmista maailmankuvaa.
Ateismi on vain kuvaus ihmisestä, joka ei usko mihinkään yliluonnolliseen kaikkivaltiaaseen.on mielestäni kuitenkin tietynlainen järjestelmä?
- Thronos
Tähdenlento kirjoitti:
on mielestäni kuitenkin tietynlainen järjestelmä?
...niin voisitko kuvailla millainen järjestelmä se sinun mielestäsi on?
Tähdenlento kirjoitti:
on mielestäni kuitenkin tietynlainen järjestelmä?
Jos vaikka tutustuisit sanaan Ateismi ennen kun jatkat noita kommentteja.
Tekstisi näyttää että sinulla ei ole pienintäkään hajua Ateismi sanan tarkoituksesta.- Kuk regus susej
zippo100 kirjoitti:
Jos vaikka tutustuisit sanaan Ateismi ennen kun jatkat noita kommentteja.
Tekstisi näyttää että sinulla ei ole pienintäkään hajua Ateismi sanan tarkoituksesta.ateismiin, ja ajatuksistaan päätellen hän on lukenut ainakin tämän tarkkaan.
http://hiki.pedia.ws/wiki/Ateismi - Tähdenlento
Thronos kirjoitti:
...niin voisitko kuvailla millainen järjestelmä se sinun mielestäsi on?
yleisluonteinen käsite vai käsityskö ateismin 'perussanomasta'.
- Tähdenlento
Kuk regus susej kirjoitti:
ateismiin, ja ajatuksistaan päätellen hän on lukenut ainakin tämän tarkkaan.
http://hiki.pedia.ws/wiki/AteismiKukus, etten ihan näin pitkälle ole tässä ateismissa perehtynyt!
- Kuk regus susej
Tähdenlento kirjoitti:
Kukus, etten ihan näin pitkälle ole tässä ateismissa perehtynyt!
Ei se mitään, olet kuitenkin samaa mieltä hikipedian kanssa.
"No, Hikipedia
Kirjoittanut: Tähdenlento 22.11.2008 klo 16.28
on täten ihan oikeilla linjoilla, kanssani! Tosin minun tietoni ovat kertymä useammasta kirjan muotoon nidotusta opuksesta.
Minä kun en paljoa näistä 'nettifaktoista' perusta."
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000012&posting=22000000039564470#22000000039564470 - Muuan Vaeltaja
bluetitan kirjoitti:
Uskonasiat vaativat uskoa, eikö?
Ateismi on vain kuvaus ihmisestä, joka ei usko mihinkään yliluonnolliseen kaikkivaltiaaseen.ateismihan on uskon asia. Sinä uskot, ettei Jumalaa ole. Sinä et tiedä, ettei häntä ole. Tiede ei ole koskaan pystynyt todistamaan, ettei Jumalaa olisi.
- Tähdenlento
Muuan Vaeltaja kirjoitti:
ateismihan on uskon asia. Sinä uskot, ettei Jumalaa ole. Sinä et tiedä, ettei häntä ole. Tiede ei ole koskaan pystynyt todistamaan, ettei Jumalaa olisi.
minun pikku ymmärrykseni mukaan koskaan tule tulevaisuudessakaan todistamaan sitä seikkaa, ettei jumalaa ole olemassa.
- Muuan Vaeltaja
Tähdenlento kirjoitti:
minun pikku ymmärrykseni mukaan koskaan tule tulevaisuudessakaan todistamaan sitä seikkaa, ettei jumalaa ole olemassa.
täysin samalla kannalla.
- Kuk regus susej
Muuan Vaeltaja kirjoitti:
täysin samalla kannalla.
todistaa jumalaa/jumalia olemattomiksi, ennenkuin joku ensin todistaa jumalan/jumalien olemassaolon.
- R.A.F.
...kuvaa kyllä paremminkin uskovan suhtautumista ideologiaansa.
Puhun tietysti vain omasta puolestani, mutta luulen että miltei kaikki tälläkin palstalla kirjoittelevat olisivat valmiita muuttamaan kantaansa jumaliin, jos niistä ilmaantuisi eden jonkinlaisia todisteita.
Uskovan ohjenuoranahan taas on, ettei uskoa voi mikään sen vastainen todiste horjuttaa.- Tähdenlento
on sanana aika vahva. Joskus mietinkin, mitä oikeasti lausuma: "sitoutuminen työhönsä" tarkoittaa.
Tässä kohtaa voisinkin todeta, etten minä vaikka uskonkin, ole sitoutunut Raamatun sanaan. Ja toisaalta tässä kohtaa, kun tuot esille tuon ideologia -käsitteen, voisikin edelleen kysyä onko ateismi järjestelmä? - R.A.F.
Tähdenlento kirjoitti:
on sanana aika vahva. Joskus mietinkin, mitä oikeasti lausuma: "sitoutuminen työhönsä" tarkoittaa.
Tässä kohtaa voisinkin todeta, etten minä vaikka uskonkin, ole sitoutunut Raamatun sanaan. Ja toisaalta tässä kohtaa, kun tuot esille tuon ideologia -käsitteen, voisikin edelleen kysyä onko ateismi järjestelmä?..mielestäni vaatii vähintäänkin jonkunlaisen perussäännöstön ja yhteisöllisyys ts. yhteiset kokoontumiset. Näitähän ateismissa ei ole.
Yleensä ihmisille tulee sanasta "ateismi" mieleen Vapaa-ajattelijoiden liitto, joka ei millään muotoa ole sama asia.
Siis lyhyesti: Minua ja muita ns. ateisteja yhdistää vain uskon puute jumaliin. Kaikista muista asioista olemme jokainen ihan omaa mieltämme, riippumatta mistään "järjestelmästä".
- tuota sanaa
niin sokeasti, ymmärtämättä sitä, että koko asia katoaa sinulta. Yritä päästä sanan 'ateismi' ohi. Ajattele vaikka ihan niin yksinkertaisesti, että jotkut ihmiset uskovat joihinkin jumaliin ja jotkut ihmiset eivät usko mihinkään jumaliin. Siinä se.
Yleensä käsitteiden nimet auttavat hahmottamaan, mutta jos käsitteen nimi sokeuttaa täysin - kuten sinun tapauksessasi - kannattaa unohtaa nimi ja pyrkiä hahmottamaan asia toisella tavalla.
Kyllä se siitä!- Tähdenlento
ateisti sitten aina vetoaa tähän käsitteeseen (ateismi)? Ei minua ateismi sanana sokeuta, sillä edelleenkin olen sitä mieltä, että sanana se on loppuun kaluttu luu. Miksi sitä edes tarvitaan?
Kyllä minä pyrinkin hahmottamaan asioita, tätä ateismisuuttakin, laaja-alaisesti. Sillä kyllähän me kukin tahoillamme olemme sidottuja, sidottuja niin maallisiin kuin luonnonlakeihinkin.
Ja etenkin luonnonlakeihin. - Thronos
Tähdenlento kirjoitti:
ateisti sitten aina vetoaa tähän käsitteeseen (ateismi)? Ei minua ateismi sanana sokeuta, sillä edelleenkin olen sitä mieltä, että sanana se on loppuun kaluttu luu. Miksi sitä edes tarvitaan?
Kyllä minä pyrinkin hahmottamaan asioita, tätä ateismisuuttakin, laaja-alaisesti. Sillä kyllähän me kukin tahoillamme olemme sidottuja, sidottuja niin maallisiin kuin luonnonlakeihinkin.
Ja etenkin luonnonlakeihin.Miten ateisti "aina" vetoaa käsitteeseen ateismi? Jos ateisti tekee niin aina, niin on varmaan helppoa antaa esimerkki.
- Tähdenlento
Thronos kirjoitti:
Miten ateisti "aina" vetoaa käsitteeseen ateismi? Jos ateisti tekee niin aina, niin on varmaan helppoa antaa esimerkki.
helppo ja takuuvarma vetonaula asiaan kuin asiaan on tämä, jo tutuksi tunnettu lausahdus: *Jumaluskonpuute'!
Ps. Keksi Sinä minulle (uususkovaiselleko?) oma lausahdukseni!
Mistä olet saanut päähäsi, että ateismissa olisi jokin doktriini?
Meitä ateisteja yhdistää vapaa-ajattelu. Luultavasta siihen ne yhtäläisyydet sitten loppuvatkin monessa tapauksessa. Emme me keräänny mihinkään tilaisuuksiin "vahvistamaan" epäuskoamme.
Osa meistä voi elää hyvinkin puritaanisesti ja osa haluaa elää kuin pellossa.- Tähdenlento
mitään asiaa tai asiakokonaisuutta halua yleistää, mutta kun teitä ateisteja kuitenkin yhdistää tämä mainitsemasi vapaa-ajattelu?
Eli oppinne pohja: ateismi?
En minäkään keräänny mihinkään uskovaisten tilaisuuksin tarkoituksenhakuisesti, vahvistamaan uskoani. Ja tässä kohtaa voinenkin kritisoida Raamatun pelastuskäsitystä tai kristinuskon näkemystä armouskontona. - R.A.F.
Tähdenlento kirjoitti:
mitään asiaa tai asiakokonaisuutta halua yleistää, mutta kun teitä ateisteja kuitenkin yhdistää tämä mainitsemasi vapaa-ajattelu?
Eli oppinne pohja: ateismi?
En minäkään keräänny mihinkään uskovaisten tilaisuuksin tarkoituksenhakuisesti, vahvistamaan uskoani. Ja tässä kohtaa voinenkin kritisoida Raamatun pelastuskäsitystä tai kristinuskon näkemystä armouskontona.>mutta kun teitä ateisteja kuitenkin yhdistää tämä mainitsemasi vapaa-ajattelu?
- bluetitan
R.A.F. kirjoitti:
>mutta kun teitä ateisteja kuitenkin yhdistää tämä mainitsemasi vapaa-ajattelu?
Se yhdistää yhtä paljon kuin se, että 2 ihmisellä on samanlaiset autot.
R.A.F. kirjoitti:
Yhdistä.
Jokainen Ateisti ajattelee täysin omalla tavallaan.
Ainoa mikä aiheuttaa harhan että ajattelisimme jotenkin yhtenäisesti on se että suuri osa meistä yrittää auttaa samoja vajakkeja ymmärtämään jotakin maailman menosta.
Mikä tietenkin on mahdoton tehtävä.- Tähdenlento
R.A.F. kirjoitti:
että vapaa-ajattelijat yhdistyksenä ajavat uskonnottomien etua? Vai onko ateismi, jumaluskopuute -käsityksineen, oma erillinen ryhmittymänsä?
Tähdenlento kirjoitti:
että vapaa-ajattelijat yhdistyksenä ajavat uskonnottomien etua? Vai onko ateismi, jumaluskopuute -käsityksineen, oma erillinen ryhmittymänsä?
Taidakkaan esittää tyhmää?
- R.A.F.
Tähdenlento kirjoitti:
..mutta en silti kuulu siihen "ryhmään", koska en hyväksy kaikkia heidän tapojaan toimia asian hyväksi.
>Vai onko ateismi, jumaluskopuute -käsityksineen, oma erillinen ryhmittymänsä? - bluetitan
Tähdenlento kirjoitti:
Vapaa-ajattelijat ovat kaikki ateisteja, mutta ateistit eivät ole kaikki vapaa-ajattelijoita.
"Järjestön päätavoitteet ovat katsomusten tasa-arvo lainsäädännössä, erityisesti valtionkirkkojen erottaminen Suomen valtiosta, sekä tieteellisen maailmankatsomuksen edistäminen. Järjestö on uskontokriittinen ja pyrkii vapauttamaan ihmiset uskontosidonnaisuudesta."
Se ei ole varsinaisesti kenenkään etuja ajava järjestö, vaan pikemminkin tasa-arvoa edisttävä järjestö. - Tähdenlento
bluetitan kirjoitti:
Vapaa-ajattelijat ovat kaikki ateisteja, mutta ateistit eivät ole kaikki vapaa-ajattelijoita.
"Järjestön päätavoitteet ovat katsomusten tasa-arvo lainsäädännössä, erityisesti valtionkirkkojen erottaminen Suomen valtiosta, sekä tieteellisen maailmankatsomuksen edistäminen. Järjestö on uskontokriittinen ja pyrkii vapauttamaan ihmiset uskontosidonnaisuudesta."
Se ei ole varsinaisesti kenenkään etuja ajava järjestö, vaan pikemminkin tasa-arvoa edisttävä järjestö.edistävä, siis missä suhteessa? Kyllä paikallislehdessämme tämän yhdistyksen päähahmo, esitti aivan muita näkemyksiä.
Näkemyksiä, joissa päähuomio keskittyi tähän ateismin perusajatukseen. - bluetitan
Tähdenlento kirjoitti:
edistävä, siis missä suhteessa? Kyllä paikallislehdessämme tämän yhdistyksen päähahmo, esitti aivan muita näkemyksiä.
Näkemyksiä, joissa päähuomio keskittyi tähän ateismin perusajatukseen."Näkemyksiä, joissa päähuomio keskittyi tähän ateismin perusajatukseen." - Jumalaa ole...ko?
Eikö mielestäsi kirkolla ole erityisasemaa Suomessa?
Vapaa-ajattelijat haluavat:
Lakkauttaa valtionkirkon - Ei tasa-arvoista jos joku uskonto/ideologia on korotettu muiden yläpuoleelle.
Lakkauttaa uskonnonopetuksen kouluissa - Jälleen epätasa-arvoista katso edellinen kohta.
Vapaa-ajattelijat haluavat, että jokainen olisi vapaa valitsemaan mihin uskoo, ilman ulkopuolisia vaikutteita. Nykyään Suomessa on valtava kulttuurinen paine kristinuskoon.
En tietenkään voi puhua kenenkään yksilön puolesta.
Mielestäni vapaa-ajattelijat edistävät tasa-arvoa edistämällä omaa etuaan. - Tähdenlento
bluetitan kirjoitti:
"Näkemyksiä, joissa päähuomio keskittyi tähän ateismin perusajatukseen." - Jumalaa ole...ko?
Eikö mielestäsi kirkolla ole erityisasemaa Suomessa?
Vapaa-ajattelijat haluavat:
Lakkauttaa valtionkirkon - Ei tasa-arvoista jos joku uskonto/ideologia on korotettu muiden yläpuoleelle.
Lakkauttaa uskonnonopetuksen kouluissa - Jälleen epätasa-arvoista katso edellinen kohta.
Vapaa-ajattelijat haluavat, että jokainen olisi vapaa valitsemaan mihin uskoo, ilman ulkopuolisia vaikutteita. Nykyään Suomessa on valtava kulttuurinen paine kristinuskoon.
En tietenkään voi puhua kenenkään yksilön puolesta.
Mielestäni vapaa-ajattelijat edistävät tasa-arvoa edistämällä omaa etuaan.oikein, kun lausut: ""Mielestäni vapaa-ajattelijat edistävät tasa-arvoa edistämällä omaa etuaan.""
Tai siis en ymmärtänyt ollenkaan! Edistää tasa-arvoa edistämällä omaa etuaan? Mitä tarkoitat? Toisaalta kun kuitenkin peräänkuulutat, että jokainen olisi vapaa, ilman ulkopuolisia vaikutteita? - bluetitan
Tähdenlento kirjoitti:
oikein, kun lausut: ""Mielestäni vapaa-ajattelijat edistävät tasa-arvoa edistämällä omaa etuaan.""
Tai siis en ymmärtänyt ollenkaan! Edistää tasa-arvoa edistämällä omaa etuaan? Mitä tarkoitat? Toisaalta kun kuitenkin peräänkuulutat, että jokainen olisi vapaa, ilman ulkopuolisia vaikutteita?Joo taisi mennä vähän vaikeaksi.
Selvennetään:
-Tällä hetkellä kirkolla on selvä erikoisasema Suomessa. Se ei ole tasa-arvoa.
-Vapaa-ajattelijat vastustavat kirkon erikoisasemaa ja näinollen tasa-arvoa. Siinä samalla he ajavat myös omaa etuaan.
Hyväksyn vapaa-ajattelijoiden linjan niin kauan, kuin kirkko säilyttää erikoisasemansa. Jos kirkko kuitenkin menettää asemansa, ei vapaa-ajattelijoiden liitolla ole minun silmissäni enää merkitystä. - R.A.F.
Tähdenlento kirjoitti:
oikein, kun lausut: ""Mielestäni vapaa-ajattelijat edistävät tasa-arvoa edistämällä omaa etuaan.""
Tai siis en ymmärtänyt ollenkaan! Edistää tasa-arvoa edistämällä omaa etuaan? Mitä tarkoitat? Toisaalta kun kuitenkin peräänkuulutat, että jokainen olisi vapaa, ilman ulkopuolisia vaikutteita?huono asia, jos jokainen olisi vapaa ajatuksiltaan ilman ulkopuolisia vaikutteita?
Olisimme jossakin suorittamassa jonkun sortin uhraus rituaaleja jollekin olemattomalle.
Ateismi kun perustuu ihan terveeseen maalaisjärjen käyttöön niin ei tarvitse kokoontua palvomaan mitään.
Ateismi ei ole mikään kerho johon kirjaudutaan jäseneksi.
Vaan se on EDELLEEN sama asia joka se on ollut jo ennen teidän jumalien ja jeesusten keksimistä.
JUMALUSKON PUUTE!- Tähdenlento
hermostu! Ateismi ei olekkaan sinällään mikään kerho, vaan ateismin 'kannattajat' muodostavat sen kerhon.
Eli tässä kohtaan tullaan taasen siihen törmäyskurssiin tai törmäyskäsitteeseen: Ideologia! - NineStar
Tähdenlento kirjoitti:
hermostu! Ateismi ei olekkaan sinällään mikään kerho, vaan ateismin 'kannattajat' muodostavat sen kerhon.
Eli tässä kohtaan tullaan taasen siihen törmäyskurssiin tai törmäyskäsitteeseen: Ideologia!Näköjään me Ateistit emme saa olla rauhassa siinä että emme usko jumalaan/jumaliin vaan uskovaiset pitää aina leimaa Ateismia aatteeksi,ryhmäksi tai salaliittolaisiksi.
onko se tähdenlento silleen että jos sinunlaisesi olisivat vallassa niin ensiksi ateistit joutuisivat pitää keltaista tähteä rinnassaan kun kävelevät kaduilla ja jonkun ajan jälkeen meidäläiset lähetettäisi junilla keskitysleirieihin, ja sittenhän olisi kaasukammioiden aika? Tähdenlento kirjoitti:
Eli tässä kohtaan tullaan taasen siihen törmäyskurssiin tai törmäyskäsitteeseen: Ideologia!Hakoteillä.
Minulle ei kukaan ole mitenkään opettanut että jumalia ei ole.
En vain koskaan edes lapsena ole pitänyt uskontoa minään muuna kun satuna.
Mitään Ateismi kerhoa ei ole olemassa.
Jos 10 Ateistia kokoontuisi niin siellä keskusteltaisiin autoista,veneistä,koirista,kissoista,taloista,politiikasta ym vastaava.
Mutta jos 10 uskovaista kokoontuisi niin siellä puhuttaisiin jeesuksista ja rukoiltaisiin.
Turhaan minä tämänkin kirjoitin koska vain Ateistit ymmärtävät vertauksen ja Ateisti tietää sen muutenkin- bluetitan
Tähdenlento kirjoitti:
Eli tässä kohtaan tullaan taasen siihen törmäyskurssiin tai törmäyskäsitteeseen: Ideologia!Ateismi sopii (vaikkakin löysästi) ideologian kuvaukseen:
Ideologia eli aatejärjestelmä tai aaterakennelma on aatteiden kanonisoitunut kokoelma, poliittinen näkökulma todellisuuteen tai rutiininomaiseksi muuttunut poliittinen käytäntö....Ateismi ei ole aatteiden "rakennelma" tai "järjestelmä", sillä ateismiin kuuluu vain yksi asia, jumaluskon puute. Ateismi ei myöskään vaikuta mitenkään poliittiseen näkökulmaani. Olen oikeistolainen, sekä yksilön vapauden ja vastuun kannalla.
...joka heijastaa tietyn yksilön, ryhmän, luokan tai kulttuurin tarpeita ja pyrkimyksiä. Aate on yksilön maailmankatsomusta hallitseva tai yhteisölle ominainen yleisluonteinen käsitys tai pyrkimys.
Ateismi ei vaikuta maailmankatsomukseeni muuten kuin jumalan osalta. Se ei heijasta tarpeitani tai pyrkimyksiäni, eikä ateismi myöskään luo tarpeita tai pyrkimyksiä. NineStar kirjoitti:
Näköjään me Ateistit emme saa olla rauhassa siinä että emme usko jumalaan/jumaliin vaan uskovaiset pitää aina leimaa Ateismia aatteeksi,ryhmäksi tai salaliittolaisiksi.
onko se tähdenlento silleen että jos sinunlaisesi olisivat vallassa niin ensiksi ateistit joutuisivat pitää keltaista tähteä rinnassaan kun kävelevät kaduilla ja jonkun ajan jälkeen meidäläiset lähetettäisi junilla keskitysleirieihin, ja sittenhän olisi kaasukammioiden aika?Mielelläni sen tähden jotta näkyisi kaukaa että en ole uskovainen.
- NineStar
zippo100 kirjoitti:
Hakoteillä.
Jos 10 Ateistia kokoontuisi niin siellä keskusteltaisiin autoista,veneistä,koirista,kissoista,taloista,politiikasta ym vastaava.
Mutta jos 10 uskovaista kokoontuisi niin siellä puhuttaisiin jeesuksista ja rukoiltaisiin.
Turhaan minä tämänkin kirjoitin koska vain Ateistit ymmärtävät vertauksen ja Ateisti tietää sen muutenkinJos 10 uskovaista kokoontuisi niin ensiksi he kyllä puhuisivat jeesuksesta ja rukoilisivat, mutta jos yksikään heistä omisi omia mielipiteitä tai kyseenalaistaisi jotain niin muut liittoutuisivat häntä vastaan ja rupeisivat harrastamaan eksorsimia, kiduuttaen häntä, pakottaen häntä hengittämään poltetun muovipussin savua ja lopulta puukottaen hänet hengiltä.
Niinkuin porissa 1986. uskovaiset pitivät miesreppanaa riivattuna mutta jälkikäteen paljastui että hänellä oli vaan epilepsia.
kidutus kesti 3-päivää! - Tähdenlento
NineStar kirjoitti:
Näköjään me Ateistit emme saa olla rauhassa siinä että emme usko jumalaan/jumaliin vaan uskovaiset pitää aina leimaa Ateismia aatteeksi,ryhmäksi tai salaliittolaisiksi.
onko se tähdenlento silleen että jos sinunlaisesi olisivat vallassa niin ensiksi ateistit joutuisivat pitää keltaista tähteä rinnassaan kun kävelevät kaduilla ja jonkun ajan jälkeen meidäläiset lähetettäisi junilla keskitysleirieihin, ja sittenhän olisi kaasukammioiden aika?syyttä suotta naureskele! Toki saatte olla rauhassa, tykönänne. Mutta kerrotko minulle miksi ateisteilla pitää olla oma ateisti -palstansa, jossa lähinnä kritisoidaan uskovaista, mutta ei kriittisesti arvioida ateismin perusolemusta (tosin onko sitä olemassakaan?).
Ps. En minä halua/haluaisi olla 'vallankahvassa', siksi jossain aiemmin kysyinkin, mitä sitoutuminen työhön merkitsee?! - bluetitan
Tähdenlento kirjoitti:
syyttä suotta naureskele! Toki saatte olla rauhassa, tykönänne. Mutta kerrotko minulle miksi ateisteilla pitää olla oma ateisti -palstansa, jossa lähinnä kritisoidaan uskovaista, mutta ei kriittisesti arvioida ateismin perusolemusta (tosin onko sitä olemassakaan?).
Ps. En minä halua/haluaisi olla 'vallankahvassa', siksi jossain aiemmin kysyinkin, mitä sitoutuminen työhön merkitsee?!Jumalaa ei ole.
Tässä ateismin perusolemus ja kaikki mitä ateismiin sisältyy.
Ei ole mitään muuta, ei yhtään mitään.
Et voi liittää mitään muuta ateismiin, kuin tuon lauseen. - Tähdenlento
zippo100 kirjoitti:
Hakoteillä.
Turhaan minä tämänkin kirjoitin koska vain Ateistit ymmärtävät vertauksen ja Ateisti tietää sen muutenkinTai toki tiedän, etten ole hakoteillä, näin yksinkään, siis yksin tämän ajattelutapani kanssa. Ei minullekaan kukaan ole opettanut koskaan jumalista ja vielä vähemmän Raamatun sanasta mitään (poikkeuksena ripari).
Ja siltikin, näin jälkeenpäin elämistä tarkasteltuna, yksin en olisi tätä elämisen merta kyennyt soutelemaan.
Ja kaiketi tämä kerhokokoontuminen 'sanomineen' on puoleltasi vain pelkkää olettamusta? Ja tämä lausumasi: ""Turhaan minä tämänkin kirjoitin koska vain Ateistit ymmärtävät vertauksen ja Ateisti tietää sen muutenkin.""
Ilmentää sen tosiasian, että ateisti toisen ateistin kanssa muodostaa sen järjestelmän, joka on perustana ideologiselle ajattelutavalle! Tähdenlento kirjoitti:
Tai toki tiedän, etten ole hakoteillä, näin yksinkään, siis yksin tämän ajattelutapani kanssa. Ei minullekaan kukaan ole opettanut koskaan jumalista ja vielä vähemmän Raamatun sanasta mitään (poikkeuksena ripari).
Ja siltikin, näin jälkeenpäin elämistä tarkasteltuna, yksin en olisi tätä elämisen merta kyennyt soutelemaan.
Ja kaiketi tämä kerhokokoontuminen 'sanomineen' on puoleltasi vain pelkkää olettamusta? Ja tämä lausumasi: ""Turhaan minä tämänkin kirjoitin koska vain Ateistit ymmärtävät vertauksen ja Ateisti tietää sen muutenkin.""
Ilmentää sen tosiasian, että ateisti toisen ateistin kanssa muodostaa sen järjestelmän, joka on perustana ideologiselle ajattelutavalle!Ymmärrä.
Ihmisten kerääntyminen yhteen paikkaan ei tarkoita mitään kerhoa.
Yksinkertaistan sinulle viellä kerran.
A t e i s t i t e i v ä t t a p a i l e
t o i s i a a n p u h u a k s e e n s i i t ä
m i t ä e i o l e !
Comprende?- Tähdenlento
bluetitan kirjoitti:
Ateismi sopii (vaikkakin löysästi) ideologian kuvaukseen:
Ideologia eli aatejärjestelmä tai aaterakennelma on aatteiden kanonisoitunut kokoelma, poliittinen näkökulma todellisuuteen tai rutiininomaiseksi muuttunut poliittinen käytäntö....Ateismi ei ole aatteiden "rakennelma" tai "järjestelmä", sillä ateismiin kuuluu vain yksi asia, jumaluskon puute. Ateismi ei myöskään vaikuta mitenkään poliittiseen näkökulmaani. Olen oikeistolainen, sekä yksilön vapauden ja vastuun kannalla.
...joka heijastaa tietyn yksilön, ryhmän, luokan tai kulttuurin tarpeita ja pyrkimyksiä. Aate on yksilön maailmankatsomusta hallitseva tai yhteisölle ominainen yleisluonteinen käsitys tai pyrkimys.
Ateismi ei vaikuta maailmankatsomukseeni muuten kuin jumalan osalta. Se ei heijasta tarpeitani tai pyrkimyksiäni, eikä ateismi myöskään luo tarpeita tai pyrkimyksiä.löysemmin tai sitten vieläkin kiinteämmin ajateltuna, edelleenkin olen sitä mieltä, että kun ja koska ateismi 'perussanomaltaan' yhdistää ateisteja, voidaan puhua joukon katsomuksesta.
Ja asian tässä tilassa voidaan puhua maailmankatsomuksesta (eri vivahteineen, kuten uskoinnoissakin), joka puoltaa ideologia -käsitystä tai jopa yhtä 'korkeampaa' luokkaansa: uskontoa! - bluetitan
Tähdenlento kirjoitti:
löysemmin tai sitten vieläkin kiinteämmin ajateltuna, edelleenkin olen sitä mieltä, että kun ja koska ateismi 'perussanomaltaan' yhdistää ateisteja, voidaan puhua joukon katsomuksesta.
Ja asian tässä tilassa voidaan puhua maailmankatsomuksesta (eri vivahteineen, kuten uskoinnoissakin), joka puoltaa ideologia -käsitystä tai jopa yhtä 'korkeampaa' luokkaansa: uskontoa!Etkö ole poiminut aiemmista viesteistä mitään?
Vain koska liität ajatuksissasi ateismin ideologiaan tai uskontoon, ei se tee siitä sellaista. Tässä asiassa mielipiteelläsi ei ole väliä.
Ideologia: aaterakenne tai aatejärjestelmä.
En oikein usko, että yhdestä "aatteesta" saa rakennelmaa tai järjestelmää muodostettua.
Uskonto: usko ylilunnolliseen
Ateismi ei vastaa kumpaakaan kuvausta.
Myöskin unohdit maailmankatsomusta käsittelevän viestin, sekä ateismin yhdistävää tekijää käsittelevän viestin.
Ateismi ei yhdistä ateisteja, enempää kuin samanlaiset autot yhdistävät ihmisiä.
Jos joku asia on ihmisille yhteistä, niin se ei välttämättä "yhdistä" ihmisiä.
Ateismi ei myöskään ole maailmankatsomus, vaan osa maailmankatsomusta. Aika suppea maailmankatsomus, jos se käsittää ainoastaan lauseen: jumalaa ei ole.
Ja johdattelusikin on pielessä:
Joukkokatselmus ---> ideologia ---> uskonto
Aaaika vahva johdattelu, muuutta vääristää asiaa "hiiiukan" - Muuan Vaeltaja
bluetitan kirjoitti:
Jumalaa ei ole.
Tässä ateismin perusolemus ja kaikki mitä ateismiin sisältyy.
Ei ole mitään muuta, ei yhtään mitään.
Et voi liittää mitään muuta ateismiin, kuin tuon lauseen.johtopäätöksen, että ateismi = tyhjyys! Ymmärsinkö oikein?
- Tähdenlento
zippo100 kirjoitti:
Ymmärrä.
Ihmisten kerääntyminen yhteen paikkaan ei tarkoita mitään kerhoa.
Yksinkertaistan sinulle viellä kerran.
A t e i s t i t e i v ä t t a p a i l e
t o i s i a a n p u h u a k s e e n s i i t ä
m i t ä e i o l e !
Comprende?ateistit kokoontuvat!
>> Miksi ateisti haluaa sitoa elämisensä tietyn, tavallaan jopa tiukan määritelmän alle: ’ateismi’?
- Tähdenlento
Ps. Eikä tässä mitään olla enää nkhkittu, moneen tuntiin!
- Tähdenlento
tähdenlennoista et ole tainnut kuunnella erään vakiintuneen artistin esitystä: Viimeiseen pisaraan?!
- Atte Ateisti
Hoh!
Miksi ihminen haluaa sitoa itsensä tietyn, jopa tavallaan ankaran määritelmän alle: ihminen?
Eikö olisi avarakatseisempaa nähdä itsensä kukkana tai kivenä?
(Eli vahvoilla olet sinäkin huuhaa-palkinnon saajaksi)- Tähdenlento
tarkkaan oivalla mitä haet? Mutta esittämäsi vaihtoehdot: kukka, kivi vai ihminen? Mites tämä asia nyt sitten ateistin näkökulmasta tarkasteltuna etenee, vai ei sitten etene, mihinkään suuntaan?!
Palkinnot voidaan kohdaltani unhoittaa!
- Kössönöm
mihinkään määritelmään. Olen mikä olen ja yksi piirre minussa on se, etten usko jumaliin.
- Tähdenlento
Kössönöm yksinkertaisesti lausuttuna olet ateisti. Ateismiin sidottu?
- Kössönöm
Tähdenlento kirjoitti:
Kössönöm yksinkertaisesti lausuttuna olet ateisti. Ateismiin sidottu?
Minä OLEN ateisti, mutta olen myös paljon muutakin.
- ertert
Koska ateismi määrittelee ateistin.
- ertert
Jos ateismi ei määrittäisi ateistia, ei ateisti olisi ateisti.
- Tähdenlento
vastaus täällä hännillä. Ateismi määrittelee ateistin, ilman itseisarvo -problematiikkaa?
- ertert
Tähdenlento kirjoitti:
vastaus täällä hännillä. Ateismi määrittelee ateistin, ilman itseisarvo -problematiikkaa?
Määritelmät määrittelevät. Siinä ei ole mitään ihmeellistä tai problematiikkaa.
Esimerkiksi pyöreys määrittelee pyöreän kappaleen, teismi määrittelee teistin ja ateismi määrittelee ateistin. - swind
Tähdenlento kirjoitti:
Sehän meni perille sittenkin, vai?
- Tähdenlento
swind kirjoitti:
Sehän meni perille sittenkin, vai?
mennyt perille, yksinkertaistettunakaan (voiko Suomen kielessä olla näin pitkä sana?), koska bluetitankin tätä samaa asiaa vielä arvuuttelee!
- swind
Tähdenlento kirjoitti:
mennyt perille, yksinkertaistettunakaan (voiko Suomen kielessä olla näin pitkä sana?), koska bluetitankin tätä samaa asiaa vielä arvuuttelee!
Minä kun jo ehdin iloita, pahus sentään.
Valitettavasti en osaa enää edes yrittää vastata sinulle.
Tässä tulee esiin juuri se mitä aikaisemmin toisessa ketjussa sinulle kirjoitin:
Ajattelutapasi ei ole minulle vieras, en vain mitenkään pysty vastaamaan niin, että ymmärtäisit, koska ajattelen itse erilailla.
Bluetitan taas, varmaan huvikseen (mikä on minusta tyhmää), kopioi. Kyllä hän tämän ketjun on lukenut, on niin suosittu ketju. - swind
swind kirjoitti:
Tässä tulee esiin juuri se mitä aikaisemmin toisessa ketjussa sinulle kirjoitin:
Ajattelutapasi ei ole minulle vieras, en vain mitenkään pysty vastaamaan niin, että ymmärtäisit, koska ajattelen itse erilailla.
Bluetitan taas, varmaan huvikseen (mikä on minusta tyhmää), kopioi. Kyllä hän tämän ketjun on lukenut, on niin suosittu ketju.En minä lukutaidoton sinua tarkoittanut, vaan sitä toisen ketjun aloittajaa, ANTEEKSI !!!
- Tähdenlento
swind kirjoitti:
Bluetitan taas, varmaan huvikseen (mikä on minusta tyhmää), kopioi. Kyllä hän tämän ketjun on lukenut, on niin suosittu ketju.asiasta iloitset, tai siis olisit iloinnut(vai iloitsunut?). Ja niin, ajattelutapani lienee hivenen poikkeava, kokonaisuutta ajatellen.
Mutta edelleenkin minua kaihertaa tämä ateismin itseisarvo -juttu! Etenkin kun tähän juttuun ei saanut sekoittaa matematiikka (Bluetitanin mielestä). Mutta mitäs tilalle? - bluetitan
swind kirjoitti:
En minä lukutaidoton sinua tarkoittanut, vaan sitä toisen ketjun aloittajaa, ANTEEKSI !!!
Eipä mitään....
- bluetitan
Tähdenlento kirjoitti:
asiasta iloitset, tai siis olisit iloinnut(vai iloitsunut?). Ja niin, ajattelutapani lienee hivenen poikkeava, kokonaisuutta ajatellen.
Mutta edelleenkin minua kaihertaa tämä ateismin itseisarvo -juttu! Etenkin kun tähän juttuun ei saanut sekoittaa matematiikka (Bluetitanin mielestä). Mutta mitäs tilalle?No hyvä on sitten....sekoitetaan matematiikkaa.
Ateismin itseisarvo on 0, sillä se on neutraali muoto. - Tähdenlento
bluetitan kirjoitti:
No hyvä on sitten....sekoitetaan matematiikkaa.
Ateismin itseisarvo on 0, sillä se on neutraali muoto.itseisarvo, matemaattisesti arvioituna on nolla! Olen jokseenkin tyytyväinen vastaukseesi, vaikkakaan nyt ei menty sanalliselle tasolle!!!
- swind
Tähdenlento kirjoitti:
asiasta iloitset, tai siis olisit iloinnut(vai iloitsunut?). Ja niin, ajattelutapani lienee hivenen poikkeava, kokonaisuutta ajatellen.
Mutta edelleenkin minua kaihertaa tämä ateismin itseisarvo -juttu! Etenkin kun tähän juttuun ei saanut sekoittaa matematiikka (Bluetitanin mielestä). Mutta mitäs tilalle?Tietysti siitä, että joku osasi kysymäsi asian sinulle selittää ymmärrettävästi, kun en itse osaa, vaikka asia on minulle itsestään selvä.
Minulle itsestään selvän asian selittäminen ja opettaminen on todella vaikeaa. Huomasin sen aikanaan, opettaessani matematiikkaa pikkusiskolleni. Olen siinäkin suhteessa jotenkin vajavainen. - Tähdenlento
swind kirjoitti:
Tietysti siitä, että joku osasi kysymäsi asian sinulle selittää ymmärrettävästi, kun en itse osaa, vaikka asia on minulle itsestään selvä.
Minulle itsestään selvän asian selittäminen ja opettaminen on todella vaikeaa. Huomasin sen aikanaan, opettaessani matematiikkaa pikkusiskolleni. Olen siinäkin suhteessa jotenkin vajavainen.se itselleen selvyys ei välttämättä ole toiselle selvyyttä. Mutta taitava 'opettaja' osaa kyvykkyydestään huolimatta, julkituoda sen oleellisimman!
- swind
Tähdenlento kirjoitti:
se itselleen selvyys ei välttämättä ole toiselle selvyyttä. Mutta taitava 'opettaja' osaa kyvykkyydestään huolimatta, julkituoda sen oleellisimman!
Toivottavasti joskus vielä opin.
Muuten, muistin esimerkkisanan kouluajoilta vaikeaselkoisesta ja pitkästä sanasta;
järjestelmällistyttämättömyydellänsäkään, pitäisi olla ihan suomenkielen sana.
Ei se kylläkään tähän mitenkään liity, tuli vaan mieleen, kun tuolla aiemmin puhuit pitkästä sanasta.
Menee jo aiheen viereen. Nähdään, tai siis, no, väliäkö hällä.
- vihtuilija
Miksi teistit luovat vastakkainasettelun? Kutsuuko Sauli Niinistö Lipposen Paavoa akokoomuslaiseksi?...ja kutsuuko myös siinä samassa puolueettomia akokoomuslaiseksi ja heti perään alkaa kertomaan minkälaisia akokoomuslaiset ovat:kokoomuslaiset haluaa kansan parasta, siispä akokoomuslaiset eivät halua kansan parasta. Kokoomuslaiset USKOVAT että heidän toimintatapansa on kaikkien etujen mukaista, siten akokoomuslaiset ovat vain oman edun tavoittelijoita...
Tähdenlento kirjoitti:
tässä tilanteessa pitää siis kertoa? Sinä itse olet tainnut nyt täysin seota, ismiesi kanssa?!
"Miksi ateisti
Kirjoittanut: Tähdenlento 28.3.2009 klo 08.46
haluaa sitoa elämisensä tietyn, tavallaan jopa tiukan määritelmän alle: ’ateismi’? "
Lue itse uudelleen kysymyksesi ja lue minun vastaukseni ja ala vasta sitten aukomaan päätäsi. Miksi ateistin pitäisi pystyä perustelemaan teistin toimintaa? - Pesko
vihtuilija kirjoitti:
"Miksi ateisti
haluaa sitoa elämisensä tietyn, tavallaan jopa tiukan määritelmän alle: ’ateismi’? "
Lue itse uudelleen kysymyksesi ja lue minun vastaukseni ja ala vasta sitten aukomaan päätäsi. Miksi ateistin pitäisi pystyä perustelemaan teistin toimintaa?jumalajuttuihin. Tarkoittaa suhtautumista kaikkiin jumaliin, ei ainoastaan Raamatun ja kristittyjen Jumalaan tai jumalkokonaisuuteen, josta ei saa edes selvää onko kyse kolmesta vai yhdestä jumalasta.
Niin tai näin, suhtautumistavasta on kysymys, samoin kuin uskossakin. Kun rakastan, inhoan tai himoitsen, niin suhtaudun tietyllä tavalla. Ateisti suhtautuu jumalaväittämiin päinvastaisella tavalla kun uskova.
Sitten on skeptinen ja agnostinen suhtautumistapa, jotka mielletään ikäänkuin lievemmäksi asenteeksi suhteessa jumalajuttuihin.
Varsinkin skeptistä asennetta käytetään myös muissa kun uskonnollisissa yhteyksissä. - Tähdenlento
vihtuilija kirjoitti:
"Miksi ateisti
Lue itse uudelleen kysymyksesi ja lue minun vastaukseni ja ala vasta sitten aukomaan päätäsi. Miksi ateistin pitäisi pystyä perustelemaan teistin toimintaa?minun aukoa päätäni, joten ollaanko sujut?
- GonstaB
että Tamperelainen haluaa sitoa elämisensä tietyn, tavallaan jopa tiukan määritelmän alle: "Tamperelainen".
Hän voi olla siitä ylpeä omiensa parissa ohranjyvässä, tai puolustaa sitä henkeen ja vereen Turkulaisuutta vastaan, mutta pohjimmiltaan T:t ovat samanlaisia suomalaisia kuin muutkin.
Suurin osa suomalaisista tietää Tampereen ja Turun, mutta ei mieti sitä, mitä tamperelaisuus tai turkulaisuus pitää sisällään.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1363707- 122466
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371965Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211731Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?301503- 1241458
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101311- 141256
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4811233- 771181