Muumi Papalla on ruskeat silmät
Muumi Mammalla on vihreät silmät
mutta
Muumi peikolla on Siniset silmat?
-
Mitä siitä voi päätellä?
Muumi maailma
8
1441
Vastaukset
- ....
Muumi sai kenties äidinäidin tai jonkin muun sukulaisen silmät, koska sinisilmägeenit "hyppäsivät" vanhempien yli. Heh
- josko yhdistetään
genetiikka ja muumilaakson tarinat, fakta ja fiktio, niin voiko siitä päätellä mitään? :)
- MichikoXX
Muumipappa on ruskeiden silmien suhteen heterotsygootti eli hänellä on toiselta vanhemmalta peritty sinisen värin alleeli piilevänä. Silmien väriin vaikuttavat useat eri geenit, nimeltä tunnetaan ainakin HERC2 ja OCA2.
http://en.wikipedia.org/wiki/Eye_color
Hiusten väri on yksinkertaisempaa: siihen vaikuttaa vain 2 geeniä (jos harmaantumista ei lasketa), jotka koodaavat eumelaniinia (musta väri) ja feomelaniinia (punainen väri).- yksinkertaistettu
selitys. Sinisilmäisyys on resessiivinen eli väistyvä ominaisuus ja ruskeasilmäisyys vastaavasti dominoiva. Eli ruskeasilmäisen geeniparit voivat olla joko ruskea-ruskea tai ruskea-sininen. Sinisilmäisellä vain sininen-sininen.
Koska lapsi perii kummaltakin vanhemmalta yhden geenin, niin Ruskeasilmäiset voivat siis saada täysin sinisilmäisiä lapsia. Jos taas kaksi sinisilmäistä saa ruskeasilmäisen lapsen, niin silloin on epäilyksien jo herättävä. - minä12345
yksinkertaistettu kirjoitti:
selitys. Sinisilmäisyys on resessiivinen eli väistyvä ominaisuus ja ruskeasilmäisyys vastaavasti dominoiva. Eli ruskeasilmäisen geeniparit voivat olla joko ruskea-ruskea tai ruskea-sininen. Sinisilmäisellä vain sininen-sininen.
Koska lapsi perii kummaltakin vanhemmalta yhden geenin, niin Ruskeasilmäiset voivat siis saada täysin sinisilmäisiä lapsia. Jos taas kaksi sinisilmäistä saa ruskeasilmäisen lapsen, niin silloin on epäilyksien jo herättävä.Jos kaksi ruskeasilmäistä saa sinisilmäisen lapsen?
- jos lukisit
minä12345 kirjoitti:
Jos kaksi ruskeasilmäistä saa sinisilmäisen lapsen?
edellisen viestin, niin ymmärtäisit sen olevan täysin mahdollista.
- ja periytymisestä
yhtään mitään.
- gagagag
Entäpä jos muumimamma on käynyt vieraissa? Sekin on mahdollista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465837Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6082296Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens821181Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591048- 771023
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä531001Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.61946- 61915
- 228844
Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58778