Haluaisin keskustella sellaisesta asiasta kun murteilla puhuminen.
Itse olen viime aikoina ruvennu silloin tällöin puhumaan Pohjanmaan murteella. Samalla mutehella jota Mietaan Jussi(Juha) puhuu.
Jossain haastattelussa hän sanoi notta hänelle tultihin joskus sanomahan notta se on rumaa puhua murteella. Hän meinasi että se on hänen kotipuolensa "kieli" osa identiteettiä joten ei hän sitä silloon lopeta.
Mitä mieltä porukka on ? Pitääkö kaikkien puhua ns. yleiskieltä vai sarahanko me puhua murtehilla ?
Murteilla puhuminen
22
985
Vastaukset
- omalla murteella
puhuminen on aivan itsestää selvä asia! Itseasiassa se kuulostaa kovin seksikkäältäkin....Minä ainakin tykkään miehestä joka puhuu korvaani juuri sillä aidolla ja alkuperäisellä....Saa minut kuumaksi...
- suloinen koira sulla,
VaasanJaakkoo kirjoitti:
;=) sähän vallan hurja flikka olet.
eikä isäntäkään hullumpi....
suloinen koira sulla, kirjoitti:
eikä isäntäkään hullumpi....
Kyllä nyt on Hämälääs flikalla tullu erehys. Tai se taitaa olla vaan kun oot liikaa kattellu kallerian kuvia.
- hämäläinen
...on aikansa ja paikkansa. Lähinnä se toimii silloin kun myös muut paikalla olijat ovat samasta murreympäristöstä. Yleiskieli on siitä verratonta että sitä me kaikki suomalaiset kirjoitamme ja puhumme jota kuinkin samalla lailla, ja se ei leimaa ketään millään stereotypioilla kuten murteilla on tapana.
"se ei leimaa ketään millään stereotypioilla kuten murteilla on tapana." Miten voi ns. omalla kielellään /murteellaan puhuminen leimata ketään ?
Pitääkö kaikkien olla samaa harmaata massaa.
Eikö murtehet ole rikkaus ja ilmoottaa mistä oomma kotoosin? Vai pitääsikö Suomehen tehrä samanlaane kielilaki kun Ahvenanmaalla?- murteet
VaasanJaakkoo kirjoitti:
"se ei leimaa ketään millään stereotypioilla kuten murteilla on tapana." Miten voi ns. omalla kielellään /murteellaan puhuminen leimata ketään ?
Pitääkö kaikkien olla samaa harmaata massaa.
Eikö murtehet ole rikkaus ja ilmoottaa mistä oomma kotoosin? Vai pitääsikö Suomehen tehrä samanlaane kielilaki kun Ahvenanmaalla?kielletty?
- näin on
Väistämättä ne stereotypiat tulee murteilla puhuvista mieleen. Pohjalaiset on itseään kehuvia leveitä juntteja, savolaiset kieroja, lappalaiset reiluja ja hämäläiset hitaita ja yksinkertaisia jne jne, näitähän riittää...
- Jäbä´
Puhun itse mielelläni Stadin slangia ihmisille, joiden tiedän sitä ymmärtävän.
saakoon puhua sillä kielellä millä haluaa.Minua ei yhtään häritse murteet..:)
Meillä on jokaisella oma murteemme riippuen siitä mistäpäin olemme.Miksi sitä pitäisi muuttaa..VaasanJaakko vääntää murteella vaan. Mukavan kuulostahan se on kun murteilla haastelee, vaikka ihan kaikkea ei aina ymmärräkään...=))))
- ____-____;
Jossain vapaammassa tilanteessa on sama mitä murretta käyttää.
Mutta jos on asioista kyse, ainoa tapa kommunikoida on yleiskieli. Muuten tulee liikaa väärinkäsityksiä aina. Sama ilmaisu voi merkitä täysin päinvastaisia käsityksiä jostain asiasta eri murteessa.
=DW= - Puhurix
saa murteel puhuu. Ei siin ol sit mittää pahaa. Taitaa kyl vaa olla nii et tommone yleiskieli aika pal valtaa puhekielt.
- haaastan murteellain
Ootteks työ huomanneet jot mitä vanhemmaks tulloo, sitä helpommin puhe luiskahtaa omal murteel.
Valitettavast maalima turuil o pakostakkii hieno oma murre sekottunt vaik mihi, mut uotetaaha jos se pallais sit ko tullaa eläkeikkää.
Ei miust murteel puhumine mikkää häpiä ole, murreha o rikkaus ja sitä pitäis meijä jokkaise vaalii.
Nii ja olla siint iha ylpiä. - roosa68
Omalla murteella,kuullostaako kamalalle mie ja sie mittee siulle kuuluu jne....
- Alter-egoni
Stadin slangi on minun mielestäni murre siinä missä jokin muukin "tapa puhua" mutta mistään muusta murteesta en kuullut väiteltävän niin negatiiviseen sävyyn. Siihen syyllistyi mm. Radio Novan naistoimittaja Marja OlikosenytLeppänen (en muista nimeä) kolmisen vuotta sitten kun slangista piti vääntää ihan ohjelma eetteriin. Ohjelma jäi mieleeni enkä ole sen jälkeen suostunut ko. kanavaa enää kuuntelemaan.
Ohjelmaan haluttiin kuulijoiden eri puolilta soittavan ja puhuvan omilla murteillaan ja mieleeni jäi viimeisen keskustelun loppuminuutti, jossa ko. toimittaja lässytti soittajalle me-hengessä ja yhdessä haukkuivat slangia: "..ja kaikkihan me muualla asuvat ollaan sitä mieltä että helsinkiläisten puhuma stadin slangi on rumaa kieltä, eiköstä vaan?" Ja soittajahan kuittasi toimittajan toivomalla tavalla ja oli tasan samaa mieltä.
Varsinaista sisäsiittoista kielirasismia! Hyi saatana.
Joten niin kauan kun kaikilla maamme asuinalueilla on omat tapansa käyttää puhekieltään luovasti, on se hyväksyttävä eikä rasistisesti torjuttava. Oli se sitten pohojanmaata, jänkhäläistä, nääsvilleläistä tai toist puolt jokkee. Ymmärryshän on sitten kuulijan vastuulla.
Ja DW toi hyvän pointin omassa kommentissaan esiin: mikä jossain muualla voi olla harmiton sana, voi toisaalla olla jotain ihan muuta! Itse törmäsin tähän vielä vuosi sitten päivittäin kun "tuo mies joka suu meillä" puhuu omilla sanoillaan ja minä omillani ja kumpikaan ei tajunnut mitä toinen tarkoitti tai luuli toisen tahallisesti loukkaavan! Että sillee, hehe... - Nimetön
useasti miettiny sammaa juttua..murtheela puhumista. Minusta on tosi ihanaa ko kuulee jonku puhuvan eriä murretta ko itte puhhuu. Ittelä on tapana jopa tekstiviestit kirjottaa omala murtheela..eihän net muuten kuulosta itte kirjotetuilta.. Murtheet on suuri rikkaus ja niitä pittää käyttää. Ikävältä tuntuu ko nuoret mennee kaupunkhiin niin alkavat vääntää puhetta kaupunkilaisten tavala..
- MISTÄ
Olet itse kotoisin ???
- kirjoitettuina
Murteet ovat puhekieltä, eivätkä sovi kirjoitettuun kieleen. Asterixeja sun muita on kyllä kirjoitettu savoksi, turuksi ja ties sun millä murteella. Mutta ei se sovi yhtään kirjoitettuun kieleen. Vaikeaa lukea, ja ymmärtää. Miksi murteita pitää väkipakolla kirjoittaa?
- omalla murteellaan
Kirjoittamisessa olisi hyvä käyttää yleiskieltä ainakin mielestäni.
- on ja ei
Joillakin murteilla on suotavampaa puhua kuin toisilla. Esim. pohjanmaan ja eteläkarjalan murteita pidetään hyvän kuuloisina. Pohjalainen murre antaa puhujasta jämäkän ja hyväitsetuntoisen vaikutelman. Etelä-karjalan (Lappeenranta, Imatra, Kymenlaakso) murre taas kuullostaa letkeältä ja hauskalta. Antaa leppoisan vaikutelman puhujasta. Sen sijaan savon murre (tai sen läheiset kainuun ja pohjoiskarjalan murre) antaa puhujasta tyhmän/yksinkertaisen ja juntin vaikutelman. Murteet eivät myöskään kuullosta hyvältä, lähinnä huvittavilta. Sketseissä ja komedioissahan yleensä just yksinkertaiset tai juntit puhuvat savon murretta. Ja savolaisia kuvataan usein kieroiksi "viäräleuoiksi". Ehkä vähän sama kaiku on Turun murteella kuin savollakin, se kuullostaa hassulle. Mutta savon puhujia pidetään kyllä enemmän juntteina. Lapin murteella (h:n päälle) puhujista saa ehkä myös vähän kieron vaikutelman. Olisko taas sketsien stereotypioilla vaikutusta? Mitään tekemistä todellisuuden kanssahan näillä asioilla ei ole. Mutta vaikutelma on vaikutelma, totta tai ei. Näin se vaan on. Ehkä siksi pohjalaiset tai eteläkarjalaiset eivät yleensä peittele murrettaan. Sen sijaan olen havainnut savolaisten yrittävän puhua enemmän kirjakieltä - valitettavasti (itsekin "kiero"? savolainen).
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465627Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5742092Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens821154Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591038- 771003
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53981Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.56895- 59880
- 228834
Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58768