MIstä ottaa kytkin kiinni, ylhäältä vai alhaalta?

uipå

Pähkäilen onko 04- Meganestamme menossa kytkin vaihtoon. Ottaa jollain tavalla liian ylhäältä kiinni. Vielä ei ainakaan luista. Oisko jollain jotain hyviä vinkkejä, miten saan testattua kytkimen "tehon". Sikakallis paukku vaan sitten olisi tulossa, jota ei todellakaan toivoisi.

6

6476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mja

      Aja motarille ja pistä isoin vaihde silmään. Pistä nopeudeksi 70 -80 km/h. Kun auto kulkee tasaisesti, paina kaasu nopeasti pohjaan. Jos kytkin luistaa, niin rpm-mittari nousee saman tien heti, mutta nopeusmittari vain hitaasti. Kierrokset siis nousee heti, mutta nopeus ei. Jos kytkin on ok, niin rpm- ja nopeusmittari nousevat samassa tahdissa (= hitaasti).

      Siinä vaiheessa, kun testi antaa tuloksen että kytkin luistaa, on vielä monta tuhatta km jäljellä ennenkuin kytkin on lopullisesti loppu.
      Kytkinremppa ei ole korjaamolle kummoinenkaan juttu, mutta ei tetenkään kannata pyytää tarjousta Bilian / Volvon ketjulta. Kysy jostain yleiskorjaamolta, se on muutaman tunnin homma ammattimieheltä. Osatkaan ei välttämättä maksa maltaita. Motonetissa Scenicin kytkinpaketit ilman painelaakeria 129 - 199 e koneesta riippuen. Totta kai painelaakerikin kannattaa vaihtaa samalla.

      • kerron..

        katsastusmiehen kytkintestin: Pane moottori käyntiin, suurin vaihde päälle, nosta hitaasti kytkintä ja lisää samalla kaasua, niin että moottori ei sammu. Lopulta, kun kaasu on aivan pohjassa, pitäisi kytkimenkin olla aivan ylhäällä. Jos kytkin on kunnossa, niin moottori sammuu. Jos ei sammu, niin kytkin luistaa.

        Ei tarvitse ajaa minnekään, testin voi suorittaa paikallaan ja se on pätevä. Kierroslukumittaria ei tarvitse tuijottaa tässä testissä.


      • mja
        kerron.. kirjoitti:

        katsastusmiehen kytkintestin: Pane moottori käyntiin, suurin vaihde päälle, nosta hitaasti kytkintä ja lisää samalla kaasua, niin että moottori ei sammu. Lopulta, kun kaasu on aivan pohjassa, pitäisi kytkimenkin olla aivan ylhäällä. Jos kytkin on kunnossa, niin moottori sammuu. Jos ei sammu, niin kytkin luistaa.

        Ei tarvitse ajaa minnekään, testin voi suorittaa paikallaan ja se on pätevä. Kierroslukumittaria ei tarvitse tuijottaa tässä testissä.

        Jos tuo testi on tarkoitus suorittaa paikoillaan, niin pitäisiköhän käsijarru olla päällä? "Kaasu pohjassa" huudattaminen kuulostaa kyllä aika pahalta, enpä ole katsastuksessa koskaan tuollaista nähnyt.

        Kerran kauan sitten autokauppias testasi vaihdokiksi tarjoamaani 3 v ikäistä Escort GT:tä aika sutjakkaasti. Olin hälmöyttäni vaihtamassa sitä Renault 8 S:ään. Myyjä starttasi Eskon firman hallissa, ykkönen silmään ja renkaanjäljet lattiaan. Hyvin toimi. Sitten seurasi moottorin kuntotesti: kierrokset vapaalla 2000 rpm, vähän kuuntelua ja: "taitaa olla aika ajettu...." Tällaisella puhella ei rellukauppoja syntynyt, mutta ikävä kyllä myöhemmin ostin sellaisen kuitenkin. Seuraavan 13 vuoden aikana opin autonkorjauksen varsin perusteellisesti - mm. 3 kytkinremonttia. Kaikki eivät johtuneet kytkimen kulumisesta, mutta kun kone oli muusta syystä irti, niin vaihdoin kytkinosatkin.


      • kerron...
        mja kirjoitti:

        Jos tuo testi on tarkoitus suorittaa paikoillaan, niin pitäisiköhän käsijarru olla päällä? "Kaasu pohjassa" huudattaminen kuulostaa kyllä aika pahalta, enpä ole katsastuksessa koskaan tuollaista nähnyt.

        Kerran kauan sitten autokauppias testasi vaihdokiksi tarjoamaani 3 v ikäistä Escort GT:tä aika sutjakkaasti. Olin hälmöyttäni vaihtamassa sitä Renault 8 S:ään. Myyjä starttasi Eskon firman hallissa, ykkönen silmään ja renkaanjäljet lattiaan. Hyvin toimi. Sitten seurasi moottorin kuntotesti: kierrokset vapaalla 2000 rpm, vähän kuuntelua ja: "taitaa olla aika ajettu...." Tällaisella puhella ei rellukauppoja syntynyt, mutta ikävä kyllä myöhemmin ostin sellaisen kuitenkin. Seuraavan 13 vuoden aikana opin autonkorjauksen varsin perusteellisesti - mm. 3 kytkinremonttia. Kaikki eivät johtuneet kytkimen kulumisesta, mutta kun kone oli muusta syystä irti, niin vaihdoin kytkinosatkin.

        Kyllä katsastusmies testaa kaikki romulta näyttävät ja muutkin autot tuolla tavalla. Ei siinä moottori huuda, kun rasitus koko ajan kasvaa. Käsijarru on päällä, ellei vaikuta vetäviin pyöriin.
        Tumpelo ei aina kaikkia katsastusmiehen touhuja huomaa, vaikka vieressä istuisi.


      • mja
        kerron... kirjoitti:

        Kyllä katsastusmies testaa kaikki romulta näyttävät ja muutkin autot tuolla tavalla. Ei siinä moottori huuda, kun rasitus koko ajan kasvaa. Käsijarru on päällä, ellei vaikuta vetäviin pyöriin.
        Tumpelo ei aina kaikkia katsastusmiehen touhuja huomaa, vaikka vieressä istuisi.

        Ajattelin vaan kun kysyjää neuvoit, että olis hyvä mainita kässäristäkin. Mulla ei ole katsastajan tarvinnut kytkintä testata, kun sitä ei ole. Eikä näytä ihan romultakaan (ellei Renaultia merkkinä lasketa sellaiseksi).


      • Anonyymi

        Katsastusmiehet ei kytkintä testaile, tämä on aivan legendaa. Edes luistava kytkin ei ole este leimalle, jos vaan vielä liikkuu. Kuluneelle kytkimelle ei ole kriteeriä katsastuksessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      39
      5150
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      518
      1720
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1100
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1008
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      943
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      921
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      860
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      814
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      803
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      738
    Aihe