Eilen telkassa kyseinen henkilö laskeskeli 1500-luvulla planeettojen liikkeitä.
Millaisia laskuja tuolloin laskettiin käsipelillä. Tuolloinhan ei laskimia tietääkseni ollut?
Kopernikus laski
8
681
Vastaukset
- näinpäs
Tietokone vain nopeuttaa laskuja ja tuo käyttömuistia lisää, mutta sinällään mitään periaatteellista syytä että käsin laskemalla jotain tietokoneen laskemaa ei voisi laskea ei ole.
Ennen laskut vaan veivät paljon aikaa ja vaativat tarkkuutta. Muistaakseni Kopernikuskin käytti oppi-isänsä keräämiä tilastoja, joita hän itsekin täydensi oliko peräti vuosikymmeniä ja näistä sitten etsi lakeja ja riippuvuuksia. Varsin hidasta oli työskentely siis..
Ts. ennen tietokoneet olivat linnun sulkia, mustetta ja hikeä. - Star-eyed
Kopernikus oli aika monimaalainen. Syntyi nykyisessä Liettuassa puolalaisena ja teki suurimman osan havainnoistaan Saksan Thornissa, joka on nykyään Puolan Torun (heittomerkki tuon n:n päälle).
Torunin vanhassa kaupungissa (ihastuttava!) on Kopernikus-museo, jossa on näytteillä ukon kaukoputkia, muita välineitä, joitain säilyneitä kirjoituksia yms. Poiketkaa, asianharrastajat, ihmeessä, jos reissaatte Puolassa.- EU-Wanderer
Kiitos!
- kumppanit Co
Erilaisia mekaanisia apuvälineitä on aina ollut helpottamaan laskutehtäviä. Insinöörit käyttivät vielä 70-luvulla mm. laskutikkua. Taskulaskin vasta yleistyi tuolloin.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Laskutikku
http://fi.wikipedia.org/wiki/Helmitaulu- zxwrs
.. Copernicilla olla noita.
- yhtään mitään
Aurinkokeskeinen järjestelmä oli tunnettu jo antiikin aikoina ja Kopernikuskin oli vielä sitä mieltä, planeettojen radat ovat ympyröitä.
Eli jos laski jotain, niin sitten väärin...- psq
Planeettojen radat ovat koko lailla ympyröitä. Ja varsinkin niiden planeettojen radat, joita tuohon aikaan tunnettiin ja joita sen aikaisella havaintotekniikalla tutkittiin.
Jostainhan on aina lähdettävä liikkeelle, ei voi hypätä suoraan tyvestä latvaan, vai mitä tarkoitat, että Kopernikus laski väärin. (Aikas narsisti väite)
Mekaaninen laskeminen ei tässä ole homman pihvi, vaan se miten yhtälöt muodostetaan - olivat ne sitten ellipsejä tai ympyröitä.
On hyvä myös ymmärtää, että nykyisiä numeromurskaimia tuskin olisi olemassa ilman näitä sällejä ja heidän henkeä, jotka pioneerihommat tekivät. Ei niitä tehty nettipelejä varten, mutta soveltuvat ne siihenkin.
Eikö antiikin kreikan järjestelmä ollut Ptolemaioksen malli? Kyllä varmaan joku aurinkokeskistäkin mallia on jo antiikin aikana esittänyt, mutta ei liene saanut kannatusta. En vain tiedä kuka hän olisi ollut - joten ei ole viitteitäkään.
- enemmän
Laskuissa käytettiin monenlaisia apuneuvoja. Esimerkiksi euklidisen geometrian monet konstruktiot itse asiassa suorittavat yksinkertaisen laskutoimituksen. Kun piirretään mahdollisimman tarkasti vaikkapa suorakulmainen kolmio, jonka kateettien pituudet ovat 1, niin hypotenuusan pituus on likiarvo sqrt(2):lle.
Sitten tulivat logaritmit taulukkoina ja niihin perustuvat laskutikut sekä mekaaniset laskukoneet. Olen itsekin joskus 50-luvulla laskenut integraalien likiarvoja veivaamalla Brunsvigaa ja Facitia.
Nomogrammien avulla voidaan määrätä varsin konstikkaillekin funktioille likiarvoja. Niitähän käytetään joskus vieläkin tekniikassa.
Tietokoneet ovat täydellinen mullistus. Nykyään on miltei jokaisen pöydällä laatikko, jonka laskukyky on samaa luokkaa kuin 1970-luvun Univaceilla, jotka täyttivat kokonaisen huoneen.
Matemaattisissa ohjelmakirjastoissa on pitkälle kehitetyt menetelmät miltei kaikkiin numeerisiin standarditehtäviin. Tuskin kenenkään kannattaa enää ohjelmoida esimerkisi lineaarisen yhtälöryhmän ratkaisua muuten kuin harjoitus- tai harrastelumielessä. Syntyvä räpellys on varmasti huonompi kuin vastaava BLAS-ohjelma.
Jotta voisi tehokkaasti käyttää tietokoneiden mahdollisuuksia matemaattisiin sovelluksiin, pitää kuitenkin vieläkin osata matematiikkaa. Jos ei mitenkään osaa testata matemaattisen ohjelmiston oikeellisuutta, voi joutua suuriin vaikeuksiin salaperäisten virheiden ja huonon konvergenssin tms. vuoksi. Probleeman muotoilu matemaattiseen muotoon vaatii useinkin syvällistä osaamista.
Matematiikka tulee vastaan kiusallisen usein ohjelmoinnissa muutenkin kuin varsinaisessa matemaattisessa mallinnuksessa. Niinpä pelien 3D-grafiikka vaatii paljon tietoa käyrien ja pintojen esittämisestä. Jo pelkästään mittakaavan muutokset ja pikselöinti voivat olla ei-matemaatikolle tuskallisia.
Matematiikan osaamiseen ei taas ole mitään muuta konstia kuin se vanha kova tie:
Lukemista, harjoittelua, puurtamista, ajattelua (THINK).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465787Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6042265Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens821171Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591048- 771013
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä531001Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.61936- 61905
- 228844
Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58778