Minun tarina sisaruskateudesta

sisko tarvii neuvoa

Isosiskoni oli aina ennen idolini. Ihailin häntä kaikessa mahdollisessa. Hän arvosteli minun ulkonäköä ja käytöstäni aina aikuisikään saakka negatiivissävytteisesti. Siskoni on aina ollut ns. menestyjä ja suvun keskipiste.

Miesvalintani oli väärä, lapseni huonokäytöksisiä ja lasteni saamat lahjat omalta suvultamme oli kerjäämistä. Jos sain vanhemmiltani tai isovanhemmiltani jotain, se oli siskoni mielestä väärin. Hän, jos sai jotain (rahaa, tavaraa, matkoja)oli hän se ansainnut pelkästään siksi, että nämä "saamiset" kuuluivat hänelle.

Sen jälkeen kun siskoni käytös muuttui aggressiiviseksi, hänen suosikkiasemansa vaihtui siihen, että häntä alettiin vältellä. Hän loukkaantui ja hänen puolisonsa purki myös vihaansa meihin (pahoihin sukulaisiin). Mies päästeli kaikki siskoni katkeruudet ja haukkui meidät: minut sekä vanhempamme.

Meillä on nyt vanhempien kuoleman jälkeen todella huonot välit. Siskoni on hyvätuloinen ja vaati minua maksamaan hänen kanssaan lainan, jonka hän oli isällemme takaamassa. Isän kuoltua lainaa jäi vähän ja lupauduin maksamaan, koska hän sai minut uskomaan, että lapsena saamani lahjat ym. olivat hänen tappio (hän on unohtanut kaiken sen mitä itse on saanut) ja olen tavallaan velkaa hänelle.

Hän syyttää minua vastuuntunnottomaksi, jos en joka kuukausi pysty maksamaan lainaa (olen työttömänä)ja, että yritän laistaa maksuissa. Hän ei ole itse maksanut lainaa ollenkaan, vaikka hän on johtajana ja hyväpalkkainen.

Siskoni piikittelee ja muistuttaa jokaisesta napista, jonka olen joskus vanhemmiltamme saanut. Hän pitää minua luuseri, koska olen työtön ja hänen mielestään olen hoitanut asiani elämässäni väärin ja huonosti, tässä lopputulos.

Hän ei muista koskaan kenekään merkkipäiviä ja mököttää, jos hänen syntymäpäivät unohdetaan.

Olen yrittänyt irtautua jo pidemmän aikaa siskostani, en en jaksa hänen syyttelyään. Hänen mielestä minun tulee maksaa äitimme välinpitämättömyys häntä kohtaan.

Olen väsynyt, siskoni ei näe minussa mitään hyvää.

Mikä siskoani vaivaa ja mitä voisin vielä hänen hyväkseen tehdä, miten voisin auttaa häntä?

12

1057

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sisko tarvii neuvoa

Otsikko sisarkateus on arvailua, että johtuuko tämä kaikki siitä??!!

• Vähän samaa kokenut

Viestisi perusteella vaikuttaa, että sisarellasi on narsistinen persoonallisuus. Parhaiten autat itseäsi pysymällä hänestä kaukana.

Laina-asiassa neuvoisin kääntymään lakimiehen puoleen välittömästi. Tuo, mitä kerroit tuntui tosi väärältä. Työttömänä saat kunnalta ilmaisen oikeusavun.

• sisko tarvii neuvoa
        Vähän samaa kokenut kirjoitti:

Viestisi perusteella vaikuttaa, että sisarellasi on narsistinen persoonallisuus. Parhaiten autat itseäsi pysymällä hänestä kaukana.

Laina-asiassa neuvoisin kääntymään lakimiehen puoleen välittömästi. Tuo, mitä kerroit tuntui tosi väärältä. Työttömänä saat kunnalta ilmaisen oikeusavun.

Niin, lakimmies ja pankki on selvittänyt hänelle, että hän on yksin vastuussa lainasta. Siskoni sanoo taas, ettei minun tarvitse hänelle asiasta mainita, vaan ajatella sitä, että ei hän ole rahoja käyttänyt, joten vastuu on sen takia jaettava.
        Hän on vedonnut moraaliseen vastuuseen. Toki halusin auttaa, kun mietin, että lainanottaja tosiaan meidän molempien isä.
        Olen maksanut lainasta jo osuuteni, siskoni taas ei ja silti siskoni sättii minua, että enää hoida asioita loppuun ja olen välinpitämätön ja epärehellinen.
        Siihen hän ei vastannut mitään, kun kysyin miksi hän ei taas ole maksanut omaa osuuttaan. Hän väittää, että minä olen tuhlannut nämä lainarahat isän kanssa. Se ei pidä paikkaansa todellakaan.

Nyt olen sitten välirikossa, koska lopetin maksamasta lainaa. Hänen mies ja ystävät eivät tervehdi enää minua.

Olen varmasti tehnyt häntä kohtaan myös väärin, mutta en kestä tätä taakkaa, koska hän ei vastaa omista teoistaan ja sanoistaan. En jaksa hyvittää ja pyydellä anteeksi enää.

• Kannattaa ryhdistäytyä !

Minä sanoisin, että sisartasi EI voi parantaa, vaan hän on se mikä on eli luonnevikainen.
      Katso sivut www.narsistienuhrientuki.info. Sieltä löytät apua ja tietoa itsellesi.
      Parasta olisi jo voisit irtautua täydellisesti sisarestasi (= "ottaisit eron").
      Elä elämääsi, sinä olet vahva ihminen ja varmasti pärjäät omillasi. Sisaresi on ilkeä ja nujertava lähiympäristöä hyväksikäyttävä ilkiö.

Voit myös katsoa mitä Googel-haku tarjoaa sanoilla "narsisti", "narsistinen ihminen" ja "luonnevika". Saatat hyvinkin löytää sisareesi sopivia ominaisuuksia näistä tiedostoista.

• sisko tarvii neuvoa

En osannut edes ajatella, että siskoni voisi olla narsisti. Olin ihan satavarma, että vika on minussa, koska jos kysyn häneltä perusteluja tai tarkennusta syytöksiin, hän ei koskaan anna selkeää vastausta, vaan suoltaa uusia syytöksiä päälle.

Kiitos vinkeistä ja jos jollain on omakohtaisia kokemuksia, lukisin niitä mielelläni.
        Mietin myös sitä, eikö tällaista ihmistä todellakaan saa tajuamaan, että tekee myös itse virheitä ja on myös saanut jotain, jopa enemmän..unohtaako hän vihassaan mitä itse on saanut vanhemmiltaan ja muilta (rakkaus, lahjat ym.)

• itsekin uhri vm62
        sisko tarvii neuvoa kirjoitti:

En osannut edes ajatella, että siskoni voisi olla narsisti. Olin ihan satavarma, että vika on minussa, koska jos kysyn häneltä perusteluja tai tarkennusta syytöksiin, hän ei koskaan anna selkeää vastausta, vaan suoltaa uusia syytöksiä päälle.

Kiitos vinkeistä ja jos jollain on omakohtaisia kokemuksia, lukisin niitä mielelläni.
        Mietin myös sitä, eikö tällaista ihmistä todellakaan saa tajuamaan, että tekee myös itse virheitä ja on myös saanut jotain, jopa enemmän..unohtaako hän vihassaan mitä itse on saanut vanhemmiltaan ja muilta (rakkaus, lahjat ym.)

Joskus sitä vaan joutuu ottamaan etäisyyttä rakkaimpiinkin ihmisiin.Aiemmissa viesteissä puhuttiin narsistisesta persoonallisuudesta,ja itsekin ajattelisin että siitä on muodossa tai toisessa kyse.Onhan siskosi saanut kaikkien ihailun,rakkauden ja arvostuksen aiemminkin.mielestäni et ole missään muodossa velvollinen maksamaan edes moraalisista syistä siskosi velan takausta.Hän on sen allekirjoittanut ja tehnyt näin sitovan päätöksen.luulen ettei hänkään avustaisi sinua jos olet joskus vastaavassa tilanteessa.Koeta hyväksyä siskosi itserakkaus ja empatian puute.Ota häneen etäisyyttä ja hallitse omaa elämääsi tekemällä päätökset itseäsi ajatellen,älä syyllistä itseäsi ja kuuntele siskosi paasauksia moraalista jne.sillä niin hän vain haluaa hyötyä sinusta.olet jo aikuinen ja otettava vastuu omista tekemisistä,ei siskosi.Etäisyyden otto ja unohtaminen tekee kipeää,varsinkin jos aiemmin läheisiä tai jos törmäät siskoosi tai perheeseen usein.Hänen käytös ei ole oikein ja sinunkin on jo kovetettava luonnetta ja opetella nousemaan vastarantaan!Aika helpottaa ja näet siskosi huonot puolet yhä selvemmin,mutta älä vaan katkeroidu!

• aina löytyy apua !
        sisko tarvii neuvoa kirjoitti:

Käy oman kylän tai kaupungin kirjastossa. Siellä aina avuliaat kirjastovirkailijat varmasti mielellään auttavat sinua ja etsivät hyvää suomenkielistä kirjallisuutta,jota narsisti-teemsta on kirjoitettu.
        Minulle tulee nyt mieleen vain kirjojen
        nimet "Naamiona terve mieli", "Sata tapaa tappaa sielu", "Kiusaaja keskellämme"
        ja "Miksi aina sinä?".
        Mutta kirjoja on paljon muitakin. Viime vuosina
        tähän narsismiteemaan on todella herätty ja siksi kirjojakin tullut paljon
        suomeksi. Jos osaat myös englantia, kirjojen skaala on aina vaan suurempi.

• Kyllä kateus on varmaan ongelman syvin syy.

Mutta läheisten tulee antaa palautetta itsekäälle ihmiselle kuten sisareisi on. Et kerro miten vanhempasi suhtautuivat teihin kun olitte pieniä. Olivatko he oikeudenmukaisia?

"Hän syyttää minua vastuuntunnottomaksi". Siskosi kertoo, että hän ei ota vastuuta itsekkyydestään vaan antaa sen rehottaa täysillä.

Sinun kannattaisi vihdoin viimein kertoa totuus sisarestasi hänelle itselleen ja suhtautua tyynesti hänen reaktioonsa oli se millainen hyvänsä. Voit auttaa häntä vain kertomalla totuden!

Ympäristö on aina vastuussa toistensa käyttäytymisestä. Olet käyttänyt sisartasi syntipukkina.

• sisko tarvii neuvoa

Hyviä vastauksia ja myös se antoi minulle ajattelemisen aihetta, kun Lette tuossa totesi, että olen pitänyt siskoani syntipukkina. Kuten aiemmin kerroin, ihailin häntä kaikella tapaa.

Missään nimessä en haluaisi hänestä tehdä syntipukkia, olen pahoillani jos annoin sellaisen kuvan. Onhan minussa itsessänikin vikaa, se varsinkin harmittaa, että viimeaikoina olen suutuspäissäni antanut hänelle palautetta siitä miten hän on minua kohdellut. Hän on syvästi loukkaantunut, eikä suostu vastaamaan, miksi on toiminut minua kohtaan ilkeästi.

Eräs tuttumme on sitä mieltä, että siskoni mitätöi minua ja ajattelee, että kestän kaiken mahdollisen häneltä.

Mielestäni vanhempani isovanhemmat jumaloivat häntä, kasvoin isosiskoni varjossa ja minua moitittiin avoimesti. Olin lapsena vilkas ja monesti ajattelematon. Siskoni ei anna anteeksi, jos lapsena tein hänelle jotain jäynää. Olen monesti pyydellyt anteeksi ja yrittänyt hyvittää mm. ostanut hänelle monta puseroa, kun lapsena kaadoin kynsilakkapullon hänen paidalleen.
        Hän ei ole sanonut noista korvauksista mitään, kertoo edelleen, miten hän syvästi loukkaantui moisesta lempipaidan tärvelemisestä. Hän on siis pitkävihainen.

Vanhempani etääntyivät, ottivat hänestä irtioton muutamia vuosia, ennen kuolemaansa. Sisko oli katkera lapsuudestaan, koska hän oli syntynyt köyhään perheeseen.

Se, että minä olin hyvissä väleissä vanhempiimme, oli hänestä viimeinen niitti. Yrtin vuosia olla sovintotulkkina välissä ja ymmärtää siskoni katkeruutta, näin sain hänet hetkellisesti rauhoittumaan.

Totuuden olen hänelle kertonut ja moni muukin, hänestä me kaikki juonimme häntä vsstaan. Aiemmin säälin häntä ja annoin kaiken anteeksi (haukkumiset, vähättelyt, perheeni arvostelun ja merkkipäivien unohtamiset), mutta nyt tuli mitta täyteen.

Voihan olla, että pian taas kadun, pyydän anteeksi ja myönnän olleeni syyllinen kuitenkin kaikkeen.

En koe olevani vastuussa jos vanhempamme ovat olleet epäoikeudenmukaisia, mutta voin ymmärtää sen ja lohduttaa. Nyt minun sitten tulisi hyvittää vanhempiemme mahdollinen epäoikeudenmukaisuus..

Kiitos vielä paljon kaikille teille vastanneille!!!

• kokeilepa

Kävelin eilen kadulla. Vastaan tuli täysin tuntematon mies joka vaati minua ostamaan hänelle television. Hän sanoi että on minun vikani ettei hänellä ole rahaa. Ehkä hän oli oikeassa, joten ostin sen. Sitten hän sanoi että hän haluaa asunnon. Sekin tuntui olevan minun vika joten otin lainan ja ostin hänelle sellaisen. Nyt hän haluaa että menen kadulle täyspäiväiseksi kerjääjäksi, varusteina pellen asu ja pan-huilu. Olen tehnyt sitä nyt kaksi vuotta, raskasta se on mutta pitäisikö minun kuitenkin jatkaa? Muuten minulla ei ole varaa maksaa hänen lomaosakettaan..

Miten voisin vielä auttaa häntä? Munuaiset minulla on vielä tallella, pitäisikö minun myydä toinen?

Ymmärrätkö vertauskuvan?

• Sisko tarvii neuvoa

Olen ollut marttyyri tai läheisriippuvainen, eli minussakin on korjaamisen varaa. Se on totta, että siskoni ei koskaan ikinä tyytyisi, no matter what..joten pohjaton kaivo, kuten sinun vertauskuvassa. Ihan hauska :D, sait minut hymyilemään!!

Otan nyt etäisyyttä ja olen sen kertonut siskolle ja perustellut myös. Olen hänen mielestä vastuuntunnoton ja pakenen, jätän hänet pulaan.

Ymmärsin myös sen, että minua on hyväksi käytetty eli olen aina silloin ollut olemassa siskolleni, kun hän on tarvinnut apua ja taloudellista hyötyä. Itse hän ei voi auttaa vedoten kiireisiin ja siihen, ettei hänellä ole velvollisuutta auttaa.

• pikkusiskonen
        Sisko tarvii neuvoa kirjoitti:

Olen ollut marttyyri tai läheisriippuvainen, eli minussakin on korjaamisen varaa. Se on totta, että siskoni ei koskaan ikinä tyytyisi, no matter what..joten pohjaton kaivo, kuten sinun vertauskuvassa. Ihan hauska :D, sait minut hymyilemään!!

Otan nyt etäisyyttä ja olen sen kertonut siskolle ja perustellut myös. Olen hänen mielestä vastuuntunnoton ja pakenen, jätän hänet pulaan.

Ymmärsin myös sen, että minua on hyväksi käytetty eli olen aina silloin ollut olemassa siskolleni, kun hän on tarvinnut apua ja taloudellista hyötyä. Itse hän ei voi auttaa vedoten kiireisiin ja siihen, ettei hänellä ole velvollisuutta auttaa.

Onpa hienoa, että ole päässyt "eriytymään" siskostasi ja tilanteesi varmasti helpottaa. Meitä vastaavanlaisia pikkusiskoja on varmasti paljon. Oma tarinani. Minä jouduin lapsena suuren häpeällisen teon kohteeksi, jolloin minusta tuli ujo ja arka. Myös minä ihailin isoa siskoani, joka oli topakka, monessa asiassa hyvä, pääsi aiemmin ansaitsemaan rahaa ja näin pystyi ostamaan kaikkea itselleen. Kun minä kasvoin, alkoi sisko haukkua kaikkea mitä tein, miten pukeuduin ja miten meikkasin. Koskaan hän ei sanonut hyvää sanaa mistään mitä tein. Kun vielä en mistään muualtakaan saanut mitään hyvää kuulla, itsetuntoni mureni olemattomiin. Vaikka nyt olen monella alalla menestynyt ja saanut palkintoja, ei tämä sisko ole tähän päivään mennessä mitään kaunista ja hyvää minun tekemisistäni sanonut. Kun pidin hänen asuinpaikkakunnallaan näyttelyn, hän kyllä kävi siellä, mutta ei sanonut töistäni mitään eikä laittanut vieraskirjaan nimeään. Vasta kun täytin 40 vuotta ja sain erittäin hyvän ystävän, joka ymmärsi minua, uskaltauduin sanomaan siskolleni, miten hän on haukkunut minua ja pyysin lopettamaan. Siihen loppui, hän uskoi ja ymmärsi, mutta ei kyllä pyytänyt anteeksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5690
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2487
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      271
      1849
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1727
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1556
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1518
    7. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      38
      1336
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1311
    9. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      348
      1277
    Aihe