Tunteiden sanallistaminen vähentää tunnetta

Blixa Bargeld

Mitä mieltä olette? Käsittääkseni tuo on jopa yleisessä tiedossa, ja ainakin joissain tapauksissa pitää paikkaansa, mutta onkohan se aina noin? Itse ainakin luulen juuri löytäneeni olennaisimman syyn siihen, etteivät parisuhteet ikinä kestä (melkein ikinä). Rakkaus yritetään muuttaa kommunikaatioksi, sanoiksi ja teoiksi. Todellisuudessa rakkaus on –tunne-, ei teko, ja ne ovat täysin eri asioita. Kun tunne yritetään muuttaa joksikin muuksi, itse tunne vähenee ja se muuttuu joksikin tekojen sekasotkuksi. Asiaa ei helpota se että esim. parisuhteessa toinen osapuoli kaiken lisäksi odottaa toisen nimenomaan ILMAISEVAN rakkautta. Kaikki ne ilmaisut ovat vain yrityksiä kuvata, materialistaa, sanallistaa rakkautta, ja ihmisten odotukset eroavat siinä, miten sitä pitäisi yrittää ilmaista, eikä ihme että tulee ristiriitoja. Monet ajattelevat että rakkaus on tunteen lisäksi tekoja. Minun mielestäni rakkaus on sitä aidompaa mitä enemmän se pysyy pelkästään tunteena ja tunne on aidoimmillaan juuri silloin kun se on alitajuista. Jos ajattelee tunteitaan, ja ajattelee mitä tuntee, niin ne eivät enää välttämättä ole tunteita vaan tunteet on siirretty ajatuksiksi ja itse tunne korvautuu niillä ja katoaa. Hyvä esimerkki tästä on vaikkapa viha. Kuolukiusatun pikkulapsen viha tai surun ja vihan välimuoto voi olla alitajuista, mutta kun hän alkaa tiedostaa sitä paremmin, hän alkaa yhä enemmän ”tuntea ajattelemalla”. Mieli ei tarvitse liiemmin tunteita jos on niitä vastaavia ajatuksia. Henkilö joka on lopulta kehitellyt vihastaan jonkinlaisen ”aatteen” tuskin TUNTEE enää aitoa alkuperäistä tunnevihaa, käytännöllistä vihaa. Tunteiden sanallistaminen/ ajatuksellistaminen kuuluukin defenssimekanismeihin. Mietin vain että jos rakkauskin yritetään ajatuksellistaa, sanallistaa tai muuttaa yhdessäoloksi, niin ehkä siitäkin aito tunnerakkaus katoaa ennen pitkää.

4

488

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keijunlilja

Terapeuttini on kertonut minulle, että kaikki tunteet laskevat ajan funktiona. Tuosta tuli puhe, kun muuan läheiseni oli silmittömän vihainen ja itsetuhoinenkin ja olin aivan ymmällä hänen vuokseen, miten selviydyn siitä tilanteesta, miten hän selviytyy. Samassa yhteydessä terapeuttini sanoi, että kaikki tunteet laskevat, myös rakastumisen ja onnen tunteet, ajan myötä. Itse en ole tunteita juuri yhtään, vaan niitä koetetaan vähitellen ja hitaasti palauttaa.

Olen elänyt mieheni kanssa yli kaksikymmentä vuotta. Sitä aikaa kukaan ei pysty olemaan rakastumisen huumassa, vaan yhdessäoloon on muita syitä. Suhde muuttuu ajan myötä ja sanoisin, että se vain muuttuu paremmaksi, kun se syvenee. Itsekin kypsyy ja viisastuu (toivottavasti), ja aivan muut asiat ovat tärkeitä kuin ohimenevä ja latistuva tunnehuuma. Paljon mieluummin elän tätä hetkeä kuin suhteemme alkua. Niin monta tilannetta ja ongelmaa olemme yhdessä selvittäneet ja ratkaisseet. Ne ehkä ovat olleet parhaita yhteisiä hetkiämme.

• Eikä rakkautta saa

poistettua ajattelemalla.

• äyäy

Ihminen, joka laskee kaiken, lopulta menettää kaiken, jollei yhtään ole impulsiivinen ja salli tunteita, sitäkö tarkoitit?

• "Tunteiden sanallistaminen vähentää tunnetta" Mielestäni on päinvastoin: jos ihminen torjuu rakkautta, niin sen vahvuutta usein vakuutetaan sanallisella ilmaisulla. Jos rakkaus on aitoa se näkyy ihmisestä eikä sitä tarvitse vakuuttaa. Ystäväni kertoi, että avioliittonsa alkuaikoina molemmat vakuuttivat toisilleen rakkauttaan. Avioliitto päättyi eroon, vaimon löytäessä uuden miehen. "Todellisuudessa rakkaus on –tunne-, ei teko, ja ne ovat täysin eri asioita." Mielestäni rakkaus näkyy hyvinä tekoina rakkauden kohdetta kohtaan. Näet rakkauden hyvin kapeana. Suomalainen ei helposti ilmaise sanallisesti tunteitaan. Rakkaus voidaan nähdä hyvin laajasti. Jos yhdistetään Aristoteleen ja Kristinuskon näkemykset: rakkaus on puhdasta toimintaa, toimintaa totuudéssa, kauneudesa ja hyvyydessä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1528
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1389
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1335
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      978
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      921
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      919
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      861
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      796
    Aihe